Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Daglichtlamp schreef op 05-03-2025 om 11:59:

[..]

Groenland gaat toch ook weer om de delfstoffen? En wellicht ook om de zee die erom heen ligt.

Ik had ergens opgevangen dan Groenland nogal strategisch lag en daarom heeft Trump er belang bij.

Malibu2 schreef op 05-03-2025 om 11:24:

[..]

Nee.

Denkt Trudeau daar ook zo over?

Kataravrouw schreef op 05-03-2025 om 12:04:

[..]

Denkt Trudeau daar ook zo over?

Dat weet ik niet en ik weet ook niet hoe zijn opvolger erover denkt.

Trump zegt heel veel dingen en daarmee schudt hij de boel op en brengt zaken in beweging. Ben ik blij met zijn (en Vance's) eerdere opmerkingen over Zelensky en Europa? Nee. Maar ik zie de uitkomsten wel en ben blij dat Europa eindelijk beseft dat er serieus werk aan de winkel is en blij dat Zelensky nu ook over vrede wil praten. Met Gaza hetzelfde, Trump dropt zijn plan voor de "Rivièra" en commotie alom. Maar de laatste dagen was er wel een top van Arabische landen over de toekomst van Gaza. Die resultaten wil ik nog afwachten (mijn verwachtingen zijn niet hooggespannen), maar het oude paradigma is in ieder geval doorbroken. Dankzij de opmerking van Trump.

Wat ik als het grootste gevaar zie is dat Trump Europa als de zwakke broeder ziet en passeert. En dan ben je afhankelijk van zijn grillen en weet je dat Amerika sowieso op de eerste plaats komt en niet ons belang. 

Ik vind het erg verdrietig dat je als land niet helemaal zelf mag bepalen tot welke organisaties je wil behoren, zoals de NAVO. Maar misschien moet je accepteren dat de wereld nooit helemaal 100% eerlijk kan zijn omdat er altijd sterkere landen bestaan die op grond daarvan macht hebben. Die hun belangen daardoor in gevaar zien gebracht.

Misschien stopt het als Oekraïne wordt verdeeld. Mogelijk blijft men elkaar haten en is men erop uit om de strijd te hervatten. Democratie heeft zich toch als een veroveringsideologie gedragen. Als het enige juiste "geloof". Maar het heeft veel terrein verloren. In welke mate de VS nog een democratie is? Het zou hier ondenkbaar zijn als een politiek leider zoveel duizenden leugens vertelt. Kennelijk is dat in de VS van ondergeschikt belang.

Ik denk wel dat tijdens het bezoek van Zelensky aan het Witte Huis hij helemaal niet door had dat je iemand als Trump niet op onwaarheden mag vangen. Hij dacht steeds dat hij een punt had, maar voor Trump en Amerikanen telt dat helemaal niet. Wat wel bevreemdend werkt.

rionyriony schreef op 05-03-2025 om 13:24:

Ik vind het erg verdrietig dat je als land niet helemaal zelf mag bepalen tot welke organisaties je wil behoren, zoals de NAVO. Maar misschien moet je accepteren dat de wereld nooit helemaal 100% eerlijk kan zijn omdat er altijd sterkere landen bestaan die op grond daarvan macht hebben. Die hun belangen daardoor in gevaar zien gebracht.

Misschien stopt het als Oekraïne wordt verdeeld. Mogelijk blijft men elkaar haten en is men erop uit om de strijd te hervatten. Democratie heeft zich toch als een veroveringsideologie gedragen. Als het enige juiste "geloof". Maar het heeft veel terrein verloren. In welke mate de VS nog een democratie is? Het zou hier ondenkbaar zijn als een politiek leider zoveel duizenden leugens vertelt. Kennelijk is dat in de VS van ondergeschikt belang.

Ik denk wel dat tijdens het bezoek van Zelensky aan het Witte Huis hij helemaal niet door had dat je iemand als Trump niet op onwaarheden mag vangen. Hij dacht steeds dat hij een punt had, maar voor Trump en Amerikanen telt dat helemaal niet. Wat wel bevreemdend werkt.

En dan te bedenken dat de meeste witte Amerikanen hun oorsprong hebben in Europa. 

Poezie schreef op 05-03-2025 om 13:38:

[..]

En dan te bedenken dat de meeste witte Amerikanen hun oorsprong hebben in Europa.

Tja tot voor kort werd er trots verteld dat men Ierse of Schotse roots had. Momenteel lijken ze overal los van.

rionyriony schreef op 05-03-2025 om 13:24:

Sterke post! Ik zie de huidige Trump regering zeker niet meer als een zuivere democratie maar dat hangt ook af van wat er nog gaat komen aan ontmanteling. Misschien blijkt het wel een kleptocratie te worden/ zijn. De introductie van die Trump munt is al fout:

https://nos.nl/collectie/13983/artikel/2552673-amerikaanse-president-heeft-eigen-munt-best-wel-eng-dat-dit-kan

Inderdaad blijkt het "fout" om Trump op onwaarheden aan te spreken. Liegen heeft een heel andere betekenis gekregen! Maar daar doet het Kremlin net zoveel aan.

Dat begon op zijn laatst toen werd geantwoord dat ze Oekraïne niet binnen zouden vallen. Daarna geloofde ik helemaal niets meer van wat daar werd gecommuniceerd.

Trump heeft ook de inlichtingen gestopt. Nu Starlink nog, daar zal Eutelsat niets meer aan redden. Daarna mag Zelensky tekenen voor akkoord.

https://us.cnn.com/2025/03/05/politics/supreme-court-usaid-foreign-aid/index.html
Laten we hopen en bidden  dat er voorlopig geen opperrechters dood gaan.

(alhoewel Trump gewoon kan gaan doen wat Biden niet heeft gedaan, en dat is een paar extra rechters benoemen die zeker op zijn hand zijn).

kerstbeer

kerstbeer

05-03-2025 om 18:44 Topicstarter

Loeki72 schreef op 05-03-2025 om 10:19:

[..]

Hij heeft weer eens aangegeven dat: “he’s gonna take Greenland one way or the other”. Dus het gaat sowieso oorlog worden.

Mensen gaan ook in Nederland proberen Trump te normaliseren. 

Zij het omdat ze het met hem (of andere soortgelijke politici) eens zijn of omdat ze zichzelf willen vertellen dat het allemaal niet zo erg zal zijn. 

Luister naar wat hij zelf zegt. 

Het is volkomen krankzinnig. Bovenstaande bijvoorbeeld: hij bedreigt zijn en onze bondgenoten, maar baant een pad voor onze grootste vijand om Europa nog erger te bedreigen. 

Een "bondgenoot" dat onze bondgenoten bedreigt en onze vijanden helpt is geen bondgenoot. 

Het is ook niet normaal of "goed." Wat voor draai mensen er ook aan proberen te geven.

Ik denk dat de mensen hopen en ervan uitgaan (mogelijk ten onrechte) dat Trump, Poetin en Zelensky een soort van "redelijke" deal zullen sluiten. Misschien ieder de helft. Maar de kans is veel groter, veel dichter bij de 100% dat Zelensky alles moet opgeven en vrij mag vluchten, waarna de overeenkomst tussen Rusland en Trump in werking treedt: alle handelsembargo's weg, de helft van de mineralen naar Trump, en wederopbouw op kosten van Oekraïne.

rionyriony schreef op 05-03-2025 om 19:31:

Ik denk dat de mensen hopen en ervan uitgaan (mogelijk ten onrechte) dat Trump, Poetin en Zelensky een soort van "redelijke" deal zullen sluiten. Misschien ieder de helft. Maar de kans is veel groter, veel dichter bij de 100% dat Zelensky alles moet opgeven en vrij mag vluchten, waarna de overeenkomst tussen Rusland en Trump in werking treedt: alle handelsembargo's weg, de helft van de mineralen naar Trump, en wederopbouw op kosten van Oekraïne.

Europa.

De Franse president Macron zegt dat hij een discussie wil voeren over het beschermen van andere Europese landen met Franse kernwapens.Deze 'nucleaire veiligheidsparaplu' zou moeten dienen als afschrikmiddel.

Toch wel tof van die Fransen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.