Nieuws en actueel
kerstbeer
28-01-2025 om 17:07
Trump, Musk en Amerikaanse politiek.
Hier verder over Trump, Musk en de Amerikaanse politiek.
Trump tekende meteen een recordaantal decreten en daar komen er steeds meer bij.
Tot nu toe gaat het goed tussen Trump en de bij hem invloedrijke Musk, maar zal dat ook zo blijven nu steeds meer MAGA niet blij met Musk's invloed en beleidswensen zijn?
Wat zal er bij de Democraten gebeuren en wie zal naar boven komen als potentiele leiders van de toekomst?
Wat voor invloed gaan Trump's decreten hebben over de VS en de rest van de wereld?
Schrijf hier verder.
PensioNada
25-09-2025 om 16:09
Stardust schreef op 25-09-2025 om 15:41:
[..]
Lees het stuk van roxane van iperen in NRC. Misschien is het al gepost, ik ben door omstandigheden wat minder online. Stond er zaterdag in (en had gedeeltelijk ook over het geweld in Nederland kunnen gaan):
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/18/wie-verzilvert-het-geweld-in-de-verenigde-staten-a4906450
Heel goed stuk.
felija
25-09-2025 om 16:42
PensioNada schreef op 25-09-2025 om 16:09:
[..]
Heel goed stuk.
Inderdaad, dank voor het delen, stardust! Roxane van Iperen legt de vinger op de zere plek.
kerstbeer
28-09-2025 om 12:14
https://www.cbsnews.com/miami/video/businesses-in-south-florida-brace-as-canadian-tourism-declines/
Ze hebben het over "snowbirds": dat zijn Canadezen die gedurende de herfst/winter in Amerika verblijven omdat het dan warmer is. Dit zijn meestal gepensioneerden die veel geld te besteden hebben over de maanden dat zijn er zijn.
Sommigen komen al vele jaren, maar blijven nu dus weg, wat voor een groot verlies aan inkomsten zorgt.
Vrij vertaald zeggen ze aan het begin ongeveer dat Trump's immigratie beleid en heffingen voor controversie in Canada hebben gezorgd. Dit klopt ook wel. Echter, waar ik constant Canadezen het meest boos over hoor zijn de opmerkingen die hij maakte over dat ze de 51ste staat zouden worden. Veel zijn dit als een directe bedreiging aan Canada.
amarna
28-09-2025 om 17:23
kerstbeer schreef op 28-09-2025 om 12:14:
https://www.cbsnews.com/miami/video/businesses-in-south-florida-brace-as-canadian-tourism-declines/
Ze hebben het over "snowbirds": dat zijn Canadezen die gedurende de herfst/winter in Amerika verblijven omdat het dan warmer is. Dit zijn meestal gepensioneerden die veel geld te besteden hebben over de maanden dat zijn er zijn.
Sommigen komen al vele jaren, maar blijven nu dus weg, wat voor een groot verlies aan inkomsten zorgt.
Vrij vertaald zeggen ze aan het begin ongeveer dat Trump's immigratie beleid en heffingen voor controversie in Canada hebben gezorgd. Dit klopt ook wel. Echter, waar ik constant Canadezen het meest boos over hoor zijn de opmerkingen die hij maakte over dat ze de 51ste staat zouden worden. Veel zijn dit als een directe bedreiging aan Canada.
Mijn 6 Canadese neven en nichten met hun gezinnen wonen dicht bij de grens met de VS. Veel van hun boodschappen deden ze normaliter in de VS waar veel levensmiddelen goedkoper zijn. Nu komen ze uit protest de grens niet meer over. Mijn oudste neef werkte nog 1 dag per weekop een school in de VS maar heeft zijn ontslag genomen. Hij gaat weliswaar bijna met pensioen maar het geeft wel aan wat een hekel ze aan Trump hebben.
kerstbeer
28-09-2025 om 21:25
amarna schreef op 28-09-2025 om 17:23:
[..]
Mijn 6 Canadese neven en nichten met hun gezinnen wonen dicht bij de grens met de VS. Veel van hun boodschappen deden ze normaliter in de VS waar veel levensmiddelen goedkoper zijn. Nu komen ze uit protest de grens niet meer over. Mijn oudste neef werkte nog 1 dag per weekop een school in de VS maar heeft zijn ontslag genomen. Hij gaat weliswaar bijna met pensioen maar het geeft wel aan wat een hekel ze aan Trump hebben.
Ik lees veel van dit soort verhalen, met name over snowbirds of mensen die vaak even kwamen shoppen in de VS die dit niet te doen.
Vind het interessant om dit ook op een Nederlands forum te horen.
Wat ik van de Canadezen begrijp is dat hun boosheid verder gaat dan heffingen. Vooral de vijandige toon opeens van een buurland waarmee ze meestal goed door een deur konden, heeft veel vertrouwen in de VS weggenomen.
Sommige Amerikanen beginnen nu ook door te krijgen dat ze wat betreft bepaalde dingen toch echt voordeel behalen van niet-Amerikanen. Niet-Amerikanen brachten toch veel geld binnen en dat missen sommige sectoren of delen van het land waar veel toeristen kwamen nu.
kerstbeer
07-11-2025 om 12:31
Republikeinse mannen zijn niet aardig tegen vrouwen...
Wat hadden ze dan verwacht?
https://www.msnbc.com/top-stories/latest/marjorie-taylor-greene-view-nancy-mace-maga-masculinity-rcna242192
Gebruikersnaaminvullen
06-12-2025 om 22:25
Trump heeft een National Security Strategy online gezet.
https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2025/12/2025-National-Security-Strategy.pdf
Bovenmatige nadruk op ‘westerse identiteit’
Het document legt verder een bovenmatige nadruk op ‘westerse identiteit’, waarbij gehint wordt op conservatieve christelijke waarden, en de noodzaak van ‘een groeiend aantal sterke, traditionele gezinnen die gezonde kinderen opvoeden’.
Europa wordt in dat licht omschreven als een continent in verval. Democratie en politieke vrijheden zouden worden uitgehold, en immigratie zorgt voor het verlies van nationale eigenheid. Als de huidige trends zich voortzetten, is het continent ‘over twintig jaar of minder onherkenbaar’. Het document uit twijfel of die Europese landen op den duur nog wel ‘over voldoende economieën en legers zullen beschikken om betrouwbare bondgenoten te blijven’.
De VS willen daarom de komende jaren het verzet tegen de gevestigde orde in Europa aanwakkeren. Het document signaleert tevreden dat ‘patriottische partijen’, doelend op radicaalrechts, in opmars zijn. Die wil Amerika steunen. Dat gebeurt ook al; de regering van Trump onderhoudt bijvoorbeeld banden met de partij AfD in Duitsland, die door de Duitse inlichtingendienst als extreemrechts wordt beschouwd.
Kritiek op Rusland ontbreekt
Niet álle Europese landen staan in Trumps verdomhoekje. De VS willen de komende jaren investeren in ‘de gezonde naties’ in Midden-, Oost- en Zuid-Europa. Daar zijn geestverwanten van Trump aan de macht in bijvoorbeeld Hongarije, Slowakije, Tsjechië en Italië.
Maar Navo-leden die volgens Trump niet kritisch genoeg zijn op migratie, lopen een grote kans binnen een paar decennia ‘in meerderheid niet-Europees te worden’ en ‘onherkenbaar’ te zijn, leest het document. Voor hen zou het bondgenootschap met de VS niet langer verzekerd zijn.
In het document staat dat Europa ‘essentieel’ blijft, maar dat Amerika zich liever richt op individuele landen dan zaken te doen met de Europese Unie als geheel. ‘We kunnen het ons niet veroorloven Europa af te schrijven – dat zou averechts werken’, staat er. ‘Ons doel moet zijn Europa te helpen zijn huidige koers te corrigeren.’
https://www.trouw.nl/buitenland/trump-moedigt-verzet-tegen-europese-gevestigde-orde-aan~b31af9af/
Ik hoop echt dat die man snel doodgaat of afgezet wordt. Behalve grootheidswaanzin gebeuren er veel wetteloze dingen omdat hij denkt dat hij boven de wet staat en wraakzuchtig is.
Zorroo
07-12-2025 om 12:16
Doodeng en gevaarlijk. Hij ziet zichzelf als een opperwezen dat de hele wereld bestuurt.
BeesAreCool
09-12-2025 om 16:19
Zorroo schreef op 07-12-2025 om 12:16:
Doodeng en gevaarlijk. Hij ziet zichzelf als een opperwezen dat de hele wereld bestuurt.
Inderdaad.
Laat hem op zijn eigen land letten. Daar zijn er ook veel niet blij met hem, inclusief veel mensen die op hem stemden.
Van economie heeft hij ook weinig kaas gegeten.
Typrs als Putin en Trump haten Europa omdat hier nog veel obstakels zijn om alleenheerschappij door een enkeling te voorkomen. Ze proberen dit systematisch kapot te maken oa door de verspreiding van propaganda, die weer polarisatie en stemmen op uktra rechtse partijen moet stimuleren.
Gebruikersnaaminvullen
09-12-2025 om 17:35
Gelukkig wordt die Infantiel op de vingers getikt. Dir prijs was ook te debiel voor woorden.
https://www.trouw.nl/sport/trumps-vredesprijs-krijgt-staartje-klacht-tegen-fifa-baas-ingediend-vanwege-grotesk-machtsmisbruik~b9bc9c29/
Trumps vredesprijs krijgt staartje: klacht tegen Fifa-baas ingediend vanwege ‘grotesk machtsmisbruik’
Vrijdag reikte Gianni Infantino de eerste Fifa-vredesprijs uit aan Donald Trump. Nu ligt er een klacht tegen de Fifa-voorzitter bij de ethische commissie van de voetbalbond, vanwege ‘grotesk machtsmisbruik’ en schending van de eigen regels.
Stardust
09-12-2025 om 18:39
ik dacht dat grotesk machtsmisbruik een voorwaarde was om hoge pief bij de FIFA te worden. Benieuwd of die ethische commissie inmiddels tanden heeft gekregen.
Dat ze trump eren met een Vredesprijs in het jaar dat hij van duizenden mensen de rechten heeft geschonden en nog steeds op ramkoers ligt, is helemaal des FIFA’s. Ik zie het bijna als aanmoedigingsprijs.
kerstbeer
09-12-2025 om 23:31
Trump lijkt nu eindelijk zijn ware plan te tonen met betrekking tot Europa:
De Europese eenheid kapot willen maken en dat met behulp van extreem rechtse partijen hier, die zijn trawanten dus ook nog eens gaan aanmoedigen.
Een wens van Putin is zijn bevel.
wild-flower
10-12-2025 om 14:47
VS wil sociale media controleren van alle aankomende reizigers: ‘Ook de gegevens van familieleden worden gevraagd’
https://www.ad.nl/buitenland/vs-wil-sociale-media-controleren-van-alle-aankomende-reizigers-ook-de-gegevens-van-familieleden-worden-gevraagd~a994c9c6/
BeesAreCool
10-12-2025 om 17:16
wild-flower schreef op 10-12-2025 om 14:47:
VS wil sociale media controleren van alle aankomende reizigers: ‘Ook de gegevens van familieleden worden gevraagd’
https://www.ad.nl/buitenland/vs-wil-sociale-media-controleren-van-alle-aankomende-reizigers-ook-de-gegevens-van-familieleden-worden-gevraagd~a994c9c6/
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die daarnaartoe voor de lol gaan.
Zelfs Amerikanen die ik ken slaan steeds vaker familiebezoek etc daar over en dat zijn echt niet bijzonder politiek-actieve mensen.
Beterhier
10-12-2025 om 21:24
kerstbeer schreef op 09-12-2025 om 23:31:
Een wens van Putin is zijn bevel.
Putin is het grote voorbeeld voor wannabe dictator Trump. Hij had ook tientallen jaren onaantastbaar aan de macht willen zijn. Ik word er misselijk van.