Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Daglichtlamp
18-04-2024 om 19:48
Een paar stukjes uit het artikel, maar zeker de moeite om helemaal te lezen (of om vanavond naar Nieuwsuur te kijken).
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2517292-timmermans-gl-pvda-wil-onderhandelen-als-deze-formatie-mislukt
Fractievoorzitter Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA wil onderhandelen als de vier formerende partijen (PVV, VVD, NSC, BBB ) er niet uitkomen. Dat zegt hij in gesprek met Nieuwsuur aan de vooravond van het congres van zijn partij.
Timmermans wil niet in zee met de PVV, maar mocht de VVD bellen en het over een andere boeg willen gooien dan wil GroenLinks-PvdA aan tafel. "Ik zal dan niet meteen de deur dichtgooien", zegt Timmermans.
---------------------
Eerder zei Timmermans dat er voor GL-PvdA nog lang geen rol is in de formatie en dat de vier rechtse partijen er moeten proberen uit te komen. "Nu hij ziet dat het lang duurt, begint dat beeld te kantelen. Timmermans vindt dat er na bijna 150 dagen nog weinig voortgang zichtbaar is, terwijl er veel problemen blijven liggen. En ondertussen is Timmermans in zijn oppositierol vrij onzichtbaar", zegt politiek duider Arjan Noorlander.
------------------------
Dat liep anders en Timmermans zit nu in de oppositiebank in de Kamer. Dat was wennen, zegt de fractievoorzitter. "Het is allemaal veel, veel harder geworden. Vroeger speelde je op de bal, niet de man. Nu is het vaak andersom. Daar moet ik heel erg aan wennen en ik vind het niet leuk."
Desondanks wil Timmermans de volgende keer weer als lijstrekker de verkiezingen in. "Dat is echt mijn voornemen. Mijn richtjaar is 2026 om ervoor te zorgen dat we heel goed door de gemeenteraadsverkiezingen komen. Die zijn ontzettend belangrijk en al mijn energie is daarop gericht. Daar wil ik absoluut campagne voor voeren.
----------------------
Timmermans voelt zich door die kritiek niet aangesproken. "Wij vechten het hardst voor de verhoging van het minimumloon. Wij zijn de vaste partner van de vakbonden in Nederland. We werken ook keihard aan de bescherming van huurders en het weer op poten zetten van een echte volkshuisvesting. Dus allemaal heel donkerrode onderwerpen. Wie van de vier formerende partijen heeft het nog over bestaanszekerheid? Niemand, maar wij proberen dit in de Kamer voor elkaar te krijgen."
felija
18-04-2024 om 20:32
Daglichtlamp schreef op 18-04-2024 om 17:50:
Wilders noemde woensdagavond Van der Burg op X een eng mannetje en schreef dat het de hoogste tijd is “dat-ie snel opkrast”. Hij reageerde daarmee op de uitspraak van de staatssecretaris, die eerder woensdag in een debat over asiel zei blij te zijn dat er geen kabinet-Wilders I komt.
Tja volgens mij heeft Wilders dat toch echt zelf in de hand, aangezien Van der Burg al gezegd heeft dat hij in een volgend kabinet niet terugkomt. Dus in plaats van twitteren kan Wilders zich beter concentreren op de kabinetsformatie.
Inderdaad weer irritatie rond de formatie, vanwege het tweetgedrag van Wilders:
felija
18-04-2024 om 20:34
Daglichtlamp schreef op 18-04-2024 om 19:48:
Een paar stukjes uit het artikel, maar zeker de moeite om helemaal te lezen (of om vanavond naar Nieuwsuur te kijken).
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2517292-timmermans-gl-pvda-wil-onderhandelen-als-deze-formatie-mislukt
Fractievoorzitter Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA wil onderhandelen als de vier formerende partijen (PVV, VVD, NSC, BBB ) er niet uitkomen. Dat zegt hij in gesprek met Nieuwsuur aan de vooravond van het congres van zijn partij.
Timmermans wil niet in zee met de PVV, maar mocht de VVD bellen en het over een andere boeg willen gooien dan wil GroenLinks-PvdA aan tafel. "Ik zal dan niet meteen de deur dichtgooien", zegt Timmermans.
---------------------
Eerder zei Timmermans dat er voor GL-PvdA nog lang geen rol is in de formatie en dat de vier rechtse partijen er moeten proberen uit te komen. "Nu hij ziet dat het lang duurt, begint dat beeld te kantelen. Timmermans vindt dat er na bijna 150 dagen nog weinig voortgang zichtbaar is, terwijl er veel problemen blijven liggen. En ondertussen is Timmermans in zijn oppositierol vrij onzichtbaar", zegt politiek duider Arjan Noorlander.
------------------------
Dat liep anders en Timmermans zit nu in de oppositiebank in de Kamer. Dat was wennen, zegt de fractievoorzitter. "Het is allemaal veel, veel harder geworden. Vroeger speelde je op de bal, niet de man. Nu is het vaak andersom. Daar moet ik heel erg aan wennen en ik vind het niet leuk."
Desondanks wil Timmermans de volgende keer weer als lijstrekker de verkiezingen in. "Dat is echt mijn voornemen. Mijn richtjaar is 2026 om ervoor te zorgen dat we heel goed door de gemeenteraadsverkiezingen komen. Die zijn ontzettend belangrijk en al mijn energie is daarop gericht. Daar wil ik absoluut campagne voor voeren.
----------------------
Timmermans voelt zich door die kritiek niet aangesproken. "Wij vechten het hardst voor de verhoging van het minimumloon. Wij zijn de vaste partner van de vakbonden in Nederland. We werken ook keihard aan de bescherming van huurders en het weer op poten zetten van een echte volkshuisvesting. Dus allemaal heel donkerrode onderwerpen. Wie van de vier formerende partijen heeft het nog over bestaanszekerheid? Niemand, maar wij proberen dit in de Kamer voor elkaar te krijgen."
Op het Journaal net dat Timmermans wel heel weinig aanwezig is tot nu toe als lijsttrekker van de tweede partij, ik denk dat het tij nu gaat keren, gezien het zeer stroeve verloop van de formatie.
Nicole123
18-04-2024 om 21:06
Ik lees nu dat Wilders een bericht heeft geretweet waarin de PVV werd opgeroepen om de formatiebesprekingen op te blazen, zodat er nieuwe verkiezingen zouden komen. En dat hij dat daarna weer heeft ingetrokken. Wat is dat nou voor raar gedoe, als je met anderen in onderhandeling bent, om zoiets te retweeten?
Sowieso komen er voorlopig helemaal geen nieuwe verkiezingen als deze formatie niet lukt, dan wordt er gewoon eerst gekeken of er andere combinaties mogelijk zijn. Rare kronkel dat als het met deze vier niet lukt de stemmen van november niks meer waard zouden zijn. Wat een belediging richting de kiezer. Puur dreigen en chanteren vind ik het, richting partijen (VVD en NSC) die er slecht voor staan in de peilingen.
https://nos.nl/artikel/2517251-andere-partijen-niet-blij-met-tweet-wilders-maar-het-zal-hem-worst-zijn
Daglichtlamp
19-04-2024 om 07:26
Ook van de NRC een interessant artikel over de formatie, hieronder een aantal stukjes eruit.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/18/elkaar-iets-gunnen-geven-en-nemen-dat-is-er-nog-amper-bij-in-de-formatie-a4196522/appview
Klaas Dijkhoff, oud-fractievoorzitter van de VVD, zegt dat Wilders alleen „aan de toelatingseisen” had voldaan, daarna konden de onderhandelingen beginnen. „Het is alsof iemand na relatietherapie besluit om zijn partner niet meer te slaan. En dan zegt: ‘Ik ben gestopt met slaan, nu moet er iets van jou komen’. Wilders heeft immorele, abjecte wetsvoorstellen in de ijskast gezet en daar wil hij een medaille voor.”
Wilders, zegt Dijkhoff, heeft vrouwen „heksen” genoemd, mannen waren „knettergek”, de Tweede Kamer een „nepparlement”. „Als hij daar nu mee ophoudt, betekent dat niet dat hij iets heeft ingeleverd en daar dus iets voor terug moet krijgen.”
-------------
In de verkiezingscampagne en ook nog daarna begonnen de formerende partijen zelf steeds over alle crisissen, die stevig en snel opgelost moesten worden. Yesilgöz zegt al maanden dat ze de „problemen” in Nederland wil „fixen”, de anderen zeggen ook nog vaak dat ze háást hebben. „Dat verhaal wordt steeds ongeloofwaardiger”, zegt Masselink, „nu de formatie zo lang duurt.”
Al hebben de vier partijen wel het voordeel dat de ándere partijen daar niet van lijken te profiteren: in de peilingen groeit vooral de PVV. „Wilders heeft nog steeds de wind mee.”
------------
Ook Dijkhoff ziet dat de informateurs, Elbert Dijkgraaf en Richard van Zwol, een rol op zich nemen die ze niet horen te hebben: die van de grootste partij. „Die hoort een verantwoordelijkheid te voelen voor het hele proces, voor de sfeer, en dat het lukt. Dat is nu aan Wilders, maar hij besteedt het uit aan Dijkgraaf en Van Zwol. Maar informateurs lossen straks in rook op.” En wie houdt de boel dan bij elkaar?
Loeki72
19-04-2024 om 10:26
Nicole123 schreef op 18-04-2024 om 21:06:
Ik lees nu dat Wilders een bericht heeft geretweet waarin de PVV werd opgeroepen om de formatiebesprekingen op te blazen, zodat er nieuwe verkiezingen zouden komen. En dat hij dat daarna weer heeft ingetrokken. Wat is dat nou voor raar gedoe, als je met anderen in onderhandeling bent, om zoiets te retweeten?
Sowieso komen er voorlopig helemaal geen nieuwe verkiezingen als deze formatie niet lukt, dan wordt er gewoon eerst gekeken of er andere combinaties mogelijk zijn. Rare kronkel dat als het met deze vier niet lukt de stemmen van november niks meer waard zouden zijn. Wat een belediging richting de kiezer. Puur dreigen en chanteren vind ik het, richting partijen (VVD en NSC) die er slecht voor staan in de peilingen.
https://nos.nl/artikel/2517251-andere-partijen-niet-blij-met-tweet-wilders-maar-het-zal-hem-worst-zijn
Heeft hij ooit anders gedaan? Dreigen, commentaar vanaf de zijlijn geven, bedreigen en lelijk tweeten is wat hij steeds heeft gedaan en altijd zal blijven doen. hij kan niet anders.
Nicole123
19-04-2024 om 11:44
Daglichtlamp schreef op 19-04-2024 om 07:26:
„Het is alsof iemand na relatietherapie besluit om zijn partner niet meer te slaan. En dan zegt: ‘Ik ben gestopt met slaan, nu moet er iets van jou komen’. Wilders heeft immorele, abjecte wetsvoorstellen in de ijskast gezet en daar wil hij een medaille voor.”
Wilders, zegt Dijkhoff, heeft vrouwen „heksen” genoemd, mannen waren „knettergek”, de Tweede Kamer een „nepparlement”. „Als hij daar nu mee ophoudt, betekent dat niet dat hij iets heeft ingeleverd en daar dus iets voor terug moet krijgen.”
Aardige vergelijking. En dan heeft diegene niet eens gezegd: “Het is fout dat ik sloeg, ik zal het nooit meer doen.”, maar: “Ik neem er niks van terug dat ik sloeg en ik zou er graag mee doorgaan, maar ik zal er tijdelijk even mee stoppen, omdat je anders niet meer met me wil praten.” En dat betekent dan dat hij iets gegeven heeft en de ander maar een stap moet gaan doen? Ik zou persoonlijk de deur mooi dichthouden.
Ik ben heel benieuwd ook wat dit met de VVD gaat doen. Die partij staat volgens mij op breken. Een deel wil graag dat de partij ten opzichte van het vorige kabinet een stuk naar rechts opschuift en wil graag regeren met de PVV. Een ander deel - zoals van der Burg en Dijkhoff - keert zich daar juist expliciet vanaf. Terwijl van der Burg straks wel gewoon kamerlid is nog. En in de tussentijd maakt de VVD deel uit van zowel het huidige kabinet en de nieuwe coalitie en zit Yesilgöz er tussenin. Dat zij lijsttrekker is geworden is denk ik een domme zet geweest, ze straalt in mijn ogen een en al stuurloosheid uit.
Fleurtje_5
19-04-2024 om 12:55
Daglichtlamp schreef op 18-04-2024 om 19:48:
---------------------
------------------------
----------------------
Zo, hij wil onderhandelen? En hij zal niet meteen de deur dichtgooien?
Hij wil niet in zee met de PVV. Maar dan zet hij al die mensen die op de PVV hebben gestemd en NIET op Timmermans gewoon aan de kant.
Hij wil niet accepteren dat hij de touwtjes niet in handen heeft. Waarom ben ik daar helemaal niet verbaasd over?
felija
19-04-2024 om 13:22
Fleurtje_5 schreef op 19-04-2024 om 12:55:
[..]
Zo, hij wil onderhandelen? En hij zal niet meteen de deur dichtgooien?
![]()
Hij wil niet in zee met de PVV. Maar dan zet hij al die mensen die op de PVV hebben gestemd en NIET op Timmermans gewoon aan de kant.
Hij wil niet accepteren dat hij de touwtjes niet in handen heeft. Waarom ben ik daar helemaal niet verbaasd over?
Ga jij in zee met iemand met wie je het inhoudelijk helemaal niet eens bent? Iemand waarvan je van tevoren al weet dat diens ideeën over wat goed is tegenovergesteld zijn aan die van jou? Wat voor meerwaarde heeft het dan om met elkaar te praten als je al weet dat je zo verschillend denkt over inhoudelijke punten?
Je ziet nu al hoe moeizaam het gaat bij de huidige formerende partijen en die staan qua standpunten dan nog iets dichter bij de PVV. Feit is dat de PVV extreem gedachtengoed heeft, je kunt andere partijen niet de schuld geven, dat je daarmee dus op weerstand stuit. Driekwart van het volk ziet een PVV (helemaal) niet zitten.
Wilders wil niet accepteren dat hij de touwtjes niet in handen heeft, voor het eerst sinds tijden spreekt Timmermans zich uit en dan wil hij de touwtjes in handen hebben?
Nicole123
19-04-2024 om 13:30
Fleurtje_5 schreef op 19-04-2024 om 12:55:
[..]
Dat is toch wederzijds en hun goed recht? Het is net zoals dat Wilders momenteel de mensen die op PvdA/GL, D66, Volt, CU, PvdD, DENK, SP, JA21, FvD, CDA en SGP hebben gestemd ‘aan de kant’ zet. Dan kun je jammeren “Hu hu, Timmermans wil niet samenwerken met Wilders.”, maar alsof Wilders dat dan wel wil, kom op zeg. Waarom is het als de aversie vanuit links komt opeens ‘aan de kant zetten’ of ‘buitensluiten’ en vanuit rechts niet? Een partij mag gewoon zelf aangeven met wie hij wel of niet graag in een coalitie wil, zo werkt het. Ik jammer toch ook niet dat de huidige coalitie PvdA/GL of D66 niet erbij wil? Qua aantallen zouden die partij logischer zijn dan BBB met haar slechts 7 zetels, maar qua ideeën en partijrichting past BBB beter dus snap ik helemaal dat zij toch aan tafel zitten.
Dat vind ik juist het mooie van het Nederlandse systeem, dat het niet alleen draait om ‘wie is de grootste’, waarbij je de rest buitenspel zet, maar dat ook een kleine partij, zoals in het huidige kabinet de CU en in de beoogde coalitie BBB, een kans maakt op mee regeren. Wat dat betreft hangt mee regeren lang niet alleen af van de grootte van je partij, maar ook van je standpunten en de mate waarin je kunt samenwerken en concessies wil doen. Het is niet voor niets dat ook de SP nog nooit heeft mee geregeerd. Hoe meer je aan de flanken staat en hoe meer je staat op je eigen punten, des te groter de kans dat je in de oppositie komt. Hoe dichter je inhoudelijk bij andere partijen staat en hoe constructiever je houding als partij, des te meer kans je hebt om aan tafel uitgenodigd te worden en bij te kunnen dragen aan een kabinet. Dat is de reden waarom partijen als VVD en BBB, hoewel veel kleiner dan PVV, toch een grotere kans maken op regeringsdeelname. Ze zijn inhoudelijk minder extreem, staan dichter bij andere partijen, en ze hebben een constructievere / toegeeflijker houding.
krulliebollie
19-04-2024 om 16:03
precies.. laten we niet vergeten dat de meeste mensen NIET op Wilders hebben gestemd maar op al die andere partijen..
Miraval
19-04-2024 om 18:42
wanneer Timmermans aan zet is, als dat gaat gebeuren, dan schat ik dat hij toch ofwel VVD ofwel NSC nodig zal hebben zo niet beiden om tot een coalitie te komen. Wat dat betreft zijn die partijen wel tot elkaar veroordeeld voor een meerderheidscoalitie.
Dus om te zeggen ik zal de deur niet dichtslaan oid klinkt leuk maar hij heeft eigenlijk weinig andere keuze naar mijn idee.
En dan is het nog maar de vraag of zo'n kabinet wel bestaansrecht heeft. Ik zie GL/PvdA dan het beste samen met VVD, NSC en D66. En dal zal er ook genoeg in de ijskast moeten of water bij de wijn of hoe je het ook wil noemen.
Daglichtlamp
19-04-2024 om 18:49
Timmermans heeft gister bij Nieuwsuur al gezegd dat hij ook best wel praten over het beperken van migratie. Dus ik denk dat hij ook wel ziet dat er van zijn kant ook concessies moeten komen. De laatste keer dat de PvdA en de VVD samen geregeerd hebben, hebben ze maar 52 dagen over de formatie gedaan. (Al hadden ze toen het voordeel dat ze met hun tweeën konden regeren).
Fleurtje_5
19-04-2024 om 18:53
krulliebollie schreef op 19-04-2024 om 16:03:
precies.. laten we niet vergeten dat de meeste mensen NIET op Wilders hebben gestemd maar op al die andere partijen..
En veeeeeeeeeel minder mensen hebben op Timmermans gestemd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.