Huiskamer
Auwereel
04-01-2026 om 11:46
Dat gaat niet door vanwege de sneeuw
Heb je vandaag, of morgen, overmorgen iets op de planning staan, maar het lukt niet vanwege de sneeuw, of je ziet er vanaf?
Post het hier!
Schaam je er niet voor, we zijn namelijk niets gewend hier in Nederland, als er meer dan een halve cm valt!
Miraval
05-01-2026 om 08:38
Hier vooralsnog goed te doen, maar vanaf 11.00 wordt er meer sneeuw verwacht dus even kijken hoe lang het werkbaar blijft vandaag.
Miepjecody
05-01-2026 om 08:46
Evaluna schreef op 05-01-2026 om 08:13:
30 jaar geleden werden we ook direct naar huis gestuurd bij dreigende ijzel of veel sneeuw.
Ook toen vonden ze het onverantwoord om alle kinderen door de polder te laten fietsen.
Echt niet waar ik woonde hoor
Bakblik
05-01-2026 om 08:54
Auwereel schreef op 05-01-2026 om 08:35:
[..]
En dat vond je 40 jaar geleden redelijk?
Nee redelijk was het niet naar als 16 jarige een hoop lol gehad onderweg. We waren met velen die worstelden door de sneeuw. Hele stukken moeten lopen. Die boze directeur dat klopte echt niet. In de middag met de bus naar huis gegaan en de volgende dag met de bus heen en in de middag was het weer weg.
Dat er nu al op voorhand wordt gezegd dat school later begint dat snap ik niet. Hier ligt zo weinig sneeuw dat je probleemloos ergens heen kunt.
Joszy
05-01-2026 om 09:00
De gladheidscoordinator van rijkswaterstaat heet Slippens. Dat verzin je toch niet!
Auwereel
05-01-2026 om 09:55
Slippens, nomen est omen!
Ik hoef niet naar mijn werk, ik kan thuiswerken vandaag. Dat scheelt door een hoop sneeuw glibberen (te voet), maar ook een boel kou op mijn werk. De verwarming is tijdens de kerstvakantie uitgezet en het duurt erg lang voor zo'n gebouw weer is opgewarmd. Aangezien ik de eerste in mijn kantoortje ben en dan pas de verwarming kan opdraaien, zal het goed koud zijn daar.
Evaluna
05-01-2026 om 09:57
Joszy schreef op 05-01-2026 om 09:00:
De gladheidscoordinator van rijkswaterstaat heet Slippens. Dat verzin je toch niet!
🤣
LazyCat
05-01-2026 om 10:00
Ik zou morgen naar Duitsland gaan, vanuit de Randstad. Zou dat verantwoord zijn? Weet iemand hoe de Duitsers zijn met het sneeuwvrij maken van hun wegen?
(Als het weer is zoals vandaag ga ik niet)
afrodite05
05-01-2026 om 10:01
Hoewel ik normaal wel met de auto door de sneeuw durf te rijden, durfde ik het vanochtend niet aan met m'n zwangere buik. Bang om tijdens het lopen naar de auto onderuit te gaan. Dus ipv dat ik zoon naar de opvang bracht, heeft man het gedaan. Maar goed ook, want man is dus inderdaad uitgegleden op straat.
Ysenda
05-01-2026 om 10:05
Bakblik schreef op 05-01-2026 om 08:54:
[..]
Nee redelijk was het niet naar als 16 jarige een hoop lol gehad onderweg. We waren met velen die worstelden door de sneeuw. Hele stukken moeten lopen. Die boze directeur dat klopte echt niet. In de middag met de bus naar huis gegaan en de volgende dag met de bus heen en in de middag was het weer weg.
Dat er nu al op voorhand wordt gezegd dat school later begint dat snap ik niet. Hier ligt zo weinig sneeuw dat je probleemloos ergens heen kunt.
Bij jullie misschien wel maar dat is niet overal zo.
Ik vertrok zaterdag uit Assen met 4cm sneeuw en grote vlokken. Bij Leeuwarden was het groen.
Afsluitdijk met 135pu geen enkel probleem.
Kop noord holland, geen vlok. Bij Leiden zag het een beetje wit van hagel en bij mij in de straat was het dikke slush.
Nu is het ern ijsplaat in de straat. En ik heb al meerdere mensen onder uit zijn gaan. Auto's glijden de bocht door en ik ben blij dat ik niet aan het eind van de straat geparkeerd ben want daar zijn nu al 2 auto's tegenaan gegleden.
Dus nee, hier zijn de scholen ook wat later gestart. Ov rijdt wel, dat is in Utrecht niet zo, hoe kom je dan op school?
Tuinplant
05-01-2026 om 10:06
LazyCat schreef op 05-01-2026 om 10:00:
Ik zou morgen naar Duitsland gaan, vanuit de Randstad. Zou dat verantwoord zijn? Weet iemand hoe de Duitsers zijn met het sneeuwvrij maken van hun wegen?
(Als het weer is zoals vandaag ga ik niet)
Ik kwam gisteren uit Duitsland, zowel binnenwegen als snelweg. Was niets aan de hand, maar had ook al een paar uur niet gesneeuwd.
Tuinplant
05-01-2026 om 10:09
Gisteravond lekker gereden vooral snelwegen. Viel mij vooral op dat rond Utrecht slecht gestrooid en geschoven was. Op de heenweg, maar ook op de terugweg 2 uur later. Tussendoor had het niet gesneeuwd. Eenmaal snelweg Utrecht voorbij was er niets meer aan de hand.
Dorestad
05-01-2026 om 10:13
Auwereel schreef op 05-01-2026 om 09:55:
Slippens, nomen est omen!
Ik hoef niet naar mijn werk, ik kan thuiswerken vandaag. Dat scheelt door een hoop sneeuw glibberen (te voet), maar ook een boel kou op mijn werk. De verwarming is tijdens de kerstvakantie uitgezet en het duurt erg lang voor zo'n gebouw weer is opgewarmd. Aangezien ik de eerste in mijn kantoortje ben en dan pas de verwarming kan opdraaien, zal het goed koud zijn daar.
Hier ligt ruim 15 cm sneeuw. Ik ben blij dat mijn kind vandaag thuiswerkt. Hij hoefde geen les te geven. Hetzelfde is bij hem op de campus. De verwarming die uit was. In november ook meerdere weken géén verwarming ivm renovatie/reparatie. Hij werkt daar al 2 jaar in de wintermet handschoenen aan en met thermolegging onder de spijkerbroek. In nov heb ik een klein elektrisch kacheltje gekocht, dat staat nu op zijn kamer.
Bakblik
05-01-2026 om 10:16
Hier sneeuwt het nu een dik uur die vlokken. Vanochtend om 7.00 kon ik nog de sprietjes gras boven de sneeuw zien uitsteken, nu niet meer.
Schemerlampje
05-01-2026 om 10:18
Ik ben wel naar mijn werk gereden, maar iedereen reed maximaal 30 km/uur. Veel minirotondes, daar moesten we ook heel voorzichtig overheen. Toen ik bij ons de straat uitreed, reed ik bijna een fietser aan. Ik kwam met 5 km/uur op de kruising aanrijden, en moest remmen voor een fietser op de kruisende weg die voorrang had, maar ik gleed gewoon door. Gelukkig stond ik op tijd stil en kon de fietser nog om mij heen. Daarna toch een beetje met de bibbers in mijn benen gereden.
Ik hoorde van docenten dat bij ons op school ook veel leerlingen absent zijn gemeld.
Duufje
05-01-2026 om 10:26
Tuinplant schreef op 05-01-2026 om 10:09:
Gisteravond lekker gereden vooral snelwegen. Viel mij vooral op dat rond Utrecht slecht gestrooid en geschoven was. Op de heenweg, maar ook op de terugweg 2 uur later. Tussendoor had het niet gesneeuwd. Eenmaal snelweg Utrecht voorbij was er niets meer aan de hand.
En dat was vanmorgen meer dan merkbaar ![]()
Ik begrijp daar niets van, dat het zo kan verschillen per plaats / regio.
Ik ben naar kantoor (regio Utrecht) gegaan, omdat de wegen bij mij in de omgeving prima schoon waren. Ik moet 45 km rijden, voornamelijk snelweg. En er was ook niets aan de hand op de weg, het was heel rustig zelfs, tot ik dichter bij Utrecht kwam. Daar was het chaos. Maar goed, ik was vroeg vertrokken en uiteindelijk ook op tijd op kantoor. Maar ik zit in een bijna leeg pand. Lekker rustig opstarten wel zo.