Huiskamer
buufie
14-08-2026 om 12:24
De warmte, wat doe jij voor je huisdier?
vandaag wederom een warme dag. Mijn maine coon heeft een dikke vacht. Als het warm is leg ik vaak een koude, natte handdoek op de grond, waar ze op kan liggen. Verder veel schaduwplekken in de tuin en ze kan ook naar binnen toe.
Wat doen jullie extra voor je huisdier?
Jujubee
15-08-2026 om 07:21
Herfstappeltaart schreef op 14-08-2026 om 16:33:
Wij hadden voor onze logeerhond de ventilator aangezet. Daar ging ze lekker voor liggen 🐶
Mijn deelhond vindt de ventilator doodeng, dus ik heb hem maar uitgelaten, haha. Ik doe verder niets voor hem. Ik heb een koelmat, maar daar gaat hij niet op liggen. Hij ligt gewoon op de grond voor Pampus. Toen ik nog een kat had, was die de hele dag buiten bij de hitte. Dan ging hij ergens in het gras liggen snurken en vond ik hem in de avond pas weer terug. Hoe warmer, hoe beter, in zijn ogen. De koelmat moest hij ook niets van weten. Ik heb met de hond wel hele korte rondjes gedaan gisteren, omdat het niet te doen was.
Knutselkei
15-08-2026 om 08:22
Ik heb de egelbordjes op de grond staan, op tegels en tussen een paar struiken. Hij struint echt over de hele tuin heen ook in de aanbouw die nu tijdelijk open in is het schuurtje. Dus geen idee wat beste plek zou zijn.
ik heb bij de Kruidvat aantal van die plastic kinderbordjes met zon opstaand randje op de kop getikt zodat ik ze overal kon zetten.
Zal zo eens kijken of ik sporen kan zien.
De vogels gaan meer in het ven hierachter drinken.
Ook de insecten komen veel drinken. In de waterbak van de hond vond ik afgelopen weken een aantal keer rondzwemmende wespen. das minder dus die controleer ik erg vaak nu.
buufie
15-08-2026 om 08:26
ik heb een vogeldrinkbak op een houten paal gezet, ong 1 meter van de grond
ToetieToover
15-08-2026 om 08:56
Meest populaire drinkbak is een kleintje die onder mijn enorme boom hangt met steentjes erin. Geglazuurd terracotta, ooit eens op een sociale werkplaats gekocht. Die gaat al tig jaar mee. Ze landen vaak op het ijzeren frame waar die aan hangt.
De kleine ovalen gietijzeren bak is populair bij de jonge mussen. Ze passen er net in en na het bad is die leeg. Staat op een muurtje van 1,5 meter hoogte. Soortgelijke als deze:
en een schelpvorm van gietijzer 40 cm breed is eveneens populair, die staat op de vijverrand. Die is wat dieper en daar gaan ook de merels.
De meesjes gaan badderen in een oud oosters dienblad op pootjes op mijn dakterras. Tip: zet dat niet te dicht bij je raam; kijkt leuk tot je niks meer zit van de waterspetters.
Zoiets diameter 60 cm van de kringloopwinkel. Ik heb het idee dat ze de ribbeltjes op de rand erg fijn vinden en de handgrepen ook. Daar zitten ze heel tevreden hun veren te schudden. En het feit dat het heel ondiep is. 5 centimeter ongeveer, houden ze ook van.

Tijgeroog
15-08-2026 om 09:04
De vogels houd ik liever uit m'n tuin, dus die krijgen hier geen voer of water meer. (Zo blijkt dus dat ik toch niet alles voor m'n katten overheb, zij zijn hier erg teleurgesteld over)
Maar voor de insecten heb ik een schaal met kiezels/hydrokorrels en water, zodat zij ook veilig bij het water kunnen zonder te verdrinken. (Die vinden de katten trouwens ook leuk, die korrels liggen steeds overal verspreid. 🤦♀️ Maar vogels hadden ze leuker gevonden)
Ted68
15-08-2026 om 09:36
Heb een schaaltje water, met stenen en mos erin naast de perenboom staan; onze katten slapen de hele dag, naast de airco in de burokamer. Af en toe probeert er onze jongste Kat nog met een Patient in de wachtkamer mee te lopen, maar daar word hij er weer uit gegooid…..
Onze hond kan de tuin in en uit, en ligt graag onder de tuintafel in de schaduw. S`avonds komt er beging in en Rent hij met zijn Spielgeld over de toendra(gras) of eet hij peren die van de Boom vallen.
Luttjetrut
15-08-2026 om 09:46
Loulou39 schreef op 14-08-2026 om 20:40:
Die van mij (katten) kruipen ook achter de gesloten gordijnen om languit in de zon te gaan liggen 😅.
Ik heb wel extra waterbakjes neergezet zodat ze veel kunnen drinken.
Ben trouwens wel heel benieuwd naar de ijsjes voor katten die iemand hier noemde.
Ik steek een lepeltje in een zakje liquid snack en leg dat in de vriezer.
Jujubee
15-08-2026 om 10:42
Ik heb ook schaaltjes water staan voor de vogels. Vooral de eksters maken er dagelijks gebruik van. Een ervan is een diep bord dat ze als badje gebruiken. Die staan hier op het dakterras, dus geen gevaar van jagende katten want die wonen hierboven niet. De vogels zijn veilig.
Loulou39
15-08-2026 om 10:59
Luttjetrut schreef op 15-08-2026 om 09:46:
[..]
Ik steek een lepeltje in een zakje liquid snack en leg dat in de vriezer.
Wat leuk! Ga ik nu meteen maken👍🏻
Wieder
15-08-2026 om 11:14
Voor de huisdieren doe ik niet echt iets, de honden gaan inderdaad met hun dikke (niet echt) lijven midden in de zon liggen. De katten zwerven ergens door de weilanden en die zie ik gewoon een paar dagen niet. De paarden zetten we om 5 uur buiten en om een uur of 10 weer naar binnen omdat ze anders gek worden van de vliegen. We hebben een nieuw, geïsoleerd, dak op de stallen laten leggen en dat werkt wonderwel goed, het blijft er redelijk koel. Het liefst zouden we ze 's nachts buiten zetten maar in verband met de plaatselijke wolf durf ik dat niet goed. Dus lekker douchen voor ze op stal gaan en als het te gek wordt zetten we voor iedere stal een ventilator, dat vinden ze ook wel lekker.
Ik heb gisteren van dochter twee drijvende dingetjes met gaten erin gekregen voor insecten om te drinken. Ik ga die zometeen in een grote teil water in de moestuin zetten. Ik had altijd schoteltjes met steentjes erin staan, maar dat water verdampt erg snel. En ik heb in de bomen vogeldrinkbadjes hangen, zelfs de duiven proppen daar hun mollige lijfjes in om zich even lekker te wassen. Ik wil eigenlijk zo'n mooie grote schaal op een sokkel voor het keukenraam maar ik ben bang dat ik dan een vogelbad transformeer tot poezenvoerplaats, dus dat durf ik niet.
Tijgeroog
15-08-2026 om 11:26
Oh ja, dat laatste! Daarom dus ook geen vogelvoer meer in onze tuin, helaas.
Het is hier nu aan het regenen. Er lopen 2 hele chagrijnige laten bij me te mauwen dat ze daar toch niet waarderen. Suikerklontjes zijn het!