Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

De zelfscan bij Albert Heijn. Waar is de menselijke maat?

Dat je wel weet hoe je een bericht op LinkedIn plaatst maar niet hoe je boodschappen scant, die vlieger gaat voor mij niet op. 
En als je blijkbaar zo duidelijk aan kunt geven hoe moe/verward je bent, dan had je ook de gewone kassa kunnen nemen.
Daarnaast valt me op dat er in dit soort situaties waarbij de media opgezocht wordt en zo, er nooit staat dat er een brood vergeten is, maar dat het dan altijd gaat om biefstuk of zo. Toevallig zeg, dat daar altijd net de slechte codes opzitten!

Het eerste wat ik dacht was; hij laat normaalgesproken het boodschappen doen over aan zijn vrouw. Als je regelmatig boodschappen doet met een winkelwagentje dan pak je die toch automatisch buiten, hoe verstrooid je ook bent, dat is dan zo ingesleten. 

In het algemeen vind ik dat er een kassa met een echt mens beschikbaar moet zijn voor wie de zelfscanner om wat voor reden dan ook niet kan of wil gebruiken. Maar als je die scanner dan gebruikt, vind ik je ook verantwoordelijk om dat goed te doen. 
Ik doe mijn boodschappen trouwens bij de jumbo. Daar geeft de zelfscanner best regelmatig een fout. Dat heb ik niet altijd meteen door omdat hij wel piept. Maar zodra je een volgend product wilt scannen, piept hij niet meer en scant hij die ook niet. Dat heb ik dan wel door en dan zie je vanzelf dat de vorige niet gescand is. Werkt dat bij de AH anders?

Gewone kassa's moeten gewoon blijven bestaan zodat mensen die er moeite mee hebben gewoon daar kunnen afrekenen. Dan is er voor ieder wat wils en passends.

Jorni schreef op 04-04-2026 om 10:56:

Gewone kassa's moeten gewoon blijven bestaan zodat mensen die er moeite mee hebben gewoon daar kunnen afrekenen. Dan is er voor ieder wat wils en passends.

Dan klagen we weer dat de boodschappen zo duur zijn.

Bakblik schreef op 04-04-2026 om 10:53:

Ik pak altijd een handscanner bij de supermarkt en weet echt wel hoe dat werkt. Gisteren had ik 1 vergeten boodschap en scande aan de kassa. Dat ging mis en er stond op het scherm dat ik 2 netjes uien had. Dan benadert ik een medewerker en vraag of zij mij kan helpen. Ook ouderen kunnen vragen of ze hulp kunnen krijgen en als alle ouderen dat doen gaat er misschien een lampje branden bij de eigenaren van de winkels dat 1 bemande kassa op de vrijdag voor Pasen misschien te weinig is.

Is er dan nog meer dan 1 bemande kassa?

Bij menig ah is er nog maar 1 kassa, dan kun je er niet meer openen al zou je willen.

Ysenda schreef op 04-04-2026 om 11:13:

[..]

Dan klagen we weer dat de boodschappen zo duur zijn.

Maar gewone kassa's zijn er toch gewoon nog? Alleen wat minder dan vroeger.

Jorni schreef op 04-04-2026 om 11:17:

[..]

Maar gewone kassa's zijn er toch gewoon nog? Alleen wat minder dan vroeger.

De ah's hier zijn van 10 naar 1 gegaan en die is dan bemand tussen 10 en 7. Ze zijn open van 7(de xl) of 8 tot 22.

Ysenda schreef op 04-04-2026 om 11:14:

[..]

Is er dan nog meer dan 1 bemande kassa?

Bij menig ah is er nog maar 1 kassa, dan kun je er niet meer openen al zou je willen.

Bij mijn jumbo zijn er nog 3, waarvan meestal 1 open, heel soms 2 en de derde wordt gebruikt als je een steekproef hebt gehad die niet klopt. Fan wordt bij die kassa je hele jaar opnieuw gescand. Dat had ik in januari. Toen kwam aan het licht dat in 1 pad de scanners geen goede verbinding hadden net het systeem. Ik had allemaal dingen gemist uit het pad met de bakproducten en de houdbare melk en echt alleen daar. 

Bakblik schreef op 04-04-2026 om 11:32:

[..]

Bij mijn jumbo zijn er nog 3, waarvan meestal 1 open, heel soms 2 en de derde wordt gebruikt als je een steekproef hebt gehad die niet klopt. Fan wordt bij die kassa je hele jaar opnieuw gescand. Dat had ik in januari. Toen kwam aan het licht dat in 1 pad de scanners geen goede verbinding hadden net het systeem. Ik had allemaal dingen gemist uit het pad met de bakproducten en de houdbare melk en echt alleen daar.

Dat had ik laatst ook, in het pad waar de koffie, thee en koekjes liggen. Ik dacht even dat de scanner stuk was, maar in alle andere paden deed hij het wel. Als je niet goed oplet, heb je inderdaad zo al die producten per ongeluk niet gescand. Best irritant. 

Maar goed, in het geval van deze meneer uit het nieuws heeft hij echt staan slapen. Je snapt toch hopelijk wel dat je meer dan 8 euro moet betalen voor je boodschappen waar ook biefstuk bij zat. 

Onzin verhaal van deze professor dus. En inderdaad, als je op LinkedIn een bericht kan plaatsen kun je ook prima een zelfscan bedienen. Waarom zijn mensen tegenwoordig zulke slachtoffers elke keer. Nooit hun schuld, altijd de schuld van iedereen, behalve van zichzelf. En dan meteen een lulverhaal op sociale media zetten. 

Poezie schreef op 04-04-2026 om 10:51:

Van AI geplukt:
Maarten Steinbuch (Zeist, 14 mei 1960) is een Nederlands wetenschapper op het gebied van hightechsystemen, ondernemer en communicator. Hij is universiteitshoogleraar bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), waar hij de leerstoel Systems & Control bekleedt. Zijn onderzoek strekt zich uit van autotechniek (met een focus op connected cars en schone voertuigen) tot mechatronica, motion control en de beheersing van fusieplasma's. Hij geniet faam vanwege zijn werk op het gebied van geavanceerde motion control, maar staat ook bekend om het ontwerp van zeer nauwkeurige.... enz.

MI ongeloofwaardig dus dat hij het allemaal niet zou kunnen snappen.

haha, l e z e n Poezie: al deze info staat ook gewoon in het gedeelde bericht

Kampeerder schreef op 04-04-2026 om 10:21:

[..]

Inderdaad zeg, dan ben je nog zelfs niet met pensioen. Je bent 65 of 66.

Alice12 schreef op 04-04-2026 om 10:18:

[..]

Eens, als je uit 1960 komt ben je echt niet hoogbejaard. Dus boete terecht. Daarbij vind ik het een raar verhaal dat hij niet naar het bedrag keek omdat hij zich verstrooid voelde. Hij had boodschappen voor 56 euro, betaalde maar 8 euro, maar vond het lage bedrag niet opvallend. En om op LinkedIn meteen een verhaal te plaatsen dat hij nu weet hoe mensen zich voelen die laaggeletterd zijn is ook onzin. Hij heeft geen idee.

Eens, hij is jonger dan ik en ik weet heel goed dat je als je 12 boodschappen koopt je er ook 12 moet betalen.

Ik weet daarentegen weer niet hoe je een bericht op LinkedIn zet.

ik zeg niet dat deze meneer het bewust deed, maar ook hooggeleerde mensen stelen ,het zijn echt niet alleen arme mensen die stelen.

Jorni schreef op 04-04-2026 om 10:56:

Daar ben ik het helemaal mee eens!!

Groentetuin schreef op 04-04-2026 om 09:07:

ik snap dat ouderen vaak niet mee kunnen komen met technologie, ik heb er zelf ook vaak moeite mee.
Aan de andere kant er wordt enorm veel gestolen in supermarkten
En 8 van de 12 boodschappen niet afrekenen is natuurlijk wel heel veel.

Nou ik ben nog een paar jaar ouder dan die meneer. Sinds ik met pensioen ben doe ik boodschappen buiten "de spits". Ik doe bijna elke dag een boodschapje omdat ik graag vers eet en ook even naar buiten wil.

Ik neem een karretje en bij de zelfscan haal ik de boodschappen een voor een uit de kar, scan de boodschap en laat die op het plankje staan. Dan reken ik af en pas daarna doe ik de boodschappen in mijn tas. Dat is ook makkelijk als het personeel wil controleren. 

Ik kan eerlijk zeggen dat dat nooit fout is gegaan. De supermarkt is geen liefdadigheidsinstelling en ik betaal een beetje extra voor de mensen die stelen. 

Ik vind dit ook een raar verhaal. Ben wel van mening dat er vriendeljjk omgegaan moet worden met ouderen die een foutje maken bij de zelfscan. Bij de ene winkel krijg je direct een winkelverbod terwijl ik van de week een vriendelijke jongen die bij een oude mevrouw de boodschappen aan het controleren was hoorde zeggen; mevrouw u heeft de jam vergeten te scannen maar dat geeft niet hoor, ik zal hem er voor u bijzetten. Zo hoort het wat mij betreft 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.