Huiskamer
wild-flower
04-04-2026 om 08:53
De zelfscan bij Albert Heijn. Waar is de menselijke maat?

Ik las vanmorgen dit artikel en het zette mij aan het denken.
Het zou je vader kunnen zijn, of je oudere verstrooide zelf wel misschien straks.
Ik kan mij zo voorstellen dat de technologie zo snel gaat dat we het straks niet meer kunnen bijbenen in bepaalde situaties. Een van mijn angsten.
Ik kan mij voorstellen dat mensen vanaf een bepaalde leeftijd die zelfscan gaan mijden, precies om deze reden.
Als de technologie zo dominant wordt, is er dan nog ruimte voor de menselijke maat?
Wat vinden jullie?
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5586515/winkelverbod-hoogleraar-na-fouten-met-zelfscanner-ik-voelde-me
Bakblik
04-04-2026 om 14:32
Anne1234! schreef op 04-04-2026 om 14:22:
Ik vind dit ook een raar verhaal. Ben wel van mening dat er vriendeljjk omgegaan moet worden met ouderen die een foutje maken bij de zelfscan. Bij de ene winkel krijg je direct een winkelverbod terwijl ik van de week een vriendelijke jongen die bij een oude mevrouw de boodschappen aan het controleren was hoorde zeggen; mevrouw u heeft de jam vergeten te scannen maar dat geeft niet hoor, ik zal hem er voor u bijzetten. Zo hoort het wat mij betreft
Voor de verbouwing had onze Jumbo handscanners en die kon je bij een bemande snelkassa afrekenen. Toen had ik een keer een ouder stel voor me met 2 sixpacks bier van verschillende merken. Het huismerk hadden ze 2x gescand en het dure merk niet. Steekproef ging verder en de 250 gram koffie was 2x gescand maar het 500 gram pak niet. De jam hadden ze ook creatief gedaan met 2x de aardbeienjam maar niet de dure frambozenjam. Toen de medewerker nog wat vond dat niet klopte riep ze haar chef erbij ze vond het teveel dat niet klopte. Werden die mensen toch boos! Ze hadden 30 dingen in de kar en 30 dingen gescand! Ze hadden de winkel niet opgelicht! Toen moesten ze mee naar kantoor en kon ik niet meer horen wat de te nemen maatregelen zouden zijn. 1 zo'n fout maken kan maar bij 4 is toch echt wel opzet in het spel lijkt mij.
1 foutje corrigeren is logisch bij 4 of meer niet meer.
Meesje
04-04-2026 om 14:51
Anne1234! schreef op 04-04-2026 om 14:22:
Ik vind dit ook een raar verhaal. Ben wel van mening dat er vriendeljjk omgegaan moet worden met ouderen die een foutje maken bij de zelfscan. Bij de ene winkel krijg je direct een winkelverbod terwijl ik van de week een vriendelijke jongen die bij een oude mevrouw de boodschappen aan het controleren was hoorde zeggen; mevrouw u heeft de jam vergeten te scannen maar dat geeft niet hoor, ik zal hem er voor u bijzetten. Zo hoort het wat mij betreft
Ik kan me niet voorstellen dat je ergens een winkelverbod krijgt voor één potje jam vergeten te scannen als je alle andere (duurdere) boodschappen wel hebt gescand (en als je niet iedere week gesnapt wordt met één vergeten artikel). Dan is het voordeel van de twijfel; zal een vergissing zijn. Als je de meeste boodschappen niet hebt gescand, zoals die man, is het verhaal mi heel anders. Die man had bij wijze van wel zijn potje jam gescand, maar alle andere artikelen niet. Of zoals het voorbeeld hierboven; steeds het goedkopere 'per ongeluk' 2x scannen en het duurdere niet. Hadden die mensen 2x het duurdere bier, 2x goedkope jam en 2x groter pak koffie gescand zou het ook weer anders zijn.
Meesje
04-04-2026 om 14:56
Ik werd net gecontroleerd. Mijn dreumes had van mij een knijpfruitje gekregen dat ze (met de dop er nog op) vast mocht houden in de buggy. Pakje was gewoon gescand. Maar ik had niet gezien dat ze het onder haar dekentje had gestopt. Pas toen de winkeljuffrouw kwam zag ik een hoekje uitsteken. Dus ik flap er uit: "oh ja, ik wilde nog wat spullen meesmokkelen onder de deken. Maar ik biecht het nu maar op." En ik trek de deken weg alwaar het knijpfruitje en een pak koekjes (ook gescand) tevoorschijn kwamen. Meisje keek eerst heel geschrokken, maar kon gelukkig hartelijk lachen toen alles gewoon gescand was. Ik schrok zelf ook even van mijn opmerking. 🙈
Aviendha
04-04-2026 om 14:58
oudmaarnognietkoud schreef op 04-04-2026 om 13:48:
[..]
Nou ik ben nog een paar jaar ouder dan die meneer. Sinds ik met pensioen ben doe ik boodschappen buiten "de spits". Ik doe bijna elke dag een boodschapje omdat ik graag vers eet en ook even naar buiten wil.
Ik neem een karretje en bij de zelfscan haal ik de boodschappen een voor een uit de kar, scan de boodschap en laat die op het plankje staan. Dan reken ik af en pas daarna doe ik de boodschappen in mijn tas. Dat is ook makkelijk als het personeel wil controleren.
Ik kan eerlijk zeggen dat dat nooit fout is gegaan. De supermarkt is geen liefdadigheidsinstelling en ik betaal een beetje extra voor de mensen die stelen.
Dit is niet nodig, hoor. De ontslagen kassamedewerkers hebben hier al ruimschoots voor gecompenseerd.
Milala
04-04-2026 om 15:16
Ik ben ook wel eens zo met mijn gedachten ergens anders dat ik je niet kan vertellen hoeveel de boodschappen die ik net afgerekend heb. Ik zie dit niet als een excuus maar als een melding dat iedereen dit kan overkomen.
Als een caissière iets niet goed scant heb je geluk, als jou zelf dat gebeurt ben je opeens een winkeldief..
Vorig jaar is een vrouw door de politie meegenomen omdat ze vond dat ze niet gestolen had. Ze had ook artikelen te veel afgerekend.. onoplettendheid of een slechte handscanner?
MidasWolf
04-04-2026 om 15:36
De verhouding kassa/zelfscan vind ik soms wat scheef. Houd zeker in een iets grotere winkel 2 kassa’s zodat je bij drukte nog iets uitwijkmogelijkheden behoudt.
In een AH winkel op de flora Deventer bijvoorbeeld is nog maar een kassa, terwijl dat filiaal vrij groot is, nog net geen xl zeg maar. Bij de plus waar ik kom ergens anders hebben ze nog wel twee kassa’s
Ga zelf vaak bij de kassa, de plus zegels spaar ik nog op papier. Vind ik fijner.
MelMel
04-04-2026 om 15:48
ik ben dit jaar al twee keer de winkel uitgelopen met een kledingstuk (verkopen Britse supermarkten ook) dat ik wel had afgerekend maar niet gezien dat er nog zo’n antidiefstalding in zat - ook niet horen piepen bij het poortje en ik merkte het dus toen ik het de volgende dag aantrok
ik ben vaak erg moe in de supermarkt en als het enigszins kan sta ik liever bij een bemande kassa na de nachtdienst - ik kan op zo’n dag ook echt niet meer na vertellen of de boodschappen vijftien of vijfendertig pond kostten
Boarn
04-04-2026 om 16:17
Ik weiger altijd om bij z'n zelfscsnnkassa af te rekenen. Je doet er langer over en 9 van de 10 keer moet ik extra worden gecontroleerd. Sta ik daar te hannessen terwijl zn meisje toekijkt. En dan controle doet, zodat mn netjes ingepakte kratje weer een puinhoop wordt.
Nee, ik wil de echte kassa. En als we dat nou massaal gaan doen, dan verdwijnen de zelfscan kassa's hopelijk snel.
Kampeerder
04-04-2026 om 16:36
Boarn schreef op 04-04-2026 om 16:17:
Ik weiger altijd om bij z'n zelfscsnnkassa af te rekenen. Je doet er langer over en 9 van de 10 keer moet ik extra worden gecontroleerd. Sta ik daar te hannessen terwijl zn meisje toekijkt. En dan controle doet, zodat mn netjes ingepakte kratje weer een puinhoop wordt.
Nee, ik wil de echte kassa. En als we dat nou massaal gaan doen, dan verdwijnen de zelfscan kassa's hopelijk snel.
Dat denk ik niet, en hoop het ook niet.
Ik pak een handscanner, scan de artikelen en doe alles meteen gesorteerd in de tassen. Tas voor de koelkast, tas voor de voorraadkast, als ik veel heb sorteer in nog uitgebreider. Of met feestdagen ook nog een tas voor de garage.
En dan hoef ik niet meer in de rij, afrekenen en wegwezen. Ideaal.
CharlieB
04-04-2026 om 16:52
Ik ga ook liever bij de gewone kassa. Ik ben altijd al zo druk bezig in mijn hoofd met wat ik moet halen, als ik dan ook nog moet gaan opletten of ik wel of niet alles gescand heb dan ben ik niet heel relaxed boodschappen aan het doen. Nu kan ik het gedachteloos in mijn winkelwagentje leggen. Bij een zelfscan zou het afrekenen mij te veel onrust geven.
Daglichtlamp
04-04-2026 om 17:08
Ik vind een zelfscan ook alleen handig als ik ìn de winkel al kan scannen. Pas scannen bij de kassa kan de professional veel sneller.
Kampeerder
04-04-2026 om 17:11
Daglichtlamp schreef op 04-04-2026 om 17:08:
[..]
Ik vind een zelfscan ook alleen handig als ik ìn de winkel al kan scannen. Pas scannen bij de kassa kan de professional veel sneller.
En dit ook inderdaad. Alleen een handjevol boodschappen scan ik wel eens bij de zelfscan. Heb hier een supermarkt op minder dan 500 meter dus ik ga nogal eens voor een vergeten boodschap.
Alice12
04-04-2026 om 17:11
Ik hoop niet dat ze ooit verdwijnen. Ik vind zelfscan kassa’s erg fijn. Bij de gewone kassa had ik mijn boodschappen 3 keer in de hand. Nu 1 keer pakken, scannen en meteen in de tas.
bieb1963
04-04-2026 om 17:29
Ik vind afrekenen bij de scankassa sowieso een stuk onhandiger en gedoe. Sta je daar te klungelen op zo’n klein plankje en telkens de barcodes zoeken. Gaat en stuk sneller bij de gewone kassa. Dus voor mij de gewone kassa. Hooguit voor een kleine boodschap de scankassa.
Een handscan vind ik ook niks. In plaats van op je gemak je boodschappen pakken en je kar gooien, moet je bij elk product de barcode zoeken enz. Daarbij vind ik andere klanten met een handscan rete irritant, want die staan veel langer voor het schap en kan ik er niet bij. Nee, het grote voordeel zie ik niet.