Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Deel jij makkelijk?

Vind jij het makkelijk om te delen? Eten, spullen? En zit er nog verschil tussen bekenden en onbekenden?

Happyapple schreef op 09-07-2026 om 07:13:

Hangt ervan af wat. Met het afwasmiddel voorbeeld van de TO heb ik ook totaal geen problemen, tenzij dit 14 dagen achter elkaar gebeurt, dan wordt het irritant dat die mensen het zo voor lief nemen en zelf vertikken om afwasmiddel te kopen.

Mijn kinderen willen standaard mijn koekje bij de koffie in de horeca en dat vind ik soms stiekem jammer afhankelijk van wat het is, maar vind ik wel altijd goed 😉

Verder ben ik niet de moeilijkste qua delen, maar uitlenen van iets wat ik graag in goede staat terug wil, vind ik lastiger. Iets met te vaak niet of kapot teruggekregen van mensen... Dus dat doe ik niet snel meer.

En ik heb mijn creditcard opgezegd toen zwager die meerdere keren per jaar wilde gebruiken om hotels te boeken en ik het ding zelf eigenlijk niet gebruikte. 🤣🫣

Ook erger ik me trouwens stiekem wel aan mensen die in de buurtapp om eieren vragen als de winkel op 100m afstand gewoon open is, dus misschien ben ik toch niet aardig genoeg om dan mijn eieren te delen 😉

Ik had een hele tijd geleden (gelukkig verhuisd) buren die daar ook een handje van hadden. Eieren, aardappelen, een stuk komkommer echt 3 keer per maand hadden ze wel iets nodig. 

Dan zei ik dat de winkel gewoon open was maar dat wilden ze dan niet, want die winkel verkocht nog geen biologische producten. 

Mijn eieren en aardappelen waren ook niet biologisch maar dat was dan niet erg, daar namen ze alleen van mee hoeveel ze nodig hadden. Een hele niet biologische komkommer kopen was tegen hun principes.

Er kwam ik nooit wat terug. Van alle aardappelen die ik heb gegeven in de loop der jaren zou ik een winter kunnen eten denk ik. 

Nou dat dus, dat vind ik dus wel echt super irritant als het vaker gebeurt. 

Happyapple schreef op 09-07-2026 om 08:47:

Ja dat wel inderdaad.

Happyapple schreef op 09-07-2026 om 08:47:

Vooral het komen vragen om aardappelen vond ik erg irritant. Ik wilde vooral die kinderen niet tekort doen maar moest dan zelf weer eerder de polder in fietsen om aardappelen te halen.

Afgelopen winter waren de rode kolen zo groot dat ik meer had dan we met 3 of 4 personen konden opeten. Toen ik 6 eenpersoons porties in de vriezer had ben ik gaan weggeven. De buurvrouw is dol op rode kool maar maakt het niet voor zichzelf, mijn ouders lusten het ook graag maar voor mijn moeder is het best een hoop werk. Dan deelde ik zelf uit en dat voelt een stuk beter dan iets geven nadat er om gevraagd is. 

Bakblik schreef op 09-07-2026 om 08:54:

[..]

Vooral het komen vragen om aardappelen vond ik erg irritant. Ik wilde vooral die kinderen niet tekort doen maar moest dan zelf weer eerder de polder in fietsen om aardappelen te halen.

Afgelopen winter waren de rode kolen zo groot dat ik meer had dan we met 3 of 4 personen konden opeten. Toen ik 6 eenpersoons porties in de vriezer had ben ik gaan weggeven. De buurvrouw is dol op rode kool maar maakt het niet voor zichzelf, mijn ouders lusten het ook graag maar voor mijn moeder is het best een hoop werk. Dan deelde ik zelf uit en dat voelt een stuk beter dan iets geven nadat er om gevraagd is.

Haha mijn moeder ‘hint’ nog wel eens dat ze zo’n zin heeft in een gerecht waarvan ze vindt dat je het niet gemakkelijk in een eenpersoonsportie kan maken. Snert ofzo. Dan breng ik een bakje langs. Voelt toch goed, maar ja, het is mijn mam hè  

ToetieToover schreef op 09-07-2026 om 09:26:

[..]

Haha mijn moeder ‘hint’ nog wel eens dat ze zo’n zin heeft in een gerecht waarvan ze vindt dat je het niet gemakkelijk in een eenpersoonsportie kan maken. Snert ofzo. Dan breng ik een bakje langs. Voelt toch goed, maar ja, het is mijn mam hè

Ik deelde dan ook uit aan mijn buurvrouw en die is zo dankbaar... Krijg ik 3x een appje dat ze zo genoten heeft van de kool. Ouders zijn ook dankbaar maar dat is meer onderdeel van de mantelzorg als je begrijpt wat ik bedoel. 

Ik deel veel en leen ook van alles uit. Ik leen ook rustig mijn tent uit aan een collega of deel afwasmiddel uit bij de afwasplaats. Als ik het stuk terugkrijg lijkt me dat de ander een WA verzekering heeft.
Mensen die friet van mijn bord pikken heb ik wel een hekel aan. En een gerecht delen omdat de ander zin in beide heeft vind ik lastig. En ik las hier ook dat mensen op de buurtapp vragen om eieren terwijl de supermarkt open is begrijp ik niks van. Dat is niet mijn probleem. 

stokstaart schreef op 09-07-2026 om 09:46:

Ik deel veel en leen ook van alles uit. Ik leen ook rustig mijn tent uit aan een collega of deel afwasmiddel uit bij de afwasplaats. Als ik het stuk terugkrijg lijkt me dat de ander een WA verzekering heeft.
Mensen die friet van mijn bord pikken heb ik wel een hekel aan. En een gerecht delen omdat de ander zin in beide heeft vind ik lastig. En ik las hier ook dat mensen op de buurtapp vragen om eieren terwijl de supermarkt open is begrijp ik niks van. Dat is niet mijn probleem.

Meestal wel en dat ik dan een andere mixer terugkrijg als iemand mijn mixer sloopt dat doet me niet zoveel, ik kan met iedere mixer mixen. Dat mijn kampeermiddel dan vervangen wordt en we opnieuw moeten beginnen met personaliseren dat voorkom ik liever door niet uit te lenen. Als dat ding in de prak wordt gereden en ik moet een andere kopen en opnieuw leidingen omleggen, stopcontacten aanleggen dat is gewoon een hoop werk, daar heb ik niet zo'n zin in. 

stokstaart schreef op 09-07-2026 om 09:46:

Ik deel veel en leen ook van alles uit. Ik leen ook rustig mijn tent uit aan een collega of deel afwasmiddel uit bij de afwasplaats. Als ik het stuk terugkrijg lijkt me dat de ander een WA verzekering heeft.

Dat is nou net iets dat ik niet doe. Voor een mooie katoenen tent staan ongeveer 30 gebruikers weken. Uitlenen betekent dat ik er een jaar minder mee kan doen. 

En als er echt iets mis gaat is de ander misschien wel verzekerd. Maar wat nou als het niet echt duidelijk is waardoor het komt. Verkeerd gebruik, pech, of slijtage? Ik leen een weekendtas uit een krijg hem terug met kapotte rits. Volgens de ander was de rits al stuk toen hij werd opgehaald. Zelf zou ik dan direct een berichtje hebben gestuurd.

Ik deel makkelijk en leen ook wel gemakkelijk uit. Als ik iets uitleen en ik moet er maar steeds om vragen voordat ik iets terugkrijg, dan leen ik je niets meer. Het zelfde voor als ik iets kapot terugkrijg.

Nu is een vriendin (die heel veel voor mij doet) met onze vouwwagen een week weg.

Ik ben niet zo uitdelerig aangelegd vrees ik. Al heb ik geen moeite met afwasmiddel. Al zou ik het niet eens gevraagd hebben, het wordt ook schoon met warm water. 

Auto´s uitlenen, no way. Mensen die daar heel makkelijk in zijn hebben weinig besef van wat er gebeurt als er schade gereden wordt. En aan onbekenden natuurlijk helemaal niet. 

Uitlenen hangt van de situatie af en wat het is. Ik bied wel eens iets aan als ik zie dat mensen er om verlegen zijn of mee geholpen zijn. Maar ik schat van te voren de situatie in om te zien hoe ze er mee om gaan en of ik het terug krijg. 

Wat ik trouwens best gek vind. Als ik iets leen en het is stuk, dan vind ik dat erg vervelend, en meld ik het, en vergoed ik dat. Ik heb gemerkt dat veel mensen er anders in staan. Vaak wordt het niet gemeld, en ook niet vergoed. Ik snap daar niets van. 

ik deel vaak en veel, ben van "de handeltjes " en heb vaak over. Dat deel ik in de buurt en aan familie.
Aan vreemden deel ik niet vaak, en daar heb ik soms spijt van.
Een tijd geleden een meneer die niet genoeg geld bij zich had in de supermarkt, dan pas ik niet een paar euro bij en daar voelde ik mij nadien schuldig over( maar ja veel bier bij de boodschappen en daar vind ik wat van)
Maar als ik een to good to go koop en er zit te veel in dan deel ik .laatst 5 broden naar de buren.
En laatst een handeltje dekbedovertrekken, dan verkoop ik er een deel, maar ik deel ook uit in de familie en bekenden.( Wil je; zoek maar uit)
Als ik uit de kosten ben is weggeven zeker zo leuk.

Groentetuin schreef op 09-07-2026 om 11:42:

ik deel vaak en veel, ben van "de handeltjes " en heb vaak over. Dat deel ik in de buurt en aan familie.
Een tijd geleden een meneer die niet genoeg geld bij zich had in de supermarkt, dan pas ik niet een paar euro bij en daar voelde ik mij nadien schuldig over( maar ja veel bier bij de boodschappen en daar vind ik wat van)
Maar als ik een to good to go koop en er zit te veel in dan deel ik .laatst 5 broden naar de buren.
En laatst een handeltje dekbedovertrekken, dan verkoop ik er een deel, maar ik deel ook uit in de familie en bekenden.( Wil je; zoek maar uit)

Onze supermarkt heeft en to-good-to-go (korl)bak waar alles in gaat. Ik haal dat graag wat uit als ik het kan gebruiken. Als ik daar samen met iemand sta te frutten  (waarvan ik weet dat de financiëlesituatie niet zo rooskleurig is) laat ik de ander ook of juist het vlees pakken. 

Groentetuin schreef op 09-07-2026 om 11:42:

Je mag van mij van alles vinden, in je hoofd dan. 

Vorig jaar op de camping een klein meisje dat te weinig geld had voor een ijsje. Daar vond de halve rij iets van, al dan niet hardop. Waarom haar ouders er niet bij waren, dat ze maar een ander goedkoper ijsje moest uitzoeken, dat ze rij nogal ophield etc. Kind werd zo blij van mijn 20 cent. Ik gaf het om gaat en plezier te doen, maar ook om de rest even op zijn plaats te zetten. 🤔🤪

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.