Huiskamer
Fiorah
08-07-2026 om 16:13
Deel jij makkelijk?
Vind jij het makkelijk om te delen? Eten, spullen? En zit er nog verschil tussen bekenden en onbekenden?
Dolfje
09-07-2026 om 12:48
Kinderen bij de supermarkt met net te weinig heb ik ook wel eens een wat geld gegeven. Niet als het voor snoep was maar wel als ik zag dat ze een tientje hadden en een boodschappenlijstje en dan net iets tekort kwamen. Zo vaak als kind voor boodschappen gestuurd en dan bij de kassa iets hebben moeten laten liggen omdat ik te weinig geld mee had gekregen.
En dan thuis op je kop krijgen omdat je net verkeerde had laten liggen wat natuurlijk net nodig was.
Pimpelmees67
09-07-2026 om 14:38
Ik had een tijdje geleden een vader en zoon voor me bij de kassa van de supermarkt. Echt maar een paar boodschappen die vader cash met een tientje wilde betalen, maar het bedrag was net boven de 10 euro. Zoon moest toen het kuipje Eru smeerkaas gaan terugzetten en was daar zichtbaar teleurgesteld over. Ik had hetzelfde kuipje al op de band staan, en aan de caissière gevraagd of ze dat 2 x bij mij wilde scannen zodat dat jochie zijn smeerkaas had.
Poezel_en_Wip
09-07-2026 om 14:47
Ja. Ik vind het fijn om te delen. Als ik onderweg naar de supermarkt met een tas lege statiegeldflessen iemand in de prullenbakken zie zoeken, krijgt diegene mijn flessen. Of ik vraag of ik iets te eten of drinken kan meenemen uit de supermarkt.
Familie of vrienden kunnen altijd mee-eten, ik zorg dat er genoeg is. Als je krap zit en ik heb zelf de ruimte, kun je wat geld van me lenen. Of ik haal met liefde een grote tas boodschappen voor je.
Ik vind het heel normaal om een beetje naar elkaar om te kijken.
Spullen uitlenen is een ander verhaal, daar heb ik helaas teveel slechte ervaringen mee. Ligt er natuurlijk nog wel aan wat het is. En zomaar eten van mijn bord pakken vind ik ook niet fijn.
DeOnbekende
09-07-2026 om 14:52
Jahoor, ik vind delen leuk. Wat ik wel heel irritant vind: ik heb een vriendin die nooit iets hoeft als ik een patatje oid ga halen en haar ook aanbied, maar dan vervolgens wel "een paar patatjes pikt" uit mijn zak.
Nee, jij wilde niet. Blijf met je fikken van mijn patat 
Damoontje
09-07-2026 om 17:21
DeOnbekende schreef op 09-07-2026 om 14:52:
Jahoor, ik vind delen leuk. Wat ik wel heel irritant vind: ik heb een vriendin die nooit iets hoeft als ik een patatje oid ga halen en haar ook aanbied, maar dan vervolgens wel "een paar patatjes pikt" uit mijn zak.
Nee, jij wilde niet. Blijf met je fikken van mijn patat
Ja dat zou ik ook vinden.
Eten deel ik niet zo makkelijk. Als ik trek heb in een zakje patat, vind ik het niet zo fijn als iemand anders opeens de helft wil opeten. Tenzij je al hebt afgesproken een zak te delen.
Mensen die alles willen proeven incl slokje drinken, dat vind ik een beetje kinderachtig.
Afwasmiddel op de camping zou ik zo uitlenen. Haringen voor de tent denk ik ook wel. Ik vind dat kamperen vaak wel verbroedert, iemand kan iets vergeten zijn, er kan niets nat geregend zijn etc.
Herfstappeltaart
09-07-2026 om 18:43
Pimpelmees67 schreef op 09-07-2026 om 14:38:
Ik had een tijdje geleden een vader en zoon voor me bij de kassa van de supermarkt. Echt maar een paar boodschappen die vader cash met een tientje wilde betalen, maar het bedrag was net boven de 10 euro. Zoon moest toen het kuipje Eru smeerkaas gaan terugzetten en was daar zichtbaar teleurgesteld over. Ik had hetzelfde kuipje al op de band staan, en aan de caissière gevraagd of ze dat 2 x bij mij wilde scannen zodat dat jochie zijn smeerkaas had.
Netherfield
09-07-2026 om 19:07
Ik deel mijn eten niet, als ik een hond was had ik baknijd denk ik. Komt omdat mijn vader altijd zat te wachten of ik iets overliet op mijn bord, zodat hij het op kon eten.
Aan familie, vrienden, buren etc leen ik van alles uit. Ook de auto, als er bij een kinderfeestje een auto te weinig was ofzo.
Rekenenisleuktaalook
09-07-2026 om 19:57
Dolfje schreef op 09-07-2026 om 12:48:
Kinderen bij de supermarkt met net te weinig heb ik ook wel eens een wat geld gegeven. Niet als het voor snoep was maar wel als ik zag dat ze een tientje hadden en een boodschappenlijstje en dan net iets tekort kwamen. Zo vaak als kind voor boodschappen gestuurd en dan bij de kassa iets hebben moeten laten liggen omdat ik te weinig geld mee had gekregen.
En dan thuis op je kop krijgen omdat je net verkeerde had laten liggen wat natuurlijk net nodig was.
Want?
Ik vind dat vrij bijzonder, alsof je zo'n kind moet helpen opvoeden.
Sta je daar met je zakgeld, heb je precies vijf cent te kort. Zo jammer, heb je niks. Juist dat snoep waar een kind zelf voor betaald zou ik ze gunnen.
Overigens niet de jongens die vaak bij onze supermarkt rondhingen en aan iedereen tien of twintig cent vroegen. Die bedelden gewoon het hele bedrag bij elkaar. Vaker dan wekelijks.
Roos57
10-07-2026 om 08:15
Pimpelmees67 schreef op 09-07-2026 om 14:38:
😍
Caroline80
10-07-2026 om 08:26
Over het algemeen deel ik niet makkelijk. Maar het hangt heel erg van de situatie of. Iemand op de camping zou afwasmiddel voor 1 keer krijgen. Daarna kunnen ze gewoon zelf naar de winkel. De buurvrouw die 's avonds aanbelde voor paracetamol kreeg een heel doosje mee.
Fiorah
10-07-2026 om 14:26
nlies schreef op 10-07-2026 om 12:38:
Is dit vanwege de kruidvatreclame: Nein Deutsch , Komm Kinder
Die ken ik niet, klinkt wel grappig!
Wat veel reacties! En toch best wisselend hoe mensen het ervaren.
Eieren vragen terwijl de supermarkt gewoon open is zou echt nooit in me opkomen, tenzij je middenin een bak-proces zit en een ei mist omdat er één gevallen is ofzo. Maar dan zou ik ook weer snel een ei terugbrengen.
Van mij mag iedereen alles lenen (je mag ook wel elke dag mijn afwasmiddel gebruiken), mijn ervaring is dat mensen dat zelf vaak niet willen en moeite doen om snel zelf iets te kopen of iets anders met je te delen. Ik zou zelf niet snel aan onbekenden vragen om iets te delen.
Vroeger was ik een beetje wereldvreemd qua lenen/delen betreft, dan vroeg ik wel eens aan iemand die ik wel kende, maar niet héél goed, of ik iets van ze mocht lenen (iets dat ze zelf op dat moment niet nodig hadden). Die mensen vonden mij vast heel asociaal, het was nooit in mijn opgekomen dat iemand dat gewoon vervelend kon vinden. Terwijl die mensen waarschijnlijk dachten: koop het gewoon zelf!!
Fiorah
10-07-2026 om 14:30
Vrijevlinder schreef op 09-07-2026 om 11:37:
Ik ben niet zo uitdelerig aangelegd vrees ik. Al heb ik geen moeite met afwasmiddel. Al zou ik het niet eens gevraagd hebben, het wordt ook schoon met warm water.
Diegene vroeg het ook niet hoor! Die zocht zijn afwasmiddel en wilde terug lopen naar zijn kampeermiddel, ik bood het aan.
Door dit topic realiseerde ik me wel dat ik wel een hekel heb aan drinken delen, maar dan omdat ik het vies vind. Dus een flesje drinken delen als de ander een glas heeft, prima. Maar er allebei uit drinken doe ik alleen of met mijn eigen kind, of met iemand met wie ik ook zou zoenen zeg maar 😂.
Fiorah
10-07-2026 om 14:33
Rekenenisleuktaalook schreef op 08-07-2026 om 19:50:
Op de camping geef ik gerust wat weg of leen ik iets uit. Wel lastig als je het dan terug moet gaan vragen. Bijvoorbeeld je blikopener of kurkentrekker.
Ik heb echt een hartstochtelijke hekel aan dingen (of geld) terugvragen. Ik doe nog liever zonder of koop iets nieuw dan dat ik iets terug vraag. Misschien dat ik daarom graag dingen weggeef, dan kan ik het uit mijn werkgeheugen gooien en hoef ik me niet meer af te vragen waar het is en wanneer ik het terug krijg.
Fiorah
10-07-2026 om 14:41
Rekenenisleuktaalook schreef op 09-07-2026 om 12:08:
[..]
Je mag van mij van alles vinden, in je hoofd dan.
Vorig jaar op de camping een klein meisje dat te weinig geld had voor een ijsje. Daar vond de halve rij iets van, al dan niet hardop. Waarom haar ouders er niet bij waren, dat ze maar een ander goedkoper ijsje moest uitzoeken, dat ze rij nogal ophield etc. Kind werd zo blij van mijn 20 cent. Ik gaf het om gaat en plezier te doen, maar ook om de rest even op zijn plaats te zetten. 🤔🤪
❤️
Ik heb zo'n hekel aan negatief gedoe om onbelangrijke zaken, vooral als ik op vakantie ben. Sta ik daar in de rij met allemaal mensen met Meningen, die heb ik in mijn dagelijks leven al genoeg. En mijn tijd is me veel waard. Nu zou ik het geld sowieso gegeven hebben, maar als ik mopperende mensen kan afkopen, doe ik dat heel graag.