Huiskamer
Fiorah
08-07-2026 om 16:13
Deel jij makkelijk?
Vind jij het makkelijk om te delen? Eten, spullen? En zit er nog verschil tussen bekenden en onbekenden?
Dolfje
10-07-2026 om 15:23
Rekenenisleuktaalook schreef op 09-07-2026 om 19:57:
[..]
Want?
Ik vind dat vrij bijzonder, alsof je zo'n kind moet helpen opvoeden.
Sta je daar met je zakgeld, heb je precies vijf cent te kort. Zo jammer, heb je niks. Juist dat snoep waar een kind zelf voor betaald zou ik ze gunnen.
Nou opvoeden hoef ik ze niet maar ik ga geen extra geld geven als ze verschillende dingen snoep,snacks , drinken hebben. Dan leggen ze maar iets terug of kiezen ze iets anders.
Rekenenisleuktaalook
10-07-2026 om 15:45
Fiorah schreef op 10-07-2026 om 14:33:
[..]
Ik heb echt een hartstochtelijke hekel aan dingen (of geld) terugvragen. Ik doe nog liever zonder of koop iets nieuw dan dat ik iets terug vraag. Misschien dat ik daarom graag dingen weggeef, dan kan ik het uit mijn werkgeheugen gooien en hoef ik me niet meer af te vragen waar het is en wanneer ik het terug krijg.
Dat heb ik ook, maar ik heb net nog een grotere hekel aan dingen moeten kopen die ik in eerste begin gewoon bij me had.
Ik leen de buren een pomp om hun luchtbed op te pompen want die van hen brak. Was al laat op de avond. Volgende morgen pomp nog niet terug gekregen, in de middag om gevraagd, ze zouden hem zo brengen. Dag later nog niet te terug maar wij gingen opbreken dus weer om gevraagd want diezelfde avond zou ik hem zelf nodig hebben. Geen zin om verplicht een nieuwe te gaan kopen onderweg. Werd ik door die man en zeikerd genoemd, kon hij het ding niet meer vinden. Kwaaier kun je me niet krijgen, ben het ding gewoon gaan pakken.
Fiorah
10-07-2026 om 15:52
Rekenenisleuktaalook schreef op 10-07-2026 om 15:45:
[..]
Dat heb ik ook, maar ik heb net nog een grotere hekel aan dingen moeten kopen die ik in eerste begin gewoon bij me had.
Ik leen de buren een pomp om hun luchtbed op te pompen want die van hen brak. Was al laat op de avond. Volgende morgen pomp nog niet terug gekregen, in de middag om gevraagd, ze zouden hem zo brengen. Dag later nog niet te terug maar wij gingen opbreken dus weer om gevraagd want diezelfde avond zou ik hem zelf nodig hebben. Geen zin om verplicht een nieuwe te gaan kopen onderweg. Werd ik door die man en zeikerd genoemd, kon hij het ding niet meer vinden. Kwaaier kun je me niet krijgen, ben het ding gewoon gaan pakken.
Dat vind ik echt heel erg asociaal, dat hij dan doet alsof jij lastig bent terwijl hij jouw spullen leent. En ook dat hij zo snel al niet meer zou weten waar hij was. Als je zoiets moet lenen, pomp je toch even snel je bedje op en daarna breng je hem meteen weer terug, of als iemand al naar bed is gelijk de volgende ochtend.
Damoontje
10-07-2026 om 16:12
Je bent ook niet zo'n georganiseerde kampeerder als je een pomp zo snel kwijt raakt. Ik zou er ook kwaad om worden.
Anna76
10-07-2026 om 16:30
Lang geleden deed ik een boodschap voor m'n moeder en wilde gelijk voor mezelf een pakje shag + vloei kopen maar ik kwam net tekort, ik denk een kwartje. Nou ja, leg de shag en vloei maar weg want ik heb niks aan het een zonder het ander. Zowel degene voor me als ik degene achter als de caissière grepen hun portemonnee om dat kwartje bij te leggen.♥️
Spullen uitlenen ligt er toch erg aan wat het is en aan wie, ik heb er niet altijd goede ervaringen mee en zelfs wel eens een boek niet terug gekregen. Degene zei doodleuk dat ie het nooit geleend had. Ik wist zeker van wel maar ja, wat moet je, ik kon toch moeilijk z'n huis overhoop halen om het te vinden.
Dingen die ik zelf niet hoef of waar ik teveel van heb, geef ik makkelijk weg. Veel komkommers aan de planten in de tuin, wie wil ze eten? Een tafel grill gewonnen in een loterij, ik ga dat nooit gebruiken dus neem maar mee. Wat ik er voor wil hebben? Niks natuurlijk, ik heb er zelf toch ook niet voor betaald?!
Damoontje
10-07-2026 om 17:18
Ik heb zelf wel eens een puzzel geleend van broer en zijn vrouw, 1000 stukjes. Als de dood een stukje kwijt te raken dus heel voorzichtig mee geweest en de puzzel weer terug gegeven. Reactie: Oh je had m best mogen houden, we hebben nog zo veel puzzels.
Bij ons in de familie geven sommigen de boeken door als ze die niet per se terug hoeven te hebben. Dan vraag ik het er wel expliciet bij.
Vind het vooral lastig als geleende spullen stuk gaan. Mijn ouders hadden de gewoonte om t dan nieuw te kopen en dus nieuw exemplaar te geven aan de eigenaar. Om die reden hielden ze ook niet van lenen en schaften ze de meeste dingen zelf aan.
Vrijevlinder
11-07-2026 om 06:41
Damoontje schreef op 10-07-2026 om 17:18:
Ik heb zelf wel eens een puzzel geleend van broer en zijn vrouw, 1000 stukjes. Als de dood een stukje kwijt te raken dus heel voorzichtig mee geweest en de puzzel weer terug gegeven. Reactie: Oh je had m best mogen houden, we hebben nog zo veel puzzels.
Bij ons in de familie geven sommigen de boeken door als ze die niet per se terug hoeven te hebben. Dan vraag ik het er wel expliciet bij.
Vind het vooral lastig als geleende spullen stuk gaan. Mijn ouders hadden de gewoonte om t dan nieuw te kopen en dus nieuw exemplaar te geven aan de eigenaar. Om die reden hielden ze ook niet van lenen en schaften ze de meeste dingen zelf aan.
Dat doe ik ook. De reactie was toen; dat had niet gehoeven. Ja, lijkt mij normaal. Boek raakt beschadigd, hij was netjes toen ik hem mocht lenen.
Maar inderdaad, ik koop zoiets liever zelf. En ben zelf vrij voorzichtig met dingen, dus leen liever niet uit.
Damoontje
11-07-2026 om 08:05
Bij ons ligt het er aan. Gereedschap lenen we wel vaak van/aan elkaar als broers en zussen. Maar wij hebben ook dezelfde principes daarin. Eén broer en ik hebben ook niet zo gek veel opslagruimte om zelf ladders/workmates etc allemaal te kopen.
Mijn ouders hadden vroeger buren die meestal voorstelden dingen samen aan te schaffen. Ze woonden direct naast elkaar en dat was in t kader van kosten besparen, ruimte besparen voor dingen die je toch niet zo vaak nodig had. Maar uiteindelijk werkte dat niet. Want wie betaalt het als het stuk gaat, wat als je het tegelijk nodig hebt etc etc. En de buren liepen de deur plat ivm gezamenlijke dingen en dat was soms ook too much.
Als vriend bij mij is vindt hij het vervelend dat ik zo weinig gereedschap heb, maar dat is dus omdat ik het normaal gesproken van broers leen.
Groentetuin
11-07-2026 om 08:56
Mijn man heeft veel gereedschap en klus spullen.
Een tijd terug werd hij s morgens vroeg geappt, iemand had problemen en niet de juiste spullen om het te maken en de Gamma ed waren nog dicht.
en idd hij had de juiste spullen en kon die persoon helpen, dat is toch fijn.
wild-flower
11-07-2026 om 09:03
nlies schreef op 10-07-2026 om 12:38:
Is dit vanwege de kruidvatreclame: Nein Deutsch , Komm Kinder
Hollanders? Nein Deutsch. Kom Kinder, wir gehen ein kuil graben
Ik ben fan van Lies 
CharlieB
11-07-2026 om 09:14
Als het gaat om spullen kom ik eigenlijk nooit in de situatie waar ik kan delen. Geld "deel" ik wel redelijk makkelijk. Ik trakteer wel graag. Eten delen is eigenlijk ook niet zo van toepassing geloof ik.
Als het gaat om informatie delen (over mezelf in gezelschap, iets leuks of iets belangrijks) dan ben ik daar wel slecht in. Ik praat niet zo graag, dus ik deel ook niet zo veel uit mezelf. Mijn moeder vind dat soms wel lastig, dus ik probeer daar wel op te letten.
Marty1984
11-07-2026 om 16:56
Damoontje schreef op 11-07-2026 om 08:05:
Bij ons ligt het er aan. Gereedschap lenen we wel vaak van/aan elkaar als broers en zussen. Maar wij hebben ook dezelfde principes daarin. Eén broer en ik hebben ook niet zo gek veel opslagruimte om zelf ladders/workmates etc allemaal te kopen.
Mijn ouders hadden vroeger buren die meestal voorstelden dingen samen aan te schaffen. Ze woonden direct naast elkaar en dat was in t kader van kosten besparen, ruimte besparen voor dingen die je toch niet zo vaak nodig had. Maar uiteindelijk werkte dat niet. Want wie betaalt het als het stuk gaat, wat als je het tegelijk nodig hebt etc etc. En de buren liepen de deur plat ivm gezamenlijke dingen en dat was soms ook too much.
Als vriend bij mij is vindt hij het vervelend dat ik zo weinig gereedschap heb, maar dat is dus omdat ik het normaal gesproken van broers leen.
Maar dan mag broer X dus alles in zijn ééntje bekostigen qua gereedschap en moet ook nog eens op afroep beschikbaar zijn voor zus die om 7u 's ochtends dringend een schroevendraaier of kniptang nodig heeft.
Hell no dat ik me zo afhankelijk maak. En ik vind het dus financieel ook nog eens niet eerlijk dat broer alles maar moet kopen, maar dat het wel sneller slijt door dubbel gebruik. En dat ik elke keer maar op de bedel moet of ik bij godsgratie spullen mag lenen.
Los nog van dat mijn zus en klusgrage schoonbroer - wiens tuinhok overvol met spullen steekt - een uur hier vandaan woont. Echt niet dat ik voor elke schroevendraaier 2 uur ga rijden. Koop ik zelf gewoon het basisgerief.
Die éne keer dat hier echt iets heel specifiek en uitgebreid moest gebeuren mocht schoonbroer dat zelf komen doen en kreeg ie samen met mijn zus een BBQ na. En voelde ik me toch echt schuldig dat ik geen professioneel bedrijf inhuurde. (Waarbij ik mijn moeder nog altijd vervloek dat zij zo nodig iets moest zeggen tegen mijn zus.)