Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een irritant vraagje 🕰️

Zomertijd  . Wat vinden wij daar nog van ?
Barst los .

Kampeerder schreef op 30-03-2026 om 08:07:

[..]

Ik hoef vandaag helemaal niet te werken en heb toch de wekker op 06:00 uur gezet. Dat maakt het hopelijk minder zwaar om morgen op tijd te zijn en de dag door te komen.

Dat is zo, goed aan de regelmaat en ritme vasthouden helpt om er sneller aan te wennen maar toen dat ding vanochtend begon te piepen voelde het wel als nog midden in de nacht. Normaal gaat de eerste wekker in ons huis om 6.30 maar nu even extra vroeg vanwege afwijkende tijden voor vandaag van man. Hij moet deze week 3x naar andere locaties en dus eerder uit bed. 

Ik slaap niet meer als de wekker is gegaan, ook al was het niet voor mij.

Mij maakt het niets uit. Mag zo blijven en ze mogen het afschaffen. En dan heb ik ook geen voorkeur welke tijd ze kiezen. Maar ik geloof dat mijn lijf niet aan bioritme doet. Zo'n uurtje als dit merk ik helemaal niets van. Net terug uit Azie afgelopen zomer was wel even lekker. Toen had ik opeens helemaal geen moeite met de wekker om 7:00. Helaas was de jetlag na twee dagen alweer uitgewerkt en voelde wekker zoals gebruikelijk weer veel te vroeg.

De wekker om 06:00 uur en moest er nu ook om 06:05 uit. Gisteren weliswaar ook de wekker zo vroeg, maar kon ik nog even acclimatiseren. Wat een manier om op te staan.......

En ik moet gewoon werken, als ik nou zo vroeg op moest om op vakantie te gaan.......

Kampeerder schreef op 29-03-2026 om 09:05:

En verder zit het voordeel of nadeel natuurlijk niet alleen in licht maar ook in temperatuur gedurende de dag.

Het wordt later op de ochtend warmer en koelt ook minder vroeg af. Dat minder vroeg afkoelen is lastig voor de mensen die toch graag tussen 22:00/23:00 uur gaan slapen. De aanschaf van airco's stijgt de laatste jaren nogal. We gebruiken nu dus meer stroom dan ooit bedoeld was met het invoeren van de zomertijd. Geen stroom om onze huizen te verlichten, maar stroom om onze huizen te koelen.

De aanschaf van airco's stijgt echt niet omdat de avond langer warm is.

Maar omdat ze betaalbaarder zijn en omdat ze als verwarming gebruikt worden.

Hoe vaak is het nou warm tot 22.00?

Echt nooit

Miepjecody schreef op 31-03-2026 om 08:17:

[..]

Echt nooit

Nou het kan in de zomer nog best lang warm zijn.  En vergeet niet dat de warmte,  ook bij goed geïsoleerde huizen,  in je huis trekt. Het zit in je muren en vloeren, zeker als het buiten overdag over de 30°C is.  Is dat echt voelbaar en dat wil je kwijt voordat je gaat slapen. Maar als de zon tot 21.00 uur op mijn ramen staat in plaats van tot 20.00 uur kan ik pas later beginnen met doorluchten, want zo lang als de zon op ramen staat blijft de warmte in huis trekken 

[..]

Echt nooit

Het verschil van een uur is in de zomer vaak zat merkbaar qua afkoeling. 

[..]

Echt nooit

In huis echt wel, juist omdat mensen niet kunnen slapen van de hitte stijgt de aanschaf. Temperaturen van +25 graden in de slaapkamer zijn mij niet vreemd.

Bakblik schreef op 31-03-2026 om 08:24:

[..]

Nou het kan in de zomer nog best lang warm zijn. En vergeet niet dat de warmte, ook bij goed geïsoleerde huizen, in je huis trekt. Het zit in je muren en vloeren, zeker als het buiten overdag over de 30°C is. Is dat echt voelbaar en dat wil je kwijt voordat je gaat slapen. Maar als de zon tot 21.00 uur op mijn ramen staat in plaats van tot 20.00 uur kan ik pas later beginnen met doorluchten, want zo lang als de zon op ramen staat blijft de warmte in huis trekken

Je kan ook zonwering of gordijnen dicht doen als de zon er vol op staat

Miepjecody schreef op 31-03-2026 om 13:45:

[..]

En zelfs dan wordt het warm. Zonwering hangt voor je ramen, gordijnen ook. De zon staat ook op de muren die warm worden. Echt zo kort door de bocht als hij het voorstelt is het niet.

Wij hebben zonwering buiten en rolgordijnen vinden die de warmte zouden moeten tegenhouden.

Bakblik schreef op 31-03-2026 om 13:47:

[..]

En zelfs dan wordt het warm. Zonwering hangt voor je ramen, gordijnen ook. De zon staat ook op de muren die warm worden. Echt zo kort door de bocht als hij het voorstelt is het niet.

Wij hebben zonwering buiten en rolgordijnen vinden die de warmte zouden moeten tegenhouden.

Vinden moet binnen zijn. Rare typfout.

Miepjecody schreef op 31-03-2026 om 13:45:

[..]

Jammer dat het dan nog steeds 30+ graden kan worden binnen. 

Mocht het zo zijn dat de zomertijd zou worden afgeschaft zou ik daar dus wel blij mee zijn. Uurtje eerder donker scheelt echt hier in huis. Naast de afkoeling zou ik het ook gewoon fijn vinden als ik een uurtje eerder kan afschakelen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.