Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hoe breng je het liefste de kerstdagen door?

Hoe zou jij het liefste de kerstdagen doorbrengen? En is dat ook zoals je het dit jaar gaat doen?

Liefst weekje (of twee) naar de zon, maar dat is enorm prijzig met de kerst.

Verder zou ik eerste kerstdag graag ' smiddags naar de kerk gaan ,veel muziek met een live band. Liefst een dienst speciaal voor singles🙂 

Of met een lieve partner thuis blijven met zijn tweeën. Beetje films kijken, eten, etc

En mijn ouders al allebei overleden, dus die mis ik ook met de kerst..  

Eerste kerstdag waren we uitgenodigd om bij mijn ouders te gaan eten. Aankomst vanaf 17 uur en eten starten om 19 uur.
Met een peuter van 3 die tussen 18.30 en 19 uur totaal klaar is met de dag gaat dat niet werken.
Eerder eten wil de rest niet (broer en schoonzus). Rekening met kleine kinderen houden is niet iets wat ze elke keer willen.
Behalve dan dat ze bij de familie van schoonzus gaan brunchen want anders wordt het 's avonds te laat voor de nichtjes (die zijn 7 en 9).

Ik heb voorgesteld om met mijn ouders ook te brunchen, maar dat willen ze niet want dat is teveel drukte op één dag.

Tweede kerstdag moet ik werken tot 12 uur. Schoonouders uitgenodigd om bij ons te komen lunchen (reistijd van 1 uur). Dat wilden ze wel, maar dan moest er wel om 12 uur gegeten worden.
Man heeft aangegeven dat we gaan eten als ik thuis ben en opgefrist ben. Maar dat kon niet, want zij lunchen altijd om 12 uur (ja echt, zitten de rest van de dag op de bank).
Nu waren er volgens hun 2 opties:
1: zij beginnen met eten en ik kan later aanschuiven (heel gezellig, not)
2: man en dochter gaan naar hun toe om te lunchen, en ik ben dan na mijn werk alleen thuis.
Wij blijven die dag dus gewoon thuis met z'n drietjes. Met een lekkere lunch.

Gelukkig heb ik volgend jaar ander werk en ik ben dan in ieder geval op vakantie. Dat ze het zich allemaal maar bekijken.

Ik heb het liefst een rustige Kerst, maar omdat iedereen tijd met mij wil doorbrengen wordt dat het niet. Kerstavond naar de kerk, dat is de enige keer waarmee ik akkoord ga. Eerste kerstdag komen de kinderen van mijn vriend gourmetten, tweede kerstdag mijn familie voor brunch. En dan is het alweer voorbij. Ik denk dat ik daarna echt ga uitrusten tot 5 januari. Voor de brunch moet ik ook best wel veel voorbereiden. Dat kan een stuk makkelijker, maar het is dan ook weer mijn eer te na om niet allerlei dingen helemaal zelf te maken. Alleen de kerstcocktails (en mocktails) besteed ik uit aan de vriend van mijn dochter.

met een puzzel, foute films: Sissi, Sound of Music, The King and I, en hapjes met 35% korting van de ah.  Of een Harry Potter marathon. 

Gewoon lekker relaxed met familie, zoals altijd. Ongedwongen, gezellig en gewoon in je norale kloffie ipv opgedoft. Dit jaar ga ik eerste kerstdag gourmetten bij mijn moeder en haar vriend ( en wellicht een vriendin van mijn moeder ) en tweede ga ik lekker alleen Stranger Things bingen met hapjes en een drankje. Ik kon ook mee naar Avatar 3 met mijn moeder en vriend maar daar had ik geen zin in, ik moet de dag erna ook weer werken. Een dag voor mezelf vind ik ook wel lekker. 
Mijn broer, schoonzus en neefje komen zondag, dan vieren we het met zijn allen. Dus gezellig lunchen, cadeaus uitpakken en een spelletje doen. Ik heb er nu al zin in. Maar dat heb ik elk jaar. Nooit geen drama of geforceerd gedoe hier gelukkig. En geen partner dus ik hoef ook niet naar schoonouders toe waar ik geen zin in heb. 

Ik heb een hekel aan kerst.  Het liefste zou ik op vakantie gaan, maar dat wil mijn man niet.  Wij gaan nu meestal 1 dag met het gezin op pad naar een pretpark of een dierentuin en 1 dag naar de bios en erna bij schoonouders eten. De ene dag  vind ik dan nog leuk, de andere niet echt,  maar ja man en kinderen vinden dat dus wel heel leuk. 

DGHK schreef op 22-12-2025 om 21:56:

Eerste kerstdag waren we uitgenodigd om bij mijn ouders te gaan eten. Aankomst vanaf 17 uur en eten starten om 19 uur.
Met een peuter van 3 die tussen 18.30 en 19 uur totaal klaar is met de dag gaat dat niet werken.
Eerder eten wil de rest niet (broer en schoonzus). Rekening met kleine kinderen houden is niet iets wat ze elke keer willen.
Behalve dan dat ze bij de familie van schoonzus gaan brunchen want anders wordt het 's avonds te laat voor de nichtjes (die zijn 7 en 9).

Ik heb voorgesteld om met mijn ouders ook te brunchen, maar dat willen ze niet want dat is teveel drukte op één dag.

Tweede kerstdag moet ik werken tot 12 uur. Schoonouders uitgenodigd om bij ons te komen lunchen (reistijd van 1 uur). Dat wilden ze wel, maar dan moest er wel om 12 uur gegeten worden.
Man heeft aangegeven dat we gaan eten als ik thuis ben en opgefrist ben. Maar dat kon niet, want zij lunchen altijd om 12 uur (ja echt, zitten de rest van de dag op de bank).
Nu waren er volgens hun 2 opties:
1: zij beginnen met eten en ik kan later aanschuiven (heel gezellig, not)
2: man en dochter gaan naar hun toe om te lunchen, en ik ben dan na mijn werk alleen thuis.
Wij blijven die dag dus gewoon thuis met z'n drietjes. Met een lekkere lunch.

Gelukkig heb ik volgend jaar ander werk en ik ben dan in ieder geval op vakantie. Dat ze het zich allemaal maar bekijken.

Ik geef je groot gelijk dat je op vakantie gaat. 

Lekker met z’n tweeen en de kat thuis. Geen gedoe met verplichte familiebezoekjes of andere drukte.
Ik heb Hello fresh besteld en we gaan heerlijk films kijken en deel 2 van Stranger Things.
Ik heb zeer relaxte schoonouders dus vinden het allemaal prima.
Scheelt ook dat ik net jarig ben geweest en we met de hele club zijn wezen eten op mijn uitnodiging.

fijne dagen allemaal. 

kerstavond zijn mijn kinderen bij mij. We borrelen uitgebreid en hebben cadeautjes. Eerste kerstdag met kinderen naar familie. Ik maak het vlees van het hoofdgerecht, aardappelgratin en het toetje. De anderen zijn verantwoordelijk voor vis/groente/voorgerecht/soep/drank. Tweede kerstdag breng ik mijn kinderen voor t ontbijt naar hun vader. Zelf maak ik een wandeling en kijk een kerstfilm. In de avond komt mijn vriend en kook ik een dinertje voor ons twee. 

Schemerlampje schreef op 22-12-2025 om 16:52:

Het liefst zou ik eerste kerstdag naar de kerk gaan, maar dat lukt niet ivm mijn gezondheid. Ik kijk wel thuis via internet. 's middags komen mijn ouders en die gaan na het avondeten weer weg. Tweede kerstdag gourmetten met onze kinderen.

Ik kies er ook voor niet naar de kerk te gaan , maar mijn beperkte energie  te besteden aan het samenzijn met mijn gezin in de middag. We gaan steengrillen.  Ik hoop dat ik het de hele zit uithoud. 

Ik zou het liefst gewoon lekker thuis hangen, maar mijn familie vind het zo jammer als ik niet kom. Dus ga toch maar die kant op, en dan is het ook altijd wel gezellig en leuk dus ik laat die milde groepsdruk ook gewoon maar zijn werk doen. Mijn partner hobbelt liefdevol mopperend achter me aan en heeft het dan ook eigenlijk wel weer leuk.

Voor oud en nieuw geef ik mezelf toestemming thuis te blijven, met de kat als excuus. En dan lekker vroeg naar bed.

Zonder verplichtingen, dat op nr 1. Ik ben liever alleen thuis dan dat ik ergens heen MOET. Ik heb een kerstfeestje, een klein samenzijn met vrienden en 1 dag bij mij thuis voor elke vriend(in) die zin heeft in gezelschap. 

Hier 1e kerstdag naar mijn ouders die vlakbij wonen, vanaf 11 uur tot na het avondeten. Eventueel blijft ons zoontje (2,5j) nog slapen daar, maar de laatste week slaapt hij nogal belabberd (zowel inslapen als doorslapen) dus afhankelijk van hoe het gaat neem ik hem denk ik liever mee terug naar huis. 
Hen kennende is er vast weer een heel uitgebreid kerstlunch & diner bedacht, met bijbehorende kook-stress op de dag zelf. Ik vind dat zelf eigenlijk vervelend, vooral omdat mijn ouders dan vaak op elkaar gaan zeuren over iets wat aan het diner gedaan moet worden, hoe de kookplanning gaat, waar ingrediënten liggen, tafeldekking, etc., vaak resulterend in een wat gespannen sfeer. Waar ik dan zelf ook niet graag tussenspring om te gaan helpen oid. Ik ben er dan liever pas vanaf 16 uur terwijl zij al de hele dag in de keuken hebben gestaan en het alleen nog even in de oven moet oid. Of wel vanaf 11 uur, maar dan vooral tijd om een spelletje te spelen / puzzel te maken / met (klein)zoon te spelen en verder wat simpelers eten. Ik heb het wel eens (subtiel) aangegeven, maar dan was de reactie 'we vinden het zo leuk om voor jullie te koken'. We gaan het meemaken hoe het dit jaar gaat. Ergens later in de kerstvakantie spreken we nog wel met ze af om gewoon 'gezellig' samen te komen zonder kerst-stress. 

2e kerstdag komen ergens na de lunch mijn schoonouders. Zij blijven t/m zondag logeren want wonen wat verder weg. Op 2e kerstdag maken we zelf een diner: als (vroeg) 'voorgerecht' borrelhapjes/bruchetta's, dan hoofdgerecht met eend en aardappels/groenten uit de oven, en als toetje een bak kant en klare ijs. Lekker makkelijk, maar wel specialer dan normaal. De andere dagen dat ze hier zijn zal het 'gewoon' eten worden, wellicht nog een keer een uitgebreider ontbijt of lunch. En dan kunnen zij af en toe ook in ons huis "oppassen" op ons zoontje terwijl wij in huis nog zelf wat aanrommelen (bijv. nieuwe kast in elkaar zetten). Verder altijd wel prima als ze hier komen logeren (of wij bij hen), maar na 2 nachtjes is het ook wel weer mooi geweest

Dit jaar krijgen we een Kerst, zoals ik die het liefste heb. Kerstavond komen de kinderen met aanhang, omdat het niet lukte om met zijn allen te zijn op één van de Kerstdagen. We gaan onze woonkamer ombouwen, zodat we met zijn tienen aan tafel kunnen zitten. Open haard aan, kaarsjes aan en lekker eten en spelletjes doen.
Eerste Kerstdag zijn man en ik samen. De rommel van Kerstavond opruimen en de rest van de dag een wandeling maken, een film kijken en andere relaxte dingen. Tweede Kerstdag komen vrienden de restjes opmaken, ze nemen zelf ook wat mee. Gezellig met de Top 2000 op de achtergrond.
Wij zeggen altijd tegen de kinderen, dat ze zich niet verplicht moeten voelen om met Kerst te komen. Toch zijn ze er ieder jaar, dat vind ik toch heel fijn.

masatu schreef op 23-12-2025 om 12:16:

Hier 1e kerstdag naar mijn ouders die vlakbij wonen, vanaf 11 uur tot na het avondeten. Eventueel blijft ons zoontje (2,5j) nog slapen daar, maar de laatste week slaapt hij nogal belabberd (zowel inslapen als doorslapen) dus afhankelijk van hoe het gaat neem ik hem denk ik liever mee terug naar huis.
Hen kennende is er vast weer een heel uitgebreid kerstlunch & diner bedacht, met bijbehorende kook-stress op de dag zelf. Ik vind dat zelf eigenlijk vervelend, vooral omdat mijn ouders dan vaak op elkaar gaan zeuren over iets wat aan het diner gedaan moet worden, hoe de kookplanning gaat, waar ingrediënten liggen, tafeldekking, etc., vaak resulterend in een wat gespannen sfeer. Waar ik dan zelf ook niet graag tussenspring om te gaan helpen oid. Ik ben er dan liever pas vanaf 16 uur terwijl zij al de hele dag in de keuken hebben gestaan en het alleen nog even in de oven moet oid. Of wel vanaf 11 uur, maar dan vooral tijd om een spelletje te spelen / puzzel te maken / met (klein)zoon te spelen en verder wat simpelers eten. Ik heb het wel eens (subtiel) aangegeven, maar dan was de reactie 'we vinden het zo leuk om voor jullie te koken'. We gaan het meemaken hoe het dit jaar gaat. Ergens later in de kerstvakantie spreken we nog wel met ze af om gewoon 'gezellig' samen te komen zonder kerst-stress.

2e kerstdag komen ergens na de lunch mijn schoonouders. Zij blijven t/m zondag logeren want wonen wat verder weg. Op 2e kerstdag maken we zelf een diner: als (vroeg) 'voorgerecht' borrelhapjes/bruchetta's, dan hoofdgerecht met eend en aardappels/groenten uit de oven, en als toetje een bak kant en klare ijs. Lekker makkelijk, maar wel specialer dan normaal. De andere dagen dat ze hier zijn zal het 'gewoon' eten worden, wellicht nog een keer een uitgebreider ontbijt of lunch. En dan kunnen zij af en toe ook in ons huis "oppassen" op ons zoontje terwijl wij in huis nog zelf wat aanrommelen (bijv. nieuwe kast in elkaar zetten). Verder altijd wel prima als ze hier komen logeren (of wij bij hen), maar na 2 nachtjes is het ook wel weer mooi geweest

Dat is hoe je het nu doet, de vraag is: wat doe je het liefst.

Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n druk programma nog leuk vind ook. Onderdelen ja, maar alles? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.