Huiskamer
amarna
09-04-2026 om 08:27
Hoofdhaar graag! Kort of wat langer, mits verzorgd. Grijs/wit geen probleem. Ik mag graag een blik wagen aan een knappe oudere man. Snorren en baarden mogen ook, maar netjes bijgehouden. Borsthaar met mate. Rughaar niet. Ik zie veel mannen van mijn leeftijd (60+) met oorhaar. Soms hele bosjes. Daar griezel ik van! Neushaar ook, dat spreekt vanzelf. Trimmertjes zijn bij iedere drogist te koop. Ook geschikt voor lelijke woeste wenkbrauwen met centimeterslange haren....
yette
09-04-2026 om 08:56
Schemerlampje schreef op 08-04-2026 om 21:40:
[..]
(...)
En een beetje zijpad van deze discussie, maar waarom vinden we (ik ook) been- en okselhaar bij een vrouw onverzorgd en bij een man niet? Ik vind het stom van mezelf, maar als ik de flink harige benen van onze dochter zie dan vind ik dat er onverzorgd uitzien, maar de nog harigere benen van zoon, daar heb ik dat niet bij.
Herkenbaar. Aanvankelijk vroeg ik me af waarom ik zo dacht. Ik vind het niet fijn als anderen mij op mijn uiterlijk beoordelen, maar deed het andersom wel. Een vrouw met gladde benen, geschoren oksels en keurig geëpileerde wenkbrauwen, vond ik toch verzorgder dan een vrouw die daar minder aandacht aan had besteed. Ik deed dus zelf ook mijn best. Ging mee in 'hoe het hoort'. In de winter naar de sauna? Op tijd scheren en teennagels lakken. Want je wil er niet uitzien alsof je niet goed voor jezelf zorgt ... en dan heb je een week later nare stoppels op je benen waar je wakker van ligt en in het ergste geval hier en daar een ingegroeide schaamhaar. Is dat 'jezelf goed verzorgen'? Wie meer last dan lol heeft van het conformeren aan de heersende opinie, zorgt toch eigenlijk beter voor zichzelf als ze dat haar niet of niet allemaal verwijderen? Inmiddels vind ik dat goed voor jezelf zorgen vooral betekent dat je zelf bepaalt in hoeverre je je eigen lijf aanpast. Ik heb bewondering voor vrouwen die zelfverzekerd genoeg zijn om ervoor te kiezen zich niet (overal) te scheren. Zelf doe ik alleen nog mijn onderbenen en oksels. In de zomer, of voor de sauna. Die oksels vind ik eigenlijk ook onzin - er groeit amper iets. Misschien krijg ik ooit nog het lef om daarmee te stoppen.
Jujubee
09-04-2026 om 09:03
Ik vind lichaamshaar bij mannen niet erg, maar liever geen rughaar. Kaal of niet kaal op het hoofd (of daar beneden) maakt me niet zoveel uit. Zelf ben ik chronisch single dus ja in de winter ga ik niet alles wegscheren voor jan lul.
Als ik een date heb met FWB, dan haal ik het uiteraard wel weg. Het liefst alles, maar ik mis altijd wel een paar haartjes achterop mijn kuiten of in mijn knieën. Die pluk ik nog even weg met een pincet. Wenkbrauwen hou ik wekelijks een beetje bij. Die zijn vol bij mij en ik heb er ook een paar etters op mijn kin die ik eruit pluk, van die grote zwarte. Gek word ik daar van.
Ongeschoren oksels bij vrouwen in de zomer vind ik helaas echt niet aantrekkelijk, maar dat is een jeugdtrauma, want mijn tante liep altijd met hele bossen haar rond. Op haar benen en onder haar oksels. Echt hele grote plukken. Ik gruwel er nog steeds van.
Heeft zij schijt aan en dat is ook prima natuurlijk. Dat moet ze zelf weten. Maar ik scheer mijn oksels en benen echt in de zomer als ze toonbaar zijn. Dan voel ik me fijner.
amarna
09-04-2026 om 09:05
Okselhaar bij mannen vind ik niet prettig. Soms als het warm weer is staat er een kerel in hemdje met die vochtige dotten ter hoogte van mijn gezicht in het OV. Brrrrr...
Mijn eigen kerel scheert het in de zomer af.
Zelf ben ik niet zo behaard maar haal het wel weg.
Jujubee
09-04-2026 om 09:09
Sowieso, een man in een hemdje, brrrr. Trek een t-shirt aan man. Of nog erger: in blote bast over straat. Kleding is voor een reden uitgevonden. Ik heb het ook heet, maar ik trek ook gewoon wat aan.
Ik zap wel eens door dat programma heen waar mensen naakt met elkaar daten. Ik snap daar echt niets van, dat je in zo'n programma op TV wil komen. In je blote niksie. Ze blurren ook niets dus je ziet al die piemels en schaamlippen en zo. Ik ben daar echt te preuts voor maar ik vraag me ook vaak waar ze in hemelsnaam zitten want het moet daar wel echt tropisch heet zijn elke dag anders heb je het toch ijskoud?
Euphoria
09-04-2026 om 10:09
hier een man die enkel armhaar heeft.
hoofd, oksels, schaamhaar, benen, borst en rug kaal geschoren.
Hij vindt het hygiënisch, benen kaal leveren hem daarnaast veel op bij zijn sport (rennen/ hardlopen, iets met aërodynamica).
Ik vind het allemaal helemaal prima. Alleen die kale benen, dat vind ik eigenlijk niet mannelijk.
En daarom ben ik zo dol op zijn enigszins behaarde mannelijke armen en die kroel ik dan ook met enige regelmaat.
Rogue
09-04-2026 om 10:35
DeOnbekende schreef op 08-04-2026 om 21:11:
[..]
Nee hoor, dat hoeft niet. Je kunt het gewoon weghalen, dat is wel zo verzorgd als vrouw.
Frida Kahlo betoogt het tegendeel.
oudmaarnognietkoud
09-04-2026 om 11:21
Mijn (inmiddels ex-)man had een hele dikke snor. Met eten bleef daar ook van alles in hangen... juck
Op een gegeven moment gingen zij op zijn werk met iso-normen werken en moest hij een netje over zijn hoofdhaar en ook over zijn snor.
Toen heeft hij zijn snor afgeschoren. Ik kon zijn baas wel zoenen!
Hoofdhaar of kaal daar kan een man niet zoveel aan doen. Dat boeit mij ook niet zo. Maar snorren en baarden ben ik geen voorstander van.
Ik zie een man liever fris geschoren.
oudmaarnognietkoud
09-04-2026 om 11:41
ToetieToover schreef op 08-04-2026 om 16:46:
Mijn manlief heeft trouwens speciaal geoefend op een zelfverdedigingsmanoeuvre voor mensen die aan zijn baard zitten. Hij draagt die vaak in een vlecht en sommige mensen gaan dat zomaar vastpakken! Moet je niet doen, ik weet wat die dan doet met je hand/arm. Hij ziet het als onderdeel van zijn gezicht en dat raak je toch ook niet zomaar aan, is zijn redenering. Ik dacht eerst nog dat niemand dat doet, maar moest dat beeld bijstellen sinds ik met hem samen ben. Zo’n baard is kennelijk onweerstaanbaar! Overigens krijgt hij er in Duitsland vaak complimenten voor. En/of afgunstige blikken van mannen met een kortere baard.
In zijn thuisland, Finland, is zo’n baard vrij alledaags.
Gisteren in de supermarkt zag ik ook een man met een lange baard die hij had gevlochten. Ik vond dat wel grappig, in ieder geval beter dan zo een lange onverzorgde baard.
Ik vind het wel raar als mensen ongevraagd aan iemand gaan zitten. Kleine kinderen, een zwangere vrouw aan haar buik zitten. Zwaar ongewenst. Ik zou bijna de neiging krijgen om diegene een flinke pets op zijn vingers te geven. Of als tegenactie even lekker aan zijn/haar oor gaan zitten frutten.
Maar dat durf ik natuurlijk niet
oudmaarnognietkoud
09-04-2026 om 11:43
Rogue schreef op 09-04-2026 om 10:35:
[..]
Van haar heb ik hier een prachtige kleurige reproductie aan de muur hangen. Een zelfportret mét snor en unibrow! Wat heeft die vrouw ook een tragisch leven gehad
JtM
09-04-2026 om 11:48
Het liefst heb ik een man met hoofdhaar, maar sommige mannen zijn ook sexy als ze klaar zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar mannen die geen haar op de volgende plekken hebben (afscheren dus): oksels, rug, borst, schaamstreek.
Op die plekken is haar voor mij een no-go. Al zou een klein beetje borsthaar nog kunnen 
Armhaar en beenhaar is niks mis mee vind ik.
amarna
09-04-2026 om 11:54
Rogue schreef op 09-04-2026 om 10:35:
[..]
Tja, haar unibrauw vind ik erg lelijk.... ook bij mannen.
oudmaarnognietkoud
09-04-2026 om 12:16
amarna schreef op 09-04-2026 om 11:54:
[..]
Tja, haar unibrauw vind ik erg lelijk.... ook bij mannen.
Het is ook net wat mode is. Ik epileer ook die verdwaalde haartjes tussen mijn wenkbrauwen hoor. Maar eerst waren die super dunne wenkbrauwen in de mode, nu zie ik veel van die veel te donkere rupsen... Kwestie van smaak.
Ik vind Frida een dappere vrouw, zij durfde in veel opzichten tegen de stroom in te gaan.
Madamecannibale
09-04-2026 om 12:25
Ik houd van haar. Hoofdhaar, baard, snor, borsthaar, beenhaar. Kom maar op. Het enige waar ik niet van houd is oorhaar, uitstekend neushaar en van die ouwe mannenwenkbrauwen met van die uitstekende haren.
oudmaarnognietkoud
09-04-2026 om 12:37
Madamecannibale schreef op 09-04-2026 om 12:25:
Ik houd van haar. Hoofdhaar, baard, snor, borsthaar, beenhaar. Kom maar op. Het enige waar ik niet van houd is oorhaar, uitstekend neushaar en van die ouwe mannenwenkbrauwen met van die uitstekende haren.
Ik heb ook van die ouwemannenwenkbrauwen
De haren van mijn wenkbrauwen kam ik regelmatig even naar boven met een oud schoongemaakt mascaraborsteltje en knip dan de uitstekende puntjes eraf.
In zijn thuisland, Finland, is zo’n baard vrij alledaags.