Huiskamer
Miepjecody
01-04-2026 om 18:03
Letters
Ik lees net op een ander forum dat een aantal mensen denken dat S en Z hetzelfde zijn en F en V ????
Vandaar dat een aantal mensen swemmem zegt ipv zwemmen?? Waarom denken ze dat? ![]()
Egel.
02-04-2026 om 10:42
Miepjecody schreef op 01-04-2026 om 21:48:
[..]
Natuurlijk wel, zwemmen is gewoon met een z en zeg je dus zzzwemmen en niet swemmen, want je schrijft het ook niet zo
Jee Miepje, jij zegt 'zzzwemmen', ik ook, en vele anderen. Maar in sommige delen van het land is dat onderscheid er minder. Dan zeggen ze wat meer swemmen, terwijl je toch zwemmen moet schrijven.
Je kent toch ook het verschil tussen een zachte g en een harde? (ook binnen de zachte g heb je verschillen). Neem nou de stad Brugge. Ik zeg, als ik niet oplet, het met een behoorlijk harde g: BruGGe. Iemand uit Nijmegen, Brabant, Limburg, of in ieder geval zuidelijk van de rivieren, zal vaak een zachte g gebruiken: Brugge. Maar iemand afkomstig uit Brugge zelf? Die zegt 'Bruhhe'. Geen g te horen. Is dat fout? Nee! Er zijn afspraken over hoe je iets schrijft, en er is levende gesproken taal die per gebied verschilt in uitspraak (per gebied, en ook wat andere dingen zijn van invloed).
Sommige mensen zeggen 'restaurant' zoals je het schrijft, anderen zeggen 'restaurân' (of hoe moet je deze gesproken taal schrijven..) zoals Fransen het zeggen. Is allebei goed. Net wat je thuis geleerd hebt of wat je zelf beter vindt.
Sommige (de meeste) mensen in Nederland zeggen AUto, maar er is ook best een groep die 'oto' zegt (dus eigenlijk weer op zijn Frans). Ook allebei prima uitspraak, als je maar auto schrijft.
Is dit echt helemaal nieuw voor je?
Auwereel
02-04-2026 om 12:00
LazyCat schreef op 01-04-2026 om 22:55:
[..]
Wat vind jij’ wordt uitgesproken als [Wat fint jij? ] Dat is een vaste regel in het Nederlands.
Kortom: heb jij moeite met de uitspraak van de ‘v’? Vervang alle v’s gewoon door een f! En wees niet bang: er zijn geen v-woorden die van betekenis veranderen als je ze met een f uitspreekt.
Nee! Wat is dat nu voor onzin
Leer gewoon fatsoenlijk praten zeg.
Het wordt trouwens meestal uitgesproken als wafinjij?
Op de middelbare kreeg ik van de docente Nederlands op m'n kop dat ik de 'n' aan het einde van veel woorden te nadrukkelijk uitsprak, het is "lopeh" en niet "lopeN"
Miepjecody
02-04-2026 om 12:02
Egel. schreef op 02-04-2026 om 10:42:
[..]
Jee Miepje, jij zegt 'zzzwemmen', ik ook, en vele anderen. Maar in sommige delen van het land is dat onderscheid er minder. Dan zeggen ze wat meer swemmen, terwijl je toch zwemmen moet schrijven.
Je kent toch ook het verschil tussen een zachte g en een harde? (ook binnen de zachte g heb je verschillen). Neem nou de stad Brugge. Ik zeg, als ik niet oplet, het met een behoorlijk harde g: BruGGe. Iemand uit Nijmegen, Brabant, Limburg, of in ieder geval zuidelijk van de rivieren, zal vaak een zachte g gebruiken: Brugge. Maar iemand afkomstig uit Brugge zelf? Die zegt 'Bruhhe'. Geen g te horen. Is dat fout? Nee! Er zijn afspraken over hoe je iets schrijft, en er is levende gesproken taal die per gebied verschilt in uitspraak (per gebied, en ook wat andere dingen zijn van invloed).
Sommige mensen zeggen 'restaurant' zoals je het schrijft, anderen zeggen 'restaurân' (of hoe moet je deze gesproken taal schrijven..) zoals Fransen het zeggen. Is allebei goed. Net wat je thuis geleerd hebt of wat je zelf beter vindt.
Sommige (de meeste) mensen in Nederland zeggen AUto, maar er is ook best een groep die 'oto' zegt (dus eigenlijk weer op zijn Frans). Ook allebei prima uitspraak, als je maar auto schrijft.
Is dit echt helemaal nieuw voor je?
Het is niet nieuw voor me, ik schreef dat er mensen denken dat er geen verschil in bestond. Daar zat mijn verbazing.
oudmaarnognietkoud
04-04-2026 om 13:40
Auwereel schreef op 02-04-2026 om 12:00:
[..]
Het wordt trouwens meestal uitgesproken als wafinjij?
Mensen (zelfs nieuwslezers) die bijvoorbeeld uitspreken als "bfobbelt" brrrr
April2021
04-04-2026 om 14:00
LazyCat schreef op 01-04-2026 om 22:55:
[..]
Wat vind jij’ wordt uitgesproken als [Wat fint jij? ] Dat is een vaste regel in het Nederlands.
Kortom: heb jij moeite met de uitspraak van de ‘v’? Vervang alle v’s gewoon door een f! En wees niet bang: er zijn geen v-woorden die van betekenis veranderen als je ze met een f uitspreekt.
Nee! Wat is dat nu voor onzin
Wow en dat van een blog "Beter Nederlands spreken"! Verschrikkelijk.
Nehalennia
04-04-2026 om 15:36
Rekenenisleuktaalook schreef op 01-04-2026 om 18:08:
Tja, dat is al jaren. Vooral omgeving Amsterdam.
In groep drie is er (als het goed is) veel aandacht voor het verschil. De stemhebbende z en v versus de geblazen letters f en s.
Helaas ken ik collega's die hun klas leren dat je dat verschil niet kunt horen, dus dat je moet onthouden welke woorden je met de zachte s en f schrijft (z en v)
Terwijl in feite de z en v eigenlijk hardere letters zijn.
Ja ik ben echt gehandicapt in dat opzicht want bij ons thuis was alles een S en een F, ik moet me echt concentreren om het anders uit te spreken.