Huiskamer
Meesje
20-12-2025 om 09:19
Herfstappeltaart schreef op 20-12-2025 om 07:46:
Onze kinderen hadden van die kralen aan hun fietsspaken die ratelden als het wiel draaide. Weet iemand nog hoe die heetten?
Mijn dochter heeft die op haar nieuwe fiets! Van opa en oma gekregen. Gewoon spaakkralen idd.
Niet erg hip overigens. Andere kinderen zie ik er niet mee. En schoonzus heeft ze direct verkocht nadat ze ze voor neefje kreeg van mijn ouders.
Herfstappeltaart
20-12-2025 om 09:21
Groentetuin schreef op 20-12-2025 om 08:56:
[..]
Ik weet de naam ook niet maar dit vond ik op google
Spaakkralen (soms verkocht als Spokey Dokies) zijn een fietsaccessoire dat zijn oorsprong vindt in de jaren 80 en vooral populair is bij kinderen. Het zijn plastic kralen die aan de spaken van een fietswiel worden bevestigd .
Ja!!! Spokey Dokies (ik dacht eigenlijk Smokey Dokies) maar dit bedoelde ik inderdaad.
Vrijevlinder
21-12-2025 om 13:20
Ik ben aan het nadenken over wat wij speelden. Af en toe was knikkeren een rage op school. Tikkertje. Verstoppertje. Mijn broer ging met vrienden polstokspringen en eierzoeken. Spuitbal. Hutten bouwen. Maar ook wel kleuren met stiften. Hoepelen. Met zo'n dunne plastic pijp pijltjes van krantenpapier schieten. Leuk om die door openstaande ramen te blazen.
En ook fluitjes proberen te maken van fluitekruid. We zullen ongetwijfeld nog veel meer hebben gedaan.
nlies
21-12-2025 om 18:24
Vrijevlinder schreef op 21-12-2025 om 13:20:
Ik ben aan het nadenken over wat wij speelden. Af en toe was knikkeren een rage op school. Tikkertje. Verstoppertje. Mijn broer ging met vrienden polstokspringen en eierzoeken. Spuitbal. Hutten bouwen. Maar ook wel kleuren met stiften. Hoepelen. Met zo'n dunne plastic pijp pijltjes van krantenpapier schieten. Leuk om die door openstaande ramen te blazen.
En ook fluitjes proberen te maken van fluitekruid. We zullen ongetwijfeld nog veel meer hebben gedaan.
Ja, grappig met die rages. Er was nog geen reclame op de tv maar toch was iedereen opeens aan het knikkeren, tollen, elastieken of hoepelen. En was iedereen er ook op dezelfde tijd weer klaar mee
Dolfje
21-12-2025 om 18:40
nlies schreef op 21-12-2025 om 18:24:
[..]
Ja, grappig met die rages. Er was nog geen reclame op de tv maar toch was iedereen opeens aan het knikkeren, tollen, elastieken of hoepelen. En was iedereen er ook op dezelfde tijd weer klaar mee
Ja het waren ongeschreven regels die iedereen kende of zo. Heel apart.
MMcGonagall
21-12-2025 om 19:14
Ik hoorde vandaag dat mijn vroegere buurmeisje en vriendin dit jaar overleden is. We hadden geen contact meer maar ik kwam haar zo nu en dan tegen en dan kletsten we een tijdje. 53 is ze geworden, dat is toch ook verschrikkelijk. We waren nogal tegenpolen maar hebben regelmatig samen kattenkwaad uitgehaald, denk aan belletje trekken, op schuren en schuttingen klimmen. We hebben zelfs een keer ‘ingebroken’ in het schuurtje van school. Hebben we met de skelters gespeeld, maar die hebben we nadien weer netjes opgeborgen in het schuurtje. Of die keer dat we alle bergingen open hebben gezet waarop onze sleutels pasten (waren van die sloten waar kennelijk generieke sleutels pasten). Waarschijnlijk zouden we dat in deze tijd echt niet meer grappig vinden als kinderen dat zouden doen, maar wij vonden het hilarisch 
Ik ga haar ouders maar een kaartje sturen.
Vrijevlinder
22-12-2025 om 08:29
nlies schreef op 21-12-2025 om 18:24:
[..]
Oh, elastieken, ook gedaan. En touwtjespringen, daar was ik niet bepaald de handigste in. Het leukste was als 2 mensen het touw draaiden, en je om de beurt erin moest springen. En dan steeds sneller draaien met het touw. Sommigen waren erg goed en konden lang blijven springen zonder het touw te raken.
amarna
22-12-2025 om 08:43
Elastieken
Touwtje springe
Hoelahoep
Met rubberbootje op de singel voor onze flat
Of vissen in diezelfde singel
wild-flower
22-12-2025 om 21:52
Ik kon uren zoet zijn met papieren popjes die je kon aankleden.
Zoiets als dit .

MMcGonagall
22-12-2025 om 22:12
Ik moest ineens denken aan onze leukste kattenkwaadactie. OK, het is eigenlijk diefstal maar wel op een ludieke manier. Wij hebben met een stel vriendinnetjes een tijdje kaarten en postzegels gemaakt. Die postzegels prikten we uit zodat ze een kartelrandje kregen. Die kaartjes werden dus gewoon zonder strafporto bezorgd 
PensioNada
22-12-2025 om 22:51
wild-flower schreef op 22-12-2025 om 21:52:
Zoiets als dit .
Ja, ja de aankleedpoppetjes. Mijn moeder had de Eva (de voorloper van de Viva) met een pagina.
Groentetuin
22-12-2025 om 23:20
wild-flower schreef op 22-12-2025 om 21:52:
Zoiets als dit .
Leuk! Had ik ook, er komen herinneringen boven!
Auwereel
23-12-2025 om 10:56
Groentetuin schreef op 23-12-2025 om 10:32:
punnicken! Ook nog gedaan?
Ja, maar eigenlijk had ik er best wel een hekel aan, het koordje werd bij mij niet netjes