Huiskamer
mut
24-12-2025 om 21:42
figuurzagen deed ik thuis wel, hoefde ik niet op school te leren. Er was bij ons een speciale handwerkjuf, die kwam alleen daarvoor. Geen gymzaal hebben herken ik ook. Niet eens afgekeurd, hij was er simpelweg niet dus werd er van alles op het schoolplein gedaan.
PensioNada
24-12-2025 om 22:15
ik heb leren zwemmen in een zwembad dat eigenlijk gewoon een vijver was en ik heb bij een tante weleens gezwommen in een zwembad wat een afgezet stuk van de Zaan was
Maheiden
24-12-2025 om 22:54
Groentetuin schreef op 24-12-2025 om 14:10:
een kerst herinnering: draaide jullie vroeger ook altijd een lampje los in t kerst snoer om de lampjes uit te doen?
En als een ander de lampjes uit had gedaan was t een heel gezoek de volgende dag
O, wauw! Er gaat opeens een laatje met deze herinnering open. Dat is ook zo! Ik voel mezelf gewoon het lampje uitdraaien. En dan een klein krakend, piepend geluidje erbij.
Mama-Inge
25-12-2025 om 08:03
Dat lampje los draaien deden wij vroeger ook.
Mijn broer en ik mochten dat om de beurt doen
En dan deed mijn moeder hem 's morgens weer aan, voor haar altijd zoeken welk lampje we uitgedraaid hadden
Herfstappeltaart
25-12-2025 om 08:06
PensioNada schreef op 24-12-2025 om 22:15:
ik heb leren zwemmen in een zwembad dat eigenlijk gewoon een vijver was en ik heb bij een tante weleens gezwommen in een zwembad wat een afgezet stuk van de Zaan was
Ik heb leren zwemmen in het kanaal. Daar was een zwemschool met een afgezet stukje waar je kon staan en een vlonder waar je vanaf moest springen, hup, zo het kanaal in.
Toen ik de eerste keer moest springen durfde ik niet en is mijn broer hand in hand met me meegesprongen.
Ik herinner me ook nog het loketje met spritskoeken en pennywafels waarvan ik er na afloop van de zwemles eentje mocht kiezen
Mama-Inge
25-12-2025 om 08:07
En ik las net in het blij topic over een groepje muzikanten die bij een huis aan het zingen waren en de mensen in de deuropening stonden te luisteren.
Dat was een traditie in het dorp waar ik opgegroeid ben.
Elk jaar op kerstavond stond zo'n groepje tegenover ons huis ( en op een x aantal andere plekken in het dorp) liederen te zingen
Auwereel
25-12-2025 om 10:09
Ik kan me een kerst herinneren van toen ik vier jaar was. Er was visite, terwijl mijn moeder had beloofd dat ik bij de kerstboom een kerstliedje mocht zingen. Ondanks de visite was, mocht ik toch zingen, het grote licht ging uit, alleen de kerstboom brandde en ik zong voor publiek. Ik voelde me Heel Speciaal.
Nu zing ik in mijn kerkkoortje. Dat heeft daar vast mee te maken!
Hemke
25-12-2025 om 11:40
In mijn vorige woonplaats kwamen de muzikanten na de Kerstnachtdienst,op straat zingen.
Ik ben zelf wel eens mee geweest, ook om te zingen, dierbare herinneringen
Groentetuin
25-12-2025 om 12:05
ik ken dat ook, maar bij ons deed de plaatselijke harmonie dat, die speelde tussen 24.00 en 1.00 kerstliederen in kleine groepjes op straathoeken.
Vaak lag ik al in bed en werd ik er wakker van, ik vond dat zo mooi!Als ik er doorheen sliep baalde ik er van ( ik ben geen opblijver, 24.00 red ik niet)
Nu wonen we verder van het centrum af , waar ik nu woon komen ze helaas niet.
Ze speelden meestal 2-3 liederen en dan door naar een volgend plekje
Mooie gewoonte!
Groentetuin
25-12-2025 om 12:20
Hadden jullie vroeger kerstcadeaus? Nee toch?
Alleen met Sinterklaas.
Kerst was vroeger eerst lekker eten( met stoofpeertjes) jaren later fondue' en en later gourmetten.
lientje69
25-12-2025 om 12:23
Fonduen... stuk vlees aan een lange vork, kwam er verschrompeld en ienieminie uit. Gelukkig was er stokbrood en nog iets van zelfgemaakte huzarensalade , anders ging je met honger naar bed. ![]()
lientje69
25-12-2025 om 12:25
Kerstcadeaus nooit gehad, ook nu nog steeds niet. Alleen Sint idd. Ene jaar weinig , andere jaar veel. Afhankelijk van of vader een goed jaar had gedraaid op ons tuinbouwbedrijf.
Herfstappeltaart
25-12-2025 om 13:12
Groentetuin schreef op 25-12-2025 om 12:20:
Alleen met Sinterklaas.
Kerst was vroeger eerst lekker eten( met stoofpeertjes) jaren later fondue' en en later gourmetten.
Nee wij nooit. Alleen met Sinterklaas.
Kampeerder
25-12-2025 om 13:14
Groentetuin schreef op 25-12-2025 om 12:20:
Alleen met Sinterklaas.
Wij hadden dat niet behalve die keer dat mijn moeder drie cadeautjes vergeten was in de maand met Sint. Ik wist hoe het zat, mijn jongere zussen niet.
Mijn kinderen hadden ook nooit cadeautjes onder de boom behalve die keer dat een Sintcadeau voor alledrie veel te laat geleverd werd. Die kwamen toen twee dagen voor Kerst en toen heb ik ze ingepakt.
Wij schenken onze kinderen wel eens geld met Kerst. (500 tot 1000) Dit jaar niet, moet niet iets worden waar ze op rekenen. En wij hadden zelf nogal grote uitgaven dus nu even niet.
Tuinfluiter
25-12-2025 om 14:16
Wij kregen vroeger thuis met kerst wel iets lekkers van chocolade een kerstkrans of een klok.
Kerstdiner vooraf altijd garnalencocktail mijn vader pelde de garnalen zelf.