Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Groentetuin

Groentetuin

25-12-2025 om 15:47 Topicstarter

ik weet nog dat mijn moeder eens cocktail saus van Devos Lemmens,(schrijf ik dat goed?) mengde met garnalen dat was een garnalen cocktail, wij kinderen mochten dat niet want er zat alcohol in de saus.

Wij kregen met kerst van de zondagschool altijd een boek van wg van de Hulst en  een heel grote sinaasappel 

En we hadden musket kransjes in de kerstboom hangen

Bij ons ook geen kerstcadeautjes onder de boom
Vanuit de kerk inderdaad als hierboven een boek van w.g. van hulst en een sinaasappel 

Onze traditie thuis was dat we op kerstavond altijd naar de kerk gingen en als we dan weer thuis waren kregen we een kop warme chocolademelk met slagroom en een stuk kerstbrood of suikerbrood erbij 
En dan kwam ergens in die tijd dat koortje langs om te zingen 

En met kerst kregen we mierzoete kinderlikeur.

O wij hadden na de nachtmis uitgebreide koffietafel. Koffie thee warm worstenbrood, kadetjes kerststol, tulband, krentenbollen en beschuit met muisjes ter ere van de geboorte.
 geen kerstcadeaus

Prachtige herinneringen aan de kerstnachtdienst, waarbij de hele kerk alleen verlicht was met kaarsen. Als jongerenvereniging hadden we daar veel werk aan, honderden kaarsen in houders, en die verdelen in de standaarden die speciaal op maat gemaakt waren om op de kerkbanken gezet te kunnen worden. 
Achteraf gezien natuurlijk verschrikkelijk brandgevaarlijk.

Ik heb eens een kerkdienst meegemaakt waarbij ee een kerststukje begon te branden. Gelukkig kwam iemand direkt in actie om te voorkomen dat het vuur zich uitbreidde.

Groentetuin schreef op 25-12-2025 om 15:47:

ik weet nog dat mijn moeder eens cocktail saus van Devos Lemmens,(schrijf ik dat goed?) mengde met garnalen dat was een garnalen cocktail, wij kinderen mochten dat niet want er zat alcohol in de saus.

Wij kregen met kerst van de zondagschool altijd een boek van wg van de Hulst en een heel grote sinaasappel

En we hadden musket kransjes in de kerstboom hangen

In de saus die mijn moeder maakte zat een lepeltje wisky verder zat er sla en grapefruit in de cocktail. Wij waren tieners en kregen er ook één en vonden het erg lekker. Al jaren niet meer gegeten denk dat ik het op oudejaarsavond weer ga maken.

Ik zat op een christelijke basisschool en met de kerstviering 's avonds op school brandden er ook gewoon kaarsen in de klas. Dat gaf een hele speciale sfeer, iedereen fluisterde ook om één of andere reden op die avond. Ik vond het allemaal heel plechtig. En na afloop ging je naar huis met inderdaad ook die sinaasappel en een boek van W.G. van Hulst.

Verder moest ik ineens denken aan neusfluitjes, ook zo'n rage die ineens opdook. En deze heb ik ook nog niet voorbij zien komen: 

Wij deden alsof we paard reden (op de fiets), daarvoor maakten we van een stuk touw een lus en die om de handvatten van je fietsstuur. Je fietste dan dus eigenlijk "met losse handen" zoals we dat noemden en hielden alleen het touw nog vast

Ook maakten we parfum van bloemen die we dan ergens plukten, het mocht absoluut niet uit de tuinen van de buren. Deden we weleens stiekem! Bloemen in een schaal, water erbij en roeren maar...

Venusss schreef op 25-12-2025 om 23:28:

Ook maakten we parfum van bloemen die we dan ergens plukten, het mocht absoluut niet uit de tuinen van de buren. Deden we weleens stiekem! Bloemen in een schaal, water erbij en roeren maar...

Dat deden wij ook maar in een lege pot.

Groentetuin

Groentetuin

26-12-2025 om 07:23 Topicstarter

neusfluitjes  idd
En "parfum " maken
Maar ook bloemen drogen in een boek, tussen kranten of wc papier ( en later onder de strijkbout) soms als opdracht voor school, soms als je zelf dacht iets bijzonders te zien.

O ja rozenparfum maakten wij van wilde rozenblaadjes en water. Ook lieveheersbeestjes op een blaadje in een jampotje. Die lieten we later weer vrij. 

Toen ik tiener was waren de mondharpjes een tijdje in de mode. 

Wij maakten dropwater van schommeldrop beter bekent als laurierdrop.

watertoren schreef op 26-12-2025 om 07:40:

Wij maakten dropwater van schommeldrop beter bekent als laurierdrop.

Ja wij ook! Of van 'Pottertjes" (Potters Linea)

Groentetuin

Groentetuin

26-12-2025 om 10:14 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 26-12-2025 om 07:34:

O ja rozenparfum maakten wij van wilde rozenblaadjes en water. Ook lieveheersbeestjes op een blaadje in een jampotje. Die lieten we later weer vrij.

Toen ik tiener was waren de mondharpjes een tijdje in de mode.

Nou die mondharpjes leverde hier wat discussie op.

Ik had er nog nooit van gehoord en ging het googelen, man daarentegen zei gelijk: ja natuurlijk die ken je toch wel? Maar ook na een filmpje op google ging er geen lichtje branden.

In mijn tienertijd was er de kazoo

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.