Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Kampeerder schreef op 22-03-2026 om 09:30:

[..]

Ik snap dat het in de kerk ook gevierd werd. Het is immers gewoon een bijbelverhaal. En werd dat dan ook gevierd met versierde kruizen? Dat ken ik alleen vanuit de katholieke kerk.

In de katholieke kerk is alles wat je aan de stok hangt een symbool.

Een slinger van twaalf pinda's en 30 rozijnen. De twaalf pinda's zijn de twaalf apostelen, de 30 rozijnen de dertig zilverlingen die Judas kreeg.

Het haantje staat voor de haan die kraait. Petrus zal voordat de haan de volgende morgen kraait drie keer zeggen dat hij Jezus niet kent.

Eieren staan voor het nieuwe leven en dus voor de opstanding van Jezus.

De sinaasappel voor de zure wijn die iemand hem geeft als jij dorst heeft terwijl hij aan het kruis hangt. (Soms ook nog een zuurstok voor de stok waarmee die persoon de spons met wijn aan hem geeft.)

Palmtak staat voor de palmtakken waarmee Jezus wordt toegejuicht als hij in Jeruzalem aankomt.

Gekleurde slingers voor het feest dat wordt gevierd.

Ja. Precies dit. Het is niet katholiek, het is Christelijk. Zowel in kerk als op scholen waar ik zat met palmpaasstok in vorm van kruis versierd zoals jij omschrijft. 

mut

mut

22-03-2026 om 17:06

Niet toen ik jong was (Hervorm Friesland), later PKN maar ik kan me niets herinneren over Palmpasen stokken maken. Het kan wel zijn dat die in de kindernevendienst/ zondagschool gemaakt werden om ze daarna naar een bejaardentehuis te brengen en dat het langs mij heen gegaan is. Nu, hier wordt het in mijn kerk ook niet gedaan. Ik denk dat het bij PKN kerken meer plaatselijk gebonden is dan over de hele kerk zoals ik denk dat het bij RK is.

Mijn ouders hadden deze 'spaghetti' tuinstoelen. Als je daar op gezeten had, stonden de afdrukken in je rug en benen 

spaghetti-tuinstoel-vintage.jpg

Groentetuin

Groentetuin

27-03-2026 om 17:06 Topicstarter

ja die stoelen ken ik nog( we hadden ze zelf niet)
Ik vind het bijzonder dat dit soort stoelen weer in t assortiment zitten bij diverse buiten winkels ( luxer dat wel maar wel met draden)
Uiteindelijk komt alles weer terug in de mode...

wild-flower schreef op 27-03-2026 om 15:40:

Mijn ouders hadden deze 'spaghetti' tuinstoelen. Als je daar op gezeten had, stonden de afdrukken in je rug en benen

spaghetti-tuinstoel-vintage.jpg

Mijn opa en oma hadden die, zelfs in deze kleuren.

MMcGonagall schreef op 27-03-2026 om 19:31:

[..]

Mijn opa en oma hadden die, zelfs in deze kleuren.

Ik vind ze geweldig!

bieb1963 schreef op 28-03-2026 om 09:56:

[..]

Ik vind ze geweldig!

Ik ook! 😁

Halverwege de jaren 80 ging ik naar een concert van Klein Orkest (de band van Harrie Jekkers). Dit concert was in een muziekcentrum in Wateringen genaamd Nederland 3. Dat was hilarisch want dat bestond helemaal niet. Er waren maar twee zenders. Nederland 1 en Nederland 2. Wisten wij veel hoe snel Nederland 3 erbij zou komen.

Harrie jekkers... Goede cabaretier. Jammer dat hij niet meer optreed. Paar keer geweest. Zo gelachen... Had er buikpijn van!!! 😂😂 

Kop en schotel, parachute, Eifeltoren enz.  Hoe heette dit?

658445773-4141390699446302-8291373206956461822-n.jpg

Groentetuin

Groentetuin

01-04-2026 om 09:47 Topicstarter

zeker gedaan! Hoe t heette weet ik niet, maar ik denk dat ik alles zo nog kan maken.
Deden jullie ook aan" overnemen" met zijn 2en.
Ik weet niet hoelang ik dat nog zou kunnen,maar een paar keer denk ik
Sommigen konden dat eindeloos 

wild-flower schreef op 01-04-2026 om 09:09:

Kop en schotel, parachute, Eifeltoren enz. Hoe heette dit?

658445773-4141390699446302-8291373206956461822-n.jpg

Veel gedaan!  Inderdaad "overnemen".  Bij de figuur op de foto deden we dat. 

Hoe het heette weet ik niet meer.

Nee dat weet ik ook echt níet meer hoe dat nou heet. Deed het wel veel.

Oja! En kaatsballen en touwtje springen en buskruit.

ToetieToover schreef op 01-04-2026 om 13:11:

Oja! En kaatsballen en touwtje springen en buskruit.

Karel 1 brak zijn been 1.

Karel 2 wou niet mee, oh nee, oh nee.

Karel 3 brak zijn knie, au mijn knie.

Karel 4 spring in de rivier. En hij kon niet zwemmen.

Karel 5 sloeg zijn wijf op haar grote bakkerslijf.

En zo waren er nog veel meer Karels. Bij iedere Karel hoorde nog een beweging waarbij de kunst was door te gooien zonder een bal te laten vallen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.