Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Vroeger bij mijn oma lagen altijd van die antieke stripboeken. Sjors en Sjimmie en Billie Turf. Ook had zij een kartonnen aquarium waar je dan met een magneetje aan een hengel plastic visjes uit moest vissen. En uiteraard het ouderwetse vlooienspel en de mikado.  Oma had een ouderwetse " pottenkast " daar stonden de pannen maar ook de voorraad weckpotten. De koelkast was zo'n  ouderwetse witte met een bolle buik. Tegenwoordig zijn die weer in en hip  volgens mij.We sliepen in de bedstee met kapokken matras. Kuil in het midden, daar rolde je altijd naar toe , ook al startte je met slapen langs de kant. En ze had een ouderwetse divan. Kneiterhard was dat ding. In de tuin een stoofperenboom. Wat smulde de hele familie daarvan zeg.

Groentetuin

Groentetuin

02-04-2026 om 20:11 Topicstarter

lientje69 schreef op 02-04-2026 om 19:33:

Vroeger bij mijn oma lagen altijd van die antieke stripboeken. Sjors en Sjimmie en Billie Turf. Ook had zij een kartonnen aquarium waar je dan met een magneetje aan een hengel plastic visjes uit moest vissen. En uiteraard het ouderwetse vlooienspel en de mikado. Oma had een ouderwetse " pottenkast " daar stonden de pannen maar ook de voorraad weckpotten. De koelkast was zo'n ouderwetse witte met een bolle buik. Tegenwoordig zijn die weer in en hip volgens mij.We sliepen in de bedstee met kapokken matras. Kuil in het midden, daar rolde je altijd naar toe , ook al startte je met slapen langs de kant. En ze had een ouderwetse divan. Kneiterhard was dat ding. In de tuin een stoofperenboom. Wat smulde de hele familie daarvan zeg.

Veel herkenning!

Ik sliep bij opa en oma nog op een stro matras, dat werd opgeschud( stof) en prikte soms, je kon er wel lekker een kuil in maken.

Billie en Bessie Turf, ik heb de boeken dacht ik nog op zolder

Sjors en Sjimmie zou nu echt niet meer kunnen.

De spelletjes herken ik, ken jij ook dat knikkerspel nog met die dieren, met een poortje eronder?

De grijs gewolkte pannen, in de keuken de gootsteen met zwart / witte steentjes en t gordijntje eronder waar t afwas teiltje stond

De divan✅

Mijn opa en oma hadden boekjes van Ot en Sien en Pim en Mien, waarvan de verhalen zich afspeelden in Nederlands Indië. Dat, omdat ze daar een paar jaar gewoond hebben en daar gewerkt als leraar. In die boekjes kregen de kinderen na school een mango. Wel grappig, dat ik me nu realiseer dat ik eind jaren 60, begin jaren 70 al en beeld had bij die vrucht, terwijl die hier toen nog helemaal niet te koop waren en niemand ze kenden.

Groententuin, dat knikkerspel met een poortje en dieren, helemaal vergeten. Begint me nu idd weer te dagen. Grappig dat herinneringen zo weer boven komen
Ik had in mijn jeugd ook een suisbuis. Dat leek op een soort stofzuigerslang  in een felle kleur. Als je die in de rondte slingerde kwam er een soort muziekschool geluid uit. woesj.woesj. 

Bieb ,Ot en Sien had ik als kind ook. En Pinkeltje. Ik las ook later oude pockets van mijn moeder zoals Marjolijntje van het pleintje.

lientje69 schreef op 02-04-2026 om 22:02:

Groententuin, dat knikkerspel met een poortje en dieren, helemaal vergeten. Begint me nu idd weer te dagen. Grappig dat herinneringen zo weer boven komen
Ik had in mijn jeugd ook een suisbuis. Dat leek op een soort stofzuigerslang in een felle kleur. Als je die in de rondte slingerde kwam er een soort muziekschool geluid uit. woesj.woesj.

Bieb ,Ot en Sien had ik als kind ook. En Pinkeltje. Ik las ook later oude pockets van mijn moeder zoals Marjolijntje van het pleintje.

Waren dat ook de varianten uit Nederlands Indië?

wild-flower schreef op 01-04-2026 om 09:09:

Kop en schotel, parachute, Eifeltoren enz. Hoe heette dit?

658445773-4141390699446302-8291373206956461822-n.jpg

Bij ons heette dat "heksen" en dat touw noemden we een hekstouwtje

Heksen, daar rinkelt een vaag belletje bij mij.

nlies schreef op 02-04-2026 om 23:37:

[..]

Inderdaad!!!  Wij noemden het spel "heksentouwen" !  Ik herinner het me nu...

bieb1963 schreef op 02-04-2026 om 22:24:

[..]

Waren dat ook de varianten uit Nederlands Indië?

Nee van Ot en Sien de Nederlandse variant . Die andere die opnoemen ken ik niet. 

nlies schreef op 02-04-2026 om 23:37:

[..]

Ahh ja er gaat hier ook een belletje rinkelen nu.

Wie heeft er ook ooit gerekend met zo'n 'rekenpen' ?

rekenpen.jpg

Groentetuin

Groentetuin

03-04-2026 om 13:38 Topicstarter

wild-flower schreef op 03-04-2026 om 13:24:

Wie heeft er ook ooit gerekend met zo'n 'rekenpen' ?

rekenpen.jpg

Zeker!, en ook hadden we de bekende 4 kleuren pen

Ik kijk elke keer in kringloopwinkels of ik nog zo'n vintage hagelslag strooibus die wij vroeger thuis hadden kan vinden, maar tot zover geen geluk.

strooibus.jpg

lientje69 schreef op 02-04-2026 om 19:33:

Vroeger bij mijn oma lagen altijd van die antieke stripboeken. Sjors en Sjimmie en Billie Turf. Ook had zij een kartonnen aquarium waar je dan met een magneetje aan een hengel plastic visjes uit moest vissen. En uiteraard het ouderwetse vlooienspel en de mikado. Oma had een ouderwetse " pottenkast " daar stonden de pannen maar ook de voorraad weckpotten. De koelkast was zo'n ouderwetse witte met een bolle buik. Tegenwoordig zijn die weer in en hip volgens mij.We sliepen in de bedstee met kapokken matras. Kuil in het midden, daar rolde je altijd naar toe , ook al startte je met slapen langs de kant. En ze had een ouderwetse divan. Kneiterhard was dat ding. In de tuin een stoofperenboom. Wat smulde de hele familie daarvan zeg.

Ik had thuis ook nog een kapok matras met kuil in het midden. Ik vond er niks aan. Mijn zus en ouders hadden springverenmatras, daar kon je lekker op springen. Op mijn bed kon dat niet.....

bieb1963 schreef op 02-04-2026 om 21:40:

Mijn opa en oma hadden boekjes van Ot en Sien en Pim en Mien, waarvan de verhalen zich afspeelden in Nederlands Indië. Dat, omdat ze daar een paar jaar gewoond hebben en daar gewerkt als leraar. In die boekjes kregen de kinderen na school een mango. Wel grappig, dat ik me nu realiseer dat ik eind jaren 60, begin jaren 70 al en beeld had bij die vrucht, terwijl die hier toen nog helemaal niet te koop waren en niemand ze kenden.

Ja, die mango. Mijn moeder had ergens eind jaren 70 voor sinterklaasavond een verrassing...en toen kwam de eerste mango op tafel, die tussen de sinterklaascadeau´s werd verdeeld om te proeven.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.