Huiskamer
Auwereel
21-01-2026 om 18:35
Miepjecody schreef op 21-01-2026 om 16:32:
[..]
Waarom erger je je? Je maakt die fout toch zelf?
Ik vind dit een heel terechte ergernis dat er niet duidelijk gecommuniceerd wordt wat "nuchter blijven" betekent. Kennelijk mag je niet 12 uur van te voren een supplement nemen als je 10 uur nuchter moet blijven? Nou, dat mag wel enige uitleg.
Mijn zoon moest als 20-jarige onderzoek ondergaan en hij was tot die tijd kerngezond, dus "nuchter" in de context "helemaal niet eten of drinken voor een onderzoek", kende hij niet, dus toen hem werd gevraagd, ben je nuchter gebleven, zei hij, ik drink geen alcohol.
kerst schreef op 21-01-2026 om 17:07:
[..]
Ik was toch nog altijd 10 uur nuchter bij bloedafname?
(Volgens internet was 8 uur nuchter al voldoende)
En er werd ook niet gevraagd welk voedingssupplement. Daar zat dus geen suiker in, of zoetstof of iets dergelijks .(Het nuchter zijn moest dus voor de glucose bepaling.)
Nu had ik achteraf net zo goed voor bloedafname rustig kunnen ontbijten en thee drinken, als ze bij de bloedafname toch "niet nuchter" invullen..
kerst
21-01-2026 om 18:47
En ik blijf het beetje raar vinden dat je tien uur van te voren geen nachtrust tabletje zou mogen nemen bij een nuchtere bloedafname. Ik sliep vannacht toch al onrustiger hierdoor.
Miepjecody
21-01-2026 om 20:06
Auwereel schreef op 21-01-2026 om 18:35:
[..]
Ik vind dit een heel terechte ergernis dat er niet duidelijk gecommuniceerd wordt wat "nuchter blijven" betekent. Kennelijk mag je niet 12 uur van te voren een supplement nemen als je 10 uur nuchter moet blijven? Nou, dat mag wel enige uitleg.
Mijn zoon moest als 20-jarige onderzoek ondergaan en hij was tot die tijd kerngezond, dus "nuchter" in de context "helemaal niet eten of drinken voor een onderzoek", kende hij niet, dus toen hem werd gevraagd, ben je nuchter gebleven, zei hij, ik drink geen alcohol.
[..]
Dat weet een 20 jarige toch wel?
Miepjecody
21-01-2026 om 20:08
[..]
En er werd ook niet gevraagd welk voedingssupplement. Daar zat dus geen suiker in, of zoetstof of iets dergelijks .(Het nuchter zijn moest dus voor de glucose bepaling.)
Nu had ik achteraf net zo goed voor bloedafname rustig kunnen ontbijten en thee drinken, als ze bij de bloedafname toch "niet nuchter" invullen..
Meestal is het vanaf 22.00 niets meer eten en drinken
Bakblik
21-01-2026 om 20:44
Miepjecody schreef op 21-01-2026 om 20:06:
[..]
Dat weet een 20 jarige toch wel?
Heb jij kinderen? Zieke jongeren die echt wat meer mankeren dan een verkoudheid krijgen zoveel om mee te dealen dat ze dat echt niet bedenken. Nuchter is geen alcohol gedronken●
Miepjecody
21-01-2026 om 20:46
Bakblik schreef op 21-01-2026 om 20:44:
[..]
Heb jij kinderen? Zieke jongeren die echt wat meer mankeren dan een verkoudheid krijgen zoveel om mee te dealen dat ze dat echt niet bedenken. Nuchter is geen alcohol gedronken●
Ja ik heb volwassen kinderen.
Ik vind dat gek ja als iemand van 20 dat niet weet.
Bakblik
21-01-2026 om 20:58
Miepjecody schreef op 21-01-2026 om 20:46:
[..]
Je bent jongere net de puberteit voorbij, krijgt een ziekte die heel wat meer is dan een ernstige verkoudheid. Je wereld staat op zijn kop, je moet vanalles ondergaan aan onderzoeken dan kan je echt niet meer helder nadenken. Been there done that met mijn kind.
Kampeerder
21-01-2026 om 20:59
[..]
Het moet je ooit wel verteld zijn. Nuchter in de betekenis van geen drank kennen ze denk ik eerder dan de andere betekenis omdat dat zolang ze gezond zijn nauwelijks ter sprake komt. Waarom niet even een folder mee geven aan die mensen? Niet alles is vanzelfsprekend als je opgroeit in deze tijd.
Miepjecody
21-01-2026 om 21:13
Kampeerder schreef op 21-01-2026 om 20:59:
[..]
Het moet je ooit wel verteld zijn. Nuchter in de betekenis van geen drank kennen ze denk ik eerder dan de andere betekenis omdat dat zolang ze gezond zijn nauwelijks ter sprake komt. Waarom niet even een folder mee geven aan die mensen? Niet alles is vanzelfsprekend als je opgroeit in deze tijd.
Met 20 ben je klaar met de middelbare.
Nu in de tijd met internet lijkt het wel of jongeren nog minder weten.
Schoondochter
21-01-2026 om 21:19
Kampeerder schreef op 21-01-2026 om 20:59:
[..]
Dat lijkt mij eigenlijk ook, gewoon even vertellen wat er verwacht wordt en niet verwachten dat mensen je wel begrijpen als je het woord nuchter gebruikt. En uitleggen waarom het nodig is, het schijnt dat mensen best vaak stiekem toch eten of drinken onder het mom van 'daar komen ze toch niet achter'. Terwijl het voor een operatie aan echt gevaarlijk kan zijn en voor bloedprikken de uitslag kan beïnvloeden.
Koettie
21-01-2026 om 21:32
Heb mn mirena nu twee jaar. Eerste jaar gewoon normale cyclus. Tweede jaar werd het heel funky. Nu zit ik op dag 61, vorige menstruatie overgeslagen en deze denk ik ook. Maar wel nog soort van cyclus gevoel, afgelopen week was ik half beroerd maar zet niet echt door. En nu kan ik er ook geen rekening mee houden want de regelmaat is eruit, irritant gedoe!
Rogue
21-01-2026 om 21:42
ik erger me aan de NS, altijd als ik met trein moet zijn er werkzaamheden.. 
Thora
21-01-2026 om 22:59
Koettie schreef op 21-01-2026 om 21:32:
Heb mn mirena nu twee jaar. Eerste jaar gewoon normale cyclus. Tweede jaar werd het heel funky. Nu zit ik op dag 61, vorige menstruatie overgeslagen en deze denk ik ook. Maar wel nog soort van cyclus gevoel, afgelopen week was ik half beroerd maar zet niet echt door. En nu kan ik er ook geen rekening mee houden want de regelmaat is eruit, irritant gedoe!
Ik heb hem ook gehad. Het wordt steeds minder. Het bloedverlies dan. Het gevoel hou je wel. In de loop van de tijd komt het steeds minder vaak en uiteindelijk is het bijna niets meer. Ik vond dat niet zo erg eigenlijk.
Auwereel
21-01-2026 om 23:06
[..]
Best dat jij dat gek vindt, maar het lijkt me heel verstandig om dat toch toe te lichten en er niet vanuit te gaan dat iedereen het weet omdat je dat "hoort te weten". Wanneer leer je dat nou als je nog nooit naar een ziekenhuis bent geweest?
Miepjecody schreef op 21-01-2026 om 21:13:
[..]
Met 20 ben je klaar met de middelbare.
Nu in de tijd met internet lijkt het wel of jongeren nog minder weten.
Ervan uitgaatgaan dat de jeugd steeds dommer wordt, slaat ook nergens op. Mijn zoon zat op toen al op een hbo opleiding en wist verrassend veel over logistiek, over het heelal, schaakte iedereen van her speelbord, maar "nuchter" en "ziekenhuis" had hij gelukkig nog niet eerder meegemaakt. Bovendien, opeens ernstig ziek blijken doet ook wat met je.
En welk van nuchter moet ook duidelijk zijn, hoort een supplement daarbij.
Yumi
21-01-2026 om 23:30
[..]
Je kan jezelf beter afvragen waarom je om 23.30 een voedingssupplement inneemt, terwijl je nuchter moet zijn. En als je het er niet mee eens bent dat had je meteen moeten vragen waarom er niet nuchter wordt ingevuld, dan hadden ze je dit kunnen uitleggen. Overigens vragen ze niet wat je hebt ingenomen omdat er teveel soorten zijn, er is geen tijd om uit te zoeken of het wel of niet invloed heeft.
Beïnvloeden Supplementen Laboratoriumuitslagen? Wat Je Moet Weten – Topvitamine