Huiskamer
Mama-Inge
04-02-2026 om 18:53
BlairW schreef op 04-02-2026 om 08:35:
[..]
Zo apart dat het bij jullie code rood is. Hier midden van het land en het was vannacht 5 graden. Alle strooiers staan op stal en er is niks aan de hand. Zulke grote verschillen in zo’n klein landje 😊
Code rood was zelfs nog verlengd tot 14 uur en het is nog steeds op sommige plekken glad. Ze hebben het erover dat de (nu door de dooi op) wegen het komende nacht weer glad gaat worden omdat het weer gaat vriezen
Mama-Inge
04-02-2026 om 18:57
Schoondochter schreef op 04-02-2026 om 12:38:
[..]
Ja, vind ik ook. Het was ook bijzonder om te zien hoeveel mensen er wel de weg op zijn gegaan ondanks code rood. Wellicht heeft zo'n NL alert meer impact dan een code rood.
Ik heb hier maar 1 auto vandaag door de straat zien rijden verder heel stil. De honden vanmorgen in de tuin, want wandelen was niet te doen. Vanmiddag al schuivelend en door het gras, toch even eruit, want ze wouden niets in de tuin doen
Auwereel
04-02-2026 om 19:19
Schemerlampje schreef op 04-02-2026 om 12:39:
Je zou op de schaats net een stukje onbeijzeld tegenkomen!
Voor iedereen die in Noord Nederland tòch naar buiten moest, voor de honden ofzo, hoe bleef je op de been?
BlairW
04-02-2026 om 19:20
kerst schreef op 04-02-2026 om 16:50:
Aan het preferentiebeleid voor medicijnen van de zorgverzekeraar🙁
Goedkoopste merk krijg je vergoed. Anders volle prijs zelf betalen! Geen regeling voor mogelijk.
En hier erger ik me dan weer aan. Als apotheek krijg je altijd het gezeur over de regels van de zorgverzekering. Ik zou graag mijn tijd ergens anders aan besteden dan de onmogelijke regelgeving die de zorgverzekeringen opleggen continu aan iedereen uitleggen.
Auwereel
04-02-2026 om 19:28
BlairW schreef op 04-02-2026 om 19:20:
[..]
En hier erger ik me dan weer aan. Als apotheek krijg je altijd het gezeur over de regels van de zorgverzekering. Ik zou graag mijn tijd ergens anders aan besteden dan de onmogelijke regelgeving die de zorgverzekeringen opleggen continu aan iedereen uitleggen.
En de mogelijke agressie die dat tot gevolg heeft bij de patiënt die weet dat het goedkope medicijn niet werkt en de volle mep mag betalen voor iets dat wel werkt.
BlairW
04-02-2026 om 19:32
Auwereel schreef op 04-02-2026 om 19:28:
[..]
En de mogelijke agressie die dat tot gevolg heeft bij de patiënt die weet dat het goedkope medicijn niet werkt en de volle mep mag betalen voor iets dat wel werkt.
Ook dat ja. En als mensen het dan wel regelen dat ze het duurdere middel vergoed krijgen, wordt je als apotheek weer gekort. Veel verzekeringen hebben nl als eis dat je bijvoorbeeld 90/95 of zelfs 100% het preferente middel aflevert bij patiënten van die verzekering. Doe je dat niet, krijg je het jaar er op als apotheek en minder gunstig contract. Zelfs als mensen een medische noodzaak hebben voor het niet preferente middel, wordt je er als apotheek slechter van helaas. Maar dat het zo werkt zeggen ze bij de verzekering natuurlijk niet. Als je hen belt, wordt gewoon alles vergoed volgens hen.
Mama-Inge
04-02-2026 om 19:33
Auwereel schreef op 04-02-2026 om 19:19:
[..]
Je zou op de schaats net een stukje onbeijzeld tegenkomen!
Voor iedereen die in Noord Nederland tòch naar buiten moest, voor de honden ofzo, hoe bleef je op de been?
Had een stoel bij de achterdeur staan, ene hand op stoel, andere hand bij de muur en heel voorzichtig schuiven tot bij het gras, van daar kon ik met hond naar haar vaste plekje door het gras (al was dat ook wel uitkijken geblazen, want ook daar waren wat gladde plekken) en de honden 1 voor 1 uitlaten want samen maken ze er een dolle boel van, dan hadden ze me omver getrokken omdat ik geen grip had door de gladheid
Dorestad
04-02-2026 om 19:38
Ik woon 100 meter bij het bos vandaan, een populaire plek voor hondenbezitters. Degenen die ik vandaag zag hadden, zonder uitzondering, sneeuwspikes onder schoenen of laarzen.
Bakblik
04-02-2026 om 19:44
BlairW schreef op 04-02-2026 om 19:20:
[..]
Dat snap ik helemaal dat jij liever andere dingen doet dan die onmogelijke regelgeving uitleggen.
Ik blijf altijd beleefd als het weer eens fout gaat maar ben soms wel boos.
Wat vindt jij van dat beleid dat ik niet het duurdere merk van een medicijn vergoed kan krijgen maar wel een ander medicijn erbij kan krijgen om de bijwerkingen van het goedkope middel op te lossen. Ik kan het gelukkig betalen om die €135 zelf te betalen per jaar maar anderen misschien niet en die moeten dan wel extra medicijnen gebruiken.
Heb soortgelijke dingen ook wel van anderen gehoord. Merk A gaat goed maar merk B is goedkoper. Dan toch merk B moeten slikken en een andere pil erbij om de jeuk op te lossen........ Ik snap dat beleid echt niet. In de apotheek heb ik het er niet meer over, die dames hebben wel wat beters te doen.
Auwereel
04-02-2026 om 19:47
Dorestad schreef op 04-02-2026 om 19:38:
Ik woon 100 meter bij het bos vandaan, een populaire plek voor hondenbezitters. Degenen die ik vandaag zag hadden, zonder uitzondering, sneeuwspikes onder schoenen of laarzen.
Ik heb laatst toen er sneeuw lag, inderdaad ook de sneeuwspikes onder mijn schoenen gedaan en dat gaf meer greep in de sneeuw, maar ik vroeg me af of het ook werkt met ijzel, dus kennelijk wel. Maar ik kan me zo voorstellen dat je dan nog steeds geen hond moet hebben die er een potje van maakt!
Dorestad
04-02-2026 om 19:49
Auwereel schreef op 04-02-2026 om 19:47:
Ik heb laatst toen er sneeuw lag, inderdaad ook de sneeuwspikes onder mijn schoenen gedaan en dat gaf meer greep in de sneeuw, maar ik vroeg me af of het ook werkt met ijzel, dus kennelijk wel. Maar ik kan me zo voorstellen dat je dan nog steeds geen hond moet hebben die er een potje van maakt!
Ik zag ook honden uitglijden
Auwereel
04-02-2026 om 19:51
Dorestad schreef op 04-02-2026 om 19:49:
[..]
Hondenschoenjes met spikes, zijn die in de handel of een gat in de markt?
BlairW
04-02-2026 om 19:59
Bakblik schreef op 04-02-2026 om 19:44:
[..]
Dat snap ik helemaal dat jij liever andere dingen doet dan die onmogelijke regelgeving uitleggen.
Ik blijf altijd beleefd als het weer eens fout gaat maar ben soms wel boos.
Wat vindt jij van dat beleid dat ik niet het duurdere merk van een medicijn vergoed kan krijgen maar wel een ander medicijn erbij kan krijgen om de bijwerkingen van het goedkope middel op te lossen. Ik kan het gelukkig betalen om die €135 zelf te betalen per jaar naar anderen misschien niet en die moeten dan wel extra medicijnen gebruiken.
Heb soortgelijke dingen ook wel van anderen gehoord. Merk A gaat goed maar merk B is goedkoper. Dan toch merk B moeten slikken en een andere pil erbij om de jeuk op te lossen........ Ik snap dat beleid echt niet. In de apotheek heb ik het er niet meer over, die dames hebben wel wat beters te doen.
Ik snap dat beleid ook echt niet. Ik snap wel dat je niet iedereen altijd maar een duur geneesmiddel wil geven. Als het goedkoper kan dan is het mooi. Maar ik vind dat als het niet kan, het geen probleem moet zijn. En dat is het nu wel. Een patiënt kan eventueel een medische noodzaak regelen, zodat het dus wel vergoed wordt. Maar dan wordt het een probleem van de apotheek. Er is er altijd 1 die er slechter van wordt, maar dat is nooit de verzekering zelf en dat vind ik geen goede regeling.
Mama-Inge
04-02-2026 om 20:01
Dorestad schreef op 04-02-2026 om 19:49:
[..]
Ja die van mij waren ook wat enthousiast, maar hadden al heel snel door dat ze voorzichtig moesten doen en zo vlot mogelijk het gras op
Bakblik
04-02-2026 om 20:09
BlairW schreef op 04-02-2026 om 19:59:
[..]
Ik snap dat beleid ook echt niet. Ik snap wel dat je niet iedereen altijd maar een duur geneesmiddel wil geven. Als het goedkoper kan dan is het mooi. Maar ik vind dat als het niet kan, het geen probleem moet zijn. En dat is het nu wel. Een patiënt kan eventueel een medische noodzaak regelen, zodat het dus wel vergoed wordt. Maar dan wordt het een probleem van de apotheek. Er is er altijd 1 die er slechter van wordt, maar dat is nooit de verzekering zelf en dat vind ik geen goede regeling.
Dat inderdaad, de patiënt of de apotheek moet er geld bijleggen en niet de verzekering en dat is inderdaad geen goede regeling.
Die medische noodzaak regeling die ken ik maar dat is alsnog iedere 3 maanden discussie bij mijn apotheek en ik heb daar gewoon geen zin meer in.