Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Waar werd je vandaag blij van? - deel 2

Omdat we nog steeds elke dag blij worden van leuke en mooie dingen. Dus deel ze hier

Herfstappeltaart schreef op 03-01-2026 om 14:43:

[..]

Die zitten hier ook veel in de tuin. Voornamelijk op de grond. Ze pikken op wat andere vogels knoeien

Mijn roodborst (ze zijn nogal territoriaal) zit ook regelmatig bij de pindakaaspot met vogelpindakaas die ik in mijn sering heb hangen.

Auwereel schreef op 03-01-2026 om 16:00:

[..]

Mijn roodborst (ze zijn nogal territoriaal) zit ook regelmatig bij de pindakaaspot met vogelpindakaas die ik in mijn sering heb hangen.

O ja dat kan hoor, die heb ik niet meer want de kauwtjes pikken die anders helemaal leeg of trekken zelfs de pot eruit.

Herfstappeltaart schreef op 03-01-2026 om 16:12:

[..]

O ja dat kan hoor, die heb ik niet meer want de kauwtjes pikken die anders helemaal leeg of trekken zelfs de pot eruit.

de kauwen hier hebben m nog niet ontdekt, denk ik. Ze zitten ook meestal voor mijn huis, niet in de achtertuinen.

Een vogelpindakaaspot heb ik niet meer, dat trok teveel bekijks van muizen en ratten. Pindakaas gaat alleen nog in de rattenvangkooi!

Roodborstjes verdragen elkaar slecht, ze zingen heel schattig maar dat is waarschijnlijk territoriaal bedoeld en niet om mij te vermaken Alleen in de winter kan het voorkomen dat ik er twee of drie tegelijk zie. En altijd van de grond eten, ze scharrelen vooral onder de pindakorf rond. 

we hebben 14 km gelopen door de sneeuw.  Door bos en weilanden. Vanuit huis. De 100 meter straat/stoep is gladder dan die 14 km daarna. 

Verder wordt ik ook heel bij van alle vogels in onze tuin.  Ik heb 2 van die bakjes met zuignapjes aan de ramen.  Daar komen vooral verschillende soorten mezen en roodborstjes op af.  Verder heb ik tussen de takken van de blauwe regen pindakaaspotten. Vinken,  spreeuwen,  mussen,  mezen zitten erbij.  Ook heb ik diverse vetblokken hangen.  Die maak ik zelf.  Vogelvoerzaad koop ik per 25 kilo bij de vogelbescherming.  Meelwormen de meest grote emmers.  Verder strooi ik op gras maar ook tussen de struiken zodat de vogels die graag van de grond eten en daar ook wat willen "scharrelen " aan hun trekken komen.  Het ene bakje aan ht raam: ongeveer een cm of 30 bij mijn eega vandaan.  Maar wordt ontzettend druk bezocht.  Groenlingen,  houtduiven,  eksters. Restaurant Vogel is momenteel 7 dagen per week geopend.  Er gaan ongeveer 9 potten pindakaas per week door. 

Ik ben de kamer van dochter aan het opknappen. Vandaag behangen, maar een muur, maar er kwam vanalles tussendoor. Toch af en het is zo leuk!
Dochter wilde het wel, maar overzag het allemaal absoluut niet. Door doorgeduwd en nu is ze helemaal mee in de flow. 
Samen het behangen gedaan, zo leuk!
School is niet haar ding, maar dit soort dingen gaan haar goed af. Gelijk een vrolijk en actief kind ipv naar binnen gekeerd op haar kamer.

Ik kreeg biefstuk met paddenstoelen risotto en we gaan Charlie's Angels kijken en spicy avond hebben. Wat een leven. 

Hier geniet ik ook van de vogeltjes. Vanmiddag even met man en dochter door de sneeuw gewandeld, was erg mooi. En mevrouw heeft eindelijk een winterjas gevonden! Loopt al een tijd te blauwbekken in een leren jasje… maandag wordt hij bezorgd. Precies op tijd voor de sneeuw en kou volgens buienradar. 

mijn keelpijn is zo goed als weg!!!  nog wel hees, helaas. 

Durfde niet weg te gaan ivm de sneeuw (alleen te voet in de buurt) en omdat ik geen zin had om me te vervelen ben ik op gaan ruimen, met succes en daar ben ik blij mee. (Zelfs iets te enthousiast want per ongeluk ook een adaptor weggegooid , is al opgelost en het doel is bereikt; ik heb de meest rommelige plekken opgeruimd)

Dolfje schreef op 03-01-2026 om 14:34:

[..]

Zo zag ik gisteren en vandaag een roodborstje, geen idee waarom maar daar word ik altijd een beetje blij van als ik die zie.

Roodborstjes hebben een spirituele betekenis, dus misschien is dat de reden dat je er blij van wordt  

Wat is de betekenis van het roodborstje in de spirituele wereld?
Het roodborstje wordt vaak geassocieerd met liefde, geluk, bescherming en spiritualiteit. In verschillende culturen en tradities wordt het roodborstje gezien als een boodschapper van hoop en positiviteit. Het wordt ook geïnterpreteerd als een teken van verandering en vernieuwing, en kan symbool staan voor het doorbreken van obstakels en het vinden van innerlijke kracht.

Nou ik kan wel wat innerlijke kracht gebruiken.

Dolfje schreef op 03-01-2026 om 22:10:

Nou ik kan wel wat innerlijke kracht gebruiken.

Dan zal dat de reden zijn van het bezoekje 

Het is je gegund!

Yumi schreef op 03-01-2026 om 22:08:

[..]

Roodborstjes hebben een spirituele betekenis, dus misschien is dat de reden dat je er blij van wordt

Wat is de betekenis van het roodborstje in de spirituele wereld?
Het roodborstje wordt vaak geassocieerd met liefde, geluk, bescherming en spiritualiteit. In verschillende culturen en tradities wordt het roodborstje gezien als een boodschapper van hoop en positiviteit. Het wordt ook geïnterpreteerd als een teken van verandering en vernieuwing, en kan symbool staan voor het doorbreken van obstakels en het vinden van innerlijke kracht.

En dan te bedenken dat het eigenlijk een onaardig vogeltje is voor andere vogeltjes hahaha.  

Herfstappeltaart schreef op 04-01-2026 om 08:00:

[..]

En dan te bedenken dat het eigenlijk een onaardig vogeltje is voor andere vogeltjes hahaha.

Dat was precies mijn gedachte, ik denk niet dat mederoodborstjes het daarmee eens zijn!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.