Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat irriteert jou in het verkeer?

of ben jij een lieve geduldige rijder die nooit vloekt 🤬 

Martje80 schreef op 08-02-2026 om 12:02:

[..]

Ik maak zelf echt eens in de twee maanden wel een foutje. Nog nooit een ongeluk gehad trouwens. Dus ik snap heel goed dat mede weggebruikers ook wel eens iets onhandigs doen, te laat reageren op een groen stoplicht, etc.

En nog zo'n soort voorbeeld: als ik de cruise control van mijn auto aan wil zetten, druk ik soms per ongeluk op de naastgelegen claxon. Dus ook onnodig toeteren snap ik wel.

Dat erger ik me momenteel echt kapot aan. Bijna iedereen pakt zijn telefoon erbij in de rij voor het licht. 

Voordat ik thuis ben moet ik meestal drie, vier keer wachten voor het verkeerslicht als ik de provinciale weg verlaat. Het is daar nogal druk bij de afrit met iedereen die naar mijn woonplaats moet. Hoe ergerlijk als er dan bij groen niet gereden wordt. Soms gaan er echt nul auto's door omdat iemand niet oplet. 

Happyapple schreef op 08-02-2026 om 08:44:

[..]

Ja ik ook. Heel herkenbaar helaas. Gebeurt daar echt heel vaak dus ik stap er echt niet meer zomaar het zebrapad op

Zo het zebrapad opstappen doe ik ook niet, er schijnen landen te zijn waar dat kan, maar in dit geval was het echt heel raar. Deze auto kwam mij tegemoet rijden en wilde linksaf slaan (en zou dan mijn zebrapad kruisen) maar moest nog wachten op auto's van de andere kant die rechtdoor reden. Ik was dus vast begonnen met oversteken, echt heel raar als je me dan nog over het hoofd ziet.

Kampeerder schreef op 09-02-2026 om 07:18:

[..]

Dat erger ik me momenteel echt kapot aan. Bijna iedereen pakt zijn telefoon erbij in de rij voor het licht.

Voordat ik thuis ben moet ik meestal drie, vier keer wachten voor het verkeerslicht als ik de provinciale weg verlaat. Het is daar nogal druk bij de afrit met iedereen die naar mijn woonplaats moet. Hoe ergerlijk als er dan bij groen niet gereden wordt. Soms gaan er echt nul auto's door omdat iemand niet oplet.

Dat irriteert mij ook mateloos. Dat er ondanks boetes die je kan krijgen en reclamespotjes over rij mono toch zoveel mensen op hun mobiel zitten te pielen tijdens verkeersdeelname.

Niet alleen in de auto naar ook op de fiets. Werd zaterdag als fietser nog door een fietser geraakt die zo geboeid was door zijn scherm dat hij breed slingerend over de weg ging. 

Bakblik schreef op 09-02-2026 om 07:58:

[..]

Dat irriteert mij ook mateloos. Dat er ondanks boetes die je kan krijgen en reclamespotjes over rij mono toch zoveel mensen op hun mobiel zitten te pielen tijdens verkeersdeelname.

Niet alleen in de auto naar ook op de fiets. Werd zaterdag als fietser nog door een fietser geraakt die zo geboeid was door zijn scherm dat hij breed slingerend over de weg ging.

Hoewel ik het ook zwaar irritant vind als mensen groen licht missen, is het gewoon toegestaan je telefoon gebruiken als je stil staat. 

DeOnbekende schreef op 09-02-2026 om 17:30:

[..]

Hoewel ik het ook zwaar irritant vind als mensen groen licht missen, is het gewoon toegestaan je telefoon gebruiken als je stil staat.

Edit: ik had het fout en heb wat geleerd vandaag.

[..]

Dat weet ik, maar hou verdorie één oog op het verkeerslicht, leeg die telefoon weg als het groen wordt een ga rijden. 

Jouw telefoon is niet zo belangrijk dat je al die mensen achter je groen kunt laten missen. 

[..]

Maar waarom? Zolang is de wachttijd nu ook weer niet bij een stoplicht? 

Tuinplant schreef op 09-02-2026 om 18:19:

[..]

Nou soms dus wel. Hier kun je gerust zes, zeven keer moeten wachten. Mogen ongeveer zeven/acht auto's per keer door. Staan er soms 40/50 te wachten dus reken maar uit. Duurt soms een kwartier. 

Hier in de stad ook.. 3 auto's erdoor, 2 minuten rood, dan weer 3 auto's etc

Vanaf 10 over 5 ongeveer dus als ik niet eerder die staat door ben, start ik bij vertrek een luisterboek. Heb ik die 20 minuten iig iets te doen.

Kampeerder schreef op 09-02-2026 om 18:21:

[..]

Nou soms dus wel. Hier kun je gerust zes, zeven keer moeten wachten. Mogen ongeveer zeven/acht auto's per keer door. Staan er soms 40/50 te wachten dus reken maar uit. Duurt soms een kwartier.

Extra goede reden dus dat iedereen gewoon oplet en direct rijdt bij groen. Dan kunnen er misschien wel negen auto's door. Niet rijden bij groen is sowieso irritant, maar als je dan al een kwartier staat te wachten heb ik al helemaal geen zin om ook nog voor een groen licht te wachten. 

[..]

Jij woont in Jipsingboermussel of zo, met één stoplicht voor als er een postkoets langs moet? 
in de grotere steden kan een stoplicht lang duren (want er moet ook nog een tram langs en de busbaan mag eerst en er zijn per richting verschillende stroken) en dan mag je ook nog meerdere beurten wachten voor alle auto’s die voor je staan weg zijn. Gezellig, als je dan je beurt mist omdat iemand voor je zijn telefoon belangrijker vond. 

Kampeerder schreef op 09-02-2026 om 18:21:

[..]

Hier ook.  Momenteel is de verbinding naar derde dorpen oostelijk van ons onder constructie. Iedereen moet dus eerst een dorp zuidelijk of noordelijk om over het kanaal te komen. In de richting zuid hebben we een stoplicht waar inderdaad maar en paar auto's per keer door kunnen.  Zondagochtend 11.00 sta je zomaar 6 of 7 keer te wachten. Hoorde van mijn zwager dat het pas bijna 30 minuten duurde (in de spits) voordat hij de wijk uit kon, de weg van het stoplicht op.

[..]

Precies hoe diep is de mensheid gezonken dat je niet even kan wachten zonder wat anders te die?

[..]

Lang genoeg om even andere muziek op te zetten, iemand op te zoeken die ik wil bellen, eten uit mijn tas te graaien. Ik let alleen wel gewoon op of het groen wordt. 

https://nos.nl/artikel/2602819-focusflitsers-betrappen-veel-meer-appende-bestuurders

Bijna 250.000!! En dat zijn dan alleen de mensen die betrapt zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.