Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat irriteert jou in het verkeer?

of ben jij een lieve geduldige rijder die nooit vloekt 🤬 

Anna76 schreef op 15-04-2026 om 09:56:

Vanmorgen weer een auto die niet stopte bij het zebrapad. Hij kwam al stevig aanrijden, dus ik was er al niet gerust op en bleef wachten. Hij stopte inderdaad niet en het bleek nog een politiewagen ook Hij reed niet zachtjes maar ook niet dusdanig hard dat je denkt dat ie op weg is naar een heterdaadje.
Nou ja, je maakt nog eens wat mee.

Dat ze geen sirene aan hebben betekent niet dat ze geen haast hebben 

Anna76 schreef op 15-04-2026 om 11:36:

[..]

Heel veel mensen denken dat die regel alleen voor bestuurders geldt, dus wel voor fietsen, maar niet voor voetgangers. Misschien was dat ooit zo, dat weet ik niet, maar inmiddels toch echt niet meer.

Dat was 40 jaar terug ook al

Miepjecody schreef op 15-04-2026 om 12:53:

[..]

Weet ik. Maar zoals ik al zei, je zou verwachten dat ze dan harder reden dan ze nu deden. En even een zwaailichtje aan ter waarschuwing had wel netjes geweest.

Ik moest net in de auto om 12.30 vijf minuutjes wachten op een kerende vrachtwagen in de winkelstraat. Binnen die tijd letterlijk minstens 15 bakfietsen met kinderen om me heen en nog eens 15 die met hun kostbare lading gewoon door de dode hoek van die vrachtwagen heen fietsten.
Ergernis: bakfietsouders en helemaal diegenen die denken dat ze onschendbaar zijn.
Nog een ergernis: mijn autocorrect die bakfietsmoeder maakt van bakfietsouder.

Geërgerd aan mensen die totaal niet (meer) anticiperen op de situatie in het verkeer en stug hun eigen lijn blijven volgen. 
Daarbij geen ruimte laten voor ander verkeer. Zelfs geen ruimte maken voor een ambulance die met zwaailicht en sirene aan komt scheuren.
Mensen die een grote dieplader met hijskraan de hoek om zien komen en toch helemaal bij de streep gaan in het voorsorteervak naar links waar het rode licht brand. 
Vandaag 23 km gefietst en zonder ongevallen thuis gekomen maar het scheelde niet veel.

Bakblik schreef op 15-04-2026 om 16:40:

Geërgerd aan mensen die totaal niet (meer) anticiperen op de situatie in het verkeer en stug hun eigen lijn blijven volgen.
Daarbij geen ruimte laten voor ander verkeer. Zelfs geen ruimte maken voor een ambulance die met zwaailicht en sirene aan komt scheuren.
Mensen die een grote dieplader met hijskraan de hoek om zien komen en toch helemaal bij de streep gaan in het voorsorteervak naar links waar het rode licht brand.
Vandaag 23 km gefietst en zonder ongevallen thuis gekomen maar het scheelde niet veel.

Nou dit inderdaad. Soms rijd ik ergens waar er wat rijstroken bij elkaar komen en dan voorzie je een knelpunt bij vooral invoegende vrachtwagens en de ruimte die er is voor ze. Er reed vandaag ook een auto precies in de weg van de vrachtwagen die moest invoegen, dus ik gaf op mijn strook extra veel ruimte voor die auto om op te schuiven. Maar nee hoor. 

Ik heb ook een punt waar je weet dat mensen de file omzeilen en lastminute nog de afrit op willen. Heel irritant, maar het alternatief is dat die mensen op de snelweg stilstaan met verder doorrijdend verkeer. Dat vind ik dan potentieel iets te gevaarlijk voor mijn eigen irritatie, dus ik laat die auto's er wel tussen.

Maar gisteren waren "we" ergens keurig aan het ritsen, en zag ik een auto de laatste 3 ritsende auto's half via de berm voorbijgaan, om er dan nog bij mij voor te willen waar zijn rijstrook al was opgehouden. Dan zoek je maar lekker een andere gek die je er tussen laat met je grote stoere luidruchtige auto.

Het is voorjaar, op de route naar mijn werk wordt weer meer gefietst. Een heel stukvan mijn route is best smal. Twee elkaar tegemoetkomende auto's passen precies langs elkaar. Met wat beleid kan een auto een fietser inhalen, terwijl er aan de andere kant ook een fietser rijdt. Met een auto een fietser inhalen als er ook een tegemoetkomende auto is kan niet. 

Zowel op de fiets als met de auto ben ik steeds degene die flink moet remmen omdat de ander doorduwt. Zo irritant 

Kampeerder schreef op 15-04-2026 om 22:30:

Het is voorjaar, op de route naar mijn werk wordt weer meer gefietst. Een heel stukvan mijn route is best smal. Twee elkaar tegemoetkomende auto's passen precies langs elkaar. Met wat beleid kan een auto een fietser inhalen, terwijl er aan de andere kant ook een fietser rijdt. Met een auto een fietser inhalen als er ook een tegemoetkomende auto is kan niet.

Zowel op de fiets als met de auto ben ik steeds degene die flink moet remmen omdat de ander doorduwt. Zo irritant

Ik ben op die manier wel eens van de weg gereden als kind op de fiets, een inhalende auto terwijl er ook een tegenligger aankwam. Behalve een blauwe plek niks aan de hand gelukkig, maar ik heb mijn ouders nog nooit zo tekeer zien gaan.

Misschien had het wel net goed kunnen gaan als ik had geremd, maar ja, ik was een kind, dat inzicht had ik natuurlijk nog niet.

Bij ons in de buurt is een soort haarspeldbocht, dan moet je als auto ook niet vlak voor de bocht een fietser inhalen want je kan niet zien of er een tegenligger aankomt en de weg is te smal. Daar moet ik als fietser standaard in de remmen omdat ik weer word ingehaald.

Miepjecody schreef op 15-04-2026 om 12:53:

[..]

Dat kan maar dan hebben zij dus geen voorrang. Alleen als zij met zwaailicht én sirene rijden. 

oudmaarnognietkoud schreef op 16-04-2026 om 10:43:

[..]

Dat kan maar dan hebben zij dus geen voorrang. Alleen als zij met zwaailicht én sirene rijden.

Precies. Ik ben een keer bijna overreden door een (ongemarkeerde) politieauto met haast toen ik bij groen overstak. Ik was echt heel boos. En nog bozer toen de auto stopte en keerde om excuses aan te bieden en als verontschuldiging opgaf dat die een agent was met haast. Echt WTF dat telt niet hoor. En wel tijd om met mij te babbelen dan?! Ik moest me zo inhouden om geen deuk in diens auto te maken dat ik vergeten ben een foto te maken van zijn ID en/of het kenteken om een klacht te kunnen indienen. En ze hadden een zwaailicht bij zich, zag ik. Lullo’s. 

Onterechte ergernis. Er kwam me net een fietser tegenmoet in een straat met geparkeerde auto's aan mijn kant. Het zou net gepast hebben als ik doorreed. Maar ik vind het veiliger om eerst op die fietser te wachten. De fietser draaide de trappers een enkele keer rond en liet zich dan helemaal uitrollen, onderwijl rustig om zich heen kijkend, toen ze bijna stil stond draaide ze nog eens de trappers en rolde heel relaxed langs me heen. 
Rij door! Ik moet op tijd naar mijn werk! Maak vaart! 

Maar onterecht, ik weet het. Mevrouw mag natuurlijk zelf kiezen hoe snel ze rijdt. Ze had voorrang. En ze hoeft geen rekening te houden met mijn planning. Moet ik maar eerder van huis. Maar toch zat ik me te ergeren. 

Het allermeest erger ik me aan mensen die niet doorrijden (65/70 waar je 80 mag en dergelijke) en mensen die maar op de linkerbaan op de snelweg blijven plakken terwijl ze niet aan het inhalen zijn. Bok op naar rechts en ga gas geven! 

Ik erger me aan mensen die de binnenbocht nemen als ze linksaf slaan. 

Meesje schreef op 16-04-2026 om 11:05:

Onterechte ergernis. Er kwam me net een fietser tegenmoet in een straat met geparkeerde auto's aan mijn kant. Het zou net gepast hebben als ik doorreed. Maar ik vind het veiliger om eerst op die fietser te wachten. De fietser draaide de trappers een enkele keer rond en liet zich dan helemaal uitrollen, onderwijl rustig om zich heen kijkend, toen ze bijna stil stond draaide ze nog eens de trappers en rolde heel relaxed langs me heen.
Rij door! Ik moet op tijd naar mijn werk! Maak vaart!

Maar onterecht, ik weet het. Mevrouw mag natuurlijk zelf kiezen hoe snel ze rijdt. Ze had voorrang. En ze hoeft geen rekening te houden met mijn planning. Moet ik maar eerder van huis. Maar toch zat ik me te ergeren.

nee je hebt gelijk. ook een fietser moet in mijn ogen anticiperen, jou zien en even doortrappen. 

vanochtend had ik ongeveer eenzelfde situatie, maar dan was ik de fietser. ik zie de tegemoetkomende auto gas bij geven om nog "even" om de geparkeerde auto heen te gaan voor mij, maar dat redt hij niet. op mijn armgebaar of hij helemaal lekker is krijg ik een soort mea culpa gebaar, maar dat is natuurlijk dikke onzin

oudmaarnognietkoud schreef op 16-04-2026 om 10:43:

[..]

En je hebt ook geen voorrang als je nog niet aan je zebrapad bent begonnen 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.