Vijfkids
22-04-2026 om 21:24
Examens 2026
De eindexamens staan weer voor de deur. Zijn er hier meer ouders van examenkandidaten? Praat gezellig mee!
Tijgeroog
12-05-2026 om 18:02
Kaassoufflee schreef op 12-05-2026 om 14:30:
[..]
De eerste dag was vrijdag al, neemt echter natuurlijk niet weg dat 5 examens in deze 3 dagen heel pittig is. Mijn oudste heeft CM en heeft er 4 in deze 3 dagen, dus ook best pittig voor de niet-beta. Mijn Havo-zoon heeft juist wel bèta (NT+NG) en heeft alles mooi verspreid.
Het zijn voor haar de 1e 3 dagen. Als ze vrijdag al begonnen was had er een weekend tussen gezeten en was er iets meer balans geweest.
Kaassoufflee
12-05-2026 om 18:54
Tijgeroog schreef op 12-05-2026 om 18:02:
[..]
Het zijn voor haar de 1e 3 dagen. Als ze vrijdag al begonnen was had er een weekend tussen gezeten en was er iets meer balans geweest.
Ah, zo bedoel je het, dat had ik even niet begrepen. Sorry, ik wilde niet belerend overkomen.
T@sje
12-05-2026 om 18:55
Hier heeft dochter (vmbo kader) vandaag biologie gemaakt. Zag ze erg tegenop, viel uiteindelijk niet mee maar ook niet tegen volgens haar.
Nu ruim een week de tijd voor het volgende vak. En de week daarna de 2 laatste vakken met 1 dag ertussen.
Merk aan dochterlief dat ze beetje last begint te krijgen van het gebrek aan structuur in haar dagen. Ze is vanaf begin april al thuis, toen moest ze in 3 weken tijd een paar keer naar school voor praktijkexamens en was verder thuis. Daarna eerst meivakantie en nu vrij om te leren voor examens. Al met al is ze al ruim 6 weken thuis en dat gaat ook doorwegen nu. Ze heeft de hele examenperiode vrij gevraagd bij haar baantje omdat ze dacht dat ze geen tijd zou hebben om te werken. Heeft ze nu een beetje spijt van. Want als je, zoals zij, elke dag 3 a 4 uur leert hou je daarnaast nog heel veel tijd over, heeft ze inmiddels ontdekt...
Netherfield
12-05-2026 om 20:42
Oudste had vandaag havo geschiedenis. Ze vond het examen erg lang en heeft niet alle vragen beantwoord.
Willempje73
13-05-2026 om 14:19
T@sje schreef op 12-05-2026 om 18:55:
Hier heeft dochter (vmbo kader) vandaag biologie gemaakt. Zag ze erg tegenop, viel uiteindelijk niet mee maar ook niet tegen volgens haar.
Nu ruim een week de tijd voor het volgende vak. En de week daarna de 2 laatste vakken met 1 dag ertussen.
Merk aan dochterlief dat ze beetje last begint te krijgen van het gebrek aan structuur in haar dagen. Ze is vanaf begin april al thuis, toen moest ze in 3 weken tijd een paar keer naar school voor praktijkexamens en was verder thuis. Daarna eerst meivakantie en nu vrij om te leren voor examens. Al met al is ze al ruim 6 weken thuis en dat gaat ook doorwegen nu. Ze heeft de hele examenperiode vrij gevraagd bij haar baantje omdat ze dacht dat ze geen tijd zou hebben om te werken. Heeft ze nu een beetje spijt van. Want als je, zoals zij, elke dag 3 a 4 uur leert hou je daarnaast nog heel veel tijd over, heeft ze inmiddels ontdekt...
Heel herkenbaar dit. Mijn dochter (vmbo gl) heeft ongeveer hetzelfde. Ze is sowieso gebaat bij structuur en regelmaat. Zou het niet een idee zijn om de meivakantie af te schaffen en daar een gestructureerde leerperiode voor te maken? Halve dagen naar school of zoiets?
Kaassoufflee
13-05-2026 om 17:35
Vandaag was Vwo wiskunde A. Zoon kwam best blij thuis: hij is van dit hete hangijzer af! Hij zag er erg tegenop en twijfelt of hij het goed genoeg heeft gemaakt voor de minimaal 5.2 die hij nodig heeft. Volgende week de andere helft van de examens…
Netherfield
18-05-2026 om 21:39
Jongste is erg gestresst voor biologie woensdag en geschiedenis vrijdag. Ze heeft er letterlijk buikpijn van. Ik weet ook niet hoe ik haar uit die stress kan krijgen.
Kaassoufflee
18-05-2026 om 22:35
Netherfield schreef op 18-05-2026 om 21:39:
Jongste is erg gestresst voor biologie woensdag en geschiedenis vrijdag. Ze heeft er letterlijk buikpijn van. Ik weet ook niet hoe ik haar uit die stress kan krijgen.
Geef haar het vertrouwen dat ze haar best zal doen. En verwen haar een beetje. Dat werkt bij mijn kinderen tenminste wel. Hier vorige week ook een kind met buikpijn van de stress.
T@sje
18-05-2026 om 23:44
oh jongens, hier ook! Dochterlief maakt zichzelf helemaal gek, heeft zichzelf wijsgemaakt dat ze 100% zeker een black out gaat krijgen bij Ne en Wisk en dat ze daardoor zal zakken (nog nooit in haar leven een black out gehad trouwens...). We proberen haar gerust te stellen, haar te ondersteunen door ontspanningsoefeningen en helpende gedachten aan te reiken. Dat helpt soms eventjes, maar dan weet ze iets even niet en begint de paniek weer van voren af aan. Zat vanavond te huilen dat ze er gewoon niet op kan vertrouwen dat ze het kan. Weet soms echt niet wat we er nog meer mee kunnen dan we nu al proberen....
Kaassoufflee
19-05-2026 om 08:40
En hoe zit het met onze eigen zenuwen?
Volgens mij zit ik in een soort overlevingsstand.
Willempje73
19-05-2026 om 09:14
Netherfield schreef op 18-05-2026 om 21:39:
Hier precies hetzelfde... vandaag Engels, dat is geen probleem, maar vooral geschiedenis ziet ze tegenop. Tegelijkertijd zie ik dat ze wegduikt, en erg weinig leert. Pushen op meer leren levert alleen maar meer stress op, is onze ervaring, dus we laten het zo. Maar gemakkelijk is het niet allemaal.
Willempje73
19-05-2026 om 09:19
Kaassoufflee schreef op 19-05-2026 om 08:40:
En hoe zit het met onze eigen zenuwen?
Volgens mij zit ik in een soort overlevingsstand.
Hetzelfde voor mij... naar mijn dochter toe probeer ik de ontspanning zelve te zijn, maar van binnen is dat niet zo. Vanochtend zelfs buikpijn van de spanning... Hierbij moet ik wel opmerken dat er bij ons meer speelt dan alleen het examen. Ze heeft geen leuke schooltijd achter de rug, zeker de laatste twee jaar niet. Mocht ze zakken, dan moet ze nog een jaar op deze school, en dat wil ze echt niet. Aan de andere kant zie ik ook, dat ze sociaal-emotioneel nog helemaal niet klaar is voor een vervolgopleiding. Het is wel veel allemaal.
Kaassoufflee
19-05-2026 om 09:28
Willempje73 schreef op 19-05-2026 om 09:19:
[..]
Hetzelfde voor mij... naar mijn dochter toe probeer ik de ontspanning zelve te zijn, maar van binnen is dat niet zo. Vanochtend zelfs buikpijn van de spanning... Hierbij moet ik wel opmerken dat er bij ons meer speelt dan alleen het examen. Ze heeft geen leuke schooltijd achter de rug, zeker de laatste twee jaar niet. Mocht ze zakken, dan moet ze nog een jaar op deze school, en dat wil ze echt niet. Aan de andere kant zie ik ook, dat ze sociaal-emotioneel nog helemaal niet klaar is voor een vervolgopleiding. Het is wel veel allemaal.
Bij ons speelt er ook meer: beide zonen hebben ASS met moeilijke schooljaren en ik ben herstellende van borstkanker (dat kwam er ook nog even bij dit jaar…) Maar van mij hoeven ze niet nog een jaar op deze school. Ze kunnen ook op alternatieve manier (bijvoorbeeld VAVO) hun gezakte vakken alsnog behalen en daarmee ook het diploma. En ze hebben sowieso een tussenjaar, dus niet gelijk door naar de vervolgopleiding.
Willempje73
19-05-2026 om 10:50
Kaassoufflee schreef op 19-05-2026 om 09:28:
[..]
Bij ons speelt er ook meer: beide zonen hebben ASS met moeilijke schooljaren en ik ben herstellende van borstkanker (dat kwam er ook nog even bij dit jaar…) Maar van mij hoeven ze niet nog een jaar op deze school. Ze kunnen ook op alternatieve manier (bijvoorbeeld VAVO) hun gezakte vakken alsnog behalen en daarmee ook het diploma. En ze hebben sowieso een tussenjaar, dus niet gelijk door naar de vervolgopleiding.
Ach, dat is ook niet niks... ik hoop dat het goed met je gaat, sterkte!
Bij onze dochter is dat anders: ze is 15, zit in 4 vmbo. VAVO is dus nog geen optie. Bovendien kan ze niet meer van profiel wisselen, dan zou ze de 3e klas opnieuw moeten doen. Dus ze zit vast aan deze school.
Hsp
19-05-2026 om 16:35
Mugs schreef op 23-04-2026 om 06:33:
Succes voor alle examenkandidaten én hun ouders!
Hier doet de jongste dit jaar voor twee vakken staatsexamen vwo. Geheel met zelfstudie, dus hoe ze ervoor staat er ik niet goed.
Daarnaast doet ze eerste jaar HBO, waarvan ze tot nog toe alles gehaald heeft.
Hier ook een die zo’n soort route doet. Is net 18 geworden en zit in zijn hbo propedeuse en heeft vorig jaar al twee vwo vakken behaald. En dit jaar nog wisk B die hij via ccvx doet, omdat hij dat vwo certificaat vorig jaar op 0.05 miste via de Vavo. Beetje bijzondere route, maar ze komen er wel.