Nuyano
14-02-2023 om 13:10
HAVO Advies?! Dit zijn de cito score's
Hallo allemaal,
Mijn zoon kreeg eind groep 7 een mavo-havo als voorlopig advies. Werkhouding was een aandachtspuntje en ook qua resultaten was er een dip.
Nu sinds begin dit schooljaar, maar met name sinds de herfstvakantie is hij erg gemotiveerd aan het werk gegaan om op een havo advies uit te komen.
Vorige week dan het advies gesprek gehad, maar er staat een vervolggesprek gepland.
De leerkracht sprak heel lovend over zijn werkhouding.
Zijn cito scores zijn:
Technisch lezen: A
Spelling: B
Rekenen: (een hoge) B, bijna niveau A
Begrijpend lezen: C
Een twijfelgeval? Gecombineerd met zijn motivatie en werkhouding zouden ze hem het voordeel van de twijfel kunnen geven, toch? Zeker omdat ze zo erg hameren op werkhouding en leuzen roepen als: een gemotiveerd kind met een goede werkhouding zal er misschien sneller komen dan iemand die toevallig makkelijk leert maar niet zo veel inzet toont. En: succeservaringen zijn belangrijk voor het kind. In dit geval ervaart het kind toch geen succes ervaring? Mijn zoon is in ieder geval meer dan teleurgesteld. Daarnaast zijn er leerlingen met dezelfde score die wel een HAVO advies kregen, terwijl het nog aan alle kanten schort wat betreft de werkhouding. Ik probeer het te begrijpen maar ben toch benieuwd of we op basis van deze resultaten toch nog iets kunnen......