Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Jaar voorlopen volgens CITO

Precies dat! Zowel kinderen aan de onderkant als aan de bovenkant hebben werk op niveau nodig. Waarbij mijn ervaring- helaas - is dat iedereen snapt dat een kind met een IQ van 55 zeer veel moeite heeft met de basisschool maar als het IQ net zoveel punten aan de bovenkant zit veel mensen niet lijken te snappen dat het soms net zo ingewikkeld is. Dat het rete-ingewikkeld is om je steeds maar aan te passen. Dat het niet altijd fijn is dat je kind zo goed kan leren (sterker nog...ik denk dat hij het nooit geleerd heeft). De vooroordelen dat je als hb'er altijd maar hoge cijfers  moet halen...nee dank je, ik had de strijd soms liever niet gehad  maar ik hou enorm veel van mijn eigenwijze puber met zn intelligentie, zn humor èn zn luiheid en zn vermogen om het hele onderwijs als nutteloos af te serveren. 

Maar we dwalen wel erg af van to. Ik denk dat het vaak voorkomt, maar hou je kind goed in de gaten hoe ze thuiskomt van school. Als ze zich lekker ontwikkelt, meekomt en lekker in haar vel steekt, zou ik t aankijken. 

FruitMoeder schreef op 17-07-2026 om 08:36:

Misschien ben ik wel erg verbitterd als het gaat om ''plus kinderen'' (verschrikkelijke term trouwens, alsof de rest van die kinderen dan ''min kinderen'' zijn). Maar ik zie hoeveel tijd en energie in die kinderen wordt gestoken en dat er speciale regelingen voor komen en dat iedereen zich maar moet aanpassen aan het hbtje in de klas. En dat komt nu wel mijn neus uit. Het voelt echt alsof mijn kind niet speciaal is en daardoor minder waarde heeft.

Jouw kind is ook niet speciaal. Het is gemiddeld. Net zoals 80% van de klas. En daar is het hele onderwijs op gemaakt. Op de gemiddelde leerling. En daar is helemaal niets mis mee! 60% van de leerlingen gaat naar het vmbo. Dan (bij benadering 20% havo en 20% vwo. Waarvan maar een heel klein deel het gymnasium uiteindelijk afrond. Naast de plus kinderen zijn er nog meer bijzondere leerlingen in een klas. Kinderen met een label, leer- of gedragsproblemen. Ook daar heeft een leerkracht haar handen vol aan. Dat heeft allemaal niets met waarde te maken. Kinderen hebben nu eenmaal een bepaald niveau. Totaal niets mis mee. Ik lees wel een hoop jaloezie en misverstanden over een hb kind. Mijn kind zat bij een ADHD kind in de klas. Die had ook eigen regels en afspraken. Zo mocht die veel vaker naar buiten, muziek luisteren onder de les of "leuke" dingen doen met de Schoolbegeleider. Dat mocht mijn kind ook allemaal niet. En die wilde ook wel minder werk bijvoorbeeld. Maar gewoon duidelijk zijn. Dat hoort bij zijn beperking en jij hebt dat gelukkig niet nodig. 

En juist dat kinderen soms prima meedoen volgens het normale lijntje enzo maakt dat kinderen zoals mijn zoon niet opgemerkt zijn en dus ook had moeten leren leren. Mijn zoon die altijd prima mee kwam met de normale leerweg en toch op veel citi's extreem hoog presteerde maar nooit een van de plusroutes heeft gevolgd. Zijn rapport was dit jaar vergezeld met  de uitslagen van zijn cito afgenomen in 2 vwo. Op veel vlakken buiten de lijnen van de normale vwo maar in de vwo-x scores. Dat in vergelijking met een rapport waaruit dus blijkt dat meneer niet weet hoe hij moet leren. Ja hij is over en ja zonder voorbehoud maar de cijfers zijn niet vwo-x waardig. 

Decembermamma schreef op 17-07-2026 om 21:52:

En juist dat kinderen soms prima meedoen volgens het normale lijntje enzo maakt dat kinderen zoals mijn zoon niet opgemerkt zijn en dus ook had moeten leren leren. Mijn zoon die altijd prima mee kwam met de normale leerweg en toch op veel citi's extreem hoog presteerde maar nooit een van de plusroutes heeft gevolgd. Zijn rapport was dit jaar vergezeld met de uitslagen van zijn cito afgenomen in 2 vwo. Op veel vlakken buiten de lijnen van de normale vwo maar in de vwo-x scores. Dat in vergelijking met een rapport waaruit dus blijkt dat meneer niet weet hoe hij moet leren. Ja hij is over en ja zonder voorbehoud maar de cijfers zijn niet vwo-x waardig.

Als hij over is, zijn zijn cijfers dus wel vwo-waardig! Anders was hij wel blijvenzitten of had hij moeten afstromen. Oh vwo-ers halen zessen een zijn dan nog steeds vwo-ers. Leuk om cum laude te slagen hoor, en daarna vraagt nooit meer iemand naar je cijfers. Een diploma is een diploma, of dat nu gehaald is met magere zessen of royale achten, het diploma wordt er niet veel meer of minder waard door. 

Het punt van kampeerder is, dat als de ‘middengroep’ minder aandacht krijgt, daar ook niet opgemerkte hb’ers tussen kunnen zitten. Althans zo lees ik het.

Beide kinderen hier hebben op een basis school gezeten met plus groepen, extra aandacht voor hb etc., maar zaten niet in de plusgroep. Beiden bleken later wel hb te zijn (toen ze werden getest, omdat ze tegen andere problemen aanliepen). Geen flauw idee overigens of die problemen minder erg zouden zijn geweest als het eerder was opgemerkt. En ook geen flauw idee hoe je als leerkracht op het basis onderwijs het beste uit iedereen kan halen met zulke grote klassen.

FruitMoeder schreef op 17-07-2026 om 08:44:

[..]

Dat hoor ik van mijn dochter. Er zit 1 jongentje die hb is in de klas en die mag alle speciale dingen doen. Hij mag dan stripboeken lezen als die klaar is, maar als mijn dochter een keertje eerder klaar is met haar werk mag dat weer niet. Ook met het buitenspelen moeten er speciale regels voor hem komen anders is het oneerlijk ofzo iets. Ook noemt hij veel kinderen waaronder mijn dochter dom, maar dat wordt dat niet gecorrigeerd door de juf of zijn ouders omdat hij zich anders uit. Ik word het gewoon zat dat gedrag.

Dat hoeft wel gecorrigeerd te worden, dat heet misdragen. Dus ik snap dat je daarvan baalt. 

Dat wel of niet stripboeken lezen, heeft misschien ook te maken met hoever van te voren hij klaar is? Als iedereen een stripboek gaat pakken, lijkt me dat ook heel onrustig voor de kinderen die nog bezig zijn. Maar eerlijk is anders ja.

Die speciale regels bij het buitenspelen, wie legt die op?

Ik snap dat het oneerlijk lijkt. Misschien moet de leerkracht dan ook gewoon wat meer uitleggen, over het waarom van deze opvallende verschillen, aan de rest van de klas. 

Dat iedereen met een speciale behoefte nu gewoon in het reguliere onderwijs zich moet zien te redden (met extra hulpmiddelen/aandacht), is overheidsbeleid. En in sommige gevallen beter. Maar altijd een extra belasting voor het reguliere systeem. Het behoort wel zo te zijn, dat daar extra tijd voor is, zonder dat het afgaat van tijd voor de rest van de kinderen. 

Zonnebloempje schreef op 18-07-2026 om 08:25:

Het punt van kampeerder is, dat als de ‘middengroep’ minder aandacht krijgt, daar ook niet opgemerkte hb’ers tussen kunnen zitten. Althans zo lees ik het.

Beide kinderen hier hebben op een basis school gezeten met plus groepen, extra aandacht voor hb etc., maar zaten niet in de plusgroep. Beiden bleken later wel hb te zijn (toen ze werden getest, omdat ze tegen andere problemen aanliepen). Geen flauw idee overigens of die problemen minder erg zouden zijn geweest als het eerder was opgemerkt. En ook geen flauw idee hoe je als leerkracht op het basis onderwijs het beste uit iedereen kan halen met zulke grote klassen.

Hier nemen ze sinds dit jaar op scholen een test af bij de leerlingen om eventuele ontwikkelingsvoorsprongen te testen. Maar dat zegt ook weer niet alles want oudste scoorde daar niet echt hoger dan gemiddeld terwijl bij eerdere iq-test wel duidelijk is gebleken dat dit zo is. Onze jongste daarentegen scoorde het hoogste van de klas waardoor de juffen juist wel bevestigd werden in hun gevoel dat het een pientere jongen is.

Kampeerder schreef op 17-07-2026 om 22:05:

[..]

Als hij over is, zijn zijn cijfers dus wel vwo-waardig! Anders was hij wel blijvenzitten of had hij moeten afstromen. Oh vwo-ers halen zessen een zijn dan nog steeds vwo-ers. Leuk om cum laude te slagen hoor, en daarna vraagt nooit meer iemand naar je cijfers. Een diploma is een diploma, of dat nu gehaald is met magere zessen of royale achten, het diploma wordt er niet veel meer of minder waard door.

Klopt maar ik heb het niet over vwo cijfers maar over vwo-x cijfers. 

Mijn oudste is hb. Daar kwamen we bij toeval achter toen hij getest werd op ADHD. Heel naïef dachten we toen dat dit alleen betekende dat we ons iig geen zorgen hoefden te maken om zijn vermogen te leren.  Pas toen alles wat ze op de ADHD zetten  geen enkel effect had, mijn zoon op zevenjarige leeftijd suïcidale uitspraken deed, school helemaal vastliep op zijn gedrag en een onderwijskundigen zei dat we op de verkeerde diagnose focusten, werd er naar zijn hb gekeken.  Dat projectwerk, pluswerk, compacten en verdiepen was bittere noodzaak.   Ik ben ondanks dat er ècht niet altijd op goede voet stonden met school en ik vind dat ze veel fouten hebben gemaakt,  ze nog steeds heel dankbaar dat ze zich,  samen met ons er zo voor ingezet hebben .  

Mijn jongste is slim.  Ze heeft haar VWO met maar een fractie lagere cijfers dan mijn zoon gehaald.  Maar bij haar mist die andere kijk op de wereld,  het verbanden leggen,  doordenken en de honger naar informatie die mijn zoon nog steeds heeft.  En juist dat maakte het soms voor hem zo lastig op school.  Niet alleen zijn hoge iq maar vooral zijn andere manier van informatie vergaren en zijn intrinsieke honger naar kennis.  

Due-scimmie schreef op 18-07-2026 om 08:54:

[..]

Hier nemen ze sinds dit jaar op scholen een test af bij de leerlingen om eventuele ontwikkelingsvoorsprongen te testen. Maar dat zegt ook weer niet alles want oudste scoorde daar niet echt hoger dan gemiddeld terwijl bij eerdere iq-test wel duidelijk is gebleken dat dit zo is. Onze jongste daarentegen scoorde het hoogste van de klas waardoor de juffen juist wel bevestigd werden in hun gevoel dat het een pientere jongen is.

Is dat de DHL? Die gebruiken we hier nl. Maar voor groep 1 vind ik hem echt niet werken. Het komt er eigenlijk op neer dat als het kind wat dominant en verbaal sterk is hij daaruit naar voren komt. Terwijl er genoeg dominante schreeuwers zijn die verre van slim zijn en genoeg slimme kinderen die afwachtend/wat stiller zijn. (Mijn ervaring hiermee is wel wat gedateerd moet ik eerlijkheidshalve toegeven, misschien is hij inmiddels al aangepast) 

En juist dat kinderen soms prima meedoen volgens het normale lijntje enzo maakt dat kinderen zoals mijn zoon niet opgemerkt zijn en dus ook had moeten leren leren. Mijn zoon die altijd prima mee kwam met de normale leerweg en toch op veel citi's extreem hoog presteerde maar nooit een van de plusroutes heeft gevolgd. Zijn rapport was dit jaar vergezeld met de uitslagen van zijn cito afgenomen in 2 vwo. Op veel vlakken buiten de lijnen van de normale vwo maar in de vwo-x scores. Dat in vergelijking met een rapport waaruit dus blijkt dat meneer niet weet hoe hij moet leren. Ja hij is over en ja zonder voorbehoud maar de cijfers zijn niet vwo-x waardig.

Als ik het me goed herinner wist je eerst niet of hij vwo wel aan zou kunnen. Nu heb je toetsuitslagen gezien, vind je zijn rapportcijfers daar niet bij passen en maak je je alwéér druk. 

Laat het los. HIj heeft prima leren leren, want hij heeft voldoendes. Die cito's meten iets heel anders.

Hier ook beiden kinderen deze uitslag in groep 4. Ene kind corrigeerde omlaag in groep 5, andere kind bleef dit houden op de basisschool. Stroomde uit met vwo advies, andere kind met havo. Geen sprake van HB en ook geen verdere problemen op de basisschool gehad.

Al mijn vriendinnen hebben kinderen op de middelbare. Van kader kind tot vwoers. Al onze kinderen lijken het “leren leren” nauwelijks mee te hebben gekregen, terwijl ze echt op andere basisscholen zaten. Het lijkt dus wel gewoon een beetje een probleem van nu en niet het probleem van slimme kinderen. 

Stimpie schreef op 18-07-2026 om 18:19:

[..]

Is dat de DHL? Die gebruiken we hier nl. Maar voor groep 1 vind ik hem echt niet werken. Het komt er eigenlijk op neer dat als het kind wat dominant en verbaal sterk is hij daaruit naar voren komt. Terwijl er genoeg dominante schreeuwers zijn die verre van slim zijn en genoeg slimme kinderen die afwachtend/wat stiller zijn. (Mijn ervaring hiermee is wel wat gedateerd moet ik eerlijkheidshalve toegeven, misschien is hij inmiddels al aangepast)

Nee, het is een andere. De Zoov+ nemen ze af. Dit jaar voor het eerst waardoor nu iedereen hem moest maken en vanaf nu enkel bij groep 2,4 en 7. 

Zeespiegel schreef op 18-07-2026 om 08:42:

[..]

Dat wel of niet stripboeken lezen, heeft misschien ook te maken met hoever van te voren hij klaar is? Als iedereen een stripboek gaat pakken, lijkt me dat ook heel onrustig voor de kinderen die nog bezig zijn. Maar eerlijk is anders ja.

Ik haal er even een klein, maar wel tekenend stukje uit. Niet gericht naar jou specifiek, maar omdat jij erop reageert.

Kinderen kunnen heel erg over iets vallen alsof dat áltijd aan de hand is, maar kunnen lang niet altijd goed zien wat er nou echt aan de orde is. Is het écht zo dat Flip altijd wel de Donald Duck mag lezen en Lieke niet? Of is het een de school-gerelateerd stripverhaal/heeft Lieke nog 4 andere klaar-werkjes liggen die Flip al gedaan heeft/was het eenmalig want Reden X... etc.

Als het kind structureel stripboeken mag lezen in de klas, is het niet goed af, want dat betekent, even heel zwart wit gezegd, dat ze hem niet voldoende kunnen bieden om te verrijken.

Als hij incidenteel een stripboek mag lezen, dan valt dat kinderen natuurlijk op, en natuurlijk zijn ze dan jaloers. Mijn kind is ook jaloers dat kind A, B en C allemaal wat te snoepen in de broodtrommel mee krijgen, en mijn kind niet. Heb ik alle begrip voor, maar er zal een reden zijn dat dat kind iets mag en jij niet.

En als Janne één keer een mini-Twix in haar broodtrommel gehad/speelgoed op batterijen mee had naar de speelgoeddag terwijl dat niet mag/een Duckie mocht lezen in de klas, dan is het voor kinderen vaak nog lange tijd "want Janne mag wél een Twix/Tamagotchi/Duck".

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.