Bijtje1102
11-02-2026 om 19:45
Twijfels school
Dag allen,
Ik wil graag even ventileren.
Ons oudste zoontje (4j) is een gevoelig kind. We wonen in België en moesten op 2j al kiezen voor een school.
We hadden 2 scholen op 4min wandelen.
Een hele grote nieuwe met veel steen en gigantische speeltuin en een kleintje met grote tuin, slechts deels vernieuwd.
We kozen bewust voor de kleine school. In se voelt ons zoontje zich wel goed. Wel opvallend is dat hij zich nog steeds enorm vasthoudt aan het enige kindje dat samen met hem in kinderdagverblijf zat dat ook voor deze school koos. Ze spelen voortdurend samen. We hadden bij inschrijven gedacht dat zijn 2 beste vriendjes van kinderdagverblijf ook voor kleinschaligheid zouden kiezen, maar die deden dit niet. Nu horen we de laatste tijd van de buurtkinderen de ene zorg na de andere over de school. Allemaal slechte ervaringen met de zorgcoördinator van de school, dat ze niet luistert, geen begrip toont, te laat Clb inschakelen. Het zou vooral de mindset zijn van sommige juffen over 'moeilijk gedrag' in combinatie met zorgcoördinator die niet luistert.
De inspectie kwam 2j langs, kort na zijn start en gaf voor zorg een negatief verslag. Ondertussen hebben ze echter wel een gunstig verslag.
We hopen nooit extra zorg nodig te hebben en willen ook niet veranderen van school, maar tegelijkertijd doet al die negativiteit ons wel twijfelen.
Hebben jullie al zoiets meegemaakt?
Alvast bedankt
Meesje
11-02-2026 om 21:09
Hebben jullie al zoiets meegemaakt?
Ja, ik maak wel eens mee dat men negatief is over iets waarmee ik verder niet in aanraking kom. 😉
2 jaar geleden was er een negatieve beoordeling op het gebied zorg. Inmiddels hebben ze zich gebeterd. Ondertussen hebben jullie die zorg niet nodig gehad. Mochten jullie het in de toekomst nodig hebben dan is het wel fijn om te weten dat ze zich inmiddels gebeterd hebben.
MamaE
12-02-2026 om 00:01
Zo lang je kind het naar zijn zin heeft op school en de kwaliteit van het onderwijs is goed, dan zou ik niet zo snel handelen. Als bepaalde ondersteuning die jouw kind niet nodig heeft ondermaats is, is dat voor jouw kind misschien niet eens een probleem. En je weet ook niet alles over je kind als het twee is. Wisselen van school kan altijd nog als blijkt dat de school niet meer passend is voor je kind. Ik zou dat nooit doen op basis van geruchten/van horen zeggen.
troelahoep
12-02-2026 om 13:00
Ik lees twee dingen:
- je zoontje heeft maar een vriendje op school
- je hoort slechte verhalen over zaken m.b.t. de school wat (momenteel) niet relevant is voor jullie.
Op zich niet dingen waardoor je direct denkt van school te moeten veranderen, maar ik proef een beetje dat je graag voor de andere school zou willen kiezen bij nader inzien. Zijn er nog meer redenen om spijt te hebben van je keuze?
Bijtje1102
12-02-2026 om 19:08
dag allen
Mooie quote.
We willen niet noodzakelijk van school veranderen. Ik heb die indruk gewekt, maar wou eigenlijk gewoon eens kwijt.
We zijn hier gewoon wat geschrokken. Zelf gingen we ervan uit dat sinds ze het goede zorginspectieverslag veel verbeterd waren in zorg. De verhalen van de buurtkinderen zijn echter allemaal recent.
We wonen in een heel klein dorp en hebben wel wat wijkgevoel, dus kletsen we tezamen nogal vaak. Van de buurt zijn we de enige die nog positief zijn maar we hebben ze ook nog niet nodig gehad.
In onze familie zijn er wel al wat labels toegekend en had hiervoor de geruststelling dat de school moest dit nodig zijn, wel gepast zou reageren.
Nu twijfelen we hieraan maar we gaan hiervoor niet van school veranderen.
Ik lig er ook niet echt wakker van. Is gewoon minder fijn nu in de gesprekken met de buren.
Bloemenzee
12-02-2026 om 19:33
Hebben die buurtkinderen ook op die school gezeten? Bij ons in het dorp heb je ook hele rara verhalen over de school waar zoon op zit. Wel alleen van mensen die daar zelf geen kinderen hebben (gehad)
Als de verhalen via via zijn, zou ik het zo laten, mits je tot nu toe tevreden bent. Anders misschien even doorvragen. Er zijn ook mensen die geen realistische verwachtingen hebben van de verantwoordelijkheden van een school en wat ze aan begeleiding van een school kunnen verwachten. En dingen die mis gaan (wat altijd kan gebeuren), worden ook nogal eens uitvergroot en dan is niks meer goed.
Ofwel: als het tot nu toe oké is, vorm je eigen mening. Overstappen kan altijd nog.
yette
13-02-2026 om 09:00
Fijn dat de problemen op die school inmiddels zijn opgelost en dat je zoon het er goed heeft!
Helaas zie je wel vaker dat mensen die een conflict hebben gehad, ook na een goede oplossing tòch negatief blijven praten. Ze zoeken op die manier erkenning voor hun eigen frustratie. Ik zou het niet jouw probleem maken. Jullie hebben een andere ervaring en zijn tevreden.
Zeespiegel
16-02-2026 om 08:12
Bijtje1102 schreef op 12-02-2026 om 19:08:
dag allen
Mooie quote.
We willen niet noodzakelijk van school veranderen. Ik heb die indruk gewekt, maar wou eigenlijk gewoon eens kwijt.
We zijn hier gewoon wat geschrokken. Zelf gingen we ervan uit dat sinds ze het goede zorginspectieverslag veel verbeterd waren in zorg. De verhalen van de buurtkinderen zijn echter allemaal recent.
We wonen in een heel klein dorp en hebben wel wat wijkgevoel, dus kletsen we tezamen nogal vaak. Van de buurt zijn we de enige die nog positief zijn maar we hebben ze ook nog niet nodig gehad.
In onze familie zijn er wel al wat labels toegekend en had hiervoor de geruststelling dat de school moest dit nodig zijn, wel gepast zou reageren.
Nu twijfelen we hieraan maar we gaan hiervoor niet van school veranderen.
Ik lig er ook niet echt wakker van. Is gewoon minder fijn nu in de gesprekken met de buren.
Ik kan me goed voorstellen dat als jullie als enige in de buurt nog positief zijn over de school, dat jullie aan het twijfelen zet. Wel lastig dat het inspectierapport verbeterd, maar de ervaringen nog niet.
Dat kan misschien ook betekenen dat er gewoon net 1 leraar achterblijft in de nieuwe aanpak, en dat daarbij net een buurkind in de klas zit. Iedereen meekrijgen in veranderingen kan best een opgaaf zijn.
troelahoep
17-02-2026 om 13:10
yette schreef op 13-02-2026 om 09:00:
Fijn dat de problemen op die school inmiddels zijn opgelost en dat je zoon het er goed heeft!
Helaas zie je wel vaker dat mensen die een conflict hebben gehad, ook na een goede oplossing tòch negatief blijven praten. Ze zoeken op die manier erkenning voor hun eigen frustratie. Ik zou het niet jouw probleem maken. Jullie hebben een andere ervaring en zijn tevreden.
Ik sluit me hierbij aan en daarnaast moet je niet vergeten dat mensen elkaar ook nog eens napraten. Heeft een iemand iets negatiefs meegemaakt met de school dan wordt dat in de gemeenschap weer doorverteld en uitvergroot. Iets met een goede reputatie die komt te voet en gaat te paard.
RaSa
17-02-2026 om 17:52
Soms wil een school ook wel. Maar zijn ze gewoon ook handelings onbekwaam. En dan kan je als ouder enorm het gevoel krijgen dat ze je kind niet willen helpen. Dan is het super moeilijk om objectief te blijven. Want het is wel jouw kind waar het over gaat.
Mijn oudste was er zo eentje. Kwam niet mee, allerlei labels. En uiteindelijk zei de school gewoon: wij kunnen dit niet.
En nog steeds is de IB-er zeker niet mijn favouriet. Maar ze hadden wel gelijk. En voor mijn jongste die nog steeds op die school zit. Is het de beste school die er is. Alle aandacht voor het kind, extra activiteiten mogelijk gemaak door sterke ouder betrokkenheid etc. Zou absoluut geen andere school wensen.
Er is dus niet mis met de school. Mijn kind had dusdanige extra behoefte dat die daar niet paste. Had later ook nog wel een goed gesprek met de juf. Die zei: als ik het geld had om extra onderwijs methodes in te kopen. Had ik het zo voor je kind gedaan.
Maar dat is natuurlijk nooit realistisch.
Dus zolang jullie zelf nergens tegen aan lopen op de huidige school. En gewoon heel tevreden zijn. Lekker van je af laten glijden. Zeker in een klein dorp worden verhalen nog wel eens lekker opgeklopt.
MamaE
18-02-2026 om 10:37
RaSa schreef op 17-02-2026 om 17:52:
Soms wil een school ook wel. Maar zijn ze gewoon ook handelings onbekwaam. En dan kan je als ouder enorm het gevoel krijgen dat ze je kind niet willen helpen. Dan is het super moeilijk om objectief te blijven. Want het is wel jouw kind waar het over gaat.
Mijn oudste was er zo eentje. Kwam niet mee, allerlei labels. En uiteindelijk zei de school gewoon: wij kunnen dit niet.
En nog steeds is de IB-er zeker niet mijn favouriet. Maar ze hadden wel gelijk. En voor mijn jongste die nog steeds op die school zit. Is het de beste school die er is. Alle aandacht voor het kind, extra activiteiten mogelijk gemaak door sterke ouder betrokkenheid etc. Zou absoluut geen andere school wensen.
Er is dus niet mis met de school. Mijn kind had dusdanige extra behoefte dat die daar niet paste. Had later ook nog wel een goed gesprek met de juf. Die zei: als ik het geld had om extra onderwijs methodes in te kopen. Had ik het zo voor je kind gedaan.
Maar dat is natuurlijk nooit realistisch.
Dus zolang jullie zelf nergens tegen aan lopen op de huidige school. En gewoon heel tevreden zijn. Lekker van je af laten glijden. Zeker in een klein dorp worden verhalen nog wel eens lekker opgeklopt.
Dit inderdaad. Niet elke school kan elk kind bieden wat het nodig heeft omdat de behoeftes, talenten en beperkingen van kinderen nu eenmaal enorm verschillen. Hoe graag ze ook willen, er zijn grenzen.