Psyche en mentaal
lientje69
05-11-2025 om 10:22
Is het jou gelukt jezelf en je gedrag te veranderen?
Goed. Even een voor mij zware vraag. Zoals een aantal wellicht gelezen hebben zit ik momenteel ziek thuis na 2 hersenbloedingen. En ik heb het daar erg moeilijk mee. Ik ben iemand die veel " moet " van zichzelf en een pleaser dus zeg ook zelden nee. Ga daardoor regelmatig over mijn grenzen heen. En daar loop ik nu tegen aan. Ik wil weer gewoon aan het werk,alles doen wat ik normaal ook deed. Had al fysieke beperkingen door chronische pijn, maar nu loop ik dus helemaal vast. In eerste instantie leek het of ik met de schrik vrij zou komen, maar daar heb ik me lelijk op verkeken en het gaat wel een paar maanden duren eer ik weer " alles" ? kan.
Nu komt het dus. Ik moet veranderen. Stoppen met pleasen. Vaker nee zeggen. Beter naar mijn lichaam luisteren. Denken: moet ik dit ook echt doen en wat zijn dan de gevolgen als ik het wel of niet doe. Ik krijg hier hulp van door een ergo en maatschappelijk werk maar heb net 1 afspraak gehad. Er is al gezegd door oa ergo en huisarts: dit gaat ook weerstand geven in je omgeving, zij zijn gewend dat je altijd ja zei. Ik haat ruzie, geef vaak toe voor de lieve vrede. Ten koste van mezelf ( zie wat het je gebracht heeft, zei de huisarts)
Dus: Wie heeft er ook essentiële dingen in zijn karakter of gedrag veranderd? Hoe heb je dit gedaan? Heb je nog wel eens een terugval? Kan je je dan weer makkelijk herpakken? Hoe heb je dit weten te bereiken en hoe hou je het vast? Graag leer ik van jullie.😁
lientje69
21-02-2026 om 14:20
ToetieToover schreef op 21-02-2026 om 12:55:
[..]
En deze angst is dus niet bewaarheid geworden! Wat een mooie update ten opzichte van het bericht dat ik hier quote.
Daarom dacht ik ook: een update is misschien wel leuk voor de meeschrijvers. Een happy end is altijd zo fijn lezen hè
Evaluna
21-02-2026 om 15:11
Blij voor je! Ook al is je herstel niet zoals gedacht. Je hebt grote stappen gezet, op gebied van kwetsbaarheid laten zien en hulp vragen en accepteren. Ook je man toont zich veel flexibeler dan je ooit voor mogelijk had gehouden.
Misschien niet de ontwikkeling die je voor ogen had, maar wel heel waardevol ❤️
lientje69
21-02-2026 om 16:13
krulliebollie schreef op 21-02-2026 om 15:10:
En een happy end is jou meer dan gegund!
Evaluna schreef op 21-02-2026 om 15:11:
Blij voor je! Ook al is je herstel niet zoals gedacht. Je hebt grote stappen gezet, op gebied van kwetsbaarheid laten zien en hulp vragen en accepteren. Ook je man toont zich veel flexibeler dan je ooit voor mogelijk had gehouden.
Misschien niet de ontwikkeling die je voor ogen had, maar wel heel waardevol ❤️
Dank jullie wel!
Mijn herstel gaat idd waardeloos of zeg maar liever niet. In elk geval zo megatraag dat ik niet veel verbetering merk. Dat is wel op zijn zachts gezegd frustrerend en maakt me erg verdrietig. Ik hoop echt nog op wat verdere vooruitgang in de toekomst. Al ziet het er helaas nu wel naar uit dat het werk waar ik zo blij van werd en gepassioneerd in was, niet meer haalbaar gaat zijn.
Tenzij er een wonder plaatsvindt. Dat droomde ik overigens vannacht maar het bleef al snel na ontwaken echt een droom.