Relaties Relaties

Relaties

Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft

Als ik Nichte zou zijn: en ik zou een Yentl als Tante hebben…. Mijn G*d we leven in 2026; Dan zou ik het fest annullieren, en lekker alleen met mijn vriend trouwen….
Wat een geheim over een feest, wat dochter ook nog betaald ….en wat haar feest moet worden. 
En sorry To; maar jou man moet niet in Discussie met zijn zussen; hij kan Alleen maar achter zijn dochter staan; Haar feest; Haar Geld; en Haar gasten.

Ted68 schreef op 20-05-2026 om 07:56:

Als ik Nichte zou zijn: en ik zou een Yentl als Tante hebben…. Mijn G*d we leven in 2026; Dan zou ik het fest annullieren, en lekker alleen met mijn vriend trouwen….
Wat een geheim over een feest, wat dochter ook nog betaald ….en wat haar feest moet worden.
En sorry To; maar jou man moet niet in Discussie met zijn zussen; hij kan Alleen maar achter zijn dochter staan; Haar feest; Haar Geld; en Haar gasten.

Tuurlijk, het is 2026. Het tijdperk van het egoïsme. Ik ben er wel benieuwd naar hoe dochter zou reageren als de helft van de genodigden zou afzeggen of gewoon niet op zou komen dagen "omdat ze niet zo'n band voelen". Bovendien hebben de ouders van de bruidegom een groot deel van de bruiloft betaald. Mogen zij dan ook bepalen wie er wel en niet mogen komen?

je viert de liefde of het leven met mensen die jij uitzoekt. Zoeken zij jou niet uit . Ook goed . Uiteindelijk blijven er echte vrienden over die er wel zijn in ook slechte tijden.

Hou toch op; zelf in 1998 getrouwd; en zelf beslist wie er komt; en dat waren niet de ooms en de tantes…. En nu zou ik dat ook weer zo doen…..Mijn feest, mijn gasten….

Zeespiegel schreef op 20-05-2026 om 06:32:

[..]

Wel als ze geen ruzie willen veroorzaken. Er kan natuurlijk een goede reden zijn om het niet te willen vertellen. Maar in de reactie waar ik op reageerde, werd een heel objectieve, niet kwetsende aanleiding geopperd, die dus gewoon vertelt had kunnen worden, als dat de echte aanleiding was. Dus dat is waarschijnlijk niet het geval.

Hele volksstammen aan families houden k*tgedrag van familieleden in stand, omdat 'ze geen ruzie willen veroorzaken'. 

Mijn ervaring is, dat de werkelijke ruziezoeker meestal niet degene is die grenzen stelt in dit soort situaties, maar juist degene voor wie die grens opgetrokken wordt.

Of dat in dit topic ook geldt, weet ik overigens niet. Het het ging mij alleen over keuzes maken om de lieve vrede binnen de familie te bewaren. De mensen voor wie dat nodig is, zijn vaak juist karakters die daar zelf geen boodschap aan hebben. 

Ik wordt stiekem hoe langer hoe nieuwsgieriger naar de beweegredenen van dochter. 

Nou, ik ook. Als ze dit hele verhaal leest, wat zou haar reactie zijn?

Zilver_gray schreef op 20-05-2026 om 08:33:

Ik wordt stiekem hoe langer hoe nieuwsgieriger naar de beweegredenen van dochter.

En of ze er nog zin in heeft 

🎉 🎈 

Ik zou ook niet blij zijn als ik niet werd uitgenodigd op de bruiloft van mijn nichtje. Zeker niet als mijn zus wel was uitgenodigd. Ik zou me idd buitengesloten voelen. Los van de reden van nichtje. Het is niet leuk als iedereen naar een feestje mag en alleen jij niet. Dus ik zou ook flink balen en verdrietig zijn. 

Maar los van die bruiloft zou mijn leven niet veranderen. Ik zou mijn verjaardag nog gewoon vieren. Misschien/waarschijnlijk zou ik nichtje (dit jaar) niet uitnodigen. Maar verder; ik zou juist wél mijn eigen feestje willen vieren met de mensen die mij dierbaar zijn. Ik zou juist graag tijd met mijn vrienden willen doorbrengen. Juist verbinding willen om me te verzekeren dat ik niet echt 'er buiten sta'. 
Ik zou ook niet boos zijn op mijn broer. Tenzij hij zou zeggen; "ja zus, ik heb mijn dochter gezegd dat ze jou maar niet moet uitnodigen". Maar volgens mij is daarvan geen sprake. Ik zou het echt heel jammer vinden om mezelf omwille van die bruiloft buiten de familie te zetten. En ik zou het ook jammer vinden om dan maar de hele familiebanden op de schop te doen als een soort wraak omdat ik niet op het feestje mag komen.  

Ik ben trouwens wel benieuwd. Ik zie dat kerst met de drie 'gezinnen' wordt gevierd. Hoe ziet dat uit? Wordt kerst bijvoorbeeld ook bij dochter gevierd met de bewuste tante erbij? Wordt kerst bij de bewuste tante gevierd en wordt dochter dan door tante uitgenodigd? Of wordt kerst bij TO en partner gevierd en die nodigen de familieleden en hun kinderen uit? Want dat laatste vind ik wel wat anders. Dat je kerst viert bij je ouders en je alleenstaande tante schuift ook aan zegt natuurlijk niks over de band met die tante. Maar als dochter tante uitnodigt met kerst en vise versa vind ik dat anders. Dan nemen ze zelf initiatief om elkaar te zien in plaats van dat ze elkaar toevallig treffen. En dan zou ik inderdaad denken dat er ook een band is. 

Maar misschien heb ik er over heen gelezen hoor. Vraag me gewoon af of de band die TO ziet een band is waarbij dochter en tante echt afspreken of dat die band bestaat uit dat ze elkaar tegenkomen bij door derden georganiseerde activiteiten.

"En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd."

Ik vind dit een bijzondere en ook wel veelzeggende zin. Hier staat hoe vaak de ouders van de bruid de al dan niet uitgenodigde familieleden spreken, alsof dat op enige wijze relevant zou zijn voor wie uitgenodigd dient te worden. TO, heb je toevallig een goede vriendin/leuke buurvrouw oid die je regelmatig spreekt? Vindt je dat je dochter die ook zou moeten uitnodigen omdat jij zo leuk met ze kan opschieten? Of geldt dit alleen voor familieleden?

Om dit soort gezeur te voorkomen hebben mijn ex en ik destijds geen ooms en tantes uitgenodigd. Dat leverde overigens ook gezeur op. Achteraf vond ik het wel jammer en had ik liever tantes en ooms A, B en C wel uitgenodigd en X en Y niet.
Jammer dat dit gedoe in de familie oplevert maar ik vind nog steeds dat het hun feestje en hun keuze is.

MMcGonagall schreef op 20-05-2026 om 09:43:

Om dit soort gezeur te voorkomen hebben mijn ex en ik destijds geen ooms en tantes uitgenodigd. Dat leverde overigens ook gezeur op. Achteraf vond ik het wel jammer en had ik liever tantes en ooms A, B en C wel uitgenodigd en X en Y niet.
Jammer dat dit gedoe in de familie oplevert maar ik vind nog steeds dat het hun feestje en hun keuze is.

Van oorsprong is trouwen toch ook een familie aangelegenheid? Er wordt officieel iemand bij de familie gevoegd.

Poezie schreef op 20-05-2026 om 09:51:

[..]

Van oorsprong is trouwen toch ook een familie aangelegenheid? Er wordt officieel iemand bij de familie gevoegd.

Ja klopt. Van oorsprong is het een zakelijke regeling tussen families. Bezit blijft zo binnen families en bezit kan worden uitgebreid. Ook erfrecht speelt daarbij een rol. Zo krijgen de kinderen uiteindelijk het bezit van ouders. Rijke families lieten dan ook hun kinderen met elkaar trouwen om zo nog rijker en machtiger te worden. 

Dus je hebt gelijk dat het oorspronkelijk een aangelegenheid tussen families is. Maar ik vrees dat als je die oorsprong van het huwelijk als leidraad neemt de ongehuwde/gescheiden tante niet perse meer recht heeft om te komen dan wanneer je de huidige romantische basis als leidraad neemt 😉

iedereen vult van alles in over karakters van de betrokkenen. 
Mijn vragen aan TO: 
- is je dochter iemand die vaker zulke dingen doet? Of is het toch waarschijnlijker dat er meer speelt wat ze gewoon niet wilt bespreken?
- komt de niet genodigde schoonzus weleens bij die dochter thuis? Of ziet ze die eigenlijk echt alleen weleens bij jullie thuis?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.