Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
MMcGonagall
20-05-2026 om 16:25
MarvelousM schreef op 20-05-2026 om 15:48:
[..]
[..]
Dit gaat veel te ver. Je mag als volwassene dus geen emotionele reactie op gen-Z kutacties laten zien? Dan ben je meteen emotioneel aan het manipuleren?
Acties hebben gevolgen. Mensen mogen emotie voelen bij beslissingen van anderen. Lijkt wel of door sommigen emotie uiten meteen gelijk staat aan manipulatie. Lijkt me dat je dan zelf emotioneel onvolwassen bent.
Voor mij is het duidelijk op basis van de verstrekte informatie dat dochter gewoon fout zit. En het is nu niet meer te fixen. Hoop dat ze zich t een beetje aantrekt en zich schaamt eigenlijk.
Wat opmerkelijk dat mensen zo anders naar een situatie kunnen kijken. Ik vind het juist sterk van dochter dat ze uitnodigt wie ze erbij wil hebben en zich niet laat dwingen door familieleden. Wellicht heeft ze er inmiddels spijt van door dit gedoe, maar dat komt dan toch echt door de actie van tante.
Poezie
20-05-2026 om 16:45
MMcGonagall schreef op 20-05-2026 om 16:25:
[..]
Wat opmerkelijk dat mensen zo anders naar een situatie kunnen kijken. Ik vind het juist sterk van dochter dat ze uitnodigt wie ze erbij wil hebben en zich niet laat dwingen door familieleden. Wellicht heeft ze er inmiddels spijt van door dit gedoe, maar dat komt dan toch echt door de actie van tante.
Sterk van dochter? Ik vind het eerder passief agressief. Ik zou dochter pas sterk vinden als ze zelf het gesprek met tante aan gaat.
EnglishmaninNewYork
20-05-2026 om 16:46
MMcGonagall schreef op 20-05-2026 om 16:25:
[..]
Nou heh. De omstandigheden zijn minder leuk, maar ik vind het wel een interessant topic.
Zakdoek
20-05-2026 om 16:50
Meesje schreef op 20-05-2026 om 15:40:
[..]
Oh, maar ik begrijp ook wel dat tante gekwetst is. Dat schrijf ik ook. Wat ik niet snap is dat ze nu haar eigen verjaardag niet viert en daarbij als reden geeft dat dat is vanwege de bruiloft.
Ik vind het oprecht jammer voor jou dat het niet uitgenodigd worden bij neef zo'n gevoel heeft opgeroepen. Ik kan het me (pestverleden) ook heel goed voorstellen. Ik zou (ik denk net als jij) heel erg aan mezelf gaan twijfelen als ik niet werd uitgenodigd. Ik zou de neiging hebben om me terug te trekken. Maar dat lees ik eigenlijk niet bij het verhaal van TO. Ik lees vooral boosheid. Ook naar haar broer. Was jij ook boos op de ouders van je neefje? Heb jij je gevoel ook op dusdanige wijze kenbaar gemaakt dat andere ooms/tantes ook niet meer naar de bruiloft zijn gegaan? Heb je ook gezegd dat je je verjaardag niet zou vieren als je niet naar de bruiloft mocht komen?
Want nogmaals; teleurgesteld en gekwetst zijn begrijp ik. Verdrietig zijn ook. Boos zijn wellicht ook nog wel. Maar vervolgens de familiebanden zo onder spanning zetten om toch maar te mogen komen niet. Een verjaardag in stilte voorbij laten gaan vind ik ook nog iets anders dan boos een verjaardag cancelen omdat je niet naar de bruiloft van een nichtje mag.
Nee dat heb ik allemaal niet gedaan. Ik heb me alleen dood geschaamd. Mijn overlevingsstrategie is om net te doen alsof er niets aan de hand is dus ik zou het liefst van de wereld verdwijnen van schaamte maar heb 'gewoon' mijn verjaardag gevierd, tegen niemand wat gezegd (niet wrijven in een vlek).
Bij tante zit duidelijk boosheid vooraan.
Ik vind dat tante de boel heel onhandig escaleert, door haar gedrag maakt ze het zichzelf en anderen alleen maar moeilijker. Haar boosheid zit haar enorm in de weg.
Als ik lees over TO's schaamte voor haar dochter, hoe haar man een gesprek met zijn zussen ervaart als '2 tegen 1', hoe dochter niet verder komt dan 'ik heb niks met ze' dan gok ik zomaar dat op communicatief gebied en in de onderlinge relaties wel meer speelt en dat niemand in het gezin alle volwassen vaardigheden in huis heeft. Zo ook tante.
Iedereen lijkt vanuit oud zeer te reageren op elkaar.
Wat mij betreft mag iedereen uitnodigen op zijn bruiloft wie hij wil, maar een heel gezin uitnodigen min 1 persoon (tante) is gewoon niet zo handig. Tenzij er grote dingen gebeurd zijn in het verleden, dat verandert de zaak natuurlijk.
Yentle
20-05-2026 om 17:01
BeesAreCool schreef op 20-05-2026 om 16:00:
[..]
"dus"
Dat staat er toch echt niet.
De persoon op wie jij reageert geeft toch verschillende mogelijke scenario's aan waarin tante bijvoorbeeld wel haar verdriet toont.
Ik vind het overigens ook wel veelzeggend dat het nu 2 tegen 1 is wat betreft 2 zussen tegen OP's man die deze beslissing niet eens genomen heeft, wanneer man het juist probeert op te lossen.
Ik stel mij voor dat tante het als veel, de hele familie, tegen haar in haar eentje ervaart. Want de familie gaat, logisch, naar het trouwfeest, familie laat dochter gelukkig niet vallen.
Maar dat is wat uitsluiten met een mens doet. Jij bent als enige niet welkom waar al je hechte banden wel welkom zijn.
De pijn, onzekerheid en twijfel die dat teweeg brengt is niet gering
Ik vind het lief van zus dat zij tante steunt. Ik vind het sneu voor vader dat hij hier nu zo tussenin staat.
MarvelousM
20-05-2026 om 17:49
Pimpelmees67 schreef op 20-05-2026 om 16:01:
[..]
Jouw glazen bol werkt echt uitermate goed hè?
Ik ben zo'n dochter die een jaar of 40 d'r mond heeft gehouden over nare dingen die ze ervaarde met een familielid waar ouders ook heel close mee waren.
Ik durf er heel veel onder te verwedden dat hier meer speelt dan TO van dochter weet.
Maar ****news flash**** het gaat hier helemaal niet over jou. En als er echt iets aan de hand is dan kan die dochter dat prima tegen haar vader en moeder vertellen.
felija
20-05-2026 om 17:51
Yentle schreef op 20-05-2026 om 16:07:
[..]
Jawel, dochter mag dat wel ervaren alleen is het niet nodig om die gevoelens kenbaar te maken door het niet uitnodigen van tante.
Het is een belangrijke dag voor het bruidspaar maar het is ook een belangrijke dag voor de familie, daar hoort tante ook bij. Dan is 'geen band voelen' niet voldoende om uitgerekend maar één tante er niet bij te willen maar verder iedereen wel. Het is onnodig kwetsend
Nee, daar hoort tante niet per definitie bij, dat is aan het bruidspaar. Familie heb je niet voor het uitkiezen. Het is aan tante om op een volwassen manier met die gekwetstheid om te gaan. En dat doet ze niet.
felija
20-05-2026 om 17:53
MarvelousM schreef op 20-05-2026 om 17:49:
[..]
Maar ****news flash**** het gaat hier helemaal niet over jou. En als er echt iets aan de hand is dan kan die dochter dat prima tegen haar vader en moeder vertellen.
Kennelijk niet, als je meteen prinsessengedrag wordt verweten of je verhaal wordt gewantrouwd, want het zou bijvoorbeeld betekenen dat de ogenschijnlijke hechte familie voor de buitenkant niet bestaat en barsten vertoont. TO heeft al gezegd dat ze zich voor haar dochter schaamt. Ik zou als dochter wel uitkijken om het te vertellen.
mich_me
20-05-2026 om 17:55
Euphoria schreef op 20-05-2026 om 05:59:
[..]
En ik vier het dat je eindelijk voor jezelf kiest.
Nu heb ik last van lekkende ogen
BeesAreCool
20-05-2026 om 17:56
[..]
Hoe weet je dat dit prima kan?
Er is nu al een heleboel drama met 2 tegen 1: zussen tegen OP's man, die dit niet eens besloten heeft.
Pimpelmees67
20-05-2026 om 18:01
[..]
Zo makkelijk is dat niet altijd hè. Ik heb er niet voor niks zo lang mee gewacht.
Tuurlijk gaat het niet over mij maar mijn gevoel zegt dat er hier meer aan de hand is dan geen band hebben.
felija
20-05-2026 om 18:02
Ik begrijp niet dat tante bij velen onmiddellijk het voordeel van de twijfel krijgt in plaats van de dochter. Waarom is dat?
Wat heeft het met opvoeden te maken door te beweren dat je op je bruiloft je ganse familie moet uitnodigen, want dat hoort zo?
Wat is er zo moeilijk aan dat dochter haar grenzen aangeeft?
Waarom is het zo moeilijk voor die tante om zich volwassen te gedragen? Waarom sleept ze haar hele familie mee in haar slachtofferschap en wordt dat nog logisch gevonden ook?
Teleurgesteld zijn mag uiteraard, maar zwelgen en anderen erin meeslepen is kinderachtig en manipulatief gedrag. Waardoor ik meteen begrijp dat dochter haar niet heeft uitgenodigd. Dat gedrag zal niet opeens zijn ontstaan.
Tona
20-05-2026 om 18:09
[..]
Jij leest bijzonder slecht. Uit gebrek aan vaardigheden of express, daar ben ik nog niet achter. Maar dat je niet begrijpt wat Biebel eerst en nu ook Pimpelmees zeggen vind ik echt stuitend.
EnglishmaninNewYork
20-05-2026 om 18:20
[..]
Onnodig om op ****zo'n manier**** te reageren op iemand die wat vervelends uit haar verleden deelt.
Yentle
20-05-2026 om 18:31
felija schreef op 20-05-2026 om 17:51:
[..]
Nee, daar hoort tante niet per definitie bij, dat is aan het bruidspaar. Familie heb je niet voor het uitkiezen. Het is aan tante om op een volwassen manier met die gekwetstheid om te gaan. En dat doet ze niet.
Dit ìs een interessant topic!
Ik ervaar het exact tegengesteld. Tante hoort er per definitie bij, tenzij er veel meer speelt. Alleen maar 'Geen band voelen' is geen valide rede om iemand die bij de groep hoort niet uit te nodigen.
Ik vind dochter de onvolwassenen in deze. Dat ze kennelijk haar 'geen band voelen' voldoende vind om haar tante niet uit te nodigen. Daarmee berokkend ze onevenredig veel leed. Ik zou zeggen, doe even volwassen, stel je niet aan, stuur ook een uitnodiging aan tante.
Ik vind het een klap in het gezicht van tante en vind ik het volkomen logisch dat zij nu even in alle staten is.
Dat moeder zich schaamt begrijp ik, al kan zij er niets aan doen dat dochter tante niet heeft uitgenodigd. Ik zou nog net zo veel van dochter houden als daarvoor maar dit niet zo leuk vinden van haar.
Het is mij volledig duister waarom er zoveel waarde wordt gehecht aan 'geen band voelen' in tegenstelling tot wat dat kan doen met de gevoelens van tante.
Telkens wordt er gesuggereerd dat er wel meer zal spelen. Dat kan hoor, alleen om daarvan uit te gaan vind ik gevaarlijk. Daarmee wordt tante die al niet is uitgenodigd ook direct in een verdachten hoek gezet.
Wat ik hier leer als je wat tegen iemand hebt, sluit haar buiten, dan heb je direct al heel wat medestanders op je hand, want je zult dat wel niet voor niets doen, de buitengeslotenen zal het vast verdiend hebben.
Fascinerend, dit is een eyeopener, hier had ik werkelijk geen vermoeden van, dat blijkbaar een groot deel van de mensheid er zo instaat. Dat 'geen band voelen' zwaarder weegt dan de gevoelens van een vooralsnog onschuldige tante