Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Roos57
20-05-2026 om 19:31
Miepjecody schreef op 20-05-2026 om 19:22:
[..]
Kijk daar is het al " zij" staat voor iedereen klaar vindt ze, en ze krijgt stank voor dank.
Dit zegt genoeg
🙃
Roos57
20-05-2026 om 19:32
Roos57 schreef op 20-05-2026 om 19:06:
Stank voor dank
Vindt jij dat ook TO ?
Ja dus
Fiorah
20-05-2026 om 19:33
Duckie73 schreef op 20-05-2026 om 19:29:
[..]
Ik vind het eerder zielig voor mijn man dat zijn zus niet mag komen. Zelfs als zij haar schouders op hield en zei dat het niet uitmaakte zou ik het erg jammer vinden dat een van zijn beste maatjes niet op het huwelijk van zijn dochter mocht komen. Daarom is misschien mijn teleurstelling en boosheid ook bij mijn dochter en niet mijn schoonzus.
Je vindt dus eigenlijk dat je dochter haar vader iets heeft ontnomen?
Roos57
20-05-2026 om 19:34
Fiorah schreef op 20-05-2026 om 19:33:
[..]
Je vindt dus eigenlijk dat je dochter haar vader iets heeft ontnomen?
Of de schoonmoeder van dochter
En wat zou haar reden dan zijn
kerstbeer
20-05-2026 om 19:35
Duckie73 schreef op 20-05-2026 om 19:29:
[..]
Ik vind het eerder zielig voor mijn man dat zijn zus niet mag komen. Zelfs als zij haar schouders op hield en zei dat het niet uitmaakte zou ik het erg jammer vinden dat een van zijn beste maatjes niet op het huwelijk van zijn dochter mocht komen. Daarom is misschien mijn teleurstelling en boosheid ook bij mijn dochter en niet mijn schoonzus.
Je bent wel erg op de hand van de tante ipv die van je dochter.
Dochter moet vooral in de pas lopen of anders is iedereen boos op haar, inclusief ouders. En jij gaat je meteen schamen en man laat zich de les lezen door twee zusters.
Als je echt de oorzaak van dit alles wilt weten, zou ik eens kijken naar wie wat bepaalt en wie volgt binnen je man's familie. Dat die zusters zich meteen tegen je man keren vind ik ook vreemd.
En nu kijk je al weer naar de schoonmoeder, die zich misschien van geen kwaad bewust is, als de mogelijke aanstichter.
Zou het kunnen dat dochter het fijner vindt om het huwelijk met schoonfamilie te regelen omdat daar niet een dergelijke dynamiek bij zit?
Miepjecody
20-05-2026 om 19:35
Yentle schreef op 20-05-2026 om 18:31:
[..]
Dit ìs een interessant topic!
Ik ervaar het exact tegengesteld. Tante hoort er per definitie bij, tenzij er veel meer speelt. Alleen maar 'Geen band voelen' is geen valide rede om iemand die bij de groep hoort niet uit te nodigen.
Ik vind dochter de onvolwassenen in deze. Dat ze kennelijk haar 'geen band voelen' voldoende vind om haar tante niet uit te nodigen. Daarmee berokkend ze onevenredig veel leed. Ik zou zeggen, doe even volwassen, stel je niet aan, stuur ook een uitnodiging aan tante.
Ik vind het een klap in het gezicht van tante en vind ik het volkomen logisch dat zij nu even in alle staten is.
Dat moeder zich schaamt begrijp ik, al kan zij er niets aan doen dat dochter tante niet heeft uitgenodigd. Ik zou nog net zo veel van dochter houden als daarvoor maar dit niet zo leuk vinden van haar.
Het is mij volledig duister waarom er zoveel waarde wordt gehecht aan 'geen band voelen' in tegenstelling tot wat dat kan doen met de gevoelens van tante.
Telkens wordt er gesuggereerd dat er wel meer zal spelen. Dat kan hoor, alleen om daarvan uit te gaan vind ik gevaarlijk. Daarmee wordt tante die al niet is uitgenodigd ook direct in een verdachten hoek gezet.
Wat ik hier leer als je wat tegen iemand hebt, sluit haar buiten, dan heb je direct al heel wat medestanders op je hand, want je zult dat wel niet voor niets doen, de buitengeslotenen zal het vast verdiend hebben.
Fascinerend, dit is een eyeopener, hier had ik werkelijk geen vermoeden van, dat blijkbaar een groot deel van de mensheid er zo instaat. Dat 'geen band voelen' zwaarder weegt dan de gevoelens van een vooralsnog onschuldige tante
Er is geen " groep" in ieder geval niet voor die dochter.
Fiorah
20-05-2026 om 19:37
Duckie73 schreef op 20-05-2026 om 19:27:
Ik moet wel zeggen dat is wel altijd voor iedereen klaar staat. Ze stuurt altijd een verjaardagskaart ook naar mijn dochter, heeft ons meerdere keren afgezet bij het vliegveld, past op de kat als wij op vakantie zijn.
Maar dat heeft hier toch niets mee te maken? Ik neem aan dat jullie er dankbaar voor zijn en dat jullie andersom ook dingen voor haar doen? Of vind je dat ze gelijk heeft en dat zij inderdaad meer voor jullie (dus niet alleen dochter maar ook man en jou) doet dan andersom?
Roos57
20-05-2026 om 19:37
kerstbeer schreef op 20-05-2026 om 19:35:
[..]
Je bent wel erg op de hand van de tante ipv die van je dochter.
Dochter moet vooral in de pas lopen of anders is iedereen boos op haar, inclusief ouders. Als je echt de oorzaak van dit alles wilt weten, zou ik eens kijken naar wie wat bepaalt en wie volgt binnen je man's familie. Dat die zusters zich ook meteen tegen je man keren vind ik ook vreemd.
En nu kijk je al weer naar de schoonmoeder, die zich misschien van geen kwaad bewust is, als de mogelijke aanstichter.
Zou het kunnen dat dochter het fijner vindt om het huwelijk met schoonfamilie te regelen omdat daar niet een dergelijke dynamiek bij zit?
Nee joh 😉
Daar zit het geld 😇
Goede post !
Fiorah
20-05-2026 om 19:38
Roos57 schreef op 20-05-2026 om 19:34:
[..]
Of de schoonmoeder van dochter
En wat zou haar reden dan zijn
Ja dus misschien ook wel het gevoel 'dochter verkiest de wens van haar schoonouders boven het geluk van haar eigen vader'.
Miepjecody
Fiorah schreef op 20-05-2026 om 19:25:
Ik zou echt boos zijn als iemand zo deed tegen mijn man of mij om een keuze waar ik niks mee te maken heb. Heb jij dat niet, Duckie?
Yentle, kom jij uit een 'traditioneel' milieu, om het zo maar even te vragen? Dat trouwen heel belangrijk is en dat de hele familie ook standaard uitgenodigd is? En dat familie ook als heel belangrijk wordt ervaren?
Hier ben ik ook benieuwd naar
MiniJCW
BeesAreCool schreef op 20-05-2026 om 18:41:
[..]
"De groep".
De kans is groot dat dochter zichzelf niet op deze manier ingedeeld ziet.
Wat voor tante "de groep" is, is voor OP nu een aantal individuen die ze niet allemaal even graag mag, maar die wel altijd aanwezig zijn geweest.
Nu maakt zij deel uit van nieuwe groepen. Haar aanstaande man en diens familie bijvoorbeeld. Het valt me op dat die sowieso meer bij het regelen betrokken zijn. Meer relaxt misschien of geen dominante persoon naar wie iedereen zich dient te voegen.
Verder: een groep collega's, een groep vrienden, een andere groep vrienden misschien etc.
De groep die zij zelf niet uitkoos is misschien "de groep" voor de tante maar al lang niet meer voor dochter die nu zelf de mensen uit kan kiezen waar ze tijd mee doorbrengt en groepen mee vormt.
Eens. TO lijkt het heel vanzelfsprekend te vinden dat de familie met wie zij feestjes viert, ook de familie is met wie dochter feestjes viert. Maar dochter is nu volwassen en kiest haar eigen mensen uit. En voor dochter zijn de zussen en broers van haar ouders ook wat verdere familie. Ik heb sommige ooms en tantes ook al jaren niet gezien. Mijn ouders zien/zagen ze wel regelmatig, maar het zijn dan ook hun broers en zussen.
Poezie
20-05-2026 om 19:46
Fiorah schreef op 20-05-2026 om 19:37:
[..]
Maar dat heeft hier toch niets mee te maken? Ik neem aan dat jullie er dankbaar voor zijn en dat jullie andersom ook dingen voor haar doen? Of vind je dat ze gelijk heeft en dat zij inderdaad meer voor jullie (dus niet alleen dochter maar ook man en jou) doet dan andersom?
Je snapt toch wel dat het dingen doen voor elkaar de illusie geeft dat je een band met elkaar hebt die in ieder geval groot genoeg is om uitgenodigd te worden op een bruiloft?
EnglishmaninNewYork
20-05-2026 om 19:55
Poezie schreef op 20-05-2026 om 19:46:
[..]
Je snapt toch wel dat het dingen doen voor elkaar de illusie geeft dat je een band met elkaar hebt die in ieder geval groot genoeg is om uitgenodigd te worden op een bruiloft?
Je reageerde niet op mij, maar TO geeft aan dat tante dingen voor TO en haar man doet.
Het enige wat TO aangeeft waar het dochter aangaat, is dat tante een kaart stuurt.
Die band 'met elkaar', is dus aanzienlijk selectiever dan 'met elkaar' doet voorkomen.
Poezie
20-05-2026 om 20:01
EnglishmaninNewYork schreef op 20-05-2026 om 19:55:
[..]
Je reageerde niet op mij, maar TO geeft aan dat tante dingen voor TO en haar man doet.
Het enige wat TO aangeeft waar het dochter aangaat, is dat tante een kaart stuurt.
Die band 'met elkaar', is dus aanzienlijk selectiever dan 'met elkaar' doet voorkomen.
Het is haar tante die dochter van kleins af aan kent. Waarschijnlijk heeft diezelfde dochter wel meer van haar gehad dan een paar verjaardagskaarten.
En wat heeft tante nou eigenlijk verkeerd gedaan behalve emotioneel reageren?
Dochter boeit het kennelijk allemaal niet, als zij maar haar feestje kan vieren. Dat vind ik egoïstisch en wreed.