Relaties Relaties

Relaties

Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft

Je schrijft dat de band tussen je man en zijn zussen een soort van “heilig huisje” is. Wat bedoel je daar precies mee?

Tegen heilige huisjes wordt vroeg of laat geschopt. "Een "heilig huisje" staat symbool voor vaste overtuigingen, tradities of regels waar niemand aan mag komen. Als je ertegen schopt, doorbreek je bewust een taboe."
Hulde voor de dochter, wat mij betreft.

Happyapple schreef op 21-05-2026 om 13:31:

[..]

Wat vind je dan van deze post @To?

Want ik vind dit inderdaad wel een goede analyse. En ik herken deze dynamiek volgens mij ook bij ons in de familie. Mijn vader redeneert altijd vanuit zichzelf met hem als middelpunt van de familie en wie daar niet in meegaat, die is dus lastig.

En hoewel ik het op het eerste zicht ook niet zo heel handig gekozen vind om 1 tante niet uit te nodigen, vind ik ook dat jouw dochter echt niet verantwoordelijk is voor het in stand houden van het 'heilige huisje' van haar vader en zijn zussen en vind ik ook eerder dat zus dat nu verstoort dan dochter. En ook hier wordt geredeneerd vanuit jullie generatie door het vooral over je man en zijn zussen en jullie dochter te hebben en niet over je dochter = de bruid en haar tante.

Hiermee eens.

Er mag vooral niet aan het "heilige" huisje/groepje iets verweten worden en ook  de daarbij behorende regels en rangorde worden kritiekloos voor "heilig" aangenomen. 

Dat zussen nu 2 tegen 1 tegen man zijn, daar heeft OP geen kritiek op want dat hoort bij de dynamiek van het heilige huisje/groepje. Ondanks dat man deze keuze niet eens maakte. 

De schuld wordt dus enkel gezocht bij de dochter, die het heilige huisje niet langer respecteert, en zelfs bij schoonmoeder, iemand die niet in deze groep zit. De dynamiek binnen de groep, waar zelfs buiten dochter gerekend ook tenminste 1 ding al fout zit met dat 2 tegen 1 gedrag, daar mag geen kritiek op komen. 

Aan OP zou ik toch echt adviseren wat meer voor jezelf te staan en niet enkel meeveren met man en zijn "heilige" groepje, hoe dominant ze allemaal ook zijn. 

Jouw band met je dochter is er ook nog.

Jijzelf bent er ook nog. 

Misschien eens wat meer je eigen broer opzoeken als hij aardig is of vriendschappelijke omgaan met aanstaande schoonmoeder van dochter in plaats van
altijd alleen maar de groepsregels te gehoorzamen van man en zijn zussen. 

Duckie73 schreef op 21-05-2026 om 13:22:

Het is best een grote bruiloft met meer dan 60 gasten dus ik vind het dan opvallend dat tante niet mag komen. Ik denk dat er mensen uitgenodigd zijn die nog verder weg staan van mijn dochter en haar toekomstige man. Het is allemaal moeilijk te verantwoorden naar die tante toe.

De relatie die mijn man met zijn zussen heeft is een soort heilig huisje. En die band is nu ernstig verstoord en ik snap niet goed de reden daarvoor. Geen band met iemand hebben zonder verdere uitleg, vind ik niet goed genoeg reden om een heel erg close familielid niet uit te nodigen. Ik hoop dat dit allemaal weer bedaard, maar op dit moment ziet het er niet zo uit.

Je bent een beetje een grammofoonplaat die blijft hangen. Er is je toch al verteld wat de reden is? Ze heeft er geen band mee. 

Het is niet jouw bruiloft. Waarom moet de reden voor jou goed genoeg zijn? Het gaat toch niet om jou? 

Ik vind je erg star reageren en snap dochter steeds beter. 

kerstbeer schreef op 21-05-2026 om 08:54:

[..]

De dochter is hier al een "trut" genoemd en iemand die "gen-Z kutacties" uitvoert. Ook al iets over "prinsessen" gelezen meen ik.

Jij bent nu ook al de tweede die verwacht dat het huwelijk geen stand gaat houden, wat volgens mij nergens op gebasseerd is. Ik heb nog niks gelezen over problemen tussen dochter en haar bruidegom.

Ik zie dus ook veel boze reacties richting dochter omdat ze niet in de pas loopt waarvan de oudere generatie haar verwacht in te lopen.
--

Hierom denk ik dat er vooral ook een generatie-ding in zit. En dan niet een specifieke generatie, maar jonger vs ouder.

In de oudheid klaagde men namelijk al over het gedrag van jongere generaties. Mensen uit de generatie die dit nu een "gen-Z kutactie" vinden, zijn door weer eerdere generaties ook een "te egoistische" generatie gevonden. En gen-Z gaat over een decennia of twee ook weer klagen over hoe egoistisch gen-Alpha of nog jongere generaties zijn.

Wat voor bijna elke generatie geldt is dat ze een proces doormaken waarin ze zich losmaken van hun ouders. Waar ouders zichzelf duidelijk als een groep zien met de schoonzussen en de dochter, ziet dochter hen wellicht als een groep, maar telt ze zichzelf daar niet bij. Waarom? We weten er niet veel van. Wat we wel weten is dat de tante meer dan gemiddeld aanwezig is geweest altijd voor een tante.

Zo goed als OP en de rest van haar generatie binnen de groep dachten dat het ging, ging dat duidelijk niet voor dochter. Dochter identificeert zich nu meer met andere groepen, zoals bijna iedereen doet wanneer ze volwassen worden en wil niet meer gedwongen worden om mensen waar ze weinig mee heeft uit te nodigen.

De statistiek laat zien dat een groot deel van de huwelijken geen stand houdt. 

Sterling schreef op 21-05-2026 om 15:16:

[..]

Je bent een beetje een grammofoonplaat die blijft hangen. Er is je toch al verteld wat de reden is? Ze heeft er geen band mee.

Het is niet jouw bruiloft. Waarom moet de reden voor jou goed genoeg zijn? Het gaat toch niet om jou?

Ik vind je erg star reageren en snap dochter steeds beter.

Angst? Voor dominante reacties, waar ze niet tegenop  kan? De lieve vrede willen bewaren? 

60 gasten vind ik niet perse een grote bruiloft eigenlijk. Ik lees ook vooral het belang van de band tussen vader en diens zussen. Ik snap dat het zeer jammer is voor de niet uitgenodigde zus, maar je dochter leeft haar eigen leven met haar eigen vrienden en mag daarin haar eigen keuzes maken wie ze wel of niet uitnodigt. Vrienden kun je kiezen, familie krijg je in je schoot geworpen en op een gegeven moment verwatert de band tussen nichtjes en tantes nu eenmaal. Dan kun je zelf als ouder vinden dat er sprake is van zulke warme familiebanden. Als je dochter dat niet zo ervaart met haar tante, dan hebben jullie dat te accepteren. 

Het is best een grote bruiloft met meer dan 60 gasten dus ik vind het dan opvallend dat tante niet mag komen. Ik denk dat er mensen uitgenodigd zijn die nog verder weg staan van mijn dochter en haar toekomstige man. Het is allemaal moeilijk te verantwoorden naar die tante toe.

De relatie die mijn man met zijn zussen heeft is een soort heilig huisje. En die band is nu ernstig verstoord en ik snap niet goed de reden daarvoor. Geen band met iemand hebben zonder verdere uitleg, vind ik niet goed genoeg reden om een heel erg close familielid niet uit te nodigen. Ik hoop dat dit allemaal weer bedaard, maar op dit moment ziet het er niet zo uit.

Jullie heilig huisje is niet dat van je dochter. 

Gelukkig maar. 

Nogmaals, ik snap dat tante gekwetst is en baalt, maar dat heilige huisje is niet belangrijk. Natuurlijk was het slimmer geweest als dochter het even vooraf had laten weten zodat je er niet door overvallen werd. En ik hoop dat je dochter echt wel meer dan even heeft nagedacht of dit uitsluiten was en of er niet een oplossing is waarbij het heilige huisje wel aanwezig is. 

Maar iets zegt me dat je niet zo met je dochter communiceert.  Want als je niet weet waarom ze geen band heeft en niet wist dat ze dit van plan was, klinkt het niet alsof jullie een relatie hebben waarin ruimte is voor een goed gesprek, waarin je echt luistert. Dat je niet weet hoe zij over het heilige huisje denkt, want ‘dat heilige huisje is nou eenmaal het belangrijkste’. 

Nee. Heilige huisjes zijn er om, helaas vaak met pijn en gedoe, omver gegooid te worden. 

Maar de conclusie ESH (iedereen is hier een eikel) onderschrijf ik ook.

ik snap dochter steeds beter.
De rest van het gezin en de familie is nogal star en traditioneel, alles moet gaan 'zoals het hoort'. En dochter gaat daar (terecht) niet in mee.

Ik heb nagedacht over de mensen die zeggen je moet niet één persoon uit een groep buitensluiten als je de rest van de groep wel vraagt. Ik merk dat me dat raakt. Ik zou nooit van mijn groep van 10 collega's er 9 uitnodigen en 1 niet. Of van mijn groepje van 6 vriendinnen 1 niet uitnodigen. Dus ik ben het er mee eens dat dat naar gedrag is.

Alleen, wat is hier de groep? Voor mezelf is mijn ouderlijk gezin één groep. Vader, moeder, broers, zussen en hun partners en kinderen. Mijn ooms en tantes behoren níet tot die kerngroep. Zij behoren bij een andere groep. De groep 'ooms en tantes en neefjes en nichtjes'. 

In het geval van TO zijn partner en zussen weliswaar onderdeel van hún ouderlijk gezin. Maar de tantes horen niet bij het ouderlijk gezin van de bruid. Dat zijn háár ouders en evt broers/zussen. De tantes behoren tot een andere groep. In dit geval kennelijk een mini groepje van slechts 2 personen. En kun je dan nog van uitsluiting uit de groep spreken als je één van de twee niet vraagt? Is het überhaupt een groep als de groep maar uit 2 personen bestaat? En zo nee; is dit dan een onlosmakelijk duo? Moet je dan als je de ene tante vraagt ook altijd de andere vragen? Of als je de ene tante niet wil zien mag je dan ook de andere tante niet zien?

Loeki72 schreef op 21-05-2026 om 15:28:

[..]

De statistiek laat zien dat een groot deel van de huwelijken geen stand houdt.

De statistieken laten zien dat een groter deel van de huwelijken wel stand houdt. 

Het percentage huwelijken dat in Nederland in een echtscheiding eindigt neemt ook juist nog verder af de laatste paar jaren. 

Verder goede post van Meesje.

felija schreef op 21-05-2026 om 10:55:

[..]

Ik vind dat beslist niet gewoon gekwetst zijn, met haar: "Ik sta altijd voor iedereen klaar en nu krijg ik stank voor dank!" O boehoe! Ik vind dat manipulatief en kinderachtig, je dwingt anderen een kant te kiezen.

Gekwetst zijn is logisch, de manier waarop je dat doet geeft heel erg een beeld van hoe iemand is. In dit geval: een dramaqueen.

En waarom mag dochter niet zichzelf zijn en zelf beslissen als volwassen vrouw wie ze wel en niet uitnodigt? Geldt dat zichzelf zijn, maar één kant op?

Tuurlijk mag dochter dat zelf weten. Haar bruiloft. Haar keuze. Zij stelt haar tante teleur met die keuze. Dat recht heeft ze. Niemand zegt dat het de taak van de bruid is iedereen happy te houden. Of het een verstandige keuze is, met het oog op de toekomst en de familierelaties, is punt 2.

Zilver_gray schreef op 21-05-2026 om 09:29:

[..]

Dat is ook weer waar

Nou nee, je snoerde mij letterlijk de mond met een melding omdat je het niet eens was met mijn levendige reactie op iemand die een nog veel levendigere reactie gaf op betreffende dochter. Schiet mij maar lek, maar hetgeen ik schreef was zo dramatisch niet.

felija schreef op 21-05-2026 om 11:05:

Zou je kunnen stellen dat de vorige generaties die van voor de babyboomers meer waarde hechten aan respect voor de oudere generatie? Wat zich praktisch gezien vertaald in: je loopt als jongere generatie mee in de pas van wat de familie gewend is op sociaal gebied.
Het betekent automatisch dat je iedereen uitnodigt op verjaardagen, kerst en bruiloften. Het is één kluwen en ook al voel je je als jongere generatie niet thuis in die dynamiek, dat is dan pech. Je hebt de gewoontes te respecteren, zodat het voor de buitenkant in ieder geval koek en ei lijkt. Je hangt de vuile was niet buiten. En dat dat zich in sommige families, zoals bij to nog steeds zo afspeelt?

Dat zijn vaak heel zieke constructies. Waarin veel trauma en pijnlijk verleden een grote rol speelt. 
in de huidige tijd deze gang van zaken afdwingen getuigt van weinig empathie en menselijkheid.

Waarom zou jij dit moeten verantwoorden?

Ik blijf echt een rangschikking zien waarbij OP steeds naar de pijpen van meer dominant aanwezige man en schoonzussen moet dansen om de lieve vrede te bewaren. 

Ga lekker met je dochter op pad voor een middag en noem het onderwerp schoonzus niet. 

Als jij en man er steeds over beginnen, dan heb je kans dat jullie band met dochter ook zwakker wordt. 

Sterker nog, dat gebeurt al want het zijn vooral de familie van verloofde die bij de huwelijksplannen betrokken zijn en de kans bestaat dat dit echt niet (alleen) zo is omdat ze meer betalen. 

Bouw ook een band om met dochter buiten alle verwachtingen van man en je schoonzuster. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.