Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Dolfje
23-05-2026 om 09:01
Ted68 schreef op 23-05-2026 om 08:41:
Wat een stel zielepieten: Word toch tijd dat je man achter zijn dochter gaat staan…En makkelijk: de schoonfamilie de schuld geven….
Helemaal eens met Ted.
Biebel
23-05-2026 om 09:02
Nick90 schreef op 23-05-2026 om 08:22:
[..]
Dochter klinkt als een bridezilla en ik snap die tantes wel. Wat is dat nou voor raar gedrag om er een wel uit te nodigen en de ander niet? Nodig dan niemand uit ipv zo'n onderscheid te maken. Ik zou me ook schamen voor mijn kind als die zoiets zou flikken.
Nou nee. Tantes, vader en moeder klinken als een familyzilla.
Als je goed gelezen had, had je gelezen dat het een heilige drie eenheid is; vader tante en tante. Die nogal vocaal en luidruchtig aanwezig zijn (dat is wat to zelf zegt). En dat zijn ze nu ook want hún verdriet is het AllerBelangrijkst. Geen zelfonderzoek, zich afvragen waar dit is misgegaan; de reden die er is, is niet goed genoeg en dus zal het wel aan dochter en haar schoonfamilie liggen. Die Moeten Gestraft worden!
En ik zeg echt niet dat het leuk is om te horen dat je zus wel en jij niet bent uitgenodigd, ze mag zelfs boos zijn op nichtje en haar even niet willen zien. Prima.
Maar door vervolgens elke afspraak elke week alleen maar daarover te laten gaan; dan heb je echt niet genoeg drama’s in je leven en heb je deze nodig om je belangrijk te voelen.
Euphoria
23-05-2026 om 10:02
Miepjecody schreef op 23-05-2026 om 08:23:
[..]
Ik vond je laatste lange reactie juist prachtig.
Je hebt er zo te lezen ook ervaring er mee.
Ik ook en ik zie precies hetzelfde hier gebeuren. Al was de context anders.
Me2. Ik vind het ook een sterke bijdrage.
hier ook een ervaringsdeskundige. Ik voel de onderhuidse spanning letterlijk in mijn lijf bij het lezen van reacties van TO.
ik heb overigens inmiddels alle banden verbroken.
Poezie
23-05-2026 om 10:27
Viafora heeft geconstateerd dat er twee tantezilla's zijn, 1 vaderzilla en een passieve moeder. Dochter is een engeltje die heel veel is aangedaan door de nogal aanwezige en assertieve tantezilla's en vaderzilla.
Blijft de vraag over: waarom 1 tantezilla wel uitnodigen en de ander niet.
Joszy
23-05-2026 om 10:33
TO, als je schoonzussen er nu al weken over doorgaan, wat willen ze dan dat je man/jullie eraan gaat doen? Of willen ze vooral klagen of mopperen?
Ik kan best snappen dat het niet leuk is om niet uitgenodigd te worden. Maar daarmee moet ze bij het bruidspaar zijn. Dus waarom kappen jullie het niet af? Ina, ik snap dat het vervelend is en ik begrijp het ook niet. Maar Annabel is 27 en maakt haar eigen keuzes. Dus je moet bij haar zijn met je klachten. En er dan ook niet meer in meegaan.
Of je kiest voor je schoonzussen en zegt tegen je dochter: Annabel wij komen ook niet want de familie is nu incompleet. Waarschijnlijk is dat dan het definitieve einde van de relatie met je dochter.
De kerst traditie is misschien sowieso wel aan herziening toe als kinderen volwassen worden, trouwen en misschien ook zelf kinderen gaan krijgen. Heb je wel eens met je dochter en eventuele andere kinderen besproken of ze het niet liever anders zouden vieren? Of is dat onbespreekbaar?
Joszy
23-05-2026 om 10:34
Poezie schreef op 23-05-2026 om 10:27:
Viafora heeft geconstateerd dat er twee tantezilla's zijn, 1 vaderzilla en een passieve moeder. Dochter is een engeltje die heel veel is aangedaan door de nogal aanwezige en assertieve tantezilla's en vaderzilla.
Blijft de vraag over: waarom 1 tantezilla wel uitnodigen en de ander niet.
Poezie, ik heb het je al een paar keer gevraagd. Maar wat zou TO dan kunnen of moeten doen in jouw ogen?
Poezie
23-05-2026 om 10:37
Joszy schreef op 23-05-2026 om 10:34:
[..]
Poezie, ik heb het je al een paar keer gevraagd. Maar wat zou TO dan kunnen of moeten doen in jouw ogen?
Daar heb ik al antwoord op gegeven, lees maar even terug in dit topic.
Heb jij ook antwoord op de vraag die ik stel in de post die jij quote?
Joszy
23-05-2026 om 10:49
Poezie schreef op 23-05-2026 om 10:37:
[..]
Daar heb ik al antwoord op gegeven, lees maar even terug in dit topic.
Heb jij ook antwoord op de vraag die ik stel in de post die jij quote?
Ik heb gevonden dat je gesprekken zou voeren. Volgens mij heeft TO dat al gedaan en er verandert niks.. en nu?
Natuurlijk heb ik geen antwoord op de vraag waarom tante 1 wel en tante 2 niet, anders dan dat TO aangeeft dat haar dochter geen band voelt met tante 2. We kunnen allerlei redenen gaan verzinnen maar dat is allemaal gissen. Aangezien ik de mensen niet ken weet ik dat natuurlijk niet. En dochter is ook niet verplicht om uitleg te geven, zij maakt haar keuzes. Ik vind wel dat ze daar dan de gevolgen van moet dragen, maar dat wordt nu niet gedaan omdat alles bij TO en haar man wordt geparkeerd door de tantes. Dat vind ik niet ok
Poezie
23-05-2026 om 10:57
Joszy schreef op 23-05-2026 om 10:49:
[..]
Ik heb gevonden dat je gesprekken zou voeren. Volgens mij heeft TO dat al gedaan en er verandert niks.. en nu?
Natuurlijk heb ik geen antwoord op de vraag waarom tante 1 wel en tante 2 niet, anders dan dat TO aangeeft dat haar dochter geen band voelt met tante 2. We kunnen allerlei redenen gaan verzinnen maar dat is allemaal gissen. Aangezien ik de mensen niet ken weet ik dat natuurlijk niet. En dochter is ook niet verplicht om uitleg te geven, zij maakt haar keuzes. Ik vind wel dat ze daar dan de gevolgen van moet dragen, maar dat wordt nu niet gedaan omdat alles bij TO en haar man wordt geparkeerd door de tantes. Dat vind ik niet ok
Dat klopt maar ook door dochter. Die haalt haar schouders erover op. Ik begrijp dat niet, ik denk dat ze had kunnen weten hoe gevoelig dit lag omdat het drietal kennelijk hun leven lang al zo close is.
felija
23-05-2026 om 11:00
Poezie schreef op 23-05-2026 om 10:57:
[..]
Dat klopt maar ook door dochter. Die haalt haar schouders erover op. Ik begrijp dat niet, ik denk dat ze had kunnen weten hoe gevoelig dit lag omdat het drietal kennelijk hun leven lang al zo close is.
Zo close dat wanneer tante het ergens niet mee eens is, gerust haar broer medeverantwoordelijk maakt, door hem schaakmat te zetten met haar slachtofferhouding. Leuk, zo'n 'warme' band!
Poezie
23-05-2026 om 11:12
felija schreef op 23-05-2026 om 11:00:
[..]
Zo close dat wanneer tante het ergens niet mee eens is, gerust haar broer medeverantwoordelijk maakt, door hem schaakmat te zetten met haar slachtofferhouding. Leuk, zo'n 'warme' band!
Het drietal begrijpt het niet en dochter wil geen uitleg geven. Ook vader begrijpt het niet en zou zijn zus er kennelijk wel graag bij hebben. Het zou dochter sieren om zich daar wat van aan te trekken maar zij haalt enkel haar schouders erover op. Dan zou ze toch op zijn minst even in gesprek moeten gaan met de zus die niet mag komen. Vergeet niet dat ze hiermee ook haar eigen vader raakt.
Euphoria
23-05-2026 om 11:40
Poezie schreef op 23-05-2026 om 11:12:
[..]
Het drietal begrijpt het niet en dochter wil geen uitleg geven. Ook vader begrijpt het niet en zou zijn zus er kennelijk wel graag bij hebben. Het zou dochter sieren om zich daar wat van aan te trekken maar zij haalt enkel haar schouders erover op. Dan zou ze toch op zijn minst even in gesprek moeten gaan met de zus die niet mag komen. Vergeet niet dat ze hiermee ook haar eigen vader raakt.
Wellicht is het dochter welletjes en zijn de banden zo warm niet als wordt beweerd.
En als dit schouwspel zo doorgaat is de kans groot dat dochter een onherroepelijke en volledige grens trekt en vaarwel zegt tegen dit rariteitenkabinet.
Poezie
23-05-2026 om 11:42
Euphoria schreef op 23-05-2026 om 11:40:
[..]
Wellicht is het dochter welletjes en zijn de banden zo warm niet als wordt beweerd.
En als dit schouwspel zo doorgaat is de kans groot dat dochter een onherroepelijke en volledige grens trekt en vaarwel zegt tegen dit rariteitenkabinet.
Dat zou zomaar kunnen, maar dat kan ze toch gewoon tegen haar moeder zeggen? Dochter heeft een bom gedropt en daar mag ze best de verantwoordelijkheid voor nemen.
Roos57
23-05-2026 om 11:46
Poezie schreef op 23-05-2026 om 11:42:
[..]
Dat zou zomaar kunnen, maar dat kan ze toch gewoon tegen haar moeder zeggen? Dochter heeft een bom gedropt en daar mag ze best de verantwoordelijkheid voor nemen.
Nee dochter maakt andere keuzes dan haar ouders .
En dat mag blijkbaar niet .
Ook niet van jou .
Nick90
23-05-2026 om 11:49
Biebel schreef op 23-05-2026 om 09:02:
[..]
Nou nee. Tantes, vader en moeder klinken als een familyzilla.
Als je goed gelezen had, had je gelezen dat het een heilige drie eenheid is; vader tante en tante. Die nogal vocaal en luidruchtig aanwezig zijn (dat is wat to zelf zegt). En dat zijn ze nu ook want hún verdriet is het AllerBelangrijkst. Geen zelfonderzoek, zich afvragen waar dit is misgegaan; de reden die er is, is niet goed genoeg en dus zal het wel aan dochter en haar schoonfamilie liggen. Die Moeten Gestraft worden!
En ik zeg echt niet dat het leuk is om te horen dat je zus wel en jij niet bent uitgenodigd, ze mag zelfs boos zijn op nichtje en haar even niet willen zien. Prima.
Maar door vervolgens elke afspraak elke week alleen maar daarover te laten gaan; dan heb je echt niet genoeg drama’s in je leven en heb je deze nodig om je belangrijk te voelen.
Dochter is even erg door zo'n drama statement te maken rondom haar huwelijk. Ik snap die wel uitgenodigde tante wel dat zij nu ook niet gaat. Een fatsoenlijke uitleg van dochter is ook wel op haar plaats lijkt mij zo, ze is volwassen maar gedraagt zich alsof ze nog op de basisschool zit door dit op zo'n lompe manier aan te pakken, het zijn de zussen van haar vader nota bene. Als die vader nou er zelf niet mee op kon schieten zou ik het nog enigszins begrijpen. Maar om nou gewoon te zeggen och ik heb geen band met de zus van mijn vader dus daarom mag ze niet komen vind ik vrij onvolwassen en ronduit kinderachtig. Nodig dan geen familie behalve je ouders uit.