Relaties Relaties

Relaties

Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft

Roos57 schreef op 23-05-2026 om 18:03:

[..]

Het is niet relevant wat jij er allemaal bij haalt

Omdat je daar liever niet over wil nadenken als het jou overkwam is het niet relevant?

Sparkle schreef op 23-05-2026 om 18:02:

[..]

Ik snap het gedrag van tante ook niet hoor. Ik zou wel verdrietig zijn, maar ik zou er wel klaar mee zijn, met nichtje dan.

Ja, dat is ook zeker begrijpelijk. Maar de manier waarop je dat dan vervolgens uit als tante zijnde, vind ik in dit geval veelzeggend.

Nick90 schreef op 23-05-2026 om 18:05:

[..]

Omdat je daar liever niet over wil nadenken als het jou overkwam is het niet relevant?

Omdat het een als wat invulling is.

En mijn volwassen kinderen mogen inderdaad hun eigen keuzes maken. Doen ze trouwens ook .

Nick90 schreef op 23-05-2026 om 18:01:

[..]

Maar dan is de reactie van tante om haar verjaardag niet met de rest van de familie (of iig to haar gezin) en de reactie van de andere tante om solidair met haar zus te zijn toch ook wel te begrijpen? Waarom mag dochter wel grenzen aangeven maar van de tantes is het te idioot voor woorden volgens velen hier?

Het is de manier waarop ze dat aangeeft: als een verongelijkt klein kind. Ik zou zeggen: 'sorry jongens, het wordt me even wat te veel nu, ik sla een jaartje over, no hard feelings richting jullie (broer en vrouw).

Nick90 schreef op 23-05-2026 om 18:05:

[..]

Ik zou in ieder geval compleet anders reageren dan die tante.

TO wat verwachten je schoonzussen van jullie? Ze komen er blijkbaar steeds weer op terug. Wat willen ze daarmee bereiken?

Tantes zijn nu al een tijd bezig met hun 2 tegen 1 acties tegen hun broer.

De macht over het heilige groepje lijkt ze te ontglippen en ze gaan vol in de aanval om die terug te nemen. 

Niet gek dat dochter geen trek heeft in mensen die op deze manier hun wil proberen op te leggen. 

felija schreef op 23-05-2026 om 18:12:

[..]

Het is de manier waarop ze dat aangeeft: als een verongelijkt klein kind. Ik zou zeggen: 'sorry jongens, het wordt me even wat te veel nu, ik sla een jaartje over, no hard feelings richting jullie (broer en vrouw).

Ja dochter gedraagt zich ook als een verongelijkt klein kind, nee ik vind jou niet leuk en je mag niet op m'n feestje komen. Ik snap dat die tantes hier over vallen. Leren jullie je kinderen dat uitsluiting op basis van gevoelens heel normaal is? Ja hier doen we dat sowieso anders, er wordt geen familie buitengesloten met een vaag och heb er geen band mee. Voor je familie buitensluit moet er echt wel iets aandeel hand zijn, En niet och ik heb er geen band mee gezien vader en zijn zussen wel heel goed gaan samen. Dan is dat gewoon arrogantie van de dochter, ze heeft heus niet met al die 60 man een sterke band ofzo, de helft kent ze wss nauwelijks

En wat moet er dan nu gebeuren Nick ?

Duckie73 schreef op 23-05-2026 om 17:17:

Dank voor de reacties allemaal. Toen ik zei dat mijn dochter een dominant type is, bedoelde ik dat ze niet op haar mondje gevallen is. Dus als zij ruzie met haar tante had gehad was dat wel uitgesproken.
Mijn man en ik zijn wel voor alle feesten uitgenodigd bij mijn schoonzussen en hun kinderen. Er is tot nu toe maar 1 huwelijk geweest bij de kinderen en daar waren wij voor uitgenodigd. Dus misschien voelt het daarom een beetje krom voor die tante. Daarnaast snapt ze niet waarom haar zus wel is uitgenodigd. Terwijl die tantes een vergelijkbare band met onze dochter hebben.

Natuurlijk komen wij wel naar de bruiloft. Ik sta achter de keuze van mijn dochter, alleen ik vind het lastig te verantwoordelijken (iets wat ik voel dat ik moet doen). Mijn man is het niet eens met de keuze van onze dochter, hij wil heel graag zijn zus erbij. Niet alleen omdat er dan geen drama was, maar ook omdat zij een belangrijk persoon in zijn leven is.

Misschien geef ik de schoonmoeder wel de schuld omdat het makkelijk is iemand van buitenaf de boosdoener te laten zijn. En ik weet zelf dat het fout is, maar het maakt het voor mij makkelijker te verwerken in mijn hoofd.

Wij komen in een andere fase van onze levens. De kernfamilie van mijn man en zussen valt uit elkaar omdat onze kinderen andere keuzes maken. Misschien is dat ook moeilijk te accepteren voor ze.

Ik zie eigenlijk ontzettend op tegen kerst, ben ook erg bang dat als dochter en tante samen zijn dat er gekibbeld gaat worden over de bruiloft.

Mooi vooruitzicht. Wees gerust. De kans dat tante niet komt is aanwezig. Zo is er een probleem minder.

het wordt tijd dat jij en man met de vuist op tafel slaan. En aangeven dat het kinderachtige gedoe tussen tante en dochter klaar moet zijn. Iemands keuze en klaar. Jullie geven te veel opening voor voortzetting van dit spektakel. Ik durf te stellen dat als dit zo blijft er nog meer staat te gebeuren. Niet in het voordeel van de familiebanden.

Roos57 schreef op 23-05-2026 om 18:34:

En wat moet er dan nu gebeuren Nick ?

Toch even een stevig gesprek met de dochter over empathie en uitsluiting lijkt mij wel op z'n plaats, en ja ze is volwassen maar dat betekent niet dat het oké is om je als een lompe hork te gedragen richting je ouders en familie en uitsluiting onder het mom van grenzen stellen weg te moffelen. Uitsluiten zou niet normaal moeten zijn zeker als je nooit eerder je mond hebt opengedaan. Eindstand is dat dochter haar bruiloft gaat vieren zonder de zussen van haar pa, haar pa sip is over deze rel en de goede band tussen pa en ma en de tantes is wss voorgoed stuk is. Ja dan kun je echt trots op jezelf zijn als kind. En nee mensen, je kinderen zijn geen porseleinen popjes die beschermd moeten worden, leer ze meteen om van zich af te bijten ipv grootse statements maken, daar zijn ze uiteindelijk wel beter mee af. 

Nick90 schreef op 23-05-2026 om 18:46:

[..]

Toch even een stevig gesprek met de dochter over empathie en uitsluiting lijkt mij wel op z'n plaats, en ja ze is volwassen maar dat betekent niet dat het oké is om je als een lompe hork te gedragen richting je ouders en familie en uitsluiting onder het mom van grenzen stellen weg te moffelen. Uitsluiten zou niet normaal moeten zijn zeker als je nooit eerder je mond hebt opengedaan. Eindstand is dat dochter haar bruiloft gaat vieren zonder de zussen van haar pa, haar pa sip is over deze rel en de goede band tussen pa en ma en de tantes is wss voorgoed stuk is. Ja dan kun je echt trots op jezelf zijn als kind. En nee mensen, je kinderen zijn geen porseleinen popjes die beschermd moeten worden, leer ze meteen om van zich af te bijten ipv grootse statements maken, daar zijn ze uiteindelijk wel beter mee af.

Oke jij hebt dochter even flink de waarheid verteld.

En nu ?

Oh oh Nick…. Blij dat jou probleem nog een huisdiertje is…. Dat Word wat als je volwassen kinderen hebt, die niet doen wat jij wilt…

Je slaat de Plank hier goed mis, man.

felija schreef op 23-05-2026 om 16:56:

[..]

Precies hierom.vind ik dit topic zo interessant, hoe anders we naar eenzelfde situatie kunnen kijken. Ik vind het gedrag van tante wat to beschrijft ontzettend vervelend en manipulerend. Hoe ze anderen zonder pardon mee trekt in haar slachtofferschap.

Hoe ze daarmee onmiddellijk de deur sluit voor een gesprek, waarbij wederkerigheid voorop staat. Aan haar, hun kliekje, kan het immers niet liggen! Dus is dochter hoe dan ook de kwaaie pier, wat dochter ook tegen haar tante of moeder aan uitleg had gegeven. Haar moeder, de to wil vooral de lieve vrede bewaren, het heilige huisje intact houden. Dat belang staat bij haar voorop. Zo is die dynamiek nu eenmaal.

De manier waarop tante reageert zegt voor mij genoeg over wat voor persoon het is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.