Relaties
Prachtwacht
28-08-2026 om 13:03
Seksueel getinte grapjes
Ik vind het niet fijn als mijn partner seksueel getinte grapjes maakt naar andere vrouwen. Ik vind het ongemakkelijk, aantal keer in mijn bijzijn gebeurd. Hij vindt het gewoon een geintje en het moet kunnen. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
krulliebollie
28-08-2026 om 16:19
Of het nou grappig is of niet of de ontvanger het leuk vind of niet.. het zou toch al genoeg moeten zijn om er mee te stoppen los jij aangeeft dat je het niet leuk vind?
Heeft deze man onder een steen geleefd dat hij nu nog niet door heeft dat dit soort gedrag ongewenst is bij 99,99% van de vrouwen.
Bakblik
28-08-2026 om 16:24
letterkoekje schreef op 28-08-2026 om 15:47:
[..]
Om te kunnen oordelen of het wel degelijk seksuele grapjes waren, moeten we inderdaad wel iets meer weten. Sommige mensen vinden: wàt zie JIJ er goed uit, al een aantasting van de seksuele integriteit.
En zelfs van zo'n opmerking kan je vanachter je beeldscherm nog niet zeggen of het een onschuldige opmerking was. Als je de context niet weet is er niks over te zeggen.
Stel je even voor: de jaren 90 verpleegstersuniformen. Wijd en voormeloos. 17 minuten door de regen gefietst met haar dat rond je gezicht geplakt zit en dan een collega die zegt dat je er goed uit ziet. Dat had een dubbele betekenis, zeker als je zag hoe verlekkerd hij keek.
Courage
28-08-2026 om 16:42
letterkoekje schreef op 28-08-2026 om 15:47:
[..]
Om te kunnen oordelen of het wel degelijk seksuele grapjes waren, moeten we
inderdaadwel iets meer weten. Sommige mensen vinden: wàt zie JIJ er goed uit, al een aantasting van de seksuele integriteit.
Speak for your self. Dat was totaal niet de insteek van mijn vraag.
Ik ga er zonder meer van uit dat het grensoverschrijdend was en is.
Zilver_gray
28-08-2026 om 17:02
Prachtwacht schreef op 28-08-2026 om 13:29:
[..]
Ik vind het ook ongepast. Hier ontstond er discussie over. Ik heb hem wel aangegeven dat ik het vervelend vind.
Ontzettend vervelend voor je.
Ongeacht wat degene die de “grap” ontvangt ervan vindt.
Zilver_gray
28-08-2026 om 17:03
krulliebollie schreef op 28-08-2026 om 16:19:
Of het nou grappig is of niet of de ontvanger het leuk vind of niet.. het zou toch al genoeg moeten zijn om er mee te stoppen los jij aangeeft dat je het niet leuk vind?
Heeft deze man onder een steen geleefd dat hij nu nog niet door heeft dat dit soort gedrag ongewenst is bij 99,99% van de vrouwen.
Nou wat jij dus zegt krulliebollie!
MRI
28-08-2026 om 17:37
Bakblik schreef op 28-08-2026 om 15:25:
Ik heb een tante die altijd stond te kirren dat haar vent zulke leuke grapjes maakte als hij weer eens tegen mij en/of mijn tienernichtjes ranzig gedrag vertoonde.
Ik heb het nooit leuk gevonden en heb gelukkig een man die zich verre houdt van deze lol.
Mijn ouders zijn gewaarschuwd, op het eerstvolgende familiefeest waar oom begint tegen mijn dochter of de dochters van mijn zusjes krijgt hij (80 jaar oud) een knal voor zijn kop van mij. En als zijn vrouw het dan lacherig als grapje afdoet krijgt zij ook een oorvijg.Sidenote: op het laatste feestje waar iedereen bij was heeft hij zich gedragen en hoefde ik niet in actie te komen.
Oh dat soort vrouwen! Daar heb ik zo weinig respect voor!
Tijgeroog
28-08-2026 om 17:49
MRI schreef op 28-08-2026 om 17:37:
[..]
Oh dat soort vrouwen! Daar heb ik zo weinig respect voor!
Ik vind jouw reactie eigenlijk een soort van victim blaming. Ik snap je punt hoor, maar de betreffende tante is getrouwd met de vervelende oom, en je weet nooit wat voor haar de consequenties zijn als ze niet leuk mee lacht, en in hoeverre zij door hem geïndoctrineerd is met dat soort "grapjes" normaal en acceptabel en leuk zijn en dat ze daar enthousiast over hoort te zijn.
MRI
28-08-2026 om 17:59
Tijgeroog schreef op 28-08-2026 om 17:49:
[..]
Ik vind jouw reactie eigenlijk een soort van victim blaming. Ik snap je punt hoor, maar de betreffende tante is getrouwd met de vervelende oom, en je weet nooit wat voor haar de consequenties zijn als ze niet leuk mee lacht, en in hoeverre zij door hem geïndoctrineerd is met dat soort "grapjes" normaal en acceptabel en leuk zijn en dat ze daar enthousiast over hoort te zijn.
Ja zo heb ik ook altijd gedacht maar intussen heb ik het gehad met vrouwen die seksistische mannen steunen. Je doet een boel aannames over betreffende tante maar drukt haar meteen in de hoek van slachtoffer. Mocht ze dat zijn dan zou ik haar voor 100 procent steunen, ik heb niet voor niets jaren bij Blijf van mijn Lijf gewerkt en actie gevoerd met een groep Vrouwen tegen seksueel geweld. Maar ik kom er steeds meer achter dat een heleboel seksistische tendenzen blijven bestaan omdat vrouwen die naast zo' n man staan hem blijven steunen en er zelfs in meegaan. Vrouwen die meelachen als er een verhaal over kaarsverkrachting op tv komt of als hun zoon 'vrouwen zijn sperma emmers wier nekken worden gebroken' zeggen. Zolang dat gedrag in vrouwen niet geadresseerd wordt, blijven we zitten met dit soort zooi. Zoals Simone de Beauvoir al in de Tweede Sekse zegt: "Vrouwen zijn de cipiers van het patriarchaat"
Yumi
28-08-2026 om 18:00
Bakblik schreef op 28-08-2026 om 16:24:
[..]
En zelfs van zo'n opmerking kan je vanachter je beeldscherm nog niet zeggen of het een onschuldige opmerking was. Als je de context niet weet is er niks over te zeggen.
Stel je even voor: de jaren 90 verpleegstersuniformen. Wijd en voormeloos. 17 minuten door de regen gefietst met haar dat rond je gezicht geplakt zit en dan een collega die zegt dat je er goed uit ziet. Dat had een dubbele betekenis, zeker als je zag hoe verlekkerd hij keek.
Herkenning, solliciteren was op de fiets en het stortregende, kwam doorweekt aan. Aangenomen, eerste werkdag, stel me voor aan nieuwe collega... die begint te lachen en zegt, haha we hebben jou aangenomen vanwege je natte broek.
Later in het jaar gaan we met al het personeel uit eten, gaat die zelfde collega uitgebreid vertellen welke vrouwen hij lekker vind waar zijn vrouw bijzit. Heb toen gevraagd of hij zich realiseerde hoe mooi zijn eigen vrouw was, hoe ongepast dit was en hoe naar dit voor haar moest zijn. Zijn vrouw zei meteen dank je Yumi, kreeg een dodelijke blik van hem maar dat kon ik hebben 
Bakblik
28-08-2026 om 18:06
Tijgeroog schreef op 28-08-2026 om 17:49:
[..]
Dat ze in de jaren 80 vorige eeuw zo deed kan ik haar niet kwalijk nemen. Ik hoorde in die tijd altijd en overal dat mannen zo waren en dat je daar als vrouw tegen moest kunnen. Zij was ook maar een product van haar tijd.
Dat ze het jaren 0 en later nog steeds zei kan ik heel moeilijk begrijpen. Ze heeft notabene en dochter die 8 jaar jonger is dan ik. Ook zij moet als tiener dingen hebben ervaren in de jaren 80-90 die niet door de beugel konden. Als je eigen kind dat thuis vertelt moet je toch tot besef komen dat dat gedrag niet deugt en moet je toch achter me kind gaan staan en je vent corrigeren op zulk gedrag?
MRI
28-08-2026 om 18:13
Bakblik schreef op 28-08-2026 om 18:06:
[..]
Dat ze in de jaren 80 vorige eeuw zo deed kan ik haar niet kwalJijk nemen. Ik hoorde in die tijd altijd en overal dat mannen zo waren en dat je daar als vrouw tegen moest kunnen. Zij was ook maar een product van haar tijd.
Dat ze het jaren 0 en later nog steeds zei kan ik heel moeilijk begrijpen. Ze heeft notabene en dochter die 8 jaar jonger is dan ik. Ook zij moet als tiener dingen hebben ervaren in de jaren 80-90 die niet door de beugel konden. Als je eigen kind dat thuis vertelt moet je toch tot besef komen dat dat gedrag niet deugt en moet je toch achter me kind gaan staan en je vent corrigeren op zulk gedrag?
Waarschijnlijk ben ik ouder dan je tante. Ik kon het ook weten als product van mijn tijd. Ook toen werd grensoverschrijdend gedrag aangekaart. Maar goed de tijdgeest was inderdaad anders. Maar zolang vrouwen niet in coercive control relatie zitten, kiezen ze er toch bewust voor de andere kant op te kijken ('Mannen zijn nu eenmaal zo') of gewoon mee te lachen.
Bakblik
28-08-2026 om 18:17
MRI schreef op 28-08-2026 om 18:13:
[..]
Waarschijnlijk ben ik ouder dan je tante. Ik kon het ook weten als product van mijn tijd. Ook toen werd grensoverschrijdend gedrag aangekaart. Maar goed de tijdgeest was inderdaad anders. Maar zolang vrouwen niet in coercive control relatie zitten, kiezen ze er toch bewust voor de andere kant op te kijken ('Mannen zijn nu eenmaal zo') of gewoon mee te lachen.
Ben jij 80 plus? Dat had ik niet gedacht.
MRI
28-08-2026 om 18:19
Bakblik schreef op 28-08-2026 om 18:17:
[..]
Ben jij 80 plus? Dat had ik niet gedacht.
Nou net nog geen tachtig wel gepensioneerd. Volop volwassen in de jaren tachtig in ieder geval
ToetieToover
28-08-2026 om 18:30
Mijn motto is altijd dat grapjes pas grappig zijn als iedereen er hartelijk om kan lachen. Dus óók het ‘lijdend voorwerp’. Mensen krijgen van mij pluspunten als ze grappig kunnen zijn zonder anderen af te zeiken, voor schut te zetten, te beledigen, te intimideren. Op mijn werk en in mijn sportlessen vraag ik altijd hoe ‘grappen’ worden ontvangen. Zelfs, wat zeg ik, juist ook als iedereen lacht. Dat betekent niet dat ze het grappig vinden. Mensen lachen ook hun ongemak weg.