Relaties Relaties

Relaties

Seksueel getinte grapjes

Ik vind het niet fijn als mijn partner seksueel getinte grapjes maakt naar andere vrouwen. Ik vind het ongemakkelijk, aantal keer in mijn bijzijn gebeurd. Hij vindt het gewoon een geintje en het moet kunnen. Hoe kijken jullie hier tegenaan? 

ToetieToover schreef op 28-08-2026 om 18:30:

Mijn motto is altijd dat grapjes pas grappig zijn als iedereen er hartelijk om kan lachen. Dus óók het ‘lijdend voorwerp’. Mensen krijgen van mij pluspunten als ze grappig kunnen zijn zonder anderen af te zeiken, voor schut te zetten, te beledigen, te intimideren. Op mijn werk en in mijn sportlessen vraag ik altijd hoe ‘grappen’ worden ontvangen. Zelfs, wat zeg ik, juist ook als iedereen lacht. Dat betekent niet dat ze het grappig vinden. Mensen lachen ook hun ongemak weg.

Mooi uitgedrukt je ongemak weglachen. Ik maakte hier ook al een opmerking over maar dit drukt nog beter uit wat ik bedoelde.

Zelf meegemaakt  begin tweede helft jaren tachtig als je een baan vond als je net afgestudeerd was was je in die periode van hoge jeugdwerkloosheid een spekkoper. Ik vergezelde mijn net werkende partner naar een bedrijfsfeestje en zijn leidinggevende maakte een vreselijk foute opmerking tegen mij maar ja wat doe je dan lachen maar en de schijn ophouden dat het normaal is.

Zelf schreef ik begin jaren tachtig al een examen essay over ongepaste intimiteiten had dus echt wel door hoe fout het was en in elk andere situatie had ik adequaat gereageerd maar hier stond ik ook te lachen met mijn kiezen op elkaar.

Courage schreef op 28-08-2026 om 16:42:

[..]

Speak for your self. Dat was totaal niet de insteek van mijn vraag.
Ik ga er zonder meer van uit dat het grensoverschrijdend was en is.

En toch blijf ik bij mijn standpunt, soms mogen vrouwen niet meer een welgemeend compliment krijgen. De slinger is helemaal naar de andere kant doorgeslagen. Sommige vrouwen voelen zich al verkracht als een man de deur voor ze openhoudt. Nogmaals, de man waarover in deze draad sprake, heeft een totaal te verwerpen gedrag, maar dat betekent niet dat élke man zo is. Ik denk dat het in deze tijd niet eenvoudig moet zijn wat je als man nog kan zeggen, zonder dat bepaalde vrouwen hun wenkbrauwen optrekken.

En Courage: van achter een computerscherm kan je inderdaad niet oordelen hoe een mededeling wordt bedoeld. Maar ik had het wel over in real life.

letterkoekje schreef op 28-08-2026 om 19:19:

[..]

En toch blijf ik bij mijn standpunt, soms mogen vrouwen niet meer een welgemeend compliment krijgen. De slinger is helemaal naar de andere kant doorgeslagen. Sommige vrouwen voelen zich al verkracht als een man de deur voor ze openhoudt. Nogmaals, de man waarover in deze draad sprake, heeft een totaal te verwerpen gedrag, maar dat betekent niet dat élke man zo is. Ik denk dat het in deze tijd niet eenvoudig moet zijn wat je als man nog kan zeggen, zonder dat bepaalde vrouwen hun wenkbrauwen optrekken.

En Courage: van achter een computerscherm kan je inderdaad niet oordelen hoe een mededeling wordt bedoeld. Maar ik had het wel over in real life.

Of ik als vrouw  een compliment over mijn uiterlijk ook al is het welgemeend en netjes kan waarderen hangt van de situatie af. Ben ik op familiefeestje helemaal goed. Maar in een zakelijke zetting hoeft dit voor mij niet dan graag een complimentje voor mijn werk als ik dat goed doe maar mijn uiterlijk doet dan niet terzake. 

letterkoekje schreef op 28-08-2026 om 19:19:

[..]

Mwoah die ‘welgemeende complimenten’ zijn meestal absoluut niet nodig hoor. Want het is een bevestiging van het treurige feit dat vrouwen vooral op hun uiterlijk worden beoordeeld. Zo vreselijk irritant en ouderwets en kleinerend. In de meeste situaties is dat helemaal niet nodig, zo’n compliment. Mannen die “ook helemaal niks meer mogen zeggen tegenwoordig”, daar ben ik helemaal klaar mee. Want waarom dringen mannen hun mening op over iemands uiterlijk? Houd je mening lekker voor je. Want dat is het, een mening, geen compliment. Het is maar een meninkje hè, dat hoef je niet wereldkundig te maken. 

Wat ben je weer lekker aan het gaslighten Letterkoekje.

MRI

MRI

28-08-2026 om 20:10

Ach als vrouw voel je gewoon het verschil of een compliment met respect gemaakt wordt. Zo niet laat maar zitten. Dat is het enige wat telt: respect. Als hetero man is dat bijvoorbeeld niks zeggen wat je ook niet wilt dat er in een gay  bar tegen jou gezegd wordt. Met respect kan je alles zeggen, ook tegenwoordig. Zonder respect kan je ook wat zeggen, maar dan geven we je van repliek. En dan niet meer zeuren 'dat er ook niks meer mag tegenwoordig'

Tuinfluiter schreef op 28-08-2026 om 19:52:

[..]

Of ik als vrouw een compliment over mijn uiterlijk ook al is het welgemeend en netjes kan waarderen hangt van de situatie af. Ben ik op familiefeestje helemaal goed. Maar in een zakelijke zetting hoeft dit voor mij niet dan graag een complimentje voor mijn werk als ik dat goed doe maar mijn uiterlijk doet dan niet terzake.

Daar ben ik het roerend mee eens, Tuinfluiter!

ToetieToover schreef op 28-08-2026 om 19:56:

[..]

Mwoah die ‘welgemeende complimenten’ zijn meestal absoluut niet nodig hoor. Want het is een bevestiging van het treurige feit dat vrouwen vooral op hun uiterlijk worden beoordeeld. Zo vreselijk irritant en ouderwets en kleinerend. In de meeste situaties is dat helemaal niet nodig, zo’n compliment. Mannen die “ook helemaal niks meer mogen zeggen tegenwoordig”, daar ben ik helemaal klaar mee. Want waarom dringen mannen hun mening op over iemands uiterlijk? Houd je mening lekker voor je. Want dat is het, een mening, geen compliment. Het is maar een meninkje hè, dat hoef je niet wereldkundig te maken.

Maar uiteindelijk is dit wat jij nu zegt toch ook een mening die niet per se de mijne hoeft te zijn?

Ik vind het dan weer leuk als een collega (m of v) zegt dat die olijfgroene jurk me mooi staat. Het wordt pas irritant als ik een seksuele lading hoor in de opmerking, maar die is er lang niet altijd. 

Moxxie schreef op 28-08-2026 om 20:20:

[..]

Maar uiteindelijk is dit wat jij nu zegt toch ook een mening die niet per se de mijne hoeft te zijn?

Ik vind het dan weer leuk als een collega (m of v) zegt dat die olijfgroene jurk me mooi staat. Het wordt pas irritant als ik een seksuele lading hoor in de opmerking, maar die is er lang niet altijd.

Ik vind het per definitie irritant om op mijn uiterlijk beoordeeld te worden, en daar anderpersoons mening over te horen, dat klopt.

ToetieToover schreef op 28-08-2026 om 20:23:

[..]

Ik vind het per definitie irritant om op mijn uiterlijk beoordeeld te worden, en daar anderpersoons mening over te horen, dat klopt.

Ik zeg soms wel tegen vrouwen (collega's) dat ze er mooi uitzien op een avondje uit met ons team ofzo. M'n vrouw kent al mn collega's en ze hebben elkaar ook op snap, geen geheimen voor de vrouw hier maar zij zou vieze opmerkingen/grappen sowieso niet accepteren van mij

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.