Relaties
Mick87
19-02-2026 om 21:17
Vriend vreet hele dag door
ik erger me af en toe aan m'n vriend. Hij (eind 40'er) houdt er hele andere eetgewoontes op na dan mij. Ik ben type ultragezond. Hij typische man met snaaigedrag. Vanavond gezond gekookt voor ons. Maar voor het eten klaar is moet er al wat peperkoek naar binnen want hij heeft zo'n trek. En uiteraard wat kaas. Kort na het eten: snickerijsje. Maar dat is natuurlijk niet genoeg: nog één. Nu weer bakje vruchtenyoghurt en nootjes want hij heeft nog honger.
En zo is het vaak wel wat iedere dag. Even een bakje kibbeling, altijd ijsjes in huis, boterham met hagelslag of stroopwafels.
Overgewicht heeft vriend niet. Wel een licht buikje zoals zoveel mannen
Maar merk dat het me irriteert. Dan denk ik: hou eens een keer op met dat gevreet. Hij moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Maar merk dat ik me wel wat zorgen maak. Hij gaat richting de 50. Kans dat deze levensstijl een keer z'n gezondheid gaat beïnvloeden. Vorige week las ik nog dat veel mensen diabetes hebben zonder het te weten. Zou me niets verbazen als hij dat ook nog een keer krijgt met al z'n suikerpieken de hele dag door. Vriend heeft nu al vaak veel jeuk en eczeemachtige plekken. Maak me daar ook zorgen om.
Vooral even van me afschrijven hier. Want ik kan hem niet veranderen. En hij is ruim in de 40. Zijn lijf, zijn leven. Maar soms botst dit wel wat. Zeker aangezien ik het tegenovergestelde ben.
Ben al best wat mensen jong verloren. En merk dat zijn levensstijl me toch wat zorgen baart. Maar ook ergert het me soms. En ja, onaantrekkelijk vind ik het af en toe ook wel: zo'n vent die de hele tijd vreet.
Tuinfluiter
19-02-2026 om 23:42
Mijn man heeft een hele snelle stofwisseling en moet echt veel meer eten dan ik doe. Best een uitdaging om zo te eten dat ik niet aankom (wil ook in een rustig tempo nog wat kilo's minderen) en man op gewicht blijft.
Hij eet elke normale maaltijd meer en tussen de maaltijden meestal nog een flink tussendoortje. Wel zijn de meeste tussendoortje redelijk gezond.
Het zou voor hem ook best lastig zijn om zich vol te proppen met ongezonde troep want ijs, chips en chocolade hebben wij niet standaard in huis.
Je vriend eet veel ongezonde zaken maar dat zal hij zelf moeten inzien. Te veel hier over drammen zal averechts werken. Ik zou wel kijken of jullie normale maaltijden voldoende voedzaam voor hem zijn.
Luchtpost
19-02-2026 om 23:46
Due-scimmie schreef op 19-02-2026 om 21:58:
[..]
Het is toch geen kleuter denk ik bij deze omschrijving. Ik geef mijn kinderen challenges maar mijn partner toch echt niet
.
Hoeft ook niet, 't is maar gewoon een suggestie die voor beiden misschien veel inzchten kan opleveren.
mana_sutiyuq
20-02-2026 om 00:03
ik heb er hier ook 1 in huis die 5000kcal per dag moet eten om niet af te vallen. Dat is best lastig om gezond binnen te krijgen. Veel spier, lichamelijk actief.
Die heeft ook niet genoeg aan alleen mijn gezonde maaltijd.
Euphoria
20-02-2026 om 07:16
Due-scimmie schreef op 19-02-2026 om 21:58:
[..]
Het is toch geen kleuter denk ik bij deze omschrijving. Ik geef mijn kinderen challenges maar mijn partner toch echt niet
.
Achterliggende gedachte bij deze challenge is dat hij op die manier ontdekt wat hij nodig heeft zonder te snaaien. Bewustwording.
Euphoria
20-02-2026 om 07:17
ik vind eerlijk gezegd de manier waarop je het omschrijft…vreten…heel vervelend merk ik.
thinkso
20-02-2026 om 07:41
Ik vind het omschrijven als "vreten" en "gevreet" ook best vervelend overkomen. Ietwat minachtend? Maar ik kan het mis hebben hoor.. Hij snackt dus veel. Jij eet ultragezond en daardoor valt het misschien nog meer op dat hij anders eet dan jij. Ergert het je omdat het heel anders is dan hoe jij eet? En zit er eigenlijk een oordeel achter over voor zichzelf zorgen bijvoorbeeld? Of maak je je zorgen om zijn gezondheid? In het geval van zorgen om zijn gezondheid kun je dit altijd met hem bespreken maar het blijft wel zijn eigen keuze waar je denk ik niet veel invloed op hebt.
Schoondochter
20-02-2026 om 08:05
Euphoria schreef op 20-02-2026 om 07:16:
[..]
Achterliggende gedachte bij deze challenge is dat hij op die manier ontdekt wat hij nodig heeft zonder te snaaien. Bewustwording.
En die achterliggende gedachte is helemaal ok bij een kind. Maar bij je volwassen partner sturen op bewustwording zodat die ontdekt wat hij nodig heeft is toch geen relatie-gedrag? Dat is opvoed-gedrag en volgens mij is het niet gezond dat toe te passen in je relatie.
Schoondochter
20-02-2026 om 08:07
thinkso schreef op 20-02-2026 om 07:41:
Ik vind het omschrijven als "vreten" en "gevreet" ook best vervelend overkomen. Ietwat minachtend? Maar ik kan het mis hebben hoor.. Hij snackt dus veel. Jij eet ultragezond en daardoor valt het misschien nog meer op dat hij anders eet dan jij. Ergert het je omdat het heel anders is dan hoe jij eet? En zit er eigenlijk een oordeel achter over voor zichzelf zorgen bijvoorbeeld? Of maak je je zorgen om zijn gezondheid? In het geval van zorgen om zijn gezondheid kun je dit altijd met hem bespreken maar het blijft wel zijn eigen keuze waar je denk ik niet veel invloed op hebt.
Precies dit dus. Het is zijn eigen keuze. Als het je opvalt kun je uit bezorgdheid het gesprek aangaan, maar dat je je stoort aan zijn eetgedrag is volgens mij niet zijn probleem om op te lossen.
Poezenmeisje
20-02-2026 om 08:39
Waaruit bestaat jouw gezonde (avond)maaltijd?
Een beetje mens heeft niet genoeg aan mijn 250 gram gekookte witlof (35 kilocaloriën) en een stukje gestoofde kabeljauw (77 kilocaloriën) van gisteravond.
Ikzelf ook niet, dus heb ik als toetje een halve liter whey-shake (235 kilocaloriën) gemaakt.
In totaal voor het avondeten gisteravond 347 kilocaloriën.
Leuk als je op dieet bent, maar echt niet genoeg voor de meeste mannen).
Kaassoufflee
20-02-2026 om 08:44
RavIvaR schreef op 19-02-2026 om 22:25:
Heeft er nou iemand kaassoufflee gegeten?
![]()
Yep, werd ik me daar ineens opgegeten door partner van TO 🤭
Maar ff serieus: je kunt je eigen leefstijl niet opdringen aan een ander. Zelf zou ik juist meer zin om te snaaien krijgen als mijn partner ultragezond zou gaan eten en mij afkeurend zou beoordelen bij elk koekje of chocolaatje dat ik nam.
En jouw verbranding hoeft de zijne niet te zijn.
Euphoria
20-02-2026 om 08:45
Poezenmeisje schreef op 20-02-2026 om 08:39:
Waaruit bestaat jouw gezonde (avond)maaltijd?
Een beetje mens heeft niet genoeg aan mijn 250 gram gekookte witlof (35 kilocaloriën) en een stukje gestoofde kabeljauw (77 kilocaloriën) van gisteravond.
Ikzelf ook niet, dus heb ik als toetje een halve liter whey-shake (235 kilocaloriën) gemaakt.
In totaal voor het avondeten gisteravond 347 kilocaloriën.
Leuk als je op dieet bent, maar echt niet genoeg voor de meeste mannen).
Poeh, voor mij heel ongezond deze info.
het triggert mijn vroegere eetstoornis.
Kun jij niets aan doen.
Kaassoufflee
20-02-2026 om 09:05
Euphoria schreef op 20-02-2026 om 08:45:
[..]
Poeh, voor mij heel ongezond deze info.
het triggert mijn vroegere eetstoornis.Kun jij niets aan doen.
Ik hing 20 jaar geleden tegen orthorexia aan (dwangmatig ultragezond willen eten) maar het leverde mij vooral ongezonde stress op. Toen heb ik besloten: een beetje ongezond is heel gezond. Dat motto heeft mij heel goed geholpen (nog steeds). Ik krijg nog steeds kriebels van ultragezond eten, vandaar dat ik juist wil compenseren als ik dat van een ander moet.
Natuurlijk is het goed om bewust gezond te eten, maar dat andere moet ook mogen.
Rozi
20-02-2026 om 09:09
Ik zou me daar ook aan gaan storen hoor, als ik de hele dag naar dat gevreet moet kijken. Het doet toch wat met de aantrekkingskracht lijkt me. Dus ja, ik vind niet dat to als zeur afgestempeld moet worden maar dat man best eens bij zichzelf kan kijken.
Veel van dat ongezonde eten vult ook niet. Wie doet er boodschappen? Want ik zou dan die ongezonde dingen niet meer in huis halen. Misschien kan je meer eiwitten toevoegen inderdaad en wat andere dingen koken.
Wat eten jullie nu zoal als avondmaaltijd?
Tuinfluiter
20-02-2026 om 09:11
Doordat mijn man nog nooit een dag in zijn leven heeft moeten lijnen merk ik wel dat ik veel bewuster ben van wat ik eet en hoeveel calorieën iets bevat. Ik ben veel meer bezig met gezonde voeding dan hij maar in zijn familie komen veel hart en vaat ziektes en diabetes voor. Dat heeft mijn man wel aan het denken gezet en hij laat jaarlijks verschillende bloedwaardes meten en is met dat besef ook gezondere tussendoortjes gaan eten.
Ik vind wel dat je met een partner over voeding en gezondheid moet kunnen praten en dan niet alleen over snaai gedrag maar ook over het verzadigings gevoel na een maaltijd.
Diezijnvanmij
20-02-2026 om 09:30
Zolang je partner verder gezond is, op gewicht en lekker in zijn vel zit: bemoei je er niet zo mee. Werk aan jezelf en jouw eigen irritaties, dat ligt bij jou.
Eetbehoeftes en voorkeuren zijn persoonlijk. Hij hoeft zich niet aan te passen aan jouw ultragezonde eetstijl.