Relaties
Mick87
19-02-2026 om 21:17
Vriend vreet hele dag door
ik erger me af en toe aan m'n vriend. Hij (eind 40'er) houdt er hele andere eetgewoontes op na dan mij. Ik ben type ultragezond. Hij typische man met snaaigedrag. Vanavond gezond gekookt voor ons. Maar voor het eten klaar is moet er al wat peperkoek naar binnen want hij heeft zo'n trek. En uiteraard wat kaas. Kort na het eten: snickerijsje. Maar dat is natuurlijk niet genoeg: nog één. Nu weer bakje vruchtenyoghurt en nootjes want hij heeft nog honger.
En zo is het vaak wel wat iedere dag. Even een bakje kibbeling, altijd ijsjes in huis, boterham met hagelslag of stroopwafels.
Overgewicht heeft vriend niet. Wel een licht buikje zoals zoveel mannen
Maar merk dat het me irriteert. Dan denk ik: hou eens een keer op met dat gevreet. Hij moet het natuurlijk allemaal zelf weten. Maar merk dat ik me wel wat zorgen maak. Hij gaat richting de 50. Kans dat deze levensstijl een keer z'n gezondheid gaat beïnvloeden. Vorige week las ik nog dat veel mensen diabetes hebben zonder het te weten. Zou me niets verbazen als hij dat ook nog een keer krijgt met al z'n suikerpieken de hele dag door. Vriend heeft nu al vaak veel jeuk en eczeemachtige plekken. Maak me daar ook zorgen om.
Vooral even van me afschrijven hier. Want ik kan hem niet veranderen. En hij is ruim in de 40. Zijn lijf, zijn leven. Maar soms botst dit wel wat. Zeker aangezien ik het tegenovergestelde ben.
Ben al best wat mensen jong verloren. En merk dat zijn levensstijl me toch wat zorgen baart. Maar ook ergert het me soms. En ja, onaantrekkelijk vind ik het af en toe ook wel: zo'n vent die de hele tijd vreet.
Bakblik
22-02-2026 om 17:29
MMcGonagall schreef op 22-02-2026 om 17:13:
Het probleem is ook een beetje dat er tegenwoordig zoveel deskundigen zijn. Kijk naar de discussies over eiwitten. Daar staan de kampen lijnrecht tegenover elkaar, van zoveel mogelijk tot niet teveel want daar word je dik van. Ondertussen zit wel iedereen aan de eiwitlimonade, shakes en repen van 250 calorieën.
Maar goed, zo’n deskundige waar niemand van gehoord heeft en die je dan ineens in een weekend drie keer voorbij ziet komen, terwijl Amber instemmend zit te hummen of er een misdaad is gepleegd, gaat echt niemand helpen om andere keuzes te maken. Want Michael en Evi vertellen vervolgens wel dat je bij hen met korting die lekkere shakes kunt bestellen.
Deskundige waar niemand van gehoord heeft? Hij is altijd op tv als het over de problemen met het huidige ongezonde aanbod aan voeding gaat. Bij is echt een deskundige.
De meeste mensen die zich deskundige noemen zijn geen echte deskundigen, met een beetje geluk hebben ze een loi cursus gedaan die voeding als onderwerp had. De meeste mensen die op het www dingen roeptoeteren zijn vasallen van de voedingsindustrie en die promoten wat de fabrikant in de markt wil zetten.
Dat eiwittengedoe met shakes en poeders is een grote hype. Zolang je niet op Olympisch niveau sport kan je gewoon aan je eiwitbehoefte voldoen met normale producten. Zelfs als je na ziekte iets eiwitverrijkt moet eten voor je herstel. Extra bakje kwark, handje nootjes en een extra plakje kaas op je broodje en je bent er al. Als je teveel eiwit consumeert dan merk je dat vanzelf, dan stink je, heb je een soort ammoniaklucht om je heen hangen.
Herfstappeltaart
22-02-2026 om 18:11
Joszy schreef op 22-02-2026 om 10:23:
[..]
Dit inderdaad. En ik vraag me af hoe hier gereageerd zou worden als een vrouw kwam klagen dat haar man steeds kritiek levert op haar eetgedrag
Daar zou ik geen enkel probleem mee hebben als ik wist dat het voortkwam uit bezorgdheid.
Herfstappeltaart
22-02-2026 om 18:12
Schoondochter schreef op 22-02-2026 om 10:58:
[..]
Ik zie mensen niet zozeer in de verdediging schieten als wel reageren op de manier van omschrijven van TO (zoals het woord vreten gebruiken). Het gaat niet om niets mogen zeggen, maar de manier waarop. Uit bezorgdheid het gesprek aangaan met je partner is heel iets anders dan oordelen over hoe je partner zich in zijn eigen huis gedraagt. Van de veroordelende houding die TO in de OP liet zien zou ik ook heel snel in de verdediging schieten.
En het is niet meer gek om twee snickerijsjes te eten als toetje. Dat betekent niet dat men het gezond vindt of dat het een gewoonte is die toegejuicht moet worden. Het is alleen in onze huidige wereld gewoon precies dat: niet gek. Niet uitzonderlijk. Heel veel mensen doen dat, en ook best vaak. Het is geen uitzondering.
Maar wel verontrustend, precies dat het niet gek gevonden wordt is het probleem.
Herfstappeltaart
22-02-2026 om 18:13
Poezie schreef op 22-02-2026 om 11:37:
[..]
Het is jouw mening dat het eten van twee snickersijsjes een probleem is. Vooralsnog worden mensen nog steeds ouder dan voordat de snickersijsjes bestonden.
"De mensen" worden ook nog steeds ouder dan vroeger ondanks dat er veel mensen roken. Roken ook niet erg dan?
Herfstappeltaart
22-02-2026 om 18:14
Ik ben trouwens wel een beetje mosterd met mijn reacties zie ik nu ik verder lees. Sorry.
Herfstappeltaart
22-02-2026 om 18:15
Bakblik schreef op 22-02-2026 om 17:29:
[..]
Deskundige waar niemand van gehoord heeft? Hij is altijd op tv als het over de problemen met het huidige ongezonde aanbod aan voeding gaat. Bij is echt een deskundige.
De meeste mensen die zich deskundige noemen zijn geen echte deskundigen, met een beetje geluk hebben ze een loi cursus gedaan die voeding als onderwerp had. De meeste mensen die op het www dingen roeptoeteren zijn vasallen van de voedingsindustrie en die promoten wat de fabrikant in de markt wil zetten.
Dat eiwittengedoe met shakes en poeders is een grote hype. Zolang je niet op Olympisch niveau sport kan je gewoon aan je eiwitbehoefte voldoen met normale producten. Zelfs als je na ziekte iets eiwitverrijkt moet eten voor je herstel. Extra bakje kwark, handje nootjes en een extra plakje kaas op je broodje en je bent er al. Als je teveel eiwit consumeert dan merk je dat vanzelf, dan stink je, heb je een soort ammoniaklucht om je heen hangen.
Helemaal mee eens.
Tuinfluiter
22-02-2026 om 18:25
[..]
En mocht je de pech hebben dat je nieren zonder dat je dat weet niet optimaal functioneren breng je met die grote hoeveelheden extra eiwitten blijvende schade toe.
mana_sutiyuq
22-02-2026 om 18:30
Mischa83 schreef op 22-02-2026 om 16:58:
[..]
Precies, de voedselindustrie en de dieetindustrie!
Als het niet verkoopt wordt het ook niet gemaakt. Zo is het ook.
Voedingsindustrie is ook bezig met minder zout, minder vet, minder suiker maar die onderdelen hebben wel een functie in het product.
Suiker in jam is smaak maar ook conserveermiddel. Suiker is ook een vulmiddel.
Vet bepaald wel de structuur van een product en kun je er niet zomaar uithalen.
En dan zijn smaken ook nog regio afhankelijk. Yoghurt smaakt wezenlijk anders hier dan in bv Frankrijk of Griekenland, hetzelfde met vleeswaren.
En ik ben het helemaal eens met dat het minder moet, maar je kunt het niet alleen op de industrie gooien. Minder reclame kan al veel schelen maar al die producten ansich zijn prima toe te passen in een gezond voedingspatroon.
Ons brein is alleen niet in staat om te matigen. Want dat wil geen risico nemen en een voorraadje aanleggen voor schaarser tijden.
mana_sutiyuq
22-02-2026 om 18:42
[..]
Als je naar ammoniak ruikt is er vooral iets mis met je nieren!
Herfstappeltaart
22-02-2026 om 18:44
mana_sutiyuq schreef op 22-02-2026 om 18:42:
[..]
Als je naar ammoniak ruikt is er vooral iets mis met je nieren!
En hoe komt dat? Juist.
Yumi
22-02-2026 om 19:08
Joszy schreef op 22-02-2026 om 11:51:
[..]
Ja? Als je man een keer een gesprek met je voert over gezond eten: prima! Ik hoop dat iedereen dat accepteert en daar een goed gesprek over wil voeren.
Maar als je man 4x per week begint; jemig ben je nou alweer aan het vreten? Waarom eet je niet wat meer aardappels in plaats van weer allerlei ijsjes? Je bent echt een vreetzak hoeveel chocola kun je op op een dag?
Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen dat leuk vinden
Dat kan ik me ook heel goed voorstellen.... toch vind ik het jammer dat ik het niet vaker heb gedaan. Als er meer begrip voor mijn zorgen over hun eetgedrag/levensstijl was geweest.... hadden ze allemaal nog kunnen leven.
Yumi
22-02-2026 om 19:19
felija schreef op 22-02-2026 om 11:53:
Je moet trouwens tegenwoordig wel van steen zijn om alle verleidingen te kunnen weerstaan en zelfbeheersing te hebben. Die gigantische overvloed aan ongezond eten. De voedselindustrie is de lachende derde in dit verhaal.
Je hoeft ook niet alle verleidingen te weerstaan, maar het probleem is dat veel mensen het normaal vinden om (te) vaak ongezonde dingen te snaaien. En wat is ongezond? Het beste advies over voeding wat ik ooit heb gehad is, lees het etiket voor je iets koopt.
De voedselindustrie moet zich kapot schamen, om die reden doneer ik maandelijks een klein bedrag aan Foodwatch.
Foodwatch is een consumentenrechtenorganisatie die zich richt op ongezonde voeding en de voedselindustrie. Ze zijn actief in het verzet tegen voedselschandalen, zoals het gebruik van pesticiden in de landbouw en de marketing van ongezonde voedingsmiddelen, vooral gericht op kinderen. Foodwatch eist strenge wetgeving en maatregelen om de gezondheid van kinderen te beschermen tegen de impact van ongezonde voeding en marketing.
Voeding en gezondheid | Foodwatch
mana_sutiyuq
22-02-2026 om 20:14
Herfstappeltaart schreef op 22-02-2026 om 18:44:
[..]
En hoe komt dat? Juist.
Nee, dat komt niet 'door' te veel eiwitten, dat komt door iets in de nier zelf.
felija
22-02-2026 om 20:49
Ik kan me ook voorstellen dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien, daar waar het gaat om wat is nu gezond. Neem nu de bijvoorbeeld de nutri-score, da's toch geen duidelijk systeem voor als je je er niet in hebt verdiept?
Alice12
22-02-2026 om 21:20
Herfstappeltaart schreef op 22-02-2026 om 18:44:
[..]
En hoe komt dat? Juist.
Nee hoor, een ammoniakgeur kan komen door een eiwitrijkdieet, maar ook door bv. nierproblemen. Die nierproblemen hoeven helemaal niks met een teveel aan eiwit te maken te hebben.