Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Olympische Spelen 2026

Wie kijkt er ook? Ik vind het super dat het in Europa is waardoor er geen tijdsverschil is. En na die corona spelen de vorige keer is dit toch wel weer leuk

Heel spectaculair inderdaad, die big air! Mooi om te zien, ook omdat echt iedereen kan winnen eigenlijk. Je hoeft maar net fout te landen en het is gedaan. Mooi ook om te zien hoe sommige toch risico nemen dan  

The winner takes it all. Een minderheid is blij met brons of zilver als goud ook een reële mogelijkheid was geweest.

Als je er al van uitging dat je weinig kans op een podiumplek maakte dan zal je blij zijn als je zover komt als je inschatte of zelfs iets hoger. Je mag je handjes dan dichtknijpen, en gaat ook met die intentie naar het evenement.

Maar ben je echt een grote kanshebber en je omgeving wist dat al en jij wist het óók, en heb je pech dat je niet nét die uitmuntende vorm die dag had of je concurrent beleefde juist zijn grote kracht op die dag, dan is dat ontzettend zuur, hoe dan ook, ook al ben je prof en verdien je toch je kost wel met je sport. Sommigen voelen zich alsof er vier jaar zijn verknald, anderen zullen zich na een vervelende nacht concentreren op het eerstvolgende evenement, al naar gelang hun aard en carrière. 

Er zijn vele persoonlijke verhalen over, en het kost niet veel moeite om empathie te voelen ook voor de diep teleurgestelde verliezer. 

ik zit alweer de reuzenslalom te kijken! Zometeen door naar het alpineskiën voor de vrouwen en vanmiddag komt rodelen. Leuke dag weer!

Ik kijk ook veel vind de paralel ski nummers erg leuk en ik zit ook klaar voor de afdaling.
Ik heb deze maand HBO max zodat ik onderdelen die ik erg leuk vind maar mis makkelijk terug kan kijken.

ach jeetje, wat een heftige val voor Lindsey Vonn 😢 dat ziet er niet goed uit helaas. 

BlairW schreef op 08-02-2026 om 12:07:

ach jeetje, wat een heftige val voor Lindsey Vonn 😢 dat ziet er niet goed uit helaas.

Nee zeer zeker niet. Echt jammer.

Joszy

Joszy

08-02-2026 om 13:36 Topicstarter

Ik snap eigenlijk niet zo goed dat er niet ergens een arts is geweest die heeft gezegd; je kan wel willen skiën, maar met deze blessure is dat gewoon te gevaarlijk. Ik hoorde dat er een Nederlandse snowboarder als reserve op de lijst stond en een medische keuring moest ondergaan voor het geval hij mee mocht doen. Zouden ze dat bij skiën niet doen? Natuurlijk wil Vonn perse meedoen maar dan hoop je toch dat er ergens mensen zijn die zeggen: NEE dat kan nu niet

de training ging prima, dus ze kon het wel. Ze raakte alleen een paaltje en raakte daardoor uit balans waardoor ze viel. Dat had ook kunnen gebeuren zonder de gescheurde kruisband. 

Joszy

Joszy

08-02-2026 om 14:48 Topicstarter

BlairW schreef op 08-02-2026 om 14:45:

de training ging prima, dus ze kon het wel. Ze raakte alleen een paaltje en raakte daardoor uit balans waardoor ze viel. Dat had ook kunnen gebeuren zonder de gescheurde kruisband.

Ik denk dat de risico's in een training een stuk kleiner zijn. Dan neem je minder risico want er staat niks op het spel. Plus, het is gewoon een risicovolle sport. Ik heb geen medische kennis maar ik vraag me wel af of je met een gescheurde kruisband niet veel meer schade oploopt als je valt, dan zonder...

En dan die nieuwe knie. Toevallig ken ik wat mensen met nieuwe knieën en die zijn sterk, maar wel kwetsbaar bij beweging met veel kracht. Ze zitten namelijk ‘los’ in je been.
Vreselijke crash om te zien, haar benen gingen alle kanten op. Hopelijk zijn er geen dingen onherstelbaar beschadigd.

Joszy schreef op 08-02-2026 om 14:48:

[..]

Ik denk dat de risico's in een training een stuk kleiner zijn. Dan neem je minder risico want er staat niks op het spel. Plus, het is gewoon een risicovolle sport. Ik heb geen medische kennis maar ik vraag me wel af of je met een gescheurde kruisband niet veel meer schade oploopt als je valt, dan zonder...

Zou kunnen, maar ze wilde dit gewoon hoe dan ook doen. Ze had overigens wel ook een speciale kniebrace om. Haar moeder is overleden aan ALS in 2022 en sindsdien wil ze alles uit het leven halen en heeft ze de sport weer opgepakt. Na de knieoperatie in 2024 had ze 1 doel, deze olympische spelen. Niet eens perse om te winnen, maar om het te proberen. Mooi doel lijkt me en ik snap dus wel dat ze ondanks de blessure toch gestart is. Triest dat het dan zo eindigt. Hoop voor haar dat het mee valt, maar ik betwijfel het als ik zo de val zag.

ik vind het leuk om te kijken naar de Olympische Winterspelen, maar ik vind het geluid van de drone (bij snowboarden gisteren steeds te horen) irritant. Maar ik weet eigenlijk niet waarom ik het irritant vind...

Deci schreef op 08-02-2026 om 17:48:

ik vind het leuk om te kijken naar de Olympische Winterspelen, maar ik vind het geluid van de drone (bij snowboarden gisteren steeds te horen) irritant. Maar ik weet eigenlijk niet waarom ik het irritant vind...

Ik ook, ik vind het vreselijk irritant. Zouden ze dat er niet uit kunnen filteren?

Ik vond de beelden van die drones wel spectaculair bij de afdaling van het skiën. Ik ben er dus wel blij mee.

Hele avond kunstschaatsen gekeken. Prachtig! Had het Japan meer gegund dan de USA. 

Kunstschaatsen is voor mij echt dé Olympische sport!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.