Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

(Starten met) Hardlopen

Ik liep vanochtend zo heerlijk met de Loopgroep. Ruim 13 km gelopen door het bos over van die kleine paadjes. Echt heel erg lekker!!!

Zijn er nog mensen die ook (weer) willen beginnen met hardlopen, de komende tijd? 

Ik moet helemaal opnieuw beginnen, schat ik zo in, na meerdere (grote) 
operaties de afgelopen maanden. Voordat ontdekt werd waarom ik geopereerd moest worden kon ik ook al niet veel. Tel daarbij wekenlang bijna volledige bedrust op (verplicht) na de tweede operatie, dus mijn basisconditie die ik altijd had is vrijwel volledig verdwenen. Daarnaast ben ik helaas flink aangekomen in het 
afgelopen jaar. Er is dus veel om aan te werken.

Deze week ga ik kijken hoe wandelen en zwemmen gaat (het zwemmen is nieuw), en wie weet durf ik het aan de week daarna te starten met het Couch to 5k (C5k) schema. Dat heb ik 
jaren geleden ook gebruikt en beviel toen goed. En ik droom alweer van een nieuwe marathon, ook al is dat uiteraard een meerjarenplan. Maar ik ben dus een (zeer) ervaren loper, dus of ik het leukga vinden is geen vraag .

Mocht je ook net (weer) begonnen zijn met lopen en vind je het leuk om af en toe te delen hoe het gaat, dan lees ik het wel!

Hé wat leuk dat je weer gaat beginnen met hardlopen, hopelijk gaat het weer net zo voorspoedig als in de tijd ervoor toen je marathons liep.  

Ninoea schreef op 19-08-2026 om 13:18:

Hé wat leuk dat je weer gaat beginnen met hardlopen, hopelijk gaat het weer net zo voorspoedig als in de tijd ervoor toen je marathons liep.

Dankjewel. Voor het weer opbouwen ga ik de tijd nemen, ivm het type operaties kan het ook nog dat het de eerste tijd meer pijn geeft. Als dat zo is dan kan ik natuurlijk nog niet hardlopen en houd ik het wat langer bij wandelen, zwemmen (ging gisteren goed hoewel het uiteraard vermoeiend was, ik ga zo weer) en eventueel fietsen. 

Hoe gaat het bij jou nu met lopen?

Ik wil eigenlijk ook wel weer een poging wagen. Maar ik wil ook fitnessen en ook hockeyen en kan niet alles dus ben er nog niet uit.

Ik ben een paar weken geleden ook weer begonnen. In combinatie met wat krachttraining omdat ik nu echt wel op een "use it or loose it" leeftijd ben.

Liefst zou ik weer naar een 10km in minder dan een uur willen. Maar het is lastig om voldoende tijd te vinden om regelmatig meer dan een half uur te lopen (ik loop altijd s ochtends, s avonds heb ik geen fut meer im te sporten). Dus voor nu eerst maar weer eens een fatsoenlijke 5km halen.

Serieuze vraag. Wat maakt dat je als doel hebt die 10km binnen het uur af te leggen en wat versta je onder een fatsoenlijke tijd voor de 5 km?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.