Vakantie en reizen
MMcGonagall
24-07-2026 om 21:48
Vakanties die je vroeger deed en nu nooit meer
Is jullie vakantiegedrag geëvolueerd gedurende de jaren?
Ik sprak vandaag een buurvrouw die net terug was van een Franse camping, waar ze hadden gestaan met een vouwwagen. Ik bedacht toen dat het precies 20 jaar geleden was dat ik voor het laatst op een camping was geweest. Niet in een tent, dat heb ik nooit gedaan, maar in een appartement. Ik koos die campings voor de kinderen, maar die bleken de voorkeur te geven aan kleinschaliger accommodaties en wat meer comfort, ook toen ze 7 waren 
De afgelopen jaren heb ik met mijn jongste wel een paar keer een weekje zon gedaan, zoals je je het voorstelt met vooral dagen aan het zwembad, lekker eten en af en toe een uitstapje. Nu ik in de toekomst waarschijnlijk vooral nog met mijn partner op vakantie zal gaan, die na twee uur onder zijn parasol al vraagt wat we nu gaan doen, zie ik dat er ook niet meer van komen. Dat worden dan stedentrips en rondreizen.
Nu ik het zo opschrijf lijkt het of ik vooral degene ben die zich aanpast, maar ik vind al die soorten vakantie leuk.
Dolfje
25-07-2026 om 08:52
Ja vaker hier ook. Vroeger als kind was het zeker geen jaarlijks iets. Vanaf mijn zestiende met vriend ( nu man) wel. Met de bus naar Spanje, met vrienden naar Frankrijk en Italië. Daarna 1x per jaar op vliegvakantie.
En vanaf dat we hier wonen en gestopt zijn met roken, dus veel geld over houden, minstens 2x.
Niet altijd even ver maar wel meerdere keren per jaar.
BlairW
25-07-2026 om 09:07
Kampeerder schreef op 25-07-2026 om 08:34:
De eerste vraag uit de OP was of ons vakantie gedrag geëvolueerd was.
Dat wil ik toch nog even op reageren. Ja het is geëvolueerd, niet in de zin van steeds luxer (ook wel een beetje) maar in de zin van vaker.
Eerst één keer per jaar kamperen want 'torenhoge' hypotheek.
Daarna iets vaker ook nog een huisje oid.
Toen de kinderen kwamen terug naar één keer kamperen want kostte al genoeg.
Toen ook weer af en toe een huisje erbij.
Sinds de kinderen niet meer mee gaan gingen we in rap tempo van één keer, naar twee keer een vervolgens naar drie keer per jaar.
Waarvan altijd tenminste één keer kamperen.
Dat is bij ons ook wel veranderd, alleen dan andersom juist. Voorheen gingen we samen 1 keer per jaar op vakantie, maar toen zat ik nog op school en verdienden we niet zo veel. Hadden een huurwoning en dat kostte al genoeg. Daarna huis gekocht, kind gekregen en meer gaan verdienen allebei. Sindsdien altijd wel vaker dan 1 keer op vakantie. Meestal keer kamperen in de zomer, voorjaar weekje CenterParcs, najaar in een huisje ergens bij een pretpark of zo. We gaan meestal wel zo’n 3 keer per jaar op vakantie. Om het jaar gaan we ook nog met mijn familie een week weg waar we allemaal maandelijks voor sparen. Dat voel je dan niet echt in de portemonnee, want is al betaald en soms moet er dan nog wat bij per gezin maar dat is niet veel.
Kampeerder
25-07-2026 om 09:09
Dolfje schreef op 25-07-2026 om 08:52:
Ja vaker hier ook. Vroeger als kind was het zeker geen jaarlijks iets. Vanaf mijn zestiende met vriend ( nu man) wel. Met de bus naar Spanje, met vrienden naar Frankrijk en Italië. Daarna 1x per jaar op vliegvakantie.
En vanaf dat we hier wonen en gestopt zijn met roken, dus veel geld over houden, minstens 2x.
Wij hebben met Pinksteren op de plaatselijke camping gestaan om iets uit te proberen. Drie dagen voelde als geweldige vakantie.
RaSa
25-07-2026 om 09:18
Wij hebben eigenlijk altijd gekampeerd. Jaren met de tent. Gewoon alles achterin een beetje een idee van de landen en gaan. Zo zijn we heel europa doorgegaan. Rondje naar het noorden van Scandinavie, naar de Baltische staten, rondje langs de "bol" van Portugal en Spanje, midden europa, balkan etc.
We hebben wel eens de planning gehad Slowakije, Hongarije en dan richting de alpen oid. Na 1,5 week zaten we inmiddels in Hongarije en in heel Europa was het zeik weer en zou het ook blijven. Behalve in het noorden. Dus hebben we onze spulletjes weer ingepakt en zijn naar Polen gereden. Of we kwamen uit de balkan en hadden nog wat dagen over, dan gingen we even via Frankrijk voor de Franse vibe.
Maar er begonnen wel steeds meer dingen tegen te staan. In het zuiden konden we naarmate we ouder werden niet zo goed meer tegen plak nachten in de tent. Er kwamen kinderen, dus de hoeveelheid spullen groeide. Dat vonden vooral vervelend worden als je even spontaan een weekendje weg wilde. En sinds corona is het niet meer mogelijk om op de bonnefooi te gaan. Vooral dat laatste vonden we zeer vervelend. Het spontane is hiermee verdwenen. En dan zijn er ook nog steeds meer campings waar je een minimaal aantal nachten moet staan. Dat willen we helemaal niet. Twee nachtjes is meestal wel de max tenzij het heel goed bevalt en we nog het gevoel hebben dingen te willen zien. Dan kunnen we er nog best drie of vier van maken. Maar meer echt niet.
Dus hebben we een goedkope tweedehands caravan gekocht. Hij is niet moeders mooiste maar wel heel knus. Daarmee gaan we een weekendje, een herfstvakantie/meivakantie oid. Want dat kampeergevoel kunnen we echt niet missen. En in de zomer ontdekken we nu de wereld ipv europa. Backpack op en gaan. Tuurlijk stippelen we hier ook uit wat we willen zien in zo'n land/landen. Maar je hebt toch het ultieme gevoel van vrijheid terug.
Tuinfluiter
25-07-2026 om 09:22
Dolfje schreef op 25-07-2026 om 08:52:
Ik ging als kind ook niet vaak op vakantie en altijd in eigen land. We deden wel altijd leuke dingen strand, zwembad, dierentuin en de natuur in.
Ik ben ook vanaf mijn 16 zelf op vakantie gegaan. Ik wilde de wereld buiten Nederland weleens zien. Nadat man en ik waren afgestudeerd hadden we ook geld om vaker per jaar te gaan of om een vere lange reis te maken.
Schommelstoel
25-07-2026 om 09:41
Ik heb nu (als veertiger) eigenlijk nog ongeveer dezelfde vakanties als toen ik net 20 was. Met als enige echte verschil dat ik nu iets meer te besteden heb, dus ik wat duurdere accomodaties slaap.
Ik heb geen kinderen of partner, dat maakt denk ik vooral dat mijn reisgedrag nooit echt aangepast is aan andere gezinssituaties.
Wat de laatste tijd wel echt anders is, is dat mijn energieniveau na kanker een stuk minder is. Urenlange bergwandelingen zitten er niet (meer?) in, maar een wandeling van 2-3 uur lukt vaak nog wel.
En lange reisdagen knip ik vaak op in twee dagen met een overnachting.
Ted68
25-07-2026 om 09:51
We gingen toen de kinderen klein waren naar een stacaravan op een Camping. Toen ze groter werden werd dat een huis met zwembad aan de kust in Italie of Frankrijk.
Nu we weer met z`n tweeen gaan, huren we nog steeds een huis Met Pool, aan de dichstbijzijnde kust; Voor ons Italie… En koken vooral vaak. Neem ieder jaar een nieuw kookboek mee….
En we gaan zeker nog een keer naar NL per jaar, en we gaan regelmatig een Weekend wellnessen.
Vroeger gingen we met kinderen altijd een week op Wintersport. En nu gaan we niet meer omdat ik skieen niet zo leuk vind, en man liever een dag gaat skieen , hier in de buurt.
Dolfje
25-07-2026 om 10:51
Kampeerder schreef op 25-07-2026 om 09:09:
[..]
Wij hebben met Pinksteren op de plaatselijke camping gestaan om iets uit te proberen. Drie dagen voelde als geweldige vakantie.
Leuk is dat! Wij zijn pas op de fiets 20 km verderop naar een b&b geweest ivm een festival. Nu wil ik dat komend jaar weer doen en meer van die leuke b&b's zoeken rond die afstand voor 1 nachtje.
watertoren
25-07-2026 om 13:17
Mijn ouders gingen nooit op vakantie. Wij maakten dagtripjes. Toen ik 15 was ben ik met mijn toenmalige vriend op vakantie gegaan met de caravan naar Zuid-Frankrijk voor maar liefst 3 weken. Dat was de hel. Daarna nog wel eens met een vriendin en haar ouders gaan Kamperen en dat vond ik ook niks. Vanaf toen was ik genezen. Toen ik 18 was ben ik voor het eerst gaan vliegen met een vriendin naar Mallorca. Dat was geweldig! Daarna elk jaar gaan vliegen.
Zoon was 1,5 toen we met hem zijn gaan vliegen naar Portugal. Hij heeft dus ook elk jaar gevlogen en doet dat op zijn 33ste nog steeds. We gingen vroeger wel in de herfst/winter naar centerparcs. Soms gingen mijn ouders dan mee.
Loeki72
25-07-2026 om 13:44
Ik vind veel soorten vakanties leuk, maar kamperen en/of backpacken spreekt me niet meer aan. Ik ganiet meer op wintersportvakantie, dat vind ik zonde van mijn vakantiedagen ook te duur. Ook zou ik niet op vakantie gaan met mensen die alleen maar aan het strand willen liggen. Dat vind ik voor max 2 uurtjes leuk.
Het liefst doe ik een stedentrip of rondreis.
Yvaine
25-07-2026 om 17:18
Ik mis wel van vroeger dat je echt even los kwam van alles. Nu met de mobiele telefoon blijf je toch altijd bereikbaar en is de verleiding groot om toch even het nieuws te checken. Vroeger op vakantie keken we nooit televisie en kregen we weinig mee van wat er thuis gebeurde. We belden eens per week met de muntjestelefoon naar de oma’s, en die gesprekken duurden nooit zo lang. En stuurden ansichtkaarten naar mensen thuis waarbij we dan een zonnetje erop tekenden met de temperatuur. We kregen ook altijd erg veel kaarten van mensen op vakantie.
Het zelfde met uitjes op vakantie. Van tevoren keken we wel een beetje naar de regio waar we naartoe gingen, vooral om de route uit te stippelen. En ter plekke bekeken we dan daar wel wat er te doen was via het lokale vvv-kantoor, de reisleider die op de accomodatie kwam, de foldertjes bij de receptie etc. Nu check ik op Google Maps van tevoren wat er te doen is inclusief reviews. Ik kom zo minder snel op onverwachte plekken.
Bakblik
25-07-2026 om 19:24
Yvaine schreef op 25-07-2026 om 17:18:
Ik mis wel van vroeger dat je echt even los kwam van alles. Nu met de mobiele telefoon blijf je toch altijd bereikbaar en is de verleiding groot om toch even het nieuws te checken. Vroeger op vakantie keken we nooit televisie en kregen we weinig mee van wat er thuis gebeurde. We belden eens per week met de muntjestelefoon naar de oma’s, en die gesprekken duurden nooit zo lang. En stuurden ansichtkaarten naar mensen thuis waarbij we dan een zonnetje erop tekenden met de temperatuur. We kregen ook altijd erg veel kaarten van mensen op vakantie.
Het zelfde met uitjes op vakantie. Van tevoren keken we wel een beetje naar de regio waar we naartoe gingen, vooral om de route uit te stippelen. En ter plekke bekeken we dan daar wel wat er te doen was via het lokale vvv-kantoor, de reisleider die op de accomodatie kwam, de foldertjes bij de receptie etc. Nu check ik op Google Maps van tevoren wat er te doen is inclusief reviews. Ik kom zo minder snel op onverwachte plekken.
Hier had ik in 2023 een oplossing voor. Een camping midden in een groot bosgebied. Om te bellen had je alleen dekking als je op het evenementenveld van de camping stond. Daar waren bijna geen bomen. Data gebruiken was bijna niet te doen. De WiFi die de camping aanbood was ook zeer zwak. Alleen in zo'n 5 meter om de antenne kon je iets doen maar zeer traag en veel storingen.
6 Heerlijke dagen gehad, nieuwsarm en geen updates van andermans vakanties. Heerlijk. De plek staat goed opgeslagen in mijn lijstje aanraders. Als we nog eens in die regio van Frankrijk een tussenstop moeten maken wordt het die camping.
Dolfje
25-07-2026 om 20:39
Ik lees /kijk sowieso amper nieuws dus op vakantie ook geen moeite mee.
Ik vind het wel een klein beetje jammer dat we in Europa geen geld meer hoeven te wisselen en moeten omrekenen wat iets kost, dat hoorde wel echt bij vakantie.
Moosey
25-07-2026 om 22:56
Ik ben nooit een enorme vakantieganger geweest, maar ging als twintiger wel regelmatig op fietsvakantie in mn eentje, fietstassen en een tentje achterop en gaan. Vond ik echt super. Lief is niet zo van het kamperen en niet zo van het actieve, dus samen gaan we dat soort dingen niet doen. Vorig jaar weer eens een paar dagen in m’n eentje gekampeerd en dat was zalig, wil ik echt vaker.