Vakantie en reizen
LindaPinda11
18-07-2026 om 19:47
Voor het eerst kamperen
Hoi allemaal!
ik zit er steeds vaker aan te denken dat ik wil kamperen! Lijkt me heerlijk die natuur, rust en eenvoud. En ik heb geen groot budget dus ook lekker goedkoop haha! Maar ik heb het nog nooit gedaan.. (op een weekendje pinkpop 15 jaar geleden na). En niemand in mijn omgeving wil mee. Dus ik moet alleen.
mijn idee is om komende winter te sparen en dan in de lente in Nederland te proef-kamperen. En dan in september een week of langer naar het buitenland te gaan. Max. 5 uur rijden vanaf Drenthe. In eerste instantie zonder hond omdat het me al een gedoe lijkt zonder, maar uiteindelijk wil ik dr mee!
Dus…. Hebben jullie tips????
Wat moet ik aanschaffen?
Wat is de etiquette op een camping?
Wat zijn mooie gebieden?
ik ben benieuwd!
LindaPinda11
22-07-2026 om 21:51
DeeDee76tk schreef op 22-07-2026 om 21:26:
De eerste keren dat ik kampeerde in mijn eentje koos ik er bewust voor om geen avond eten te koken op de camping. Dat scheelt heel veel spullen. Ik at dan in het dorp of bij de horeca van de camping. 1x heb ik een pizza laten bezorgen.
Nu vind ik het wel leuk om een eenvoudige maaltijd te koken op de camping.
Ik ben vegan dus het aanbod in het dorp is beperkt tot een patatje helaas. Op de camping geen horeca. Ik wil van die kant en klare zakken chili en curry enzo meenemen en opwarmen boven een pitje.
Kampeerder
22-07-2026 om 22:04
LindaPinda11 schreef op 22-07-2026 om 21:51:
[..]
Ik ben vegan dus het aanbod in het dorp is beperkt tot een patatje helaas. Op de camping geen horeca. Ik wil van die kant en klare zakken chili en curry enzo meenemen en opwarmen boven een pitje.
Goed idee!
Wij nemen voor de eerste avond altijd een verse maaltijd mee van thuis. Kan spaghettisaus zijn. (Pasta nog koken op de camping.) Kan ook ingevroren zalm zijn, met voorgekookte krieltjes en sla. Of vulling voor wraps of zo. Doordat het bevroren is houd het ook de rest nog wel even koel. Meestal staat het dan met 20 minuten wel op tafel. Water koken voor de pasta duurt het langst dan.
Auwereel
22-07-2026 om 22:16
Toen we nog fietskampeerden namen we altijd iets van couscous of kleine pasta ("flubbertjes") die we in nèt kokend water deden en daarna de pan in de slaapzak. Scheelde gas.
We vonden het heerlijk als we een supermarkt, levensmiddelenwinkel of marktje tegenkwamen op vakantie, dat gaf extra vakantiegevoel. Was soms wel even puzzelen als vegetariërs, en af en toe sloegen we de plank mis, zoals die ene keer in Tsjechië dat we soep gekocht dachten te hebben, die we met verse groenten wilden aanvullen, maar het bleek erg sterke bouillon. Die avondmaaltijd hebben we helaas weg moeten gooien. En die ene keer dat we, ook in Tsjechië, heel dorstig een stalletje tegenkwamen die allerlei drinken verkocht. Tjonge, de jus d'orange is best duur in Tsjechië. Toen ik het glas acherover sloeg, snapte ik waarom, er zat een stevig alcoholpercentage in! Gelukkig bleek er ook een tankwagen te staan waar we water konden tappen. We hebben een poos uitgerust daar om de alcohol te laten zakken, met vele bidons met water.
Hemke
22-07-2026 om 22:27
Poezenmeisje schreef op 18-07-2026 om 21:38:
[..]
De voormalige Vrijbuiter wordt steeds meer een Ikea (maar dan veel duurder) en er staan steeds minder 'echte' tenten. Allemaal luchtdingen, vrijwel geen tenten met aluminium stokken (die wij willen hebben). Verder heel veel bustenten, campertenten, voortenten. Niet wat wij als tentkrampeerders zoeken.
Daar waren we afgelopen zondag.
Vandaag zijn we naar "Lamain" in Veendam gegaan. Die heeft wel veel échte tenten, maar helaas nét niet wat wij zoeken.
Er staan daar veel Bardani en Safarica tenten. Over Safarica zijn we erg tevreden, onze puber krijgt ze bijna niet af. Elke tent is op een gegeven moment aan het einde van zijn leven en dit merk gaat superlang mee.
Ter Velde in Stadskanaal verkoopt ook tenten.
Hij heeft zijn zaak op het industrieterrein voor in Nw Buinen,even over het spoor,
Poezenmeisje
23-07-2026 om 01:04
Hemke schreef op 22-07-2026 om 22:27:
[..]
Ter Velde in Stadskanaal verkoopt ook tenten.
Hij heeft zijn zaak op het industrieterrein voor in Nw Buinen,even over het spoor,
Ik zal eens kijken welke merken hij voert.
Waarachijnlijk gaan we in augustus naar Brabant, dan wil mijn man bij Outdoor XL kijken, daar zitten we in de buurt.