Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Wanneer start jij met inpakken voor een vakantie?

Marty1984 schreef op 05-07-2026 om 20:12:

[..]

Ik doe sowieso niet aan setjes. Thuis ook niet.

Ik zorg dus dat alles met elkaar te matchen valt.

Ik loop standaard rond in een zwarte broek. Op vakantie dus ook. Al kan dat dus ook een zwarte 3-kwart-broek zijn in Zuid-Frankrijk.

Ik heb meestal niet de verkeerde spullen mee, maar hoogstens te veel. So be it. Want ik calculeer dus wel in dat ik het standaard altijd koud heb en neem dus nog een extra trui (of 2) mee. En 2 extra broeken voor als alles te snel vuil wordt. En wat extra t-shirtjes want die nemen weinig plaats in beslag. Om dan alsnog 2 of 3 dagen met hetzelfde shirtje rond te lopen. Etcetera.

Kleding bijkopen in het buitenland lukt mij tout court niet. Iets leuks naar mijn zin in maat 50 à 52 vinden is hier al drama. In het buitenland is het gewoon helemaal onbegonnen werk.

Story of my life trouwens dat ik altijd te veel kleding mee heb. Ik ben altijd voorzien op alles, dus voor zo'n beetje gelijk welke daguitstap heb ik al reserve-kleding, een extra jas en soms nog schoenen én sandalen mee in de wagen .

(Ga eens een dag naar zee ... Daar kunnen mijn sneakers vuil worden, dus neem ik reserve-sneakers mee. Maar het kan ook onverwacht te warm zijn en dus gooi ik mijn Teva-sandalen ook maar in de wagen. En 's ochtends is het 18 graden, dus neem ik een vest mee. Die ik ter plekke niet draag omdat het ineens 24 graden is. En ik vertrek in lange broek. Maar gaandeweg is het te warm voor dat ding en trek ik toch maar een driekwart aan. En ik vertrek met iets lange mouwen. Maar door de dag wil ik misschien korte mouwen aan. En 's avonds om uit te gaan eten wil ik weer iets "net" aan dat ordentelijker staat. En dan heb ik nog geen reserve-sokken mee voor als die nat zouden worden. En dat dus hetzelfde met vakantie, maar dan x 3 .)

Ik denk dat ik het zelfde probleem heb. Bij alles denk ik , ja maar als het vies , warm , heet , koud wordt? of ga ik uiteten of toch veel wandelen etc. Ik wil van alles dus genoeg spullen en schoenen maar op plaats van bestemming kan het toch “net “ niet zijn wat ik nodig heb. Heel irritant! 

Dolfje schreef op 05-07-2026 om 13:35:

Ik heb dat spul in de toilettas dubbel. Thuis poets ik elektrisch en op vakantie met een gewone tandenborstel. L. Vroeger moest ik dat ook allemaal nog pakken maar las dat op viva of zo dat mensen dat dubbel hebben en sindsdien heb ik dat ook.

Dat lijkt me een beetje vies zo'n tandenborstel die je dan af en toe gebruikt. Daar zitten dan toch bacteriën in?

Miepjecody schreef op 05-07-2026 om 23:28:

[..]

Dat lijkt me een beetje vies zo'n tandenborstel die je dan af en toe gebruikt. Daar zitten dan toch bacteriën in?

Die zijn na 72u dood. Wel goed uitspoelen natuurlijk. Tenminste, wanneer je gewoon een kunststof tandenborstel hebt. Die natuurlijke houten behouden hun bacteriën veel langer. 

Ga zo maar eens beginnen met inpakken. Morgen op vakantie  

Miepjecody schreef op 05-07-2026 om 23:28:

[..]

Als je die tandenborstel goed laat drogen voordat je hem opruimt kan er weinig groeien van de aanwezige bacteriën.  Die hebben namelijk een vochtige omgeving nodig om te vermeerderen. 

Een tandenborstel die je dagelijks gebruikt en in een kastje staat op de badkamer en nooit droog wordt is volgens mij een groter broeinest van bacteriën. 

De avond vantevoren in principe. Ik wil die chaos niet te lang in huis
Toilettas hebben wij ook standaard ingepakt staan op zolder, alleen medicijnen moet ik er op het laatste moment nog bij doen. Kleding is zo gebeurd. Wij zetten de camper voor de deur, ik doe per persoon 1 boodschappenkrat vol met kleding en toiletspullen. Dat sjouwen we even naar de camper. Nog een apart loopje met schoenen en jassen. Beddengoed en handdoeken liggen er in principe altijd schoon in, dat was ik na gebruik. Afwasmiddel, vuilniszakken, schoonmaakdoekjes en dat soort dingen liggen ook in de camper. Houdbare kruidenierswaren ook rond deze tijd van het jaar (na de zomer ruim ik het op, maar in het seizoen laat ik het liggen) Ik check het meestal wel even, maar als het er niet is kopen we het onderweg wel, dus ik ben daar niet erg precies in. Wat drinken en eten voor onderweg en de eerste dag(en, ligt aan de reis) in de koelkast en dan is het klaar. Een van de voordelen van een camper voor mij, je bent zo weg.

Venusss schreef op 04-07-2026 om 23:40:

[..]

Even kopiëren en dan voor je nieuwe lijstje dingen weghalen of toevoegen

Mijn grootste probleem is eigenlijk juist niks te vergeten als we weer naar huis gaan. We zijn al naar huis gegaan zonder eigen (best dure en fijne) kussens, meerdere paraplu's, een waardevolle ring en ook nog bijna een trouwring. Die laatste miste ik toevallig net op tijd toen we gingen uitchecken en mijn blik viel op de hand van partner Die had nog even snel handen gewassen voor vertrek.

Overige items konden we naar fluiten.

Erg vervelend. Wij hebben ook al een paar keer wat laten liggen. Gelukig geen heel dure dingen.

In dit geval misschien dure sierraden in het vervolg thuislaten?

RavIvaR schreef op 06-07-2026 om 18:03:

[..]

In dit geval misschien dure sierraden in het vervolg thuislaten?

Dat doe ik sowieso. Ik hou alleen m'n trouwring om en een dun kettinkje zonder financiële waarde, maar de rest blijft mooi thuis. Zeker nu al m'n overige sieraden veel te groot geworden zijn.

Dure sieraden laat ik ook thuis. Ik ben eens mijn trouwging verloren in de zee. Ik was verdrietig en ik dacht die ben ik voorgoed kwijt. Mijn zoon had hem toen opgedoken en ik moest huilen van opluchting. Sindsdien heb ik voor de vakantie goedkope sieraden van het Kruidvat voor de vakantie.

Bakblik schreef op 06-07-2026 om 09:03:

[..]

Als je die tandenborstel goed laat drogen voordat je hem opruimt kan er weinig groeien van de aanwezige bacteriën. Die hebben namelijk een vochtige omgeving nodig om te vermeerderen.

Een tandenborstel die je dagelijks gebruikt en in een kastje staat op de badkamer en nooit droog wordt is volgens mij een groter broeinest van bacteriën.

Ik heb daar dus echt nog nooit een seconde over nagedacht over bacteriën.
En we gaan best vaak weg, op vakantie, weekend dus ze worden best wel regelmatig gebruikt.
En om de zoveel tijd koop ik weer eens een paar nieuwe. Of als we ze daar op de vloer laten vallen of zo. Dan gooi ik ze ook weg.

Marty1984 schreef op 05-07-2026 om 15:56:

Geen dubbele dingen hier voor die maximaal 1 keer per jaar dat ik op vakantie ga.
Mijn toilettas is dus altijd het allerlaatste, want ik heb die 's ochtends nog nodig voor de tandpasta, tandenborstel en haarborstel.

De EHBO-tas heb ik wel altijd 's avonds al bij elkaar. Aangezien ik nogal wat meesleep* past dat niet bij mijn toiletspullen.

*Ik heb al te veel meegemaakt op vakantie qua kneuzingen, valpartijen, extreem prik-gedoe, ... en ben al te vaak naar buitenlandse apotheken gelopen. Begin maar in 't Grieks uit te leggen dat je een voet-ondersteuningsband nodig hebt omdat je vermoedt een breukje in je voet te hebben ...

Haha, nu je het zo schrijft, besef ik mij: je hebt inpakken en je hebt inpakken.... Die toilettas zet ik een week vantevoren open op het badkamer kastje. Daar gaan dan eerst de mini shampoo ed in, een paar dagen later de ibuprofen en zetpillen. En dan idd de ochtend voor vertrek pas de tandenborstel en in mijn koffer. Ik reken het inpakken al vanaf het moment dat die toilettas open staat.

Martje80 schreef op 06-07-2026 om 19:00:

[..]

Haha, nu je het zo schrijft, besef ik mij: je hebt inpakken en je hebt inpakken.... Die toilettas zet ik een week vantevoren open op het badkamer kastje. Daar gaan dan eerst de mini shampoo ed in, een paar dagen later de ibuprofen en zetpillen. En dan idd de ochtend voor vertrek pas de tandenborstel en in mijn koffer. Ik reken het inpakken al vanaf het moment dat die toilettas open staat.

Die toilettas staat hier tout court altijd in de badkamer in een kastje. Duurt de volledige 20 seconden om die te nemen. En nog eens 3 minuten om te vullen. Die hoeft dus écht geen week in de weg te staan naast de lavabo.

Aan mini-shampoo doe ik niet. Ik wil op vakantie mijn échte shampoo en mijn échte douchegel in grote fles. Die sleep ik tijdens die 3 minuten dus ook de douche uit.

Hoogstens stel ik vast dat de boel weer eens uit zijn voegen barst en dat ik er toilettas 2 moet bijslepen. Zeker als ik ook nog conditioner mee wil. (Thuis gebruik ik die conditioner nauwelijks, als ik op vakantie veel zwem of in zout water ga zitten vind ik het wel nodig.) Tas 2 zwerft ook nog ergens in de kast rond.

Ik weet een week vooraf vaak niet eens naar waar ik precies ga  . En boek het eerste hotel of de B&B ook pas 1 à 2 dagen vooraf. Ik begin dus ook pas in te pakken nadat we zeker zijn dat we effectief de volgende ochtend vertrekken.

(Het zou niet de eerste keer zijn dat we toch niet vertrekken, pas over een week vertrekken of last minute naar een heel andere regio trekken omdat het ergens te slecht weer is.)

Ik neem ook gewoon normale flessen shampoo mee. Tenzij ik op een 4-daags busreisje ben, dan kan ik niet veel meenemen en is zo’n mini voldoende. Maar voor alle andere vakanties gaan gewone flessen mee. Medicatie heb ik niet in mijn toilettas. Daar heb ik een apart bakje voor en ik heb altijd alles bij. Ibuprofen, paracetamol, maagbeschermers, neusspray, keeltabletten, ors, loperamide, reistabletten, diverse crèmes, noem maar op. En ik heb ook altijd verschillende pincetten, nagelschaartjes in diverse maten, vijl, veiligheidsspelden, allerlei maten pleisters en verband enz mee. Halve apotheek 😁

ik vind inpakken zoiets vervelends! Natuurlijk, ik heb lijstjes, komt helemaal goed. Maar op een of andere manier staat me voorbereiden op weggaan tegen.  Heb helemaal geen zin uit te zoeken wat ik aan wil en zo. Blegh. 
Raar hè. Als ik eenmaal weg ben, heb ik het prima naar m’n zin en ik kijk ook altijd met plezier terug. Maar inpakken ? Nee.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.