Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Weer thuis, de chaos

PhilDunphy schreef op 27-07-2026 om 23:04:

Wij ruimen altijd direct op als we thuis komen. Ook als dat midden in de nacht is.
We laden met het hele gezin (5pers) de auto uit. Niks hoeft op zijn plek, alles in het midden van de woonkamer. Daardoor kunnen de kinderen ook makkelijk helpen.
Daarna gaan we opruimen, de hele stapel moet weg.

Wij als volwassenen doen meestal de kledingtassen (we maken gesorteerde bergen: 60 graden was, kledingwas bont, kledingwas donker, kledingwas wit). We ruimen de belangrijke artikelen op (portemonnee, etc) en de spullen waarvan de kinderen niet goed weten waar ze horen (vooral veel eten/drinken/keuken artikelen, elektronica, de weekendtassen, EHBO kit, zonnebrand, etc).
Spullen waarvan de kinderen wel de plek weten, leggen we op de eettafel of in een eigen krat. Het liefst gesorteerd op kamer. Dus alles wat bij de badkamer hoort, wordt op de ene hoek gelegd. Alles wat bij speelgoed hoort, op de andere hoek. Alle schone kleding (vooral van dochter) in een krat voor ieder persoon. Terwijl we dat doen geven we een van de kinderen alvast de opdracht om die hoek op te ruimen. Bijv "Jij ruimt alles wat we hier leggen op in de badkamer" of: "Jij ruimt al dit speelgoed op."
Het zijn dus opdrachten die ze zelfstandig kunnen uitvoeren, zodat iedereen bezig is en door kan blijven gaan.

In de praktijk zijn we dan binnen een half uur wel volledig leeg beneden en is alles ook echt opgeruimd. Het enige wat dan nog achterblijft zijn de bergen was. Ik probeer soms al wel wat te wassen op de camping, maar toch is het altijd meer dan je denkt. Die stapels brengen we naar de wasmachine en leggen we daar op de grond, zodat het uit ons zicht is. We draaien de avond van aankomst als eerste een was die in de droger kan. En de volgende dag alle kledingwassen.

Voor ons werkt dit als een tierelier, maar wij glamperen, dus we hebben niet de stress van een natte tent, slaapzakken, meubilair/servies/keuken uitladen etc. Ik kan me voorstellen dat je dan heel wat meer werk hebt en dat dat zich minder snel laat opruimen.

Serieus?! Midden in de nacht, waarom in vredesnaam? Dan ben je toch bekaf van de reis?

Herfstappeltaart schreef op 28-07-2026 om 07:59:

[..]

Serieus?! Midden in de nacht, waarom in vredesnaam? Dan ben je toch bekaf van de reis?

Ik zou ook niet zo heel blij zijn als mijn buurvrouw midden in de nacht tig keer de trap op en af stommelt om alles op te gaan ruimen. 

BlairW schreef op 28-07-2026 om 08:00:

[..]

Ik zou ook niet zo heel blij zijn als mijn buurvrouw midden in de nacht tig keer de trap op en af stommelt om alles op te gaan ruimen.

Wie zegt dat ze in een rijtjeshuis woont?

Bij mij zou niemand dat horen hoor

Niet dat ik het doe😊

PhilDunphy schreef op 27-07-2026 om 23:04:

Wij ruimen altijd direct op als we thuis komen. Ook als dat midden in de nacht is.
We laden met het hele gezin (5pers) de auto uit. Niks hoeft op zijn plek, alles in het midden van de woonkamer. Daardoor kunnen de kinderen ook makkelijk helpen.
Daarna gaan we opruimen, de hele stapel moet weg.

Wij als volwassenen doen meestal de kledingtassen (we maken gesorteerde bergen: 60 graden was, kledingwas bont, kledingwas donker, kledingwas wit). We ruimen de belangrijke artikelen op (portemonnee, etc) en de spullen waarvan de kinderen niet goed weten waar ze horen (vooral veel eten/drinken/keuken artikelen, elektronica, de weekendtassen, EHBO kit, zonnebrand, etc).
Spullen waarvan de kinderen wel de plek weten, leggen we op de eettafel of in een eigen krat. Het liefst gesorteerd op kamer. Dus alles wat bij de badkamer hoort, wordt op de ene hoek gelegd. Alles wat bij speelgoed hoort, op de andere hoek. Alle schone kleding (vooral van dochter) in een krat voor ieder persoon. Terwijl we dat doen geven we een van de kinderen alvast de opdracht om die hoek op te ruimen. Bijv "Jij ruimt alles wat we hier leggen op in de badkamer" of: "Jij ruimt al dit speelgoed op."
Het zijn dus opdrachten die ze zelfstandig kunnen uitvoeren, zodat iedereen bezig is en door kan blijven gaan.

In de praktijk zijn we dan binnen een half uur wel volledig leeg beneden en is alles ook echt opgeruimd. Het enige wat dan nog achterblijft zijn de bergen was. Ik probeer soms al wel wat te wassen op de camping, maar toch is het altijd meer dan je denkt. Die stapels brengen we naar de wasmachine en leggen we daar op de grond, zodat het uit ons zicht is. We draaien de avond van aankomst als eerste een was die in de droger kan. En de volgende dag alle kledingwassen.

Voor ons werkt dit als een tierelier, maar wij glamperen, dus we hebben niet de stress van een natte tent, slaapzakken, meubilair/servies/keuken uitladen etc. Ik kan me voorstellen dat je dan heel wat meer werk hebt en dat dat zich minder snel laat opruimen.

Dat zou ik inderdaad vreselijk vinden, zoals anderen ook al zeiden. Wij kunnen, zeker als we na 19.00 thuis komen, niet altijd dicht bij huis parkeren. We hebben wel de mogelijkheid om bij vrienden de combinatie met te zetten. Dan moet wel de auto leeg, daar zit de kleding in in tassen en de handdoeken en medicijnen die direct weer nodig zijn.  Dat staat dan in de huiskamer en gaat in stukjes en beetjes naar boven naar het washok en weer de kast in als het nog schoon is 

De buren worden er niet blij van als wij bij thuiskomst in de nacht tig keer de trap op en af zouden gaan. 

Miepjecody schreef op 28-07-2026 om 08:03:

[..]

Wie zegt dat ze in een rijtjeshuis woont?

Bij mij zou niemand dat horen hoor

Niet dat ik het doe😊

Dat zeg ik dan ook niet. Ik geef aan dat ik er in ons geval niet blij mee zou zijn.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

28-07-2026 om 08:13 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 28-07-2026 om 07:59:

[..]

Nou inderdaad. De zeldzame gevallen dat wij laat thuis kwamen pakten we hooguit de kussens en toiletartikelen uit en gingen we douchen en slapen.

Rekenenisleuktaalook schreef op 28-07-2026 om 08:13:

[..]

Nou inderdaad. De zeldzame gevallen dat wij laat thuis kwamen pakten we hooguit de kussens en toiletartikelen uit en gingen we douchen en slapen.

Zo ben ik ook, alleen manlief is een nachtuil dus als ik dan uitgerust wakker wordt, heeft die het meeste al gedaan.  o, en de buren horen daar niets van. 

Wij vermijden thuis komen midden in de nacht, meestal zijn we eind van de middag of begin van de avond thuis en dan begin ik met de vuile was. Nadat de eerste was draait ga ik op mijn gemak de rest doen, maar in de loop van de volgende dag wil ik wel alles weg hebben.
Wij hebben een vaste routine wie wat opruimt maar ik doe meer terwijl man in de tuin aan de slag gaat en boodschappen doet.
Wij kamperen niet en dat scheelt als ik hier zo lees best veel in het opruimen.

Wij zijn nu in Italie en gaan in 1 dag terugrijden. Dus we zijn waarschijnlijk op zijn vroegst om 23:00 thuis ofzo. Dus we zorgen ervoor dat toilettas en kussens voor het grijpen liggen. De rest van de spullen gaan wel de auto uit en de woonkamer in, fietsen in de schuur. En dan tandenpoetsen en slapen. De volgende dag zien we dan de bende wel weer. Huisje gehuurd dus we komen zaterdagavond laat thuis. Ik moet woensdag weer aan het werk dus tijd genoeg voor de was en de opruim. Man werkt maandag alweer. En waarschijnlijk ruim ik vrijdag de laatste dingen op ofzo.  

Wij komen ook nooit ‘s nachts thuis. Sowieso rijden we ook nooit in de nacht weg of rijden we in de vroege ochtend. Gewoon lekker overdag en hele lange afstanden rijden we ook niet. Is niet verantwoord, aangezien man alleen rijdt (ik mag niet met onze combi rijden). We proberen Max 400km per keer te rijden, liever minder. Komende vakantie hebben we zelfs de rit van 300km nog opgedeeld in 2en 😁

Ik kampeer niet, kinderen uit huis....koffer richting badkamer. Was aanzetten en verzorgingsproducten terug in de kast, dat was het 

Ben weleens tijdens het winkelen, totaal ongepland een reisbureau ingelopen, om te kijken of ze een leuke last minute hadden. Die hadden ze, meteen geboekt terwijl ik naar huis liep(rond 15uur) langs de drogist, koffer gepakt en dezelfde avond 🛫👋

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

28-07-2026 om 13:23 Topicstarter

BlairW schreef op 28-07-2026 om 12:32:

Wij komen ook nooit ‘s nachts thuis. Sowieso rijden we ook nooit in de nacht weg of rijden we in de vroege ochtend. Gewoon lekker overdag en hele lange afstanden rijden we ook niet. Is niet verantwoord, aangezien man alleen rijdt (ik mag niet met onze combi rijden). We proberen Max 400km per keer te rijden, liever minder. Komende vakantie hebben we zelfs de rit van 300km nog opgedeeld in 2en 😁

Wij plannen dat ook niet zo, maar door overmacht wel eens gebeurt. Bedacht dat we nu al zo vroeg bij Lille waren dat we wel door konden rijden in plaats van nog overnachten. En dan file en regen en dan dus toch maar door, en dan werd het heel laat. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 28-07-2026 om 08:13:

[..]

Ik kan toch de eerste uren na thuiskomst niet slapen. Laat me dan maar eerst zoveel mogelijk opruimen of de kelder in mikken zodat het niet meer in de weg staat.

De was gaat wel in schijven want geen droogkast. De eerste machine staat na een half uur aan, maar de rest moet toch echt 2 dagen wachten.

(Met droogkast vroeger draaide ik nog een was of 2 à 3, maar de stokoude gekregen droogkast gaf de geest en alleen voor 1 keer per jaar vakantie-was koop ik geen nieuwe droogkast .)

BlairW schreef op 28-07-2026 om 08:00:

[..]

Dat is bij ons niet aan de orde. 

In verreweg de meeste gevallen komen we gewoon overdag thuis natuurlijk.  De laatste keer snachts is al 10 jaar geleden.  En iemand had het over bek af zijn na de lange reis, maar het ligt natuurlijk ook aan hoe lang je reis is geweest en hoe je het hebt ervaren.  Wij zijn niet bekaf in elk geval, want anders zouden we inderdaad de puf er niet meer voor hebben. En op papier oogt het heel wat. In de praktijk ben ik een gemiddelde maandag langer in mn eentje bezig met mijn huishouden na het weekend op orde krijgen, dan op zo'n moment met z'n vijven even alles wegleggen.

Ik snap dat het niet voor iedereen is,  hoeft ook niet.  Iemand zei dat je er niet aan dood gaat als je het anders doet.  Ik heb dat ook niet beweerd.  Diezelfde persoon noemt het ook nog dwangmatig.  Dat vind ik dan weet jammer.  Het is anders dan jij het zou doen,  maar dat maakt het niet dwangmatig. En TO vraagt om alle ervaringen. Het is gewoon ónze gewoonte wat voor óns goed werkt. Maar we ervaren geen last als het eens anders gaat. Dus liever niet invullen dat het dan meteen dwangmatig is. 

Ik ben wel blij dat je tegenwoordig niet veel post meer hebt. Ik had er vroeger altijd een hekel aan dat je bij thuiskomst altijd een hele berg post moest nakijken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.