Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?

Broadway schreef op 05-02-2026 om 10:15:

[..]

oh, misschien gebruik ik de term verkeerd. laatst ivm social return gesprek gehad met het werkbedrijf hierover en voor ons als werkgever kun je een langdurig werkloze ook met flinke voordelen aannemen.

Goed onthouden hoor, dat is helemaal waar! Er zijn alleen ook voordelen die buiten het doelgroepregister vallen.   
In de reactie boven jou wordt ook al de proefplaatsing met een andere term aangeduid, dat wordt lastig informatie zoeken voor TO, want het UWV kent alleen de juiste term en zal proefperiode vast eerder zien als proeftijd of zo.

Danseres

Danseres

05-02-2026 om 17:47 Topicstarter

Man werkt zich al de schompes, die heeft al paar burn-outs achter de rug. Dat is weer een heel ander verhaal. Hij doet echt wat hij kan. Ik heb nog steeds niks van mijn werkbegeleider gehoord. Ze bellen gewoon niet terug. Ik heb me aangemeld voor een talent perrron. Niemand die me daar op heeft geattendeerd dus ik moet daar dan weer zelf achterkomen, zo irritant. Maar goed daar ga ik dus heen. Niemand gaat een langdurig werkloze op c-level aannemen via zoiets als het werkbedrijf of uwv. Ik heb aan de andere kant van de tafel gezeten. Dat is gewoon niet hoe het werkt. In mijn werk is ASS echt no problemo. Ik ben heel analytisch en strategisch en laat me niet afleiden door politieke spelletjes of anderzijds want die heb ik niet door en doe ik niet aan mee. Op mijn oude werk altijd met veel mensen op het spectrum gewerkt. Werkte uitermate goed. Ik sta nergens in een doelgroepenregister want heb geen 'officiele' diagnose en zit ook niet in therapie en is ook niet nodig ik functioneer prima. Ik zou prima voor minder willen werken, daar gaat het niet om. Maar om echt stage te gaan lopen 7 stappen onder mijn niveau lijkt me helemaal niet realistisch en dat is niet omdat ik mijn kont tegen de krib gooi maar omdat ik oa hb ben en niet functioneer onder een ' baas' maar zelf veel beter tot mijn recht kom als ik zelf die ' baas' ben. Ik realiseer mij dat dit als arrogant kan overkomen maar dit is mijn profiel. Ik ben dik in de 50 en werk al jaren in de it/tech/ai etc en weet mijn valkuilen en krachten inmiddels wel. Het is gewoon enorm frustrerend dat ik, nog nooit een dag zonder werk gezeten, er nu ineens nergens meer tussenkom. Maar goed heb het assessment af en morgen is weer een dag. Iedereen bedankt trouwens voor het meedenken, het helpt zeker om mijzelf scherp te houden

Danseres schreef op 05-02-2026 om 17:47:

Man werkt zich al de schompes, die heeft al paar burn-outs achter de rug. Dat is weer een heel ander verhaal. Hij doet echt wat hij kan. Ik heb nog steeds niks van mijn werkbegeleider gehoord. Ze bellen gewoon niet terug. Ik heb me aangemeld voor een talent perrron. Niemand die me daar op heeft geattendeerd dus ik moet daar dan weer zelf achterkomen, zo irritant. Maar goed daar ga ik dus heen.

Niemand gaat een langdurig werkloze op c-level aannemen via zoiets als het werkbedrijf of uwv. Ik heb aan de andere kant van de tafel gezeten. Dat is gewoon niet hoe het werkt.

In mijn werk is ASS echt no problemo. Ik ben heel analytisch en strategisch en laat me niet afleiden door politieke spelletjes of anderzijds want die heb ik niet door en doe ik niet aan mee. Op mijn oude werk altijd met veel mensen op het spectrum gewerkt. Werkte uitermate goed. Ik sta nergens in een doelgroepenregister want heb geen 'officiele' diagnose en zit ook niet in therapie en is ook niet nodig ik functioneer prima.

Ik zou prima voor minder willen werken, daar gaat het niet om. Maar om echt stage te gaan lopen 7 stappen onder mijn niveau lijkt me helemaal niet realistisch en dat is niet omdat ik mijn kont tegen de krib gooi maar omdat ik oa hb ben en niet functioneer onder een ' baas' maar zelf veel beter tot mijn recht kom als ik zelf die ' baas' ben. Ik realiseer mij dat dit als arrogant kan overkomen maar dit is mijn profiel. Ik ben dik in de 50 en werk al jaren in de it/tech/ai etc en weet mijn valkuilen en krachten inmiddels wel. Het is gewoon enorm frustrerend dat ik, nog nooit een dag zonder werk gezeten, er nu ineens nergens meer tussenkom.

Maar goed heb het assessment af en morgen is weer een dag. Iedereen bedankt trouwens voor het meedenken, het helpt zeker om mijzelf scherp te houden

Ken jouw werkveld niet dus misschien huren ze daar niet in voor afgekaderde projecten. Maar als je als eigen baas beter functioneerd. Heb je al eens overwogen om als zzp-er verder te gaan? Daar is bij de uwv ook een regeling voor met behoud van een iets lager % van je ww.

Ik zou even buiten alle werkgerelateerde instanties omgaan en zelf begeleiding zoeken om te kijken of daar mogelijkheden zitten. 
ik lees vanaf bericht 1 zo'n beetje ASS, nu ook nog HB, continu. maar op pagina 11 heeft het geen invloed op je functioneren. ik lees C-level, maar geen politieke spelletjes. hartstikke mooi, maar dat sturen en diplomatie bedrijven is echt wel onderdeel van C-level. en strategie ook. die mis ik wel een beetje in je zoektocht in dit topic.
ik snap dondersgoed dat je geen stage wil gaan lopen, maar steeds hetzelfde kunstje proberen en een andere uitkomst verwachten brengt ook niets zoals nu wel bekend is. 

dit is niet om vervelend tegen je te doen, maar ik denk dat je een goede steun nodig hebt om écht buiten je huidige cirkeltje te komen. de weg die je nu bewandelt brengt je alleen maar in de put. 

Danseres

Danseres

06-02-2026 om 11:25 Topicstarter

Ja mee eens. Ik heb nu ook gesprekken ingepland met het uwv en het talent perron. Ik wil breder kijken en kijken wat zij hiervan vinden. Ik waardeer het trouwens heel erg dat iedereen hier mee wil denken.

Danseres schreef op 06-02-2026 om 11:25:

Ja mee eens. Ik heb nu ook gesprekken ingepland met het uwv en het talent perron. Ik wil breder kijken en kijken wat zij hiervan vinden. Ik waardeer het trouwens heel erg dat iedereen hier mee wil denken.

fijn dat je het niet verkeerd opvat. 

ik zou dus buiten werkgerelateerde instanties als uwv en talentperron en weet ik nog meer gaan zoeken naar een persoonlijke coach/begeleider. en dat is supermoeilijk want elke persoon die op ibiza is geweest en eens 5 minuten een artikel over minfullness heeft gelezen is ineens coach dus vind maar eens een goeie... 

ik denk wel dat het je enorm kan helpen om je eigen zwaktes en sterktes op een rij te krijgen van waaruit je dat kunt gaan vertalen naar werkcompetenties en wensen. dat is veel gerichter dan strooien met diagnoses die je niet hebt en die ook nogeens zó breed interpretabel zijn dat ze eigenlijk nietszeggens zijn. 

Danseres

Danseres

07-02-2026 om 14:10 Topicstarter

Ik overweeg een MBA opleiding te gaan doen alleen zijn die enorm kostbaar en kosten veel tijd. Weet iemand of je deze compact kan doen of vergoed kan krijgen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Danseres schreef op 07-02-2026 om 14:10:

Ik overweeg een MBA opleiding te gaan doen alleen zijn die enorm kostbaar en kosten veel tijd. Weet iemand of je deze compact kan doen of vergoed kan krijgen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Lijkt dat je niet een goede vraag voor het Talentperron? Daar kun je immers advies krijgen over werk en opleiding, volgens de website. 

Ik heb het idee dat je in paniekstand van hot naar her springt en alleen maar "help, help' troept, zonder te horen en zien waar je behulpzame tips krijgt. Niet de juiste mindset naar een nieuwe functie, dus echt, kalmeer!

Heb je ook al eens kopjes koffie (of thee) gedronken met mensen waarvan jij vindt dat ze leuk werk doen? Gewoon horen en vragen hoe ze daar zijn gekomen, wSt de functie zo leuk maakt. (En eventueel afsluitend met Of zij weten of er binnenkort posities vrij komen)

Dat heb ik in een tussenperiode gedaan. Het heeft me niet perse een baan opgeleverd bij een van die bedrijven. Toen ik later voor een vergelijkbare functie solliciteerde werd achteraf gezegd dat ik zo passievol kon vertellen over waarom de functie mij leuk leek. 

Danseres

Danseres

09-02-2026 om 17:35 Topicstarter

Hehe uitgenodigd op 2 gesprekken. Hoe is het mogelijk? Ik durf het bijna niet te typen.

Danseres schreef op 09-02-2026 om 17:35:

Hehe uitgenodigd op 2 gesprekken. Hoe is het mogelijk? Ik durf het bijna niet te typen.

Snap ik. Ik heb nog lang niet jouw leeftijd maar werkgevers stellen echt gekke eisen. Sommige specifieke vacatures zie ik ook steeds opnieuw terugkomen, vooral bij de politie en bij defensie. 

Ik zou geen nieuwe opleiding gaan doen. Allereerst ken ik iemand die net voor de corona een opleiding deed omdat ze geen fysiek werk meer kan doen, en er niks meer mee kan. Ik ben jonger en denk steeds vaker 'school is nutteloos, jaren opleiding gehad en bijna geen werknemer neemt mij of studiegenoten aan'. 

Wat mij heeft geholpen is toch maar overal en op verschillende plekken blijven solliciteren... Je zult veel afwijzingen ervaren maar als het mee zit gunt iemand je juist het werk

M2000 schreef op 09-02-2026 om 19:52:

[..]

Snap ik. Ik heb nog lang niet jouw leeftijd maar werkgevers stellen echt gekke eisen. Sommige specifieke vacatures zie ik ook steeds opnieuw terugkomen, vooral bij de politie en bij defensie.

Ik zou geen nieuwe opleiding gaan doen. Allereerst ken ik iemand die net voor de corona een opleiding deed omdat ze geen fysiek werk meer kan doen, en er niks meer mee kan. Ik ben jonger en denk steeds vaker 'school is nutteloos, jaren opleiding gehad en bijna geen werknemer neemt mij of studiegenoten aan'.

Wat mij heeft geholpen is toch maar overal en op verschillende plekken blijven solliciteren... Je zult veel afwijzingen ervaren maar als het mee zit gunt iemand je juist het werk

Ik denk wel dat er verschil zit tussen opleidingen. Als je het conservatorium doet, leer je heel goed spelen, maar er is niet veel werk.

Danseres

Danseres

10-02-2026 om 16:07 Topicstarter

Zelfs uitnodiging nummer 3. Ik snap er geen hol van. Van een jaar niks naar 3 achter mekaar en niks verandert aan cv of linkedin.

Hé, wat fijn. Ineens stroomt het. Heel veel succes en laat je ons weten hoe het verlopen is en je aangenomen bent/

M2000 schreef op 09-02-2026 om 19:52:

[..]

Dat ligt nogal aan de opleiding/studie natuurlijk. Met mijn studieachtergrond liggen de banen voor het oprapen, dat was een belangrijke factor voor mij bij het maken van mijn keuze.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.