Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?

Zeker reageren, vandaag nog. Maak er een mooi verhaal van. 
Je hebt niets te verliezen en vooral niet naar je man luisteren. 

Vrijevlinder schreef op 24-03-2026 om 12:20:

Zeker reageren, vandaag nog. Maak er een mooi verhaal van.
Je hebt niets te verliezen en vooral niet naar je man luisteren.

Precies!

Ik begrijp dat het schakelen is dat het succes wat je eerst had op werkgebied nu ineens zo veranderd lijkt te zijn. Dat je er niet meer tussen komt en eigenlijk niet goed weet hoe. Maar ik vind het dan zo bevreemdend dat de paniek je om het hart slaat omdat je het huis misschien wel moet verkopen, maar je tegelijkertijd reageren op een minder betalende functie 'not done' kan vinden. 

Ik had al lang en breed bij de Picnic gesolliciteerd, lekker boodschappen bezorgen, in een karretje rondrijden, gezellig met klanten babbelen met behoud van ww. Of een willekeurige andere baan natuurlijk, werk is werk. In mijn eigen branche, de zorg, is het personeelstekort zó nijpend, daar weet ik gewoon zeker dat je aangenomen wordt als je twee benen en een hartslag hebt. Het dedain waarmee TO over deze opties spreekt, en ook over de reageerders die dit opperen, is op zn zachts gezegd bijzonder te noemen.  

Danseres

Danseres

24-03-2026 om 13:19 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 24-03-2026 om 09:54:

[..]

Als je een baan vindt die minder betaalt dan je oude baan krijg je gewoon een aanvulling. En werken loont want dan krijg je een hoger percentage aan ww dan wanneer je niet werkt.
https://www.uwv.nl/nl/werken-naast-uitkering/werken-naast-ww

Je ontvangt vast geen 87,5% van je oude loon dan dus stopt je ww niet.

Als je ww afloopt heb je ook geen inkomen.

Nee ik bedoel als ik bij wijze van spreken in een boekenwinkel zou gaan werken (ik noem maar wat) a 2200 bruto pm en ik zou eruit vliegen om welke reden dan ook na een x aantal maanden. Dan is de ww die ik dan overhoud vele malen lager dan ik nu heb. Ik snap dat er een aanvulling tot het dagmax kan komen als je wel werkt. Ik ben daar dan ook toe bereid maar daar waar ik op solliciteer ik hoor echt nooit wat. Ik heb afgelopen week alleen al 12 sollicitaties gedaan, vorige week ook zoiets. Ik hoor gewoon helemaal niets en het zijn gerenomeerde bedrijven zoals ING enzo dus geen rare louche onbekenden. Het is gewoon doodstil en als je belt dan krijg je een standaard antwoord dat zij er niet over gaan en dat ze het ook niet weten en nee je kan niet worden doorverboden en er is ook geen mail adres (i kid you not)

Danseres

Danseres

24-03-2026 om 13:21 Topicstarter

Mischa83 schreef op 24-03-2026 om 12:49:

[..]

Precies!

Ik begrijp dat het schakelen is dat het succes wat je eerst had op werkgebied nu ineens zo veranderd lijkt te zijn. Dat je er niet meer tussen komt en eigenlijk niet goed weet hoe. Maar ik vind het dan zo bevreemdend dat de paniek je om het hart slaat omdat je het huis misschien wel moet verkopen, maar je tegelijkertijd reageren op een minder betalende functie 'not done' kan vinden.

Ik had al lang en breed bij de Picnic gesolliciteerd, lekker boodschappen bezorgen, in een karretje rondrijden, gezellig met klanten babbelen met behoud van ww. Of een willekeurige andere baan natuurlijk, werk is werk. In mijn eigen branche, de zorg, is het personeelstekort zó nijpend, daar weet ik gewoon zeker dat je aangenomen wordt als je twee benen en een hartslag hebt. Het dedain waarmee TO over deze opties spreekt, en ook over de reageerders die dit opperen, is op zn zachts gezegd bijzonder te noemen.

Nee dat heb ik dan verkeerd geformuleerd. Het is een trap lager dan de functie waarop ik uitstroomde, het loon dat daarbij past vind ik niet belangrijk. Ik wil gewoon ah werk. 

Gooi eens wat vacatures in de groep dan in de zorg (los van de handen ah bed want ik ben geen dokter of verpleegkundige) want ik sta daar wagenwijd voor open maar ik vind niets.

Danseres

Danseres

24-03-2026 om 13:22 Topicstarter

Joszy schreef op 24-03-2026 om 08:59:

[..]

Wat hoop je te vinden op dit forum? Elk idee dat wordt geopperd, serveer je af. Kan ik me voorstellen hoor, maar wat hoop je hier nog te vinden?

Ja het is een soort van uitzichtloos en toch hoop je op die ene goede tip die je zelf nog niet had bedacht maar ook vooral als een soort klankbord. Ik ben namelijk momenteel heel eenzaam. Op deze manier is er iig enige mate van wederkerigheid welke ik zeer waardeer.

Danseres schreef op 24-03-2026 om 13:21:

[..]

Nee dat heb ik dan verkeerd geformuleerd. Het is een trap lager dan de functie waarop ik uitstroomde, het loon dat daarbij past vind ik niet belangrijk. Ik wil gewoon ah werk.

Gooi eens wat vacatures in de groep dan in de zorg (los van de handen ah bed want ik ben geen dokter of verpleegkundige) want ik sta daar wagenwijd voor open maar ik vind niets.

sta je wel open tot omscholing? Want dat is wel nodig en dan zijn de vacatures er wel.

Danseres schreef op 24-03-2026 om 13:21:

[..]

https://werkenbijcordaan.nl/leren-werken/?source=campagneGoogleSearch&gad_source=1&gad_campaignid=22571102280&gclid=Cj0KCQjw7IjOBhDyARIsAFzrWQyh-KkRh2MuzCAz4rU9OmIp3xX3Om6qTa6jtnWjZ6CK9l7nTs8quQMaAjU1EALw_wcB

https://werkenbijparnassiagroep.nl/vacatures?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Search%20-%20Non%20Brand&utm_id=1732177656&gad_source=1&gad_campaignid=1732177656&gclid=Cj0KCQjw7IjOBhDyARIsAFzrWQzqZZdHFsc4sbg-Me8xqKR4hxevMOAhQb_ZRyVzkLknZ6r0HrkxGTwaAsXeEALw_wcB

https://werkenbij.sheerenloo.nl/vacatures?categorie[]=90927&categorie[]=90978&address=&radius=10

https://www.ontdekdeouderenzorg.nl/zij-instromers

Geen idee waar je woont, maar ik weet zeker als jij een brief stuurt naar de grootste aanbieder in jouw regio van GGZ, ouderenzorg, gehandicaptenzorg en jeugdzorg je gewoon binnenkort aan de bak kan in een ondersteunende functie of anders omscholing tot een uitvoerende functie. 

Ze zullen blij zijn met je komst hoor! 

Wat is een grote plaats dicht bij je in de buurt, dan kunnen we ons zoekgebied beperken, omdat het erop lijkt dat de meeste werkgevers niet op lange reistijden zitten te wachten. 

Mischa83 schreef op 24-03-2026 om 13:51:

[..]

https://werkenbijcordaan.nl/leren-werken/?source=campagneGoogleSearch&gad_source=1&gad_campaignid=22571102280&gclid=Cj0KCQjw7IjOBhDyARIsAFzrWQyh-KkRh2MuzCAz4rU9OmIp3xX3Om6qTa6jtnWjZ6CK9l7nTs8quQMaAjU1EALw_wcB

https://werkenbijparnassiagroep.nl/vacatures?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Search%20-%20Non%20Brand&utm_id=1732177656&gad_source=1&gad_campaignid=1732177656&gclid=Cj0KCQjw7IjOBhDyARIsAFzrWQzqZZdHFsc4sbg-Me8xqKR4hxevMOAhQb_ZRyVzkLknZ6r0HrkxGTwaAsXeEALw_wcB

https://werkenbij.sheerenloo.nl/vacatures?categorie[]=90927&categorie[]=90978&address=&radius=10

https://www.ontdekdeouderenzorg.nl/zij-instromers

Geen idee waar je woont, maar ik weet zeker als jij een brief stuurt naar de grootste aanbieder in jouw regio van GGZ, ouderenzorg, gehandicaptenzorg en jeugdzorg je gewoon binnenkort aan de bak kan in een ondersteunende functie of anders omscholing tot een uitvoerende functie.

Ze zullen blij zijn met je komst hoor!

Ik denk (hoop) dat ze alleen blij met je zijn als je er zelf ook zin in hebt. Als ik naar mezelf kijk, de ouderenzorg zou echt niets voor mij zijn. En ik mag hopen dat ze daar toch echt wel naar kijken. Praktische vaardigheden en handelingen kun je leren, maar ik vind dat je er toch wel enige interesse in moet hebben. 

Als ik het goed begrijp vindt danseres het op zich niet erg om in een winkel of magazijn te gaan werken, maar:
- ze wordt er niet aangenomen (overgekwalificeerd)
en
- ze is bang dat ze met een tijdelijk kontrakt snel weer werkloos is, en dan slechter af is.

Ik weet niet of dat risico groot is, maar ik vind het wel begrijpelijk.

Slechter af dan einde ww is ze natuurlijk niet snel. Bijstand is dan wat overblijft, maar ze heeft een partner en vermogen (eigen huis in ieder geval). Uiteindelijk zal ze dus op zeker niet slechter af zijn. 

TO, een of twee bladzijden terug vroeg of je iemand kon inhuren. Blijkbaar ben je dan toch mijn eerdere tip van een re-integratiebureau vergeten? Dat je niet ziek bent (geweest) is daarbij natuurlijk geen bezwaar, want wat jij wilt is waar zij hulp bij bieden: re-integratie is opnieuw intreden, niet meer en niet minder. Behalve een traject vanuit het UWV kan je zoiets natuurlijk ook zelf initieren en betalen. 

Daarnaast: al op het Werkplein geweest?

Maar toch: zijn er mensen met gelijke negatieve ervaringen met solliciteren? Geen enkele reactie krijgen op zoveel brieven? Je totaal niet, nergens, serieus genomen voelen als sollicitant?

Ik weet dat het processen zijn die tijd kosten en niet altijd zorgvuldig verlopen. Maar zo'n drama als bij TO, dat lijkt me extreem. Niet dat ik haar niet geloof, maar wel: wáár kan dat in zitten? Wat gaat er zo heel erg fout?

Bijdragen aan de energietransitie, denk aan namen zoals Enexis, Alliander, en Tennet. Zij zullen ook grote ict/digitale afdelingen hebben.

Tomtom of Abbott, die laatste is ook een goede werkgever. 

Danseres

Danseres

24-03-2026 om 19:47 Topicstarter

Ja ik heb ook al wat cursussen gedaan, sta zeker open voor scholing. Je mag verdienen naast de ww. Je houdt max 30% van je loon over. Als je 87% van je ww verdient stopt de ww helemaal.

Danseres

Danseres

24-03-2026 om 19:49 Topicstarter

MidasWolf schreef op 24-03-2026 om 16:43:

Bijdragen aan de energietransitie, denk aan namen zoals Enexis, Alliander, en Tennet. Zij zullen ook grote ict/digitale afdelingen hebben.

Tomtom of Abbott, die laatste is ook een goede werkgever.

je gelooft het niet maar ook hier allang en meermaals gesolliciteerd....niet om je af te schieten echt niet maar ik weet echt wel waar ik moet zijn maar het probleem is, ik kom er niet tussen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.