Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
mut
09-05-2026 om 18:41
Hoeveel er voor de rondleidingen/ inschrijvingen komen weet ik niet. Er komen zeker veel voor de planten etc. verkoop. Die staan elk jaar te dringen voor de hekken totdat het 10.00 uur is. Andere jaren is het ook altijd dit weekend.
Broodjebrie
09-05-2026 om 18:57
mut schreef op 09-05-2026 om 18:41:
Hoeveel er voor de rondleidingen/ inschrijvingen komen weet ik niet. Er komen zeker veel voor de planten etc. verkoop. Die staan elk jaar te dringen voor de hekken totdat het 10.00 uur is. Andere jaren is het ook altijd dit weekend.
Heel vreemd dat ze dat op moederdag doen.
mut
12-05-2026 om 09:13
Er waren veel mensen. Eerst hele drommen voor de planten verkoop en dan tot half 4 ongeveer ouders met kinderen voor een rondleiding. Veel voor de eerste klas maar ook wel voor hogere klassen. Van de mogelijkheid om meteen in te schrijven is behoorlijk veel gebruik gemaakt. Ook kwamen (net als andere jaren) een aantal mensen alleen voor de koffie (en andere dranken), taart, hamburger en BBQ verkoop.
mut
19-05-2026 om 19:44
mut schreef op 06-04-2026 om 23:04:
Door de plannen van de minister van onderwijs (België) is er onrust onder de leraren. Wie gaan er allemaal hun baan verliezen, mogelijk zelfs een 1200 bij alleen al de leerkrachten die een levensbeschouwelijk vak geven. Daarnaast coaches van oud-okan leerlingen. Zoals het nu lijkt ben ik mijn baan per 1 september kwijt.
Duidelijkheid op mijn ene school. Er blijven ongeveer 113 uren over van de nu 230 uren levensbeschouwingen. Ik en 3 van mijn collega's zijn onze uren kwijt, sommige van de anderen moeten ook andere vakken gaan geven. Van mijn eigen 16 uur blijven er waarschijnlijk maar 2 (niet de verwachte 6) over en die gaan naar een vast-benoemde collega, die vermoedelijk les moet geven aan leerlingen uit klas 1 t/m 7 uit alle richtingen van vmbo tot vwo. Eigenlijk ben ik wel blij dat ik dat niet hoef te doen. Over heel Vlaanderen verdwijnen 1200 tot 1400 fulltime banen in de levensbeschouwelijke vakken. Omdat veel deeltijd werken worden nog veel meer mensen hierdoor getroffen.
Auwereel
21-05-2026 om 16:11
Als je mijn college overneemt zonder mij te raadplegen maar wel al mijn slides gebruikt, spel dan wel op z'n minst mijn naam goed bij de credits.
Muurbloem1985
21-05-2026 om 17:28
Iemand op het werk heeft wat mensen uitgenodigd om wat leuks te doen, zeker 2 a 3 mensen op een afdeling, mij heeft ze niet gevraagd, misschien moet ze dat zelf weten, maar leuk vind ik het niet.
Koettie
21-05-2026 om 19:05
Lang verhaal maar pff. Hier is het als logisch verhaal hoop ik
Vandaag was er een casus-evaluatie met meerdere partijen, waarbij management ook was uitgenodigd. Is geregeld vanuit een partij die samenwerking wil verbeteren, ontvangen wij ook subsidie voor. Ik had het toen ik begreep dat het ingepland zou worden van tevoren face-to-face uitgelegd aan een van de managers, een mail gestuurd met nogmaals de uitleg en daarin aangegeven dat de uitnodiging per mail zou volgen deze week. Ze waren van plan te komen.
Zag maandag dat ze het niet in de agenda hadden staan, herinnering gemaild met mijn eerdere mail eronder. Vanmorgen gevraagd of dat bewust was maar nee, ze hadden er geen actieve herinnering aan en wisten niet wat ik bedoelde.. Ik had de mail en het antwoord al bij de hand om te laten zien. Ter plekke moest ik dus nog uitleggen wat het inhield en wat het doel was en dat ik dit al eerder had gemeld. Heel voorspelbaar schoten ze enorm in de verdediging, die mail hadden ze gemist, en eigenlijk had ik ze vaker moeten herinneren of inplannen bij ze. Want als je een overleg organiseert, moet je daar zelf initiatief in nemen, ze zijn druk en blabla weet ik wel hoeveel mail ze krijgen enzo.
Echt precies wat ik verwacht had, erg verwijtend naar mij. Dus rustig (weer!) uitgelegd dat het niet mijn overleg/initiatief was, maar dat van de partij die ons flink subsidieert, wat ook in de uitnodiging en mijn mail stond en dat ik sowieso nooit voor hen in hun agenda plan dus ook niet zo goed wist wat ze bedoelde en of ik dat dan voortaan moet doen en of ik dat dan met of zonder een verleg moest doen want had het al gezegd toch?? Naja toen namen ze wat gas terug, dacht ga hier echt geen verantwoordelijkheid voor nemen of sorry zeggen ofzo, is toch niet mijn taak.
Vervolgens beseften ze in paniek dat ik als enige naar dat overleg zou gaan en de rest wel met managment zou komen. En omdat ze weten van mijn frustraties rondom management en deze cursus kreeg ik de vraag wat ik allemaal ging zeggen, weet ik veel is ook mijn eerste evaluatie op deze manier. Maar of ik het 'netjes en professioneel kon houden'.
Uiteindelijk een collega meegenomen als extra anders zat ik daar in mn eentje. Heb het netjes gehouden en aangegeven dat het over het hoofd gezien is, inclusief de herinnering. Ja, ik vond het een duidelijke mail. Ik kan er verder weinig over zeggen; ze plannen hun eigen agenda in en maken eigen keuzes. Echt jammer dat ze er niet waren ook want 'op de vloer' is de samenwerking goed, lopen tegen kaders aan vanuit boven.
Ze gaan gebeld worden dat aanwezigheid verwacht gezien de subsidie over samenwerking en korte lijntjes gaat en de vraag of ze meer uitleg of voorlichting moeten krijgen over het doel, nut en belang van het project. Ik weet nu al dat we op het matje moeten komen maar we hebben het echt netjes, objectief en professioneel gehouden.
Ben heeeeel benieuwd
Meesje
21-05-2026 om 20:01
Muurbloem1985 schreef op 21-05-2026 om 17:28:
Iemand op het werk heeft wat mensen uitgenodigd om wat leuks te doen, zeker 2 a 3 mensen op een afdeling, mij heeft ze niet gevraagd, misschien moet ze dat zelf weten, maar leuk vind ik het niet.
Ze heeft 2 of 3 mensen van jouw afdeling uitgenodigd en jou niet? Met hoeveel zijn jullie dat jij je dit aantrekt? Mijn afdeling bestaat uit 80+ mensen, mijn team uit 20. Dus als 3 mensen samen iets gaan doen zonder mij dan trek ik me dat niet aan. Maar mss zijn jullie een heel heel kleine afdeling?
Muurbloem1985
21-05-2026 om 20:22
Meesje schreef op 21-05-2026 om 20:01:
[..]
Ze heeft 2 of 3 mensen van jouw afdeling uitgenodigd en jou niet? Met hoeveel zijn jullie dat jij je dit aantrekt? Mijn afdeling bestaat uit 80+ mensen, mijn team uit 20. Dus als 3 mensen samen iets gaan doen zonder mij dan trek ik me dat niet aan. Maar mss zijn jullie een heel heel kleine afdeling?
Ja het is een superkleine afdeling, 7 mensen in het totaal, kijk als iemand iets met een ander gaat doen (Bijvoorbeeld naar de film) en ze gaan met z'n 2en helemaal goed, maar nu heeft ze al aan zeker 2 andere mensen gevraagd of ze iets wilde doen en wellicht nog aan andere, ik denk dan vraag iedereen van de afdeling maar nu hoeft het van mij helemaal niet meer het voelt behoorlijk naar. Ze nodigt alleen mensen uit die ze echt mag.
Peaches
22-05-2026 om 06:18
Muurbloem1985 schreef op 21-05-2026 om 20:22:
[..]
Ja het is een superkleine afdeling, 7 mensen in het totaal, kijk als iemand iets met een ander gaat doen (Bijvoorbeeld naar de film) en ze gaan met z'n 2en helemaal goed, maar nu heeft ze al aan zeker 2 andere mensen gevraagd of ze iets wilde doen en wellicht nog aan andere, ik denk dan vraag iedereen van de afdeling maar nu hoeft het van mij helemaal niet meer het voelt behoorlijk naar. Ze nodigt alleen mensen uit die ze echt mag.
Dat is toch heel normaal en helemaal de bedoeling, als je iets gaat doen buiten werk om? Het hangt misschien nog af van de manier waarop. De rest uitgebreid inwrijven dat ze niet uitgenodigd zijn is natuurlijk niet aardig. Doet ze dat?
Kampeerder
22-05-2026 om 07:06
Peaches schreef op 22-05-2026 om 06:18:
[..]
Dat is toch heel normaal en helemaal de bedoeling, als je iets gaat doen buiten werk om? Het hangt misschien nog af van de manier waarop. De rest uitgebreid inwrijven dat ze niet uitgenodigd zijn is natuurlijk niet aardig. Doet ze dat?
Dit!
Bij mijn klein team
en sommige collega's gaan ook buiten werk wel met elkaar om. Dat wordt op wel gewoon over gepraat. Ik kan het prima vinden op week met deze collega's maar hoef niet prive af te spreken. Maakt me niks uit dat zij dat wel doen. Voel me echt niet buitengesloten. In een andere baan had ik dat met een collega en ook nooit bedacht dat iemand dat raar zou vinden.
In de meeste gevallen is de klik wederzijds aanwezig of ontbreekt wederzijds. Dus die keuzes komen mij nooit vreemd voor.
Netherfield
22-05-2026 om 08:24
Bij ons gaat een groepje af en toe karten. Laatst dachten ze dat het toch wel netjes was om de rest van de afdeling ook een keer mee te vragen… We zijn met 20 man ongeveer en buiten het groepje wilde verder niemand. Prima dus.
Ysenda
22-05-2026 om 08:33
als ze ze allemaal tegelijk vraagt en dan 1 collega niet dat is niet netjes maar als ze steeds 1 op 1 afspreekt vind ik het wat anders.
Ysenda
22-05-2026 om 15:04
Ik erger me vandaag groen en geel aan de instabiliteit van het netwerk. Zit je in een call freeze je om de haverklap. Intern niet zo heul erg, maar als je met een klant aan het bellen bent wel.
En ergernis 2: een project naar fase 2 zetten en dus het project team grotendeels ontbinden terwijl het systeem wel live is maar dat het eigenlijke ontwerpen en ontwikkelen nog niet af is en dus in fase 1 zit. En dan verbaasd zijn dat iedereen klaagt dat het nieuwe systeem echt geen verbetering is.