Werk en Opleiding
Fleurette
24-03-2026 om 19:28
Hoe zit dit nou🤔
https://www.nu.nl/economie/6389894/duizenden-wajongers-zien-uitkering-verdwijnen-voelt-als-straf-voor-werken.html
Wil iemand mij uitleggen wat dit betekend in de volgende situatie: zoon (40) werkt 30 uur per week. Dit is voor hem het maximaal haalbare met zijn handicap.Â
Hij verdient iets meer dan het minimumloon (MBO-4). Een deel betaalt het UWV, het overige zijn werkgever.Â
Gaat hij nu het deel van UWV (Wajong) verliezen?
MMcGonagall
24-03-2026 om 21:49
Zoals ik het nieuwsbericht lees wel, bij meer dan 75% van het minimumloon. Krijgt hij nu die Wajong ter compensatie van de uren die hij minder werkt dan fulltime?
Fleurette
24-03-2026 om 22:23
Â
MMcGonagall schreef op 24-03-2026 om 21:49:
Zoals ik het nieuwsbericht lees wel, bij meer dan 75% van het minimumloon. Krijgt hij nu die Wajong ter compensatie van de uren die hij minder werkt dan fulltime?
Dankjewel voor je reactie.
Ja dat krijgt hij inderdaad.Â
Yumi
24-03-2026 om 22:29
Alleen als hij al 5 jaar onafgebroken werkt zonder professionele begeleiding en een bepaald inkomen heeft.
duizel
25-03-2026 om 05:22
het is moeilijk te zeggen. Verdient hij tenminste 75% van het maatmanloon? Ik weet niet waar het uwv vanuit gaat bij deze berekening.Â
Helpt dit artikel? https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/uitkeringsgerechtigden/2025/12/update-einde-van-de-wajong-uitkering-voor-sommigen
Ik weet niet of het fnv alleen helpt als je lid bent naar anders lijkt dat informeren me een goed idee
Fleurette
25-03-2026 om 13:06
Yumi schreef op 24-03-2026 om 22:29:
Alleen als hij al 5 jaar onafgebroken werkt zonder professionele begeleiding en een bepaald inkomen heeft.
Hij werkt al 20 jaar zonder begeleiding maar is wel afhankelijk van het UWV.Â
Het is toch te gek dat hij zometeen 30 uur pw werkt en daarvoor gestraft wordt.Â
Fleurette
25-03-2026 om 16:14
Dankjulliewel, ik ga dit vanavond met zoon goed bekijken en zal ik hem de tip om contact met de FNV op te nemen.Â
Het zal voor veel werkzame Wajongers een stressvolle tijd zijn.Â
Yumi
25-03-2026 om 18:48
Fleurette schreef op 25-03-2026 om 13:06:
[..]
Hij werkt al 20 jaar zonder begeleiding maar is wel afhankelijk van het UWV.
Het is toch te gek dat hij zometeen 30 uur pw werkt en daarvoor gestraft wordt.
Niet vervelend bedoeld, maar eigenlijk is het toch fijn dat hij kan werken? Dat betekent toch dat hij zichzelf kan redden zonder op een bepaalde manier financiële ondersteuning nodig te hebben
Om terug te komen op je vraag, ik weet niet op welke manier hij afhankelijk is van het UWV? Als hij een voorziening en/of ondersteuning krijgt dan houdt hij zijn Wajong.
Ook bij een WSW-indicatie of beschutte werkplek, houdt hij zijn Wajong.
Hieronder kun je vinden om welke ondersteuning/voorziening het gaat.Â
Duur Wajong-uitkering, de lengte van een Wajong-uitkering | UWV