Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

langer blijven voor niets

ik ben benieuwd wat jullie van het volgende vinden.
Mijn werkgever vind het normaal dat als ik een kwartier langer werk, dit voor eigen tijd is..
Terwijl ik wekelijks al 1,5 eigen tijd werk omdat ik geen kwartierpauzes neem..

Ik schrijf, zeker op een werkdag, gewoon elke minuut dat ik aan het werk ben, of ik nu 1 minuut of 55 minuten langer doorwerk. Doe ik op mijn vrije dag ook een keer iets wat meer dan 5 minuten kost schrijf ik dat ook gewoon. Ik wordt betaald om te werken en als ik vrij ben wordt ik niet betaald dus werk ik ook niet (uitzonderingen daar gelaten omdat ik een functie heb waarbij soms ook wat op een vrije dag moet gebeuren).

Maar mijn werkgever vind het allemaal helemaal prima, zolang ik gemiddeld per week aan m'n contracturen kom hoor ik niets. Kom ik een keer wat te kort dan haal ik dat in de loop van de periode daarna gewoon weer in.

EnigeEchte schreef op 12-02-2026 om 10:47:

[..]

Nee, ik kies er niet voor om door te werken in de pauze en dan kwartier langer tewerken. Soms blijf ik een kwartier langer werken omdat het zo uitkomt en in dat geval vind mijn baas dat dit dan eigen tijd moet zijn.. imiddels hebben we een gesprek gehad en dit uitgepraat. Hij vind het nog steeds dat het erbij hoort en pas vanaf half uur zou moeten schrijven maar als compromis is nu dat ik als ik langer werk ik probeer de kwartiertjes te beperken en minimaal half uur.

Ik snap het nog steeds niet helemaal. Waarom is het structureel zo dat je een kwartier langer werkt "omdat het zo uitkomt"? Ben je dan nog met een klant bezig en kun je midden in het gesprek niet zeggen "helaas het is vijf uur, ik moet ophangen"? Of lees je om 16:55 nog een mail en besluit je die zelf nog te beantwoorden, terwijl die ook tot morgen kan wachten?

Wat voor mij zou meespelen is hoe flexibel je baan verder is. Kun je af en toe een half uur later beginnen omdat je naar de huisarts moest en haal je die tijd later weer in. Of moet je elke dag tussen 8 en 17 aanwezig zijn zonder flexibiliteit.

Ik lees dit topic vol verbazing. De laatste tien jaar zie ik om mij heen een verschuiving naar werken in vertrouwen in plaats van op de klok. 

Mijn werk maar ook dat van man gaan er van uit dat we onze uren wel maken. Onderwijs is iets dat vooral op locatie plaats vindt, maar zodra de kinderen weg zijn is er nog genoeg te doen, en soms kan dat thuis op een ander moment. Ik ga gerust op dinsdag om 15:45 en om naar de kapper te gaan en werk dan op donderdag tot 17:15 door. In het algemeen moeten wij tussen 08:10 en 16:00 uur aanwezig zijn maar een uitzondering hoef je alleen maar te melden. 

Man gaat wel eens sporten tijdens het thuiswerken (in overleg) om vervolgens in de avond nog weer vanalles af te maken. Door al die flexibiliteit konden we ieder vier dagen werken en een gezin runnen. 

EnigeEchte

EnigeEchte

13-02-2026 om 09:24 Topicstarter

Martje80 schreef op 12-02-2026 om 17:35:

[..]

Ik snap het nog steeds niet helemaal. Waarom is het structureel zo dat je een kwartier langer werkt "omdat het zo uitkomt"? Ben je dan nog met een klant bezig en kun je midden in het gesprek niet zeggen "helaas het is vijf uur, ik moet ophangen"? Of lees je om 16:55 nog een mail en besluit je die zelf nog te beantwoorden, terwijl die ook tot morgen kan wachten?

Wat voor mij zou meespelen is hoe flexibel je baan verder is. Kun je af en toe een half uur later beginnen omdat je naar de huisarts moest en haal je die tijd later weer in. Of moet je elke dag tussen 8 en 17 aanwezig zijn zonder flexibiliteit.

ik werk niet structureel een kwartier langer omdat het zo uitkomt.. ik werk parttime en als ik tijd moet inhalen of tijd wil opbouwen dan werk ik weleens een kwartiertje langer en ik vind dat dat kwartier dan geschreven moet worden maar mijn leidinggevende vind dat dat in mijn eigen tijd moet omdat hij een kwartiertje niet de moeite vind en erbij vind horen.

Oh nu snap ik het probleem. Suf. Ik zou zeggen prima, als een kwartiertje langer blijven niet telt, telt een kwartiertje later beginnen of eerder stoppen ook niet, toch?
Is het administratief gedoe voor hem om dat te registreren ofzo? Ik kan me geen andere reden voorstellen waarom een kwartier wel of niet werken niet zou ‘tellen’ 
Als dat de reden is dan moet ie misschien naar betere roostersoftware zoeken..

Als ik van kantoor een kwartier eerder weg ga omdat ik klaar ben (of een privé afspraak heb)pas ik dat aan in ons rooster programma. Een andere dag plak ik er een kwartier bij. Zo moet het bij ons ook. Het is niet de bedoeling dat ik elke week een kwartier extra schrijf en aan het einde van het jaar plusuren heb.  En in moet ook niet elke week een kwartier eerder erg gaan. 

Wil hij dat niet registreren en je bent een kwartier langer bezig dan moet je de volgende dag een kwartier later beginnen.

EnigeEchte schreef op 12-02-2026 om 10:47:

[..]

Nee, ik kies er niet voor om door te werken in de pauze en dan kwartier langer tewerken. Soms blijf ik een kwartier langer werken omdat het zo uitkomt en in dat geval vind mijn baas dat dit dan eigen tijd moet zijn.. imiddels hebben we een gesprek gehad en dit uitgepraat. Hij vind het nog steeds dat het erbij hoort en pas vanaf half uur zou moeten schrijven maar als compromis is nu dat ik als ik langer werk ik probeer de kwartiertjes te beperken en minimaal half uur.

Ik ben het met hem eens.

Niemand verplicht je iets en bovendien ben je tijdens je werk toch ook weleens met iets anders bezig of ga je iets eerder weg, dan neem je toch ook niet een kwartier 'vrij'. 

TwoThirds schreef op 13-02-2026 om 19:19:

[..]

Ik ben het met hem eens.

Niemand verplicht je iets en bovendien ben je tijdens je werk toch ook weleens met iets anders bezig of ga je iets eerder weg, dan neem je toch ook niet een kwartier 'vrij'.

Ik dus wel. Maar ik werk onregelmatig, dus dan is het denk ik logischer om alles te registreren. 

Moosey schreef op 13-02-2026 om 22:00:

[..]

Ik dus wel. Maar ik werk onregelmatig, dus dan is het denk ik logischer om alles te registreren.

Ja bij mij ook.

Op papier heb ik bijvoorbeeld bepaalde werk taken  van 11-13 uur omdat het geregistreerd moet staan maar soms moet ik een onderdeel van die taak door externe factoren op woensdag van 8:30 -10:15 doen  dus dan pas ik dat aan.  

Wat een gedoe. Waarom zo op de klok kijken. Kennelijk heb je geen baan waarbij je verplicht binnen bepaalde uren moet werken. Dan ga je toch niet elke minuut bij houden. De ene dag werk je wat langer. Dan andere wat korter. Zolang je er zelf maar voor zorgt dat het enigzins volgens je contract uitkomt, lijkt het me prima toch? Dus als je graag op de klok werkt: dan werk je vandaag een kwartier langer. En ga je morgen of overmorgen een kwartier eerder naar huis.

Die pauzes heb je niet voor niets, ik vind het juist vreemd om die niet te nemen. Ik kan heel flexibel mijn tijd indelen. En toch moet ik oppassen dat ik niet van die aan elkaar geplakte overleggen in mijn agenda gepland krijg. Ik heb in mijn agenda ‘biobreak’ staan twee keer op een dag. Even pauze want ik ben geen robot. 

Moosey schreef op 13-02-2026 om 22:00:

[..]

Ja dan wel idd, ik had het meer over een 9-5 situatie (of 8-4 of wat dan ook, net hoe je standaard werkt - of dat nou fulltime of parttime is).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.